PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۶۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
به بهانه بازگشت دنی آلوز به بارسلونا

می‌دانستم این روز از راه می‌رسد

دیگر شنیدن هیچ خبری از دنی آلوز تعجب‌آور نیست؛ حتی بازگشت او به نیوکمپ. کسی که همه افتخارات را با بارسلونا بدست آورده، حالا در 38 سالگی و تصاحب افتخاراتی دیگر پس از روزهای جدایی از جمع کاتالان‌ها، یکبار دیگر به این باشگاه برگشته تا در کنار یار قدیمی خود، تیم محبوبشان را از این بحران سخت نجات دهد. بارسلونا پس از سال‌های طوفانی بارتومئو در حال گذراندن بحرانی‌ترین روزهای خود از نظر اقتصادی است؛ روزهایی که به جدایی لیونل مسی و آنتوان گریژمان منجر شد و در این میان، بسیاری از بازیکنان نیز بر سر کاهش چشمگیر حقوق، با باشگاه همکاری نکردند. در چنین روزهایی بازگرداندن یک اسطوره ولو 38 ساله که قرار است بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی برای بارسا بازی کند، خبری خوب برای سران باشگاه است؛ باشگاهی که با توجه به بحران فعلی، تنها قادر به هزینه 10 میلیون یورو در بازار نقل و انتقالات زمستانی خواهد بود.

بارسلونا هفته گذشته پس از درخواست و نظر مثبت ژاوی که به تازگی هدایت آبی و اناری‌ها را بر عهده گرفته، خبر بازگشت دنی آلوز را اعلام کرد تا در ادامه فصل این تیم را همراهی کند. آلوز هم که بدون تیم مانده بود، با اشتیاق این درخواست را پذیرفت و بلافاصله در تمرینات بارسا شرکت کرد. البته او تا ماه ژانویه نمی‌تواند در ترکیب بارسا به میدان برود و پس از باز شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی اجازه این کار را پیدا خواهد کرد. آلوز تنها چند دقیقه پس از اینکه باشگاه به طور رسمی خبر بازگشت وی را اعلام کرد، در پستی اینستاگرامی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت "ما تمام روح و قلبم می‌دانستم که این روز خواهد آمد. به زودی شما را با همان اشتیاق قدیمی برای کمک به ساختن دوباره بهترین تیم جهان، می‌بینم". پس از جدایی میرالم پیانیچ به مقصد بشیکتاش، آلوز در اواسط سپتامبر، زمانی که پنجره نقل و انتقالات برزیل و اسپانیا بسته شده بود، قرارداد خود را با سائوپائولو فسخ کرد. به این ترتیب و با وجود اینکه این بازیکن 38 ساله بازیکن آزاد است، او نمی‌تواند تا زمانی که پنجره بعدی در ژانویه باز شود، در لالیگا نام خود را به عنوان بازیکن ثبت کند. البته یک گزینه دیگر نیز می‌توانست به کمک آلوز بیاید و باعث شود که او زودتر از موعد در ترکیب تیمش جای گیرد. بر اساس قوانین لالیگا اگر یک بازیکن به مدت طولانی دچار مصدومیت شود، تیم‌ها می‌توانند یک بازیکن جایگزین را وارد لیست کنند. پیش از این نیز بارسلونا این کار را برای اضافه کردن مارتین بریتویت در سال 2020 به لیست تیمش انجام داده. در آن زمان عثمان دمبله به دلیل مصدومیت طولانی مدت از همراهی تیمش محروم بود و بریتویت به جای او وارد لیست شد. با این وجود طبق مقررات لیگا، تنها بازیکنان جذب شده از از لیگ‌های اسپانیا می‌توانند با این شرایط ثبت شوند. به این ترتیب اگر سرخیو آگوئرو به دلیل آریتمی قلبی که در بازی با آلاوز برای او به وجود آمد، برای مدت طولانی از همراهی تیمش محروم باشد، همچنان آلوز نمی‌تواند جای او را در تیم فعلی ژاوی بگیرد.

این مدافع برزیلی که در بیانیه باشگاه از او به عنوان بزرگترین مدافع کنار تاریخ بارسلونا یاد شده، بین سال‌های 2008 تا 2016 در نیوکمپ بازی کرد و عناوین زیادی را بدست آورد. او شش قهرمانی لالیگا، 3 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و 3 قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را در کنار قهرمانی‌های ریز و درشت دیگر بدست آورد و دورانی طلایی را سپری کرد. آلوز پس از بارسا، حضور در یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن و سویا را تجربه کرد و پس از هفده سال بازی در اروپا، در سال 2019 به برزیل برگشت تا برای سائوپائولو بازی کند. در ماه سپتامبر بخاطر عدم پرداخت حقوق‌ معوقه، او قراردادش را با این تیم برزیلی فسخ کرد تا به عنوان بازیکن آزاد شانس رفتن به هر تیمی را داشته باشد. اینگونه او مورد توجه ژاوی قرار گرفت تا به عنوان اولین خرید این بازیکن اسبق و سرمربی فعلی بارسلونا معرفی شود. ژاوی که هفته قبل جایگزین رونالدو کومان هلندی شد، تا سال 2024 با بارسا قرارداد امضا کرد و ماموریت دارد تا این تیم بحران‌زده را دوباره بسازد و به همان مدعی همیشگی تبدیل کند. تیمی که اکنون در رده نهم لالیگا جای گرفته و باید در اولین بازی پس از حضور ژاوی، در دربی کاتالونیا مقابل اسپانیول قرار بگیرد.

بارسلونا انتشار جزئیات کامل این قرارداد را به زمان معارفه موکول کرده اما در بیانیه خود، اعلام کرده آلوز را با قراردادی تا پایان فصل جاری جذب کرده است. از طرف دیگر فابریتزیو رومانو خبرنگار مطرح حوزه نقل و انتقالات، از وجود بندی برای تمدید قرارداد آلوز تا تابستان 2023 خبر داده است؛ اتفاقی که به معنای ماندگاری آلوز در نیوکمپ تا اولین روزهای 40 سالگی خواهد بود. بر مبنای اطلاعات رومانو، آلوز از همان زمان خواهان حضور در بارسا بوده و حتی ادعا کرده با حقوق یک یورویی هم حاضر به بازی برای این تیم است اما رونالد کومان، یک ماه قبل از اخراج خود با این انتقال مخالفت کرده است. حضور ژاوی و تاکید او بر اهمیت جوانان و نقش ویژه آن‌ها در پروژه آتی باشگاه نیز امیدها را به حداقل رساند تا نمایندگان آلوز نیز نتوانند در مذاکرات به نتیجه‌ای برسند؛ تا این که ژاوی خود بالاخره راضی شد تا با هم‌بازی سابق خود همکاری تازه‌ای را آغاز کند.

23 جام از مجموع 43 جام دوران حرفه‌ای آلوز در 8 سال حضور او در بارسلونا کسب شده و او به جز آخرین فصل، در سایر فصل‌ها در کنار ژاوی به میدان رفته بود. ژاوی و آلوز 290 بار در کنار هم بازی کردند و بارسا ضمن کسب 19 جام در این 7 سال، میانگین 31/2 امتیاز از هر مسابقه را ثبت کرد. آلوز در تابستان 2008 به عنوان یکی از اولین خریدهای پپ گواردیولا از سویا راهی نیوکمپ شد و 13 سال بعد، به عنوان اولین خرید ژاوی به بارسا بازمی‌گردد تا مهندس با همین انگیزه، برای تکرار همان روزهای درخشان تلاش کند.

چرا بارسلونا دنی آلوز را خرید؟

کاملا مشخص است که بارسلونا و ژاوی به دنبال تحولاتی بزرگ در باشگاه هستند و در این بین بازیکنان جوان جایگاه بهتر و حضور مهمتری خواهند داشت. آنها به خوبی درک کرده‌اند که تیم به یک جوانگرایی اساسی نیاز دارد اما اینکه در میان این تفکرات، دنی آلوز 38 ساله چگونه جای گرفته، خود جای سوال دارد. ابتدا با آمدن ژاوی پیش‌بینی می‌شد که باشگاه برای ایجاد تغییرات حداقل تا باز شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی منتظر بماند و بازیکنان جوان را زیر نظر بگیرد اما سیاست‌های این باشگاه معمولا خیلی سریع تغییر می‌کند و حالا می‌بینیم اوضاع آنقدر بد بوده که ژاوی حاضر شده چنین ریسکی را در مورد بازیکنی که شاید آنچنان هم سرحال نباشد، بپذیرد. شاید هر کسی به جز ژاوی این تصمیم را می‌گرفت، با فشار انتقادات کارشناسان و هواداران مواجه می‌شد چراکه واقعیت این است که آلوز روزهای پایانی دوران فوتبال خود را پشت سرمی‌گذارد و نمی‌تواند نقشی در آینده باشگاه داشته باشد. با این حال اشتیاق و رقابت‌جویی این مدافع برزیلی، دو عاملی هستند که ژاوی را برای بازگرداندن وی به نیوکمپ ترغیب کرده است. عواملی که می‌تواند ژاوی و آلوز را در دومین مرحله از همکاری‌شان در کنار هم به موفقیت برساند.

اکنون در بارسلونا بازیکنان جوان مستعد زیادی حضور دارند که آینده آنها تضمین شده و قابل اطمینان است اما آنها به بازیکن بزرگی چون آلوز در کنار خود نیاز دارند تا راهنمایی شوند. کسی که به آنها درک درستی از عظمت بارسلونا بدهد و در کنارش بتواند آنقدر انگیزه داشته باشد که این بازیکنان جوان را برای فتح رفابت‌های بزرگ از نظر ذهنی تهییج کند. بی شک ژاوی آگاهانه آلوز را انتخاب کرده و روی نقش رهبری وی حساب باز کرده است. او می‌داند آلوز می‌تواند تعصب و انگیزه را در همه توزیع کند و جوانان تیم را به سوی سطح بالاتر پرتاب کند. راهنمایی بازیکنان جوان تنها هدفی نخواهد بود که آلوز در بارسا خواهد داشت بلکه او با مدال طلای المپیک توکیو به باشگاه سابقش باز می‌گردد تا به تیم جوان ژاوی نشان دهد چگونه می‌توان در این سن و سال، روح ورزشی، توان ذهنی و قدرت فیزیکی را در بالاترین سطح نگه داشت.

با توجه به سبک بازی ژاوی در تیم السد، سرمربی بارسلونا به شدت علاقه‌مند به بازی با عرض بالا است و می‌خواهد با وینگرهای قدرتمندی، حملات خود را ساخته و پرداخته کند. بارسلونا در پست دفاع راست، سرجینیو دست و سرخیو روبرتو را نیز دارد. مانوئل یابوس، خبرنگار اسپانیایی که برای ال‌پایس و لاسر مطلب می‌نویسد در فضای مجازی نوشت که خرید دنی آلوز برای بازگردانی روحیه رختکن است. این بازیکن به شدت انسان بامزه‌ایست که می‌تواند روحیه بازیکنان و تیم را کاملاً تغییر دهد. مشخصاً جذب دنی آلوز در این زمان می‌تواند به ژاوی کمک کند تا این بازیکن با تجربه نفوذ وی را در رختکن تیم بیشتر کند و از سوی دیگر نیز در بحث‌های مربیگری به او کمک کند. دنی آلوز تجربه بسیار بالایی دارد و در حال حاضر پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال نیز محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن شرایط، آلوز فرصت دارد تا دو ماه با تیمش تمرین کند، در کنار ژاوی کارهای مربیگری را یاد بگیرد و به نفوذ او در میان اعضای تیم نیز بیافزاید. آلوز که مدتی است از فوتبال دور بوده، باید تمام تلاش خودش را به کار بگیرد تا با اجازه لالیگا، بازگشتی مناسب به لیگ اسپانیا و ترکیب بارسلونا داشته باشد. آلوز 8 سال با ژاوی هم‌تیمی بوده و به شدت به این بازیکن نزدیک است و می‌تواند در این شرایط سخت به او کمک کند. مدافع برزیلی شرایط بارسلونا را بسیار خوب می‌داند و می‌تواند به همراه پیکه، بوسکتس، آلبا و سرخیو روبرتو ، جوّ تیم را کاملا احیا کند.

او پس از بالای سر بردن جام قهرمانی کوپا آمریکا 2019 با بازوبند کاپیتانی برزیل تنها 4 بار دیگر پیراهن سلسائو را به تن کرد و در ماه سپتامبر، سرانجام برای اولین بار پس از 23 ماه به اردوی تیم ملی فراخوانده شد. حضور او در لالیگا و لیگ قهرمانان در فاصله‌ای یک ساله تا جام‌جهانی قطر، شانس او برای جلب نظر تیته را بالا ببرد. باید در نظر داشت آلوز به باشگاهی پا گذاشته که 5 سال و نیم پس از جدایی او، هیچ‌گاه نتوانست جانشینی در حد و اندازه‌های او به نیوکمپ بکشاند و بازیکنانی نظیر نلسون سمدو، امرسون یا سرجینیو دست یا تبدیل به پروژه‌هایی شکست خورده شدند و یا در برآورده کردن انتظارات ناکام ماندند. وظیفه سخت دنی آلوز در 38 سالگی، پر کردن حفره‌ای است که در سال 2016 توسط دنی آلوز ایجاد شده بود!

*عرفان خماند

برچسب ها: دنی آلوز ، بارسلونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار