PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
نیمکت‌های داغ جزیره؛ مربیانی که خود را به چالش می‌کشند

تنها دوازده هفته از لیگ برتر گذشته و تا همین حالا 5 مربی جای خود را به نفرات تازه نفس داده‌اند و ممکن است تا روزی که شما این مطلب را می‌خوانید، اوله‌گونار سولسشر به عنوان مربی تعویضی ششم خودش را تسلیم فشار فزاینده کار در لیگ برتر جزیره کرده باشد. نوریچ سیتی آخرین تیم بود که تعویض را به وفاداری ترجیح داد و دین اسمیت را به عنوان سرمربی جدیدش انتخاب کرد. اسمیت جانشین دنیل فارکه شد اگرچه جای خودش را به استیون جرارد بزرگ داد. فارکه درست یک روز پس از اولین بردش در لیگ برتر، اخراج شد. اخراج دین اسیمت از استون ویلا به معنای این بود که تا همین حالا، شمار مربیانی که در بالاترین دسته فوتبال انگلیس شغل خود را از دست داده‌اند به اندازه کل فصل 2021-2020 است؛ فصلی که در 17 سال اخیر بالاترین آمار اخراجی را داشت.

تعطیلات ناشی از برگزاری بازی‌های ملی، زمانی عالی برای ارزیابی موقعیت از سوی باشگاه‌ها است و البته دورانی که مربیان نه چندان موفق، خبرهای بدی دریافت می‌کنند. مربی‌گری فوتبال روز به روز بیشتر به شغلی بی‌رحم تبدیل می‌شود. پاداش موفقیت بیشتر شده است و تاوان ناکامی سنگین‌تر. حالا فقط چند بازی طول می‌کشد که ادامه حضور سرمربی روی نیمکت با اما و اگر همراه ‌شود. اتفاقاتی که در آخر هفته قبل رخ داد، یک بار دیگر ثابت کرد که در دنیای مربی‌گری جایی برای بخشش وجود ندارد و ترس از شکست و عدم توانایی برای تامین بلند‌پروازی مالکان باشگاه‌ها بیش از قبل مربیان را تحت فشار قرار داده است.

استیو بروس، اولین مربی تعویضی لیگ برتر بود که 20 اکتبر در توافقی مشترک با نیوکاسل، این باشگاه را ترک کرد. این باشگاه که نتوانسته در رقابت‌های این فصل لیگ برتر پیروز شود، 13 روز پس از این که توسط یک شرکت مرتبط با عربستان سعودی به قیمت 305 میلیون پوند خریده شد، مربی‌اش را تغییر داد. ادی هو سپس سرمربی این تیم شد. ده روز بعد تاتنهام، نونو اسپریتو سانتو را پس از 4 ماه حضور روی نیمکت این تیم اخراج کرد. این تیم پنج باخت در هفت بازی داشت. آنتونیو کونته جانشین سرمربی اخراجی تاتنهام شد. هوادارن تاتنهام پس از شکست مقابل منچستر یونایتد نارضایتی خود را نشان دادند اما نونو این قدر خوش شانس نبود. سرمربی پرتغالی به عنوان بهترین مربی ماه اوت انتخاب شد و پس از این که سه باخت در چهار بازی بدست آورد، اخراج شد. تیم تاتنهام در آخرین بازی از سوی هوادارانش هو شد.

دین اسمیت در استون‌ویلا شروعی ضعیف در این فصل داشت و وقتی تیمش به منطقه سقوط نزدیک شد، مدیران باشگاه تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی در کادرفنی خود دوباره به جمع تیم‌های مدعی کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی برگردند. البته بی‌شک جدایی جک گریلیش، کاپیتان ملی‌پوش این تیم در تابستان نیز در نتایج این تیم نقش مهمی داشت، اما اسمیت که نتوانسته بود توقعات را برآورده کند از سمتش برکنار شد و خیلی زود به‌عنوان سرمربی تیم قعر جدولی نوریچ منصوب شد تا شاید بتواند این تیم را از شرایط بحرانی خود خارج کند. دنیل فارکه آلمانی به همراه نوریچ تنها یک برد در 11 بازی کسب کرده بود و این روند باعث شد تا این تیم که تازه به لیگ برتر صعود کرده است، دوباره در آستانه بازگشت به لیگ چمپیونشیپ قرار گیرد.

اسمیت اگرچه فعلا در باشگاه جدیدش حاشیه امنیت خوبی دارد، اما اگر افت نوریچ همچنان ادامه داشته باشد شاید در نیم‌فصل دوم شغلش را در خطر ببیند. استون‌ویلا هم پس از فسخ قرارداد با اسمیت به سراغ ستاره ‍پیشین لیورپول رفت و استیون جرارد را که در گلاسکو رنجرز نتایجی فوق‌العاده گرفته بود به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کرد. جرارد پس از کسب تجربه در لیگ اسکاتلند حالا به‌نظر می‌رسد مهیای حضور در لیگ برتر است. او فصل‌پیش نخستین قهرمانی رنجرز در یک دهه گذشته را به‌دست آورد و نشان داد که همچون دوران بازی‌اش، در مربیگری نیز آینده‌ای درخشان در پیش دارد.

آنتونیو کونته

تاتنهام هم پس از جدایی مائوریتسیو پوچتینو کمتر توانست به فرم خوب سال‌های اخیر خود نزدیک شود و با دو مربی پرتغالی نتایجی ناامیدکننده گرفت. نه مورینیو و نونو سانتو اسپریتو نتوانستند تاتنهام را به جمع مدعیان لیگ و حتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان برگرداندند و در این فصل نتایج ضعیف تیم سبب شد تا دنیل لوی با کنار گذاشتن اسپریتو به سراغ یک مربی امتحان پس داده ایتالیایی برود. آنتونیو کونته که در چلسی موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر شده بود، حالا راهی دیگر تیم شهر لندن شده تا شاید بتواند اسپرز را از بحران خارج کند. با توجه به رزومه مرد ایتالیایی در سال‌های اخیر و همچنین دستمزد بالایش بعید است تاتنهام به این زودی دوباره به فکر جابه‌جایی روی نیمکت خود باشد. او که یکی از پردرآمدترین مربیان تاریخ لیگ برتر بوده، پس از ترک چلسی در سال 2018 گویا کار نیمه تمامی در جزیره داشته و دوباره برگشته تا آن را تمام کند. او در زمان حضورش در استامفورد بریج قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را بدست آورد اما بعید است ماموریت فوری او در تاتنهام به درخشش دوران چلسی باشد. تاتنهام تحت هدایت اسپریتو عملکرد ضعیفی داشت و خودش را در رده نهم یافت. اما سران باشگاه پیش از آنکه فاصله با صدر جدول زیاد شود، دست به کار شدند و این جابجایی بزرگ را انجام دادند. او حالا باید خیلی زود به سراغ سر و سامان دادن خط دفاعی پریشان تاتنهام برود و از توانمندی خودش در سازماندهی خط دفاعی استفاده کند. او باید از نظر روانی تیمش را به یک تیم برنده تبدیل کند و همان روحیه تیمی که در اینتر منجر به قهرمانی در سری آ شد را به تاتنهام بیاورد. بسیاری معتقدند با مجموعه فعلی و تنها با تقویت سمت راست خط دفاعی، کونته می‌تواند تاتنهام را مدعی قهرمانی و موی دماغ بزرگان لیگ برتر کند. زمان ثابت خواهد کرد که این ادعا تا چه اندازه درست است.

استیون جرارد

پس از یک دوره موفق با گلاسکو رنجرز، حالا ستاره سابق لیورپول و تیم ملی انگلیس به لیگ برتر بازگشته تا این بار در قامت مربی، هدایت استون ویلا را بر عهده بگیرد. او پس از اینکه اولین قهرمانی طی یک دهه گذشته را برای رنجرز بدست آورد، حالا به دنبال اثبات خود به عنوان مربی در معتبرترین لیگ فوتبال دنیاست. استیون جرارد، ستاره پیشین لیورپولی‌ها به‌عنوان جانشین دین اسمیت هدایت تیم استون‌ویلا را در دست گرفت و جالب اینکه حدود کمتر از یک ‌ماه دیگر او تیمش را برای رویارویی با تیم محبوب سابق خودش می‌چیند. او در باشگاه جدیدش بازیکنان خوبی در اختیار دارد و اگر فرصت کافی داشته باشد و اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، می‌تواند تیمی خوب و قابل احترام را بسازد که حتی مدعی قرار گرفتن در بین تیم‌های بالای جدول باشند. قطعا رویای مربیگری او در لیورپول است و دوست دارد روزی جای یورگن کلوپ را بگیرد اما برای رسیدن به این رویا باید ابتدا در ویلا موفق باشد. ناکامی در ماموریت جدید به معنای از دست رفتن این رویا خواهد بود. به نظر می‌رسد برای استون ویلا این انتخابی هوشمندانه و قدرتمند باشد. آنها با پول حاصل از فروش جک گریلیش توانستند بازیکنان خوبی بخرند و اگر جرارد بتواند به خوبی از آنها استفاده کند، می‌تواند اعتبار دوران بازیگری‌اش را به عنوان یک مربی جوان بدست آورد. او شروع خوبی در لیگ برتر داشت و در اولین دیدار خود مقابل برایتون در هفته دوازدهم به برتری 2-0 رسید. استون ویلا که در 5 بازی اخیر خود شکست خورده بود، دین اسمیت را اخراج کرد تا استیون جرارد هدایت این تیم را برعهده بگیرد. اولین بازی استیون جرارد به عنوان سرمربی استون ویلا با برد همراه شد.

دین اسمیت

تنها هشت روز پس از اخراج دین اسمیت از آستون ویلا، باشگاه نووریچ سیتی او به عنوان سرمربی تیم جدید خود منصوب کرد. در این مدت آستون ویلا نیز با استیون جرارد، اسطوره لیورپول به توافق رسید و حالا پازل تغییرات در لیگ برتر تکمیل شده است. هفته گذشته دنیل فارکه بعد از کسب اولین پیروزی فصل نووریچ در مقابل برنتفورد شغل خود را از دست داد و حالا دین اسمیت از این به بعد هدایت این باشگاه را به عهده خواهد داشت. این سرمربی 50 ساله قراردادی دو و نیم ساله با نووریچ امضا کرده و به زودی کار خود را در این باشگاه امضا می کند. اخبار حاکی از مذاکرات باشگاه نووریچ با فرانک لمپارد، اسطوه و سرمربی سابق چلسی بود، اما آنها در نهایت با دین اسمیت به توافق رسیدند. نوریچ از 26 بازی قبلی خود در لیگ برتر تنها دو پیروزی را کسب کرده، در 21 بازی شکست خورده و در حال حاضر با کسب تنها پنج امتیاز از 11 مسابقه در رده آخر جدول لیگ برتر قرار دارد. بدین ترتیب کار دین اسمیت برای حفظ نووریچ در لیگ برتر این فصل بسیار دشوار خواهد بود. کریگ شکسپیر نیز به عنوان دستیار در کنار دین اسمیت در نووریچ فعالیت خواهد کرد. البته اسمیت پیش از این تجربه جنگیدن در چنین موقعیتی را داشته است. زمانی که در فصل 2019-2020 توانست استون‌ویلا را در لیگ برتر حفظ کند. حالا هم باید همان سناریو را برای قناری‌ها اجرا کند و از آن تجربه در این شرایط سخت استفاده کند.

کلودیو رانیری

کلودیو رانیری سرمربی 69 ساله ایتالیایی که در فصل 2016-2015 و با قهرمان کردن لسترسیتی در لیگ برتر یکی از افسانه‌های دنیای فوتبال را نوشت، این‌بار با قبول هدایت واتفورد و جانشینی ژیسکو مونیوز دوباره به لیگ برتر بازگشته است. رانیری پس از اخراج از لستر در فوریه 2017 (9 ماه پس از قهرمانی در لیگ برتر) 4 تیم دیگر را هدایت کرده که در این میان، تجربه ناکام حضور در فولام نیز به چشم می‌خورد. رانیری در حالی به ویکرج‌رود می‌آید که ژیسکو مونیوز، سیزدهمین سرمربی اخراجی واتفورد از زمان مالکیت خانواده پوتزو بر این باشگاه لقب گرفته است. خانواده‌ای که در دوران حضور در انگلیس (و البته دوران مالکیت بر اودینزه و گرانادا) نشان داده نمی‌تواند در قبال مربیان خود صبوری کند! آخرین تجربه حضور رانیری در لیگ برتر به 14 مایل آنورتر از نقطه فعلی در فولام بازمی‌گردد. او البته تنها 17 بازی هدایت این تیم را بر عهده داشت و تنها 3 بازی را با برد پشت سرگذاشت. پس از آن هم رم و سامپدوریا به رزومه مربیگری وی اضافه شد و در این بین بالا کشیدن سامپدوریا از انتهای جدول تا رده نهم، احتمالا بهترین نتیجه وی بوده است.

ادی هاو

زمان رونمایی از اولین تصمیمات بزرگ مالکان جدید باشگاه نیوکاسل فرا رسیده و آنها ادی هاو را به عنوان سرمربی جدید این باشگاه معرفی کردند. این سرمربی 43 ساله جانشین استیو بروس می شود که ماه گذشته و پس از خرید باشگاه نیوکاسل توسط صندوق ملی عربستان از سمت خود برکنار شده بود. گریم جونز که از ژانویه به عنوان دستیار استیو بروس فعالیت می کرد، از زمان اخراج او به عنوان سرمربی موقت برای مدت کوتاهی بر مسند کار بود. حالا ادی هاو 15 ماه پس از ترک بورنموث به عرصه مربیگری بازگشته و قراردادی تا ژوئن 2024 با نیوکاسل امضا کرد. ادی هاو که بیش از 250 بازی برای بورنموث انجام داده بود، در دسامبر 2006 و در سن 29 سالگی به عنوان بازیکن- مربی این باشگاه انتخاب شد. در ادامه او هدایت برنلی و دوباره بورنموث را به عهده گرفت و حالا در سال 2021 به عنوان سرمربی نیوکاسل برگزیده شد. ادی هاو دوباره در بین سال‌های 2012 تا 2020 هدایت بورنموث را به عهده داشت و این تیم را از سطح چهارم فوتبال انگلیس به لیگ برتر رساند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار