PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۶۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
گفت و گو با «نوید رضایی فر» ، بسکتبالیست تیم ملی ایران
نوید رضایی فر،شوتینگ گارد تیم ملی بسکتبال ایران و شهرداری گرگان در عین جوانی، بازیکنی پخته و با تجربه محسوب می شود ، او نشان داده که رفته رفته بدل به بازیکن بزرگی در بسکتبال ایران شده است. خودش می گوید خوب شوت زدن را از پدرش به ارث برده است .نوید در طول این گفت و گو،بسیار مختصر و مفید به سئوالات پاسخ می داد و شاید بتوان گفت حرف کشیدن از پسرمتین و با اخلاق بسکتبال ایران یکی از سخت ترین کارهای دنیا بود !
حس خوبی نسبت به سال 1400 دارم


**متولد تنکابن ، بزرگ شده تهران

متولد دوم شهریور 1375 در تنکابن و تک فرزند هستم . پنج ، شش ساله بودم که به تهران مهاجرت کردیم و الان در محله کارون زندگی می کنیم . پدرم بازنشسته یک شرکت هواپیمایی است ، مادرم هم سرپرستار بود که به تازگی او هم بازنشسته شده است .

**عرق همه را در می آوردم !

درکودکی همیشه به دنبال توپ بودم . تعداد خاله ها و دایی هایم زیاد است و وقتی به خانه مادر بزرگم می رفتیم همه شان را خسته می کردم ولی خودم خسته نمی شدم ! این قدر با توپ این طرف و آن طرف می دویدم که عرق همه را در می آوردم .

**راه پدرم را ادامه دادم

من از یک خانواده ورزشی می آیم . مادرم والیبالیست بود و پدرم بسکتبالیست . مادرم در تیم های دانشگاهی تنکابن بوده و پدرم هم در تیم های استان مازندران و کاله سابقه بازی دارد . به واسطه پدرم که بسکتبالیست بود به این رشته علاقه پیدا کردم و می شود گفت راه او را ادامه دادم .

**از «هما» شروع کردم

دورانی که پدرم در استان مازندران مربیگری می کرد همیشه کنارش بودم . همان طور که گفتم پنج یا شش ساله که شدم به تهران آمدیم و پدرم کمک مربی پیکان و هما شد و من هم علاقه ام به این رشته ورزشی روز به روز بیشتر می شد . کلاس اول دبستان که رفتم به تیم های مینی بسکتبال هما پیوستم ، یادم می آید که هم تیمی هایم همه در مقطع راهنمایی تحصیل می کردند . پنج سال زیر نظر پدرم و آقای انصاری در رده های مختلف بازی کردم . سنم خیلی کم بود ولی برای تیم های جوانان و امید هم بازی می کردم .

**در همه رده های پایه قهرمان شدم

پس از انحلال هما ، مجموعه تیم ما با تیم بانک سامان و کنکوی سابق ادغام شد . آقایان مجید صالحی و البرز آبکناری بودند و ما با تیم کنکو در مسابقات شرکت می کردیم . منتهی در رده ای که من بودم بیشتر پدرم مربیگری می کردند .در باشگاه های تهران و مسابقات قهرمانی کشوری و آموزشگاهی مختلف شرکت کردیم و در همه آن ها عنوان قهرمانی را در کارنامه ام دارم .

**حضور درسوپرلیگ

در آن سال ها در اردوهای ملی زیادی هم شرکت کرده ام ،مثلا با تیم ملی جوانان 2014 که زیر نظر آقای اسلامی فعالیت می کرد . هجده ساله که شدم با همان تیم 2014در مسابقات غرب آسیا که در تهران برگزار شد قهرمان شدیم و می شود گفت که از آنجا دیده شدم ، بعد از تورنمنت، جذب باشگاه مهرام شدم که آقای مصطفی هاشمی سرمربی بودند و از آن سال وارد سوپرلیگ شدم . یادم می آید سال 2014 درمسابقات آسیایی زیرهجده سال هم عنوان دوم را به دست آوردیم .

**مسابقات جهانی یونان

دوسالی که در مهرام (سوپرلیگ)بودم ،به خاطر سن پایینی که داشتم زیاد بازی نمی کردم اما از آقایان هاشمی و آرزومندی چیزهای زیادی یاد گرفتم .سال اول ، نایب قهرمان و سال بعد، قهرمان شدیم . هرچند من نتوانستم کمک زیادی بکنم ، چون اواخر بازی ها به همراه تیم جوانان(با سرمربیگری آقای فرزاد کوهیان) به مسابقات جهانی یونان رفتیم و خداراشکر عملکرد خوبی داشتم ، هرچند آن طور که می خواستیم نتیجه نگرفتیم . دو سال هم در تیم دسته یک مهرام بودم و اتفاقا آقای باوئرمن(مربی وقت تیم ملی) به اردوی تیم ملی دعوتم کرد که به لیست 14 نفره هم رسیدم .بعد از آن دوباره به تیم مهرام در سوپرلیگ اضافه شدم . 5 سال بازیکن مجموعه مهرام بودم .

**خارج از تهران

بعد از مهرام به پتروشیمی بندر امام پیوستم که آقای مهران حاتمی سرمربی بودند . اولین تجربه ام بود که با تیمی خارج از تهران قرارداد می بستم . آن سال با تیم شیمیدر سوم مشترک شدیم و بعد از آن به شهرداری گرگان پیوستم .

**از حضور هواداران گرگان محروم هستیم

از شهرداری گرگان پیشنهاد داشتم و با مشورت پدرم به این تیم پیوستم . شرایط از هر نظر برایم مساعد بود . خدارا شکر در این دوسالی که در گرگان هستم روزهای خوبی را گذرانده ام وچیزهای زیادی از آقایان شاهین طبع و کبیر آموخته ام . متاسفانه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیمه کاره ماندن لیگ ،نتوانستیم به حقمان برسیم ولی امسال تمام تلاشمان را می کنیم که قهرمانی را به دست بیاوریم و تقدیم هواداران پرشورگرگان کنیم . مردم گرگان عجیب و غریب عاشق بسکتبال هستند و قهرمانی خیلی برایشان مهم است فقط حیف که امسال به خاطر شرایط پاندمی از حضورهواداران خونگرم گرگان محروم هستیم .

**اولین پخش زنده

مسابقات غرب آسیای جوانان در تهران اولین تورنمنتی بود که من در آن حضور داشتم و به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می شد . خیلی حس و حال خوبی بودالبته استرس زیادی هم داشتیم . هرچند اولین بازی ملی ام نبود و قبلا با تیم ملی نوجوانان به سرمربیگری محسن شاه علی بازی کرده بودم ولی مسابقات غرب آسیای جوانان برایم شوق و ذوق داشت .

**کارشناس تربیت بدنی

کارشناسی تربیت بدنی دارم ولی می خواستم در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت را در دانشگاه شهید بهشتی ادامه دهم که متاسفانه دانشگاه ، ترم پیش این رشته را ارائه نکرد و احتمالا از مهر ماه 1400 و بعد از المپیک می خواهم برای ارشد بخوانم .

**پست های پیرامونی

معمولا در پست های پیرامونی 2 و 3 بازی کرده ام ولی دوست دارم در پست های 1 و 2 بازی کنم .

**مربیان تاثیرگذار

با خیلی از مربیان کار کرده ام و همه در ارتقای سطح بسکتبالم تاثیر زیادی داشته اند و از همه آن ها تشکر می کنم . واقعا سخت است که بگویم بهترین مربی ام چه کسی بوده است .

**سال99 را دوست نداشتم

به دلیل ویروس کرونا که دنیا و کشورمان را گرفتار کرده ، زیاد سال 99 را دوست نداشتم.مادرم جزو کادر درمان است و متاسفانه دو سه ماه پیش دچار کووید 19 شد و پدرم هم چند روز بعد کرونا گرفت .هرچند حال مادرم زیاد بد نبود ولی ریه پدرم درگیر شد و در بیمارستان ساسان که مادرم شاغل است چند روزی بستری شد . من درگرگان ودرگیر تمرینات بودم ولی همه فکر و ذکرم پیش پدر و مادرم بود اما خداراشکر به خیر گذشت . خیلی روزهای بدی بود .

**بهترین هایی که کنارشان بازی کرده ام

از بازی کردن کنار حامد حدادی ، محمد جمشیدی ، بهنام یخچالی ، صمد نیکخواه بهرامی و ارسلان کاظمی لذت برده ام و می توان گفت شانس این را داشته ام که کنار بازیکنان بزرگ باشم .بچه های سطح ملی خیلی خوب هستند .

**تفریحات

جدا از بسکتبال به والیبال علاقه دارم .عاشق سبک های مختلف موسیقی هستم و بازی های کامپیوتری را هم خیلی دوست دارم و با پلی استیشن 2K و FIFA بازی می کنم .

**رانندگی

به رانندگی علاقه مندم و یک پژو206 دارم .

**فقط رئال مادرید!

تیم های بسکتبال و فوتبال رئال مادرید را خیلی دوست دارم ، فوتبال های داخلی را زیاد دنبال نمی کنم ولی استقلال را بیشتر دوست دارم.

**فضای مجازی

در حد معمول فضای مجازی را رصد می کنم ولی زیاد دغدغه اش را ندارم . یک پیج اینستاگرامی دارم که هرازگاهی پست های ورزشی از خودم را در آن منتشر می کنم .

**رعایت پروتکل ها

خدا را شکر در تیم همه پروتکل ها را رعایت می کنیم و مسئولین باشگاه خیلی زحمت می کشند و فکر می کنم تا اینجای کار خیلی موفق عمل کرده ایم .

**آرزو

آرزویم این است که در یک تیم خوب خارجی و در یک لیگ سطح اول بازی کنم . خیلی دوست دارم که روزی بتوانم درتیم بسکتبال رئال مادرید بازی کنم البته هر بسکتبالیستی دوست دارد در لیگ NBA بازی کند .

**بسکتبال ، مظلوم است

فکر می کنم به بسکتبال مثل سایر رشته ها توجه نمی شود.علاقه مندان بسکتبال خیلی زیاد هستند و کاش بیشتر روی این رشته سرمایه گذاری شود تا این قدر مظلوم نباشد .

**تمام تلاشم را می کنم

المپیک بزرگترین و مهمترین مسابقات دنیا است و خوشبختانه یا متاسفانه ما در گروه سختی افتاده ایم و تمام تلاشم را می کنم که نظر کادر فنی را جلب کنم که در مسابقات پیش رو و المپیک برای تیم ملی موثر باشم .باید با آمادگی صددرصدی در المپیک شرکت کنیم

**قدر پیراهن تیم ملی را می دانم

حضور در تیم ملی بزرگسالان آرزوی همه ورزشکاران است. جایگاهی که اکنون در آن هستم بسیار ارزشمند و بزرگ است و مطمئن باشید که قدر این پیراهن و جایگاهم را می‌دانم.

**نوروز با بچه های تیم

امسال اولین سالی است که ما تعطیلات نوروز را با بچه های تیم در اردو هستیم . معمولا سال های گذشته از 28 یا 29 اسفند چند روزی مرخصی می رفتیم ولی امسال چون پلی آف برگزار می شود ، شرایط فرق می کند .

**بازیکنان مورد علاقه

استفن کری ، کلی تامپسون و جیمز هاردن بازیکنان مورد علاقه ام هستند . از نسل های گذشته هم مرحوم کوبی برایانت و مایکل جردن را خیلی دوست دارم .

حس خوبی نسبت به سال 1400 دارم

**حس خوب نسبت به سال 1400

در طول سال گذشته منتظر سال جدید بودم و نمی دانم چرا حس خوبی نسبت به سال 1400 دارم ، امیدوارم اتفاقات خوبی برای همه در سال جدید بیفتد .

**حرف آخر

اول از شما و مجله کیهان ورزشی تشکر می کنم که به رشته بسکتبال اهمیت می دهید. برای همه مردم ایران آرزوی سلامتی دارم و پیشاپیش سال نو را تبریک می گویم .جا دارد که در اینجا از زحمات پدر و مادرم تشکرویژه داشته باشم که در این سال ها خیلی برایم زحمت کشیده اند . من هم تمام تلاشم را می کنم که در بسکتبال و زندگی شخصی ام بتوانم جواب زحماتشان را بدهم .

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار