PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
گزارشی زیرپوستی از انتخابات فدراسیون فوتبال
...از آن همه استرس، تا آن همه بی خیالی!

انتخابات فدراسیون فوتبال از ساعت 10 صبح یکشنبه 10 اسفند 99 آغاز شد و ساعت 16:20 با معرفی تمام اعضای هیات رئیسه به پایان رسید. عزیزی خادم در مرحله دوم و در رقابت با کیومرث هاشمی به پیروزی رسید تا سکان هدایت فوتبال را در 4 سال آینده به دست بگیرد. در مرحله دوم رای گیری عزیزی خادم 49 رای و کیومرث هاشمی 38 رای کسب کردند. آجورلو و علی کریمی دو نامزد دیگر ریاست فدراسیون در دور اول به ترتیب 18 و 9 رای به دست آوردند.

این انتخابات جدا از همه زیرپوستی هایی که داشت و فارغ از پشت پرده هایش، به دلیل محل برگزاری آن (سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی) شکل و شمایل زیبایی به خود گرفته بود.

بر اساس برنامه قبلی راس ساعت 9 صبح خودمان را به محل برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال رساندیم، مکانی زیبا در منطقه ولنجک تهران که یک مراسم فوتبالی با سابقه جلسات قبلی آنجا همخوانی نداشت اما برای اهالی رسانه که چنین مجمعی را در آن سالن مجلل و زیبا تماشا می کردند، جذابیت های ویژه ای داشت. نیم ساعت پیش از آغاز رسمی مراسم به سالن اصلی وارد شدیم.

علی کریمی یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال، زودتر از دیگران در سالن حاضر شده و در محل تعیین شده نشسته بود. کیومرث هاشمی نفر بعدی بود که سمت راست کریمی با رعایت فاصله اجتماعی نشسته بود. حضور علی کریمی نیم ساعت قبل از آغاز مراسم، به عکاسان سوژه خوبی داده بود تا بی وقفه از وی عکس بگیرند. کریمی اما با همان روحیاتی که از وی سراغ داشتیم بی تفاوت روی صندلی خود نشسته بود و گهگاه اطرافش را نگاه می کرد. صحبت های زیرگوشی کیومرث هاشمی و کریمی، برای لحظاتی همه نگاهها را متوجه بخش شمال شرقی سالن کرد. هاشمی با حرارت و کریمی بی تفاوت گفت و گو می کردند و سخت بود حدس زدن محتوای گفت و گوی آنها، زیرا نه کریمی کسی بود که هاشمی در آخرین لحظات درخواست کناره گیری او به نفع خودش را داشته باشد و نه کریمی چنین درخواستی را در سر می پروراند.

درگیری یکی از عکاسان با مامور حراست سالن، برای دقایقی توجهات را جذب کرد. مامور مورد نظر اجازه خروج آن عکاس از محدوده تعیین شده برای عکاسان را نمی داد و عکاس عصبانی مدعی بود به خاطر ترسش از کرونا حاضر نیست در کنار دیگران بایستد و عکس بگیرد.

سوژه اصلی خبرنگاران قبل از شروع مراسم، تابلوهایی بود که با ابتکار روابط عمومی فدراسیون ، منقش به تصاویر خودشان به آنها اهدا شده و حقیقتا زیبا و قابل تقدیر بود.

دقایقی مانده به آغاز رسمی مراسم، مصطفی آجورلو وارد سالن شد و روی صندلی چهارم مخصوص کاندیداها نشست و لحظاتی بعد شهاب الدین عزیزی خادم از راه رسید؛ کاندیدایی که بدش نمی آمد سوژه عکاسان باشد.

مراسم با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. بر خلاف انتظار، وزیر ورزش در این جلسه شرکت نداشت و مهدی علی‌نژاد معاون وی در نشست حضور یافت. سلطانی‌فر و علی‌نژاد حق رای نداشتند و به صورت افتخاری عضو مجمع بودند.

مهدی محمد نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال، ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه رأی‌گیری گفت: از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا در خدمت آقایان سنجر و مصطفی هستیم و لینک پخش مستقیم این انتخابات به فیفا ارسال شده است. همکاران ما در فیفا از ابتدا تا انتهای جلسه را رویت می‌کنند و مطابق دستور جلسه مجمع انجام وظیفه می‌کنیم.

نبی که گفته می شد برای کیومرث هاشمی به جمع آوری رای پرداخته بود در کنار بهاروند رد صلاحیت شده ای دیده می شد که او نیز برای عزیزی خادم فعالیت انتخاباتی داشت. ترکیب این دو نفر نمایانگر جنگ انتخاباتی دو کاندیدای اصلی بود و در پایان نیز چهره غم زده نبی که می دانست با رئیس شدن عزیزی خادم باید جلای فدراسیون کند، حرفهای بسیاری داشت.

سخنرانی کوتاه و خسته کننده حیدر بهاروند و تعریف و تمجیدهایش از فدراسیون تحت مدیریت خود ناخودآگاه خنده بر لب مان می نشاند.البته سخنرانی بلند علی فلاحتی رئیس کمیته انتخابات خستگی بیشتری را به حضار تقدیم کرد؛ آن هم در ابتدای مراسم و قبل از آغاز رای گیری.

محرمانه ماندن آرای اعضای مجمع دغدغه اصلی برگزارکنندگان و به ویژه مهدی محمد نبی بود؛ او بارها تاکید کرد که آرا باید محرمانه بماند و حتی با تصمیم وی میزهای محل نوشتن آرا جابجا شد تا از تیررس لنزهای عکاسان دور بماند. او(نبی) حتی در آخر با بر زبان آوردن این موضوع که باید مراقب لنزهای حرفه ای عکاسان بود، براهمیت دیده نشدن برگه های رای تاکید کرد و البته در آخر یک لحظه غفلت-بهتر است بگوییم بدشانسی- از احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی فوتبال که نام آجورلو روی برگه رای وی شکار شد، «بدمن» انتخابات دهم اسفند را ساخت!

با آغاز شمارش آرا سکوت بر سالن حکمفرما شد. عزیزی خادم، کیومرث هاشمی، کیومرث هاشمی، عزیزی خادم و ... البته گهگاه نیز نام آجورلو شنیده می شد. همان ابتدای کار مشخص شد که رقابت اصلی طبق پیش بینی ها بین دو گزینه خواهد بود. برای لحظاتی چندین بار نام مصطفی آجورلو خوانده شد تا برخی از حاضرین به این گزینه امیدوار باشند اما خیلی زود پرونده وی همچون علی کریمی بسته شد.

جادوگر فوتبال ایران که کمی عصبانی و عجول به نظر می رسید بارها و بارها دست هایش را با الکلی که کنارش بود ضدعفونی کرد. پاشیدن الکل و مالش دو دست روی هم و لبخندهای عصبی، نمایی تکراری از علی کریمی تنها گزینه فوتبالی انتخابات ریاست به ما می داد.

سمت چپ کریمی، عزیزی خادمی نشسته بود که برعکس دیگر گزینه ها از همان اول ظاهرا می دانست سرنوشت انتخابات چه می شود. روی صندلی لم داده بود و با «ژوکوند»های از سر رضایت و گاهی غرور به فضای سالن، رقبا و در و دیوار نگاه می کرد! سمت چپ شهاب الدین هم مصطفی آجورلو بود که از ابتدا تا پایان مراسم سرش را پایین انداخته و خشمگین به نظر می رسید. او حتی بر خلاف دیگر رقبا پس از پایان پخش کلیپ زیبای درگذشتگان فوتبال ایران زحمت دست زدن به خود نداد. اما در میان این 4 نفر ظاهرا استرس کیومرث هاشمی بیشتر بود و این استرس زمانی بیشتر نمود پیدا می کرد که وی چند بار برای رفتن به سرویس بهداشتی سالن را ترک کرد. البته تعداد رفت و برگشت های هاشمی با تعداد ضدعفونی کردن های علی کریمی برابری نمی کرد!

کار انتخابات با شکست آجورلو و کریمی و پیشتازی دو گزینه دیگر به دور دوم کشیده شد؛ جایی که آرای اندک کریمی و آجورلو و سرایز شدن آنها به سبد یکی از دو رقیب این مرحله، می توانست تعیین کننده باشد.

پایان این مرحله با تبریک آجورلو و کریمی به رقبایشان همراه بود؛ جایی که هر دو کاندیدای شکست خورده سالن را ترک کردند. آجورلو سریعا از محل اجلاس خارج شد اما کریمی ماند و روز مهندس را با تاخیر به مهندسان انتخابات فدراسیون فوتبال تبریک گرفت.

نکته برجسته این دقایق از مجمع، لحظه ای بود که کریمی با تشویق اعضای مجمع –همان مجمعی که فقط 9 نفرشان به او رای داده بودند- سالن را ترک کرد.

اختلافات عمیق آجورلو و کیومرث هاشمی از دید برخی می توانست برگ برنده عزیزی خادم در دور دوم باشد زیرا 18 رای آجورلو از نگاه همان برخی ها قطعا به نفع عزیزی خادم به صندوق انداخته می شد و آخرالامر همان هم شد.

در مرحله دوم رای گیری شهاب‌الدین عزیزی خادم 49 رای و کیومرث هاشمی 38 رای کسب کردند تا بدین ترتیب عزیزی‌ خادم به عنوان رئیس فدراسیون در 4 سال آینده انتخاب شود.

از اینجا به بعد بود که می شد برخی خط و ربط های این مجمع را شناسایی کرد؛ جایی که برخی از افراد شناخته شده و همواره صاحب پست در فوتبال، با سرعت خودشان را به رئیس جدید می رساندند تا مبادا در مسابقه تبریک گفتن به او عقب بمانند!

«ه. ن »که سالهاست در فوتبال این مملکت دارای پست های مهم است و کسی نمی داند محصول فعالیت وی چه بوده و سال قبل از سوی مالک یک باشگاه تبریزی به بدترین شکل ممکن اخراج شد و دوباره در این فصل سر از تبریز درآورد(!) خودش را به عزیزی خادم رساند و او را بوسه باران کرد. نفر بعدی که خودش را به رئیس رساند، رئیس هیات فوتبال تهران بود که حضور طولانی مدتش در راس این هیات، بزرگترین علامت سوال این روزهای فوتبال ایران است.

بعد از انتخاب عزیزی خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، با توجه به انصراف منصور قنبر‌زاده و رد صلاحیت حیدر بهاروند (نایب رئیس‌های پیشنهادی عزیزی خادم)، رأی‌گیری برای نواب رئیس اول و دوم انجام نشد و تنها برای انتخاب شهره موسوی نایب رئیس پیشنهادی سوم (بانوان) رأی‌گیری صورت گرفت. شمارش آرا برای نایب رئیس سوم آغاز شد. شهره موسوی با 70 رای از 87 رای به عنوان نایب رئیس سوم بانوان فدراسیون انتخاب شد. 17 رای هم باطل اعلام شد. موسوی هم اکنون مدیرعامل باشگاه بادران در لیگ دسته اول است.

ساعت 13/45 رای گیری برای انتخاب نماینده هیات‌های فوتبال در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به پایان رسید و شمارش آرا آغاز شد.

آرای حاصل شده در این بخش به شرح زیر است:

شیرازی یک رای، اصولی 25 رای، باجیوند 14 رای، بیک وردی 13 رای، حیدری 23 رای، ششگلانی 11 رای، صوفی 11 رای، طالقانی 17 رای، طاهری 10 رای، محتشم 13 رای و هنرپیشه 19 رای.

نکته امیدوار کننده این بخش خروج افرادی چون طالقانی از هیات رئیسه و رای نیاوردن امثال شیرازی بود.

در بخش هیات‌های فوتبال هیات رئیسه فدراسیون در نهایت احسان اصولی رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی و طهمورث حیدری رئیس هیات فوتبال چهارمحال و بختیاری به ترتیب با کسب 25 و 23 رای انتخاب شدند.

سپس رای گیری برای انتخاب نماینده مدیران عامل باشگاه‌ها آغاز شد و با اعلام مهدی محمدنبی، محمد جواهری و احمد مددی از این بخش انصراف دادند.

نتایج آرا در این قسمت به شرح زیر است:

علی جنتی 13 رای، رضا رضایی 6 رای، بهرام رضاییان 40 رای، محمدرضا ساکت 25 رای، سراجی 25 رای، عباسی 13 رای، احمد عشقان‌ملک 17 رای، اکبر محمدی 22 رای و عباس نجاریان 4 رای.

پایان شمارش آرا برای انتخاب نماینده مدیران عامل باشگاه‌ها برای ورود به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال؛ بهرام رضاییان با 40 رای وارد هیات رئیسه شد و محمدرضا ساکت و مهرداد سراجی با 25 رای به مرحله دوم رفتند.

در دور دوم رای گیری برای انتخاب نفر دوم نماینده مدیران عامل باشگاه‌‌ها، از 86 رای ماخوذه، مهراد سراجی با 49 رای به عنوان نفر دوم به همراه بهرام رضاییان که در دور اول 40 رای گرفته بود راهی هیات رئیسه شد. ساکت در دور دوم 34 رای به دست آورد.3 رای هم باطله بود. سیاح مدیرعامل تراکتور در رای گیری این بخش شرکت نداشت.

در این بخش نیز رای نیاوردن محمدرضا ساکت مهمترین اتفاق بود.

در بخش کارشناسان هیات رئیسه رای گیری انجام شد و در نهایت احمدرضا براتی با 24 و خداداد افشاریان و میرشاد ماجدی هر کدام با 20 رای وارد هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شدند.

نتایج آرای حاصل شده در این بخش به شرح زیر است:

علیرضا ابراهیمی 4 رای، بهنام ابوالقاسم‌پور صفر رای، خداداد افشاریان 20 رای، احمدرضا براتی 24 رای، محسن ترکی 4 رای، غلامرضا جباری 5 رای، صادق درودگر 10 رای، رضا درویش 2 رای، داود رفعتی 12 رای، حسین زرگر 13 رای، ابراهیم شکوری 9 رای، حسین شمس 7 رای، علیرضا شهاب 8 رای، رضا صادق‌پور 5 رای، اسماعیل صفیری 3 رای، شهامت عباسی 7 رای، علی علیزاده 11 رای، رسول فروغی صفر رای، حسن کامرانی‌فر 10 رای، امین کریمیان 6 رای، جمیله کشاورز 5 رای، علیرضا کهوری 2 رای، میرشاد ماجدی 20 رای، رضا محمدکاظمی 5 رای، مسعود مرادی 6 رای، هدایت ممبینی 11 رای، حمیدرضا مهرعلی 2 رای، هوشنگ نصیرزاده 5 رای، نیما نکیسا 2 رای، امین نوروزی 18 رای و...

پس از پایان این بخش، کار مجمع نیز به پایان رسید؛ مجمعی که به زودی مشخص می شود محصول کارشان در تاریخ 10 اسفند سال 1399 برای فوتبال زهوار در رفته ایران چه خواهد بود؛ فوتبالی که بیش از یک دهه است از قبال چنین مجامعی خیری ندیده و بسیار آسیب دیده است.

*حمید ترابپور


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار