PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
برای همه ما افرادی مانند پله، مارادونا، زیدان یا دهها چهره برجسته فوتبالی دیگر، منبعی از الهام‌بخشی، استعداد و فداکاری بودند که توانستند بسیاری را به فوتبال علاقمند و میلیون‌ها نفر را به پای جعبه جادویی بکشانند. اما دیگرانی هم بودند و هستند که اگرچه در سطوح مختلف از حرفه‌ای تا اماتور فوتبال بازی کردند ولی بعدها خود را در قالب دیگری یافتند و لباس حرفه دیگری را بر تن کردند و در دنیا شناخته شدند. ما لیستی از افرادی داریم که فوتبال بازی کردند اما زندگی را طور دیگری معنا بخشیدند و از آن لذت بردند.
مردانی فراتر از فوتبال


ژرژ وه‌آ

او واقعا غیرقابل اغماض است. احتمالا بیشتر کسانی که در دنیا با فوتبال آشنا هستند، نام ژرژ وه‌آ را شنیده‌اند. حتی آنها که کیلومترها دورتر در آمریکا یا چین زندگی می‌کنند، حرکات انفجاری او را در مستطیل سبز دیده‌اند. او اولین بازیکن آفریقایی بود که در سال 1995 توانست بهترین بازیکن جهان شود و این جایزه را از آن خود کند. او در همان سال هم بهترین بازیکن سال اروپا شد و هم این عنوان را در قاره آفریقا از آن خود کرد. وه‌آ در مجموع 228 گل در دوران فوتبالش به ثمر رساند و در تیم‌های بزرگی مانند پاری‌سن‌ژرمن، میلان، منچسترسیتی و چلسی توپ زد. در سال 2005 وه‌آ برای ریاست جمهوری لیبریا اقدام کرد. او اگرچه در انتخابات شکست خورد اما زندگی سیاسی‌اش تازه شروع شد و از همان زمان در دنیای سیاست فعال شد. حالا او را به جای ستاره فوتبال، به عنوان یک مرد سیاست‌مدار می‌شناسند.

خولیو اگلسیاس

وقتی که جوان بود، در آکادمی جوانان باشگاه رئال مادرید خود را در پست دروازه‌بانی مطرح کرد. اما بدشانس بود چراکه وقتی به دنبال معرفی خودش به هواداران موسیقی در سراسر دنیا بود، در یک سانحه رانندگی به شدت مصدوم شد و شدت صدمات به حدی بود که ناچار شد فوتبال را به طور کامل کنار بگذارد و تحصیل در رشته حقوق را شروع کند. حق می‌دهیم که تعجب کنید که چطور دانشجوی رشته حقوق به خواننده‌ای تبدیل شد که بیش از 300 میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را در تمام دنیا فروخت اما واقعیت این است که او 77 آلبوم منتشر کرد و پسرش انریکو اگلسیاس به یکی از ستاره‌های دنیای موسیقی بدل شد.

باب مارلی

مارلی در فوریه 1966 با آلفاریتا کنستانتیا "ریتا" اندرسون در کینگستون جامائیکا ازدواج کرد. البته وی فرزندان زیادی دارد که سه تا از آنها از همسرش ریتا هستند و دو فرزندخوانده از رابطه های قبلی ریتا دارد، بقیه فرزندانش از زنان دیگر هستند که وبسایت رسمی او نام آنها را فهرست کرده است. مارلی به فوتبال نیز بسیار علاقه داشت و در پارکینگ ها، زمین فوتبال و حتی در استودیوی موسیقی نیز فوتبال بازی می‌کرد.زمانی که در جامائیکا بود برای تفریح در مدرسه و تیم‌های محلی بازی می‌کرد. وقتی شما از یک پدر انگلیسی و مادری جامائیکایی متولد شوید، قطعا ورزش در خون شما خواهد بود. عکس‌های زیادی در فضای مجازی هست که مارلی را در حال بازی فوتبال نشان می‌دهد. آنهایی که به وی نزدیکی بودند، می‌گویند که هر جا که بود و هر روز فوتبال بازی می‌کرد.

گری لینه‌کر

گری بی شک بارزترین ستاره فوتبال انگلیس است که توانست برای تیم ملی کشورش در رقابت‌های جام‌جهانی گل‌های زیادی بزند؛ بازیکنی که در جام‌جهانی 1986 مکزیک توپ کفش طلا را برد تا تنهایی انگلیسی باشد که موفق به کسب این جایزه می‌شود. با این وجود او در چارچوب فوتبال باقی نماند و پس از اعلام بازنشستگی، وارد دنیای بزرگ رسانه شد و برای شبکه‌هایی چون بی‌بی‌سی، الجزیره و ... به تفسیر فوتبال پرداخت. لینه‌کر در فرهنگ عامه مردم انگلیسی هم تاثیر بسزایی داشته چراکه از سال 1994 با تبلیغ چیپس واکر به خانه‌های مردم راه پیدا کرده است.

اوو مورالس

رئیس جمهور فعلی بولیوی و فوتبالیست سابق. وقتی که تنها 14 سال داشت، در تیم فوتبال منطقه توانایی رهبری، هدایت و بازی فوتبال خود را نشان داد تا در همان سن نوجوانی در مسابقات محلی و منطقه‌ای شرکت کند. در شانزده سالگی مورالس به عنوان مدیر فنی تیم‌های رده پایین منطقه زادگاهش انتخاب شد. در سال 1981 وقتی که 22 سال داشت، به عنوان مدیر فوتبال منطقه معرفی شد و این در حالی بود که خودش برای تیم فوتبال همانجا بازی می‌کرد. در حال حاضر اگرچه مورالس خود را وقف سیاست و بهبود وضعیت زندگی مردم بولیوی کرده اما او همچنان با تیم‌های محلی در سراسر بولیوی فوتبال بازی می کند.

آنتونیو باندراس

آنتونیو باندراس یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های بازیگری اسپانیا است که اخیراً در جشنواره کن ۲۰۱۹ جایزه نخل طلایی بهترین بازیگر مرد را بدست آورد. او تا پیش از سن 14 سالگی بازیکن حرفه‌ای فوتبال بود که به دلیل شکستگی پایش از این ورزش کناره گیری کرد و اکنون سال هاست در هالیوود هنرنمایی می‌کند. در دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان جزو تیم مدرسه بود تا اینکه در سن 14 سالگی به دلیل شکستگی پا رویای او برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال به یاس تبدیل شد. در آن زمان او با دیدن چندین نمایش و تئاتر به این هنر علاقمند شده بود و بدین ترتیب بود که باندراس جوان شروع به یادگیری اصول بازیگری در مدرسه هنر‌های دراماتیک مالاگا کرد و اولین تجربه بازیگری اش را در سالن تئاتر کوچکی در همین شهر تجربه نمود. در خارج از دنیای بازیگری، آنتونیو باندراس به شدت عاشق فوتبال بوده و از طرفداران پروپاقرص تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا به شمار می‌آید.

تام کروز

در دوران دبیرستان به شدت فوتبال و هاکی را دنبال می‌کرد اگرچه وقتی از دبیرستان فارغ التحصیل شد ورزش را رها کرد و به سراغ هالیوود رفت. به دلیل اینکه او در منطقه‌ای میان آمریکا و کانادا بزرگ شد، هیچ وقت این فرصت را پیدا نکرد تا استعداد و مهارت ورزشی خود را نشان دهد و از تیم‌های ورزشی جوانان یا محیط‌های نیمه حرفه‌ای دور بود. با وجود آنکه سینما بیشترین وقت او را می‌گیرد اما هنوز به فوتبال علاقه دارد و در وقت‌های خالی فوتبال بازی می‌کند. در ویدیویی که از فیلم "شوالیه و روز" منتشر شد، او به همراه کامرون دیاز مشغول بازی فوتبال بود.

پاپ ژان پل دوم

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، پاپ ژان پل دوم هم برای تیم مدرسه و هم برای تیم دانشگاه دروازه‌بانی می‌کرد. اما حمله هیتلر به لهستان او را از دنیای حرفه‌ای فوتبال دور کرد و مسیر زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد. او پس از آن به کلیسای کاتولیک رفت و زندگی‌ مذهبی خود را شروع کرد. او یک طرفدار لیورپول بود و به بازی یرژی دودک، هموطنش که در واقع هم‌پست خودش هم بود علاقه زیادی داشت. هرچند دودک بین بزرگ‌ترین دروازه‌بان‌های تاریخ جایگاهی ندارد، اما می‌تواند مفتخر باشد که یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر طرفدار او بوده. نشریه گاردین، در پاسخ به سوال یکی از مخاطبانش که پاپ ژان پل چقدر به فوتبال علاقه داشته نوشته: «با وجود اینکه پاپ در طول زندگی‌اش تنها یک خدا را می‌پرستید، در مورد تیم فوتبال مورد علاقه‌اش سخت‌گیری زیادی نداشت و ابراز علاقه او تنها به لیورپول خلاصه نمی‌شود. بارسلونا و فولام هم دیگر تیم‌هایی هستند که می‌گویند پاپ طرفدار ما بودهاست.

کالین فارل

پدر و عمویش در لیگ فوتبال ایرلند و تیم شامروک روورز به طور حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کردند. در دوره نوجوانی کالین همیشه به دنبال رویایش برای تبدیل شدن به یک ستاره فوتبال بود. او تا اواخر دوره نوجوانی در سطح بالایی برای چند تیم در ایرلند بازی کرد تا اینکه به مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کرد و روند زندگی‌اش دچار دگرگونی شد. وقتی ورزش را رها کرد، به سراغ مسیر دیگری رفت تا بتواند خودش را در آن نشان دهد. پس از اینکه در صنعت موسیقی ناکام بود، وارد حرفه بازیگری شد و احتمالا بیشترمان باقی داستان زندگی او و حضورش در هالیوود را می‌دانیم.

خوزه مورینیو

تا سال 2002 خوزه مورینیو به هیچ عنوان و قهرمانی مهمی دست پیدا نکرده بود. سخت در اشتباه هستید اگر فکر کنید که این مرد با ذهن نینجایی خود در فوتبال موفق نبوده اما باید گفت که دوران بازی او بسیار کوتاه و پرمخاطره بوده است. در طول این دوران برای تیم‌های ریوآوه، بلننسه و سه‌سیمبرا باز کرد اما دریغ از نشان دادن نبوغ و قدرت در بازی کردن فوتبال. به همین خاطر او تمرکزش را بر روی مربیگری گذاشت و دوره‌های مختلفی را در انگلستان و اسکاتلند سپری کرد و راهی را پیمود که وی را به مربیگری پورتو می‌رساند. در اولین فصل مربیگری برای پورتو او توانست با یک رکوردشکنی با 11 امتیاز اختلاف نسبت به بنفیکا، این تیم را به قهرمانی لیگ پرتغال برساند. در سال بعدی هم که این تیم را قهرمان اروپا کرد تا یک از نابغه‌های مربیگری در عصر مدرن لقب بگیرد.

رابی ویلیامز

این خواننده انگلیسی در طول دوران فعالیتش تاکنون 57 میلیون آلبوم به فروش رسانده است. او محبوب‌ترین خواننده غیرلاتین در آمریکای لاتین است و در بریتانیا به عنوان پرفروش‌ترین خواننده محسوب می‌شود. اما او قبل از این که وارد دنیای موسیقی شود و مسیرش را در این حرفه بیابد، در مدت کوتاهی در لیگ دسته دوم برای تیم پورت‌واله بازی می‌کرد و جالب است که بدانید او اکنون یکی از سهامداران اصلی این باشگاه است.

پیر‌لوئیجی کولینا

او به خاطر چشم‌های درشت و سبز و سر کاملا تراشیده شناخته می‌شد. داوری که در تمام دنیا مورد احترام بود و اگر نه بهترین بلکه یکی از بهترین داوران عصر مدرن فوتبال بود. او پیش از آنکه کارش را با توصیه دوستان نزدیکش به عنوان یک داور حرفه‌ای آغاز کند، مدتی در تیم محلی در منطقه بولونیا فوتبال بازی کرد. او پس از اینکه تعداد قابل توجهی بازی در سری‌آ را قضاوت کرد و بارها در جام‌جهانی و رقابت‌های بین‌المللی سوت زد، بازنشسته شد. او پس از 20 سال فعالیت به عنوان داور، مدتی به عنوان راننده اوبر فعالیت کرد و بدون دستمزد در نقش مشاور کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایتالیا حضور داشت و سپس هیات قضایی فدراسیون فوتبال اوکراین را شکل داد.

*عرفان خماند



نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار