فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۶۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
ارسلان کاظمی ، بسکتبالیست تیم ملی ایران در گفت و گو با کیهان ورزشی :
مدت ها و مثل خیلی های دیگر مغضوب کادر فنی شده بود اما بالاخره قبل از پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا دوباره پیراهن مقدس تیم ملی کشورمان را پوشید و توانست در دیدارهای المپیک توکیو نیز برای ایران به میدان برود ، هرچند که تا این لحظه دلیل موجهی از سوی کادر فنی برای عدم دعوت و حالا حضورارسلان کاظمی در ترکیب تیم ملی عنوان نشده اما او در گفت و گو با کیهان ورزشی کماکان با طمانینه و به دور از حواشی به سئوالاتمان پاسخ داد . با ارسلان کاظمی ، فوروارد قدرتی تیم ملی بسکتبال ایران روند آماده سازی این تیم را از تورنمنت های ژاپن و اسپانیا تا المپیک2020 توکیو مرور کردیم :
مقابل ستاره های جهان که در تلویزیون دیده بودیم ، بازی کردیم !

*سفر در سفر

در اردوهای آماده سازی قبل از المپیک توکیو شرایط سختی را تجربه کردیم ،فکر می کنم 26 ساعت طول کشید تا پروازمان به شهر توکیو برسد . به محض رسیدن یک استراحت کوتاه کردیم و صبح بیدار شدیم و 7 ساعت طول کشید تا با اتوبوس به شهر میاگی برسیم . خیلی سفر در سفر بود و فشارهای بسیاری به خاطر این رفت و آمدها و تغییر ساعت به بازیکنان تیم ملی وارد شد .بعد از برگزاری چند دیدار تدارکاتی دوباره به ایران بازگشتیم و بعد از دو روز راهی اسپانیا شدیم .

*من هم راضی نیستم

درست است که این اختلاف ساعت ها برایمان خسته کننده بود ولی قبلا در مصاحبه هایی که با رسانه ها داشتم هم گفته بودم که هرچقدر مسابقه بدهیم برایمان بهتر است ، چون اعتقاد دارم بسکتبالیست ها در بازی آبدیده می شوند نه تمرین . به شخصه علاقه داشتم که چند دیدار تدارکاتی دیگر هم انجام می دادیم ولی متاسفانه شرایطش را نداشتیم.اگر امکانش وجود داشت که با چند تیم اروپایی خوب هم تنه به تنه می شدیم ، شرایط بهتری در المپیک برایمان رقم می خورد . نمی گویم برنده می شدیم ولی فکر می کنم اوضاع فرق می کرد.من هم مثل مردم عزیز و علاقه مندان بسکتبال از نتایج به دست آمده تیم ملی راضی نیستم اما فکر می کنم همین تیم ژاپن در کشور خودش 10 برابر ما دیدار تدارکاتی برگزار کرد و در آخر هم نتایج مطلوب و دلچسبی عایدشان نشد .

*نمی گویم می توانستیم اسپانیا را ببریم

اهل بهانه آوردن نیستم ولی شرایطی که شرح دادم قطعا در نتیجه گیری و سطح کیفی بازیکنان موثر است . انتقاداتی که نسبت به عملکرد تیم ملی مقابل اسپانیا شد به جا بود ولی جالب است بدانید که وقتی بعد از یک پرواز چندساعته به مادرید رسیدیم ، دوباره 5 ساعت سوار اتوبوس شدیم تا به والنسیا برسیم ، شب خوابیدیم و روز بعد با اسپانیا که یکی از غول های بسکتبال جهان است مسابقه دادیم .فکر می کنم این بی خوابی ها و خستگی در نتایج ضعیف تیم ملی نقش پررنگی داشت ، بازهم تکرار می کنم که قصد وارونه جلوه دادن شرایط را ندارم که مثلا اگر یک هفته زودتر ساکن شده بودیم ، اسپانیا را می بردیم و فقط می خواهم شفاف سازی کنم .

*ورزشکاران رصد می شدند

ما دو هفته قبل از ورود به دهکده المپیک تجربه حضور در ژاپن را داشتیم و از خیلی مسائل آگاه شده بودیم . سه ساعت در فرودگاه معطل شدیم و چند اپلیکیشن بودکه باید روی گوشی های تلفن همراهمان نصب می کردیم تا مسئولین برگزاری المپیک از حضور و رفت و آمد ورزشکاران به مناطق مختلف باخبر باشند . به وسیله آن برنامه ها همه ورزشکاران را رصد می کردند ، چند فرم هم بود که باید پر می کردیم و تحویل می دادیم .

*حس خوب دهکده

از لحظه ای که وارد دهکده المپیک شدیم ، با فضایی مواجه شدم که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم . حضورهمه ورزشکاران بزرگ دنیا در یک مکان ، خیلی حس خوبی داشت . یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی ام بود و امیدوارم که دوباره این اتفاق بیفتد . بسکتبالیست ها ، تنیسورها ، کشتی گیران و شناگران بزرگ جهان را می دیدیم و با آن ها صحبت می کردیم . جالب بود که خیلی از ورزشکاران دنیا بودند که سن و سال کمی داشتند و کسی آن ها را نمی شناخت ولی چند روز بعد در خبرها می فهمیدیم همان جوان 18 ساله ،در فلان رشته ، طلای المپیک را به دست آورده است .

*پاشنه آشیل جمهوری چک !

دیدار افتتاحیه را برگزار کردیم ، مسابقه شرایط خاص خودش را داشت . جمهوری چک تیم خیلی خوبی بود چرا که در مسابقات انتخابی توانسته بود تیم های یونان ، کانادا و ترکیه را شکست دهد و بلیت توکیو را رزرو کند . متاسفانه شروع خوبی نداشتیم ولی فکر می کنم دفاع «زون»، پاشنه آشیل جمهوری چک بود و ما از کوارتر سوم با تغییر تاکتیکی که داشتیم توانستیم به بازی برگردیم و اختلاف را کم کنیم.

*آمریکایی ها برای اعاده حیثیت آمده بودند!

در بازی مقابل آمریکا ، همان طور که درکنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی هم گفتم ، تیم ما در جو بازی گیر کرده بود ، آمریکایی ها بسیاری از ستاره های NBA را داشتند و اکثر ما آن ها را فقط در تلویزیون دیده بودیم و حالا باید مقابلشان بازی می کردیم ! البته از این هم نباید بگذریم که آن ها دیدار اولشان مقابل فرانسه را باخته و فشار زیادی را متحمل شده بودند ، همین باعث شد که برای اعاده حیثیت و با تمام توان مقابل ما به میدان بروند .

مقابل ستاره های جهان که در تلویزیون دیده بودیم ، بازی کردیم !

*سه کوارتر، خوب بودیم

فکر می کنم از اواخر کوارتر اول تا اواسط کوارتر دوم در دیدار مقابل فرانسه بازی خوبی انجام ندادیم و همین باعث شد که اختلاف امتیازی بالا برود وگرنه فکر می کنم در کل و در سه کوارتر نمایش خوبی داشتیم .

*سرمایه گذاری بیشتر لازم است

قطعا برای رشد بسکتبال باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود . کما این که در سال های اخیر خوشبختانه این اتفاقات افتاده و لیگ بهتری را شاهد بوده ایم و امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند و اسپانسر های بیشتری جذب بسکتبال شوند . حضور بازیکنان شاخص خارجی در سوپر لیگ کمک بسیاری به رشد بسکتبالیست های ایرانی می کند ، مثل جاناتان گیبسون و بازیکنان خوبی که قبلا مهرام و صبا باتری به لیگ ایران آوردند و این مساله توانست کیفیت لیگ برتر ایران را بیشتر کند . این که بازیکنان ایرانی در لیگ با بسکتبالیست های بزرگ تنه به تنه شوند به موفقیتشان کمک بزرگی می کند .

سه ماه قبل از المپیک نمی شود کاری کرد !

دیدارهای تدارکاتی بسیار مهم است ، همین تیم ژاپن 4 سال پیش از ما دعوت کرد و ما برای برگزاری سه دیدار به کشورشان رفتیم . دعوت آن ها در شرایطی بود که هیچ مسابقه خاصی هم پیش رو نداشتند ، فکر می کنم ما هم اگر بخواهیم برای المپیک پاریس از الان برنامه ریزی بکنیم دیر است و نباید روزها را ازدست بدهیم . سه ماه قبل از المپیک نمی شود کار خارق العاده ای انجام داد و برنامه ریزی بلند مدت لازم است .

*گفت و گو از کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار