PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۶۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
این هفته با کامران قاسمپور،آزادکار ملی پوش و جویباری
چندی سالی است که جوانی جویباری در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد جدی ترین رقیب حسن یزدانی نابغه کشتی جهان شده است.کامران قاسمپور همشهری یزدانی طی سه سال گذشته همیشه روی تشک درخشیده و با وجود آن که در دو کشتی تماشایی یزدانی باخته اما بدون شک جزو نفرات شایسته تیم ملی کشتی آزاد بوده است.قاسمپور اخیرا در مسابقات قهرمانی آسیا یک وزن بالاتر آمد و در وزن 92 کیلوگرم موفق شد با کشتی های جسورانه تمامی حریفان را شکست داد و مدال طلای آسیا را تصاحب کند. قاسمپور در حالی مدال طلا را به گردن آویخت که یک امتیاز به حریفانش نداد و همه را بااختلاف 10 یا 11 امتیاز شکست داد. این درست است که قاسمپور زیر سایه حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک است ولی وقتی به کشتی های قاسمپور نگاه می کنید از کشتی های جسورانه و زیرگیری های برق آسا او لذت می برید. این هفته سراغ کامران قاسمپور آزادکار ملی پوش و جویباری رفتیم.
زیرگیر حرفه ای

**فتح 92 کیلوگرم آسیا

کامران قاسپور آزاد کار جوبیاری و ملی پوش در وزن 86 کیلوگرم جزو نفرات برتر بود و غیر از حسن یزدانی نابغه کشتی جهان حریفی در مسابقات داخلی نداشت.او به اعتقاد بسیاری از کارشناسان زیر سایه حسن یزدانی قرار گرفته بود و در سی و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا بنا به صلاحدید کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد با رفتن به یک وزن بالاتر توانست توانایی‌های خود را اثبات کند. این پسر جویباری در وزن 92 کیلوگرم با اعتماد به نفس بالای خود رقبای آسیایی را یکی پس از دیگری مغلوب خود کرد و طلای این وزن در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی آلماتی قزاقستان رسید.کشتی های جسورانه وی در وزن 92 کیلوگرم ثابت کرد که قاسمپور در آسیا یک سروگردن بالاتر از رقبای خود است .

**کامران به سبک نسل های گذشته کشتی می گیرد

زیرگیری‌های کامران قاسمپور آنقدر دقیق و زیبا است که تمجید خیلی از کارشناسان را در پی داشته است. صادق گودرزی، نایب قهرمان المپیک لندن سبک کشتی قاسمپور را با نسل‌های قبلی مقایسه کرده است و گفته که قاسمپور عالی کشتی می گیرد و جزو کسانی است که نزدیک به نسل ما و یا نسل قبل‌تر از ما کشتی می‌گیرد، قاسمپور ایرانی کشتی می‌گیرد و مردم نیز کشتی‌گیری که زیرگیر باشد را دوست دارند.

**انتخابی تماشایی

کامران قاسمپور در انتخابی وزن 86 کیلوگرم به مصاف حسن یزدانی رفت و نتیجه کشتی را واگذار کرد.کشتی انتخابی قاسمپور و یزدانی مثل دفعه گذشته تماشایی بود و تمام کسانیکه کشتی را دیدند سوای نتیجه از رقابت این دو جوبیاری روی تشک لذت بردند.حالا علاقه مندان به کشتی حسرت می خورند که چرا قاسمپور در المپیک توکیو غایب است!قاسمپور ،پس از باخت تمریناتش را با جدیب بیشتر ادامه داد.

**رفاقت با نابغه کشتی جهان

جالب است که بدانید که کامران قاسمپور از دوستان نوجوانی حسن یزدانی نابغه کشتی جهان است و با وجود رقابتی که بین این آزادکار جویباری وجود دارد رفاقت شان پابرجاست.قاسمپور درباره این که با حسن یزدانی هم وزن است،می گوید: من با حسن یزدانی در یک وزن هستیم، قسمت این بوده و کاری هم از دست من برنمی‌آید. نه می‌توانم به یک وزن المپیکی بالاتر بروم و نه به یک وزن پایین‌تر چون وزن نرمال بدن من به 86 کیلوگرم می‌خورد.من تا روز آخر کنار یزدانی تمرین می‌کنم و برایش دعا می کنم تا خوشرنگ ترین مدال را بگیرد.

**الگوبرداری از کشتی گیران دهه های ۷۰ و ۸۰

قاسمپور بارها عنوان کرده که کشتی گیران دهه های ۷۰ و ۸۰ برای او،سمبل هستند.هم چنین کامران ،اخیرا گفت که تلاش می کند از آزادکاران دهه های ۷۰ و ۸۰ الگوبرداری کند و این که وقتی می شنود که سبک کشتی گرفتن او را با آزادکاران دهه های ۷۰ و ۸۰ مقایسه می کنند برایش افتخار است.او تمام وقت خود را برای کشتی آزاد گذاشته قبل از مسابقات یک دغدغه دارد و آن هم این است که بتواند با کسب مدال جواب محبت دوستداران کشتی را بدهد.

**بزرگترین رویای آزادکار جویباری

تمامی کشتی گیران بک رویاروی مشترک دارند و آن هم قهرمانی در المپیک بزرگترین آوردگاه ورزش جهان است.قاسمپور آرزو دارد که روزی روزگاری در روی سکوی قهرمانی المپیک بایستد و در این خصوص هدف گذاری کرده است.

**بدون دادن یک امتیاز به حریفان،قهرمان آسیا شد

قاسمپور در آخرین دوره مسابقات قهرمانی آسیا که در آلماتی قزاقستان برگزار شد رقبای آسیایی را یکی پس از دیگری به سبک خودش از پیش رو برداشت. او پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل سانجیت از هند با نتیجه 10 بر صفر به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل رستم شودیف از ازبکستان با نتیجه 11 بر صفر به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد.قاسمپور در دیدار پایانی و برای کسب مدال طلا به مصاف تسوگتگرل مونخباتار از مغولستان رفت و این مبارزه هم برایش تفاوتی با دو کشتی قبلی نداشت. کامران با یک نمایش فوق العاده و زیرگیری های سریع در کمتر از دو دقیقه 10 امتیاز از حریف گرفت و به مدال طلای وزن 92 کیلوگرم دست یافت.او در تمامی کشتی ها وزن ۹۲ کیلوگرم مسابقات قهرمانی آسیا به حریفانش مجال نداد و آنها را با زیرگیری های تماشایی شکست داد.

**کشتی در خون جویباری هاست

کامران،تمرینات کشتی را از جویبار زادگاهش زیر نظر حسین نقیبی آغاز کرد.خانواده قاسمپور از دوستداران کشتی هستند و کامران را تشویق کردند تا کشتی گیر شود.قاسمپور از 11 سالگی به سالن کشتی می رفت و جالب است که بدانید بیشتر پسران جویبار برای مدتی در تمرینات کشتی حاضر شدند و این رشته را تجربه کرده اند.همانطور که بارها نوشته و گفته شده کشتی در خون جویباری هاست.بیشتر جویباری ها کارشناس کشتی هستند زیرا کشتی را می شناسند و از تماشاگران پروپاقرص کشتی هستند.

**کشتی حرفه من است

قاسمپور مثل تمامی کشتی گیران اعتقاد دارد که کشتی حرفه اصلی او است و اگر کشتی کنار بگذارد یعنی این که حرفه خود را کنار گذاشته است.وی دراین باره می گوید:کشتی برایم ادامه دارد تا به اهدافم برسم و تلاشم را می کنم. کار برای من با یک باخت تمام نشده و تلاش می کنم در مراحل بعدی جبران کرده و به اهدافم برسم.

**حسن یزدانی یک پهلوان است

قاسمپور درباره حسن یزدانی می گوید: حسن یزدانی یک پهلوان است، اگر خدا کمکش کند و در این مدت ضرب خوردگی پیش نیاید، انشاءا... صددرصد شرایط برای او مهیاست که مدال طلای المپیک را به‌دست آورد. شرایط او روز به روز بهتر می‌شود و طی چند ماه باقی مانده تا المپیک هم فرصت هست تا بدنش از این ‌هم آماده تر شود. نه‌تنها حسن، بلکه من و سایر اردونشینان همه در همین وضعیت هستیم و به خاطر کرونا، شرایط تمرینی و بدنی ما یکسان است.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار