PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
جنگ در سرزمین شیرها

نخستین رویدادی که در 2022 برگزار می‌شود،جام ملت‌های آفریقااست؛رویدادی که براساس برنامه‌ریزی از نهمژانویه شروع شده و تا 6 فوریه(17 بهمن ماه)ادامه دارد. این رقابت‌ها در حالی آغاز می‌شود که اُمیکرون در حال شیوع است و زمزمه لغو این رویداد به میزبانی کامرون به گوش می‌رسد ولیکنفدراسیون فوتبال آفریقا اصرار داردجام ملت‌های آفریقا باید در زمان مقرربرگزار شود و نشست‌های متعددبرای تعویق این رویداد هم بی نتیجه‌ بوده است. از طرفی لیگ‌های بزرگ اروپایی مجبور هستندبه بازیکنان آفریقایی خود با وجود رقابت‌های باشگاهی اجازه دهند برای تیم‌ملی متبوعشان بازی کنند و اکنون با همه‌گیری این ویروس که هزاران پرواز در جهان لغو شده است وحال باید دید این سویه جدید مغلوب جام می‌شود یا نه. این مسابقات در ابتدا قرار بود بین 9 ژانویه تا 6 فوریه سال 2021 برگزار شود. دور مقدماتی و دو بازی مرحله گروهی مقدماتی هم‌اکنون بین 9 اکتبر تا 19 نوامبر 2019 برگزار شده ‌است. مرحله سوم و چهارم مرحله گروهی مقدماتی که قرار بود از 23 تا 31 مارس و 1 تا 9 ژوئن 2020 برگزار شود به تعویق افتاد و بقیه مسابقات انتخابی به دلیل شیوع بیماری همه‌گیری کووید 19 در آفریقا به تعویق افتاد. در 19 ژوئن 2020، کنفدراسیون فوتبال آفریقا اعلام کرد که در مورد زمانی که رقابت‌های قاره اروپا ازسر گرفته می‌شود مردد است. با این حال، در 30 ژوئن 2020، کنفدراسیون فوتبال آفریقا برنامه زمانبندی دوباره جام ملت‌های آفریقا تا ژانویه 2022 را پس از مشورت با سهامداران اعلام کرد و وضعیت جهانی جاری را با توجه به یک بیانیه منتشر شده، با تاریخ‌های جدید که قرار است در تاریخ آینده اعلام شود، اعلام کرد. پس از آن، دیگر مسابقات قاره‌ای و رویدادهایی که قرار بود برگزار شوند، برنامه‌ریزی یا لغو شدند، از جمله تاریخ‌های جدید برای باقی مانده جام ملت‌های آفریقا که قرار بود تا ماه مارس سال 2021 به پایان برسد. در 31 مارس سال 2021، تأیید شد که مسابقات نهایی از 9 ژانویه تا 6 فوریه 2022 صورت خواهند گرفت که دقیقاً یک سال پس از آن قرار است تاریخ آغاز شود. سی و سومین دوره این مسابقات در حالی به میزبانی کامرون برگزار می‌شود که بیشتر بازیکنان سرشناس آفریقایی در اختیار تیم‌هایشان قرار گرفته‌اند و در این بین باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس و لیگ فرانسه که بیشترین بازیکنان آفریقایی را در اختیار دارند، از این بابت بیش از سایرن متضرر شده‌اند.

سادیو مانه، ریاض محرز، محمد صلاح و دیگر ستارگان فوتبال آفریقا به کامرون می‌روند تا به موفقیت‌ کشورهایشان کمک کنند. 24 تیم قرار است در شش گروه به رقابت با یکدیگر بپردازند تا جام را که آخرین بار در اختیار الجزایر قرار گرفت، از دستان این تیم خارج کنند. این مسابقات به طور طبیعی می‌بایست در ماه‌های تیر و خرداد برگزار شود اما کنفدراسیون فوتبال آفریقا به دلیل شرایط آب و هوا و گرمای بیش از اندازه، تصمیم گرفت که با شش ماه تعویق و در زمستان به سراغ برگزاری این رویداد برود. با این حال همچنان نام مسابقات Afcon 2021 است و نام آن تغییری نکرده است. همانطور که یورو با وجود یک سال تاخیر در برگزاری، با همان نام یورو 2020 به انجام رسید.

پس از رای‌گیری نهایی در جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آفریقا، در 20 سپتامبر 2014 کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانان مسابقات سال 2019، 2021 و 2023 جام ملت‌های آفریقا را اعلام کرد که مطابق آن 2019 در کامرون، 2021 در ساحل‌عاج و سال 2023 در گینه برگزار می‌شد. در 30 نوامبر 2018، کنفدراسیون فوتبال آفریقا، کامرون را از میزبانی جام ملت‌های آفریقا در سال 2019 محروم کرد. با این حال، احمد احمد، رئیس‌جمهور کنفدراسیون فوتبال آفریقا، گفت که کامرون با میزبانی جام ملت‌های آفریقا در سال 2021 موافقت کرده‌است. در نتیجه، ساحل‌عاج، میزبان اصلی سال 2023، میزبان جام ملت‌های آفریقا خواهد بود و گینه، میزبان اصلی سال 2023، میزبان جام ملت‌های آفریقا 2025 خواهد بود. بازی افتتاحیه و اختتامیه در ورزشگاه 60 هزار نفری اولمبه در یوانده برگزار می‌شود. تمام بازی‌ها در شش ورزشگاه انجام می‌شود که این ورزشگاه‌ها در 5 شهر متفاوت قرار دارند. در آخرین دوره که در سال 2019 برگزار شد، الجزایر با شکست یک بر صفر سنگال در فینال، قهرمان شد. بغداد بونجاح در دومین دقیقه بازی تنها گل را به ثمر رساند تا الجزایر دومین قهرمانی خود در این مسابقات را کسب کند. بازی افتتاحیه مسابقات این دوره میان کامرون و بورکینافاسو خواهد بود. برای اولین بار 24 تیم در این مسابقات حضور دارند و تنها کامرون بود که بدون رقابت انتخابی، مجوز حضور را بدست آورد و 23 تیم دیگر در مرحله انتخابی حضور پیدا کردند.

کدام کشورها شانس قهرمانی دارند؟

نیجریه

عقاب‌ها تصمیم گرفتند تا در آستانه جام ملت‌ها راه خود را از گرنوت روهر جدا کنند و در حالی که این تصمیم مقبول طرفداران بود اما می‌توانست در زمان بهتری اتفاق بیفتد. در سوی مقابل سوء مدیریت در رده‌های بالای فدراسیون فوتبال نیجریه نمایان شده و این خطر را ایجاد می‌کند که نیجریه را در جام ملت‌ها دچار آشفتگی کند. سرمربی موقت آگوستین اگواوون راه و چاه را می شناسد و تیم با استعدادی در اختیار دارد، اما آیا غول‌های غرب آفریقا می‌توانند از بازیکنان باکیفیت خود نهایت استفاده را ببرند؟

مصر

فراعنه که در همان گروه عقاب‌ها قرار گرفته‌اند، ناچار خواهند بود تا نمایش ضعیف خود در آخرین دوره مسابقات که به میزبانی خودشان برگزار شد و توسط آفریقای جنوبی شکست خوردند و به طور شگفت‌آوری حذف شدند را جبران کنند. محمد صلاح که در حال حاضر بهترین بازیکن آفریقایی و یکی از بهترین بازیکنان دنیاست، موظف است تا تیم خوبی را جمع و جور کند و آن را به موفقیت برساند.

سنگال

خاطره تلخ سنگال در جام‌جهانی که به خاطر کارت زرد بیشتر نتوانستند صعود کنند و ژاپن به جای آنها به مرحله بعد رفت، قرار است پاک شود. رهبر تیم بدون شک کالیدو کولیبالی است؛ مدافع ناپولی که یکی از بهترین‌های جهان در پست خودش به حساب می‌آید. به لیست ستاره‌های سنگال سادیو مانه، امبایه نیانگ، کیتا بالده و آقای گل فصل گذشته لیگ ترکیه امبایه دینیه را هم اضافه کنید. سنگال تمام ابزارهای قهرمانی را در اختیار دارد.

الجزایر

آنها همچنان اصلی‌ترین مدعی قهرمانی هستند و شایسته نگه داشتن تاج و تحت خود هستند. با این حال باید ثابت کنند که توانسته‌اند اتحادشان را از دوره گذشته حفظ کنند. بغداد بونجاح و ریاض ماحرز در خط حمله و یاسین براهیمی و آدام یونس و اسلام سلیمانی هم در پشت آنها یکی از مرگبارترین خطوط حمله این تورنمنت را ساخته‌اند. تیمی که یکبار در سال 1990 قهرمان آفریقا شد و این شانس را دارد که تعداد قهرمانی‌هایش را به عدد 3 برساند. آنها تجربه قهرمانی در مسابقات بزرگ را دارند، در حالی که برخی از چهره های کلیدی مانند ریاض محرز در اوج حضور در مسابقات 2022 هستند.

کامرون

همه چیز مهیاست تا کامرون یکبار دیگر قهرمان جام ملت‌ها شود. آنها از میزبانی مسابقات اعتماد به نفس کافی را برای موفقیت به دست می‌آورند. به نظر بهترین زمان برای این کار است و بعید است آنها به راحتی از کنار این فرصت عبور کنند. ونسانت ابوبکر و اریک چوپو موتینگ به شیرها تجربه و کیفیت را هدیه می‌دهند. در این تیم بازیکنانی هم هستند که تجربه قهرمانی سال 2017 در گابن را هم یدک می‌کشند.

ساحل عاج

روزگاری نه چندان دور و حدود یک دهه پیش پرستاره‌ترین تیم افریقا ساحل عاج بود. اما آنها طی سالهای گذشته نتوانستند ستاره‌هایی همپای دیدیه دروگبا در باشگاه‌های اروپایی داشته باشند، تا قدرتشان تحلیل برود. با همه اینها تیمی که فرانک کسیه، ویلفرد زاها، ویلفرد بونی و سرژ اوریر را در ترکیبش ببیند، می‌تواند برای هر تیمی یک سورپرایز ویژه کنار بگذارد.

رکوردها و آمارها

تمامی قهرمانان: مصر (7)، کامرون (5)، غنا (4)، نیجریه (3)، ساحل عاج (2)، جمهوری دموکراتیک کنگو (2)، الجزایر (2)، زامبیا (1)، تونس (1)، سودان (1)، مراکش (1)، اتیوپی (1)، آفریقای جنوبی (1) و کنگو (1) موفق به کسب قهرمانی در جام ملت های آفریقا شده اند.

ناکامان بزرگ: غنا (5) و نیجریه (4) بیشترین شکست در فینال مسابقات را تجربه کرده اند و نیجریه (8) و ساحل عاج (4) بیشترین مقام سومی را کسب نموده اند.

پرگل ترین دوره مسابقات: سال 2008 با به ثمر رسیدن 99 گل، پر گل ترین جام تاریخ این رقابت ها بوده است.

بهترین گلزنان تاریخ مسابقات: ساموئل اتوئو (18 گل - کامرون)، لورنت پوکو (14 گل - ساحل عاج)، رشیدی یکینی (13 گل - نیجریه)، حسن الشاذلی (12 گل - مصر)، پاتریک امبوما (11 گل - کامرون)، دیدیه دروگبا (11 گل - ساحل عاج) و حسام حسن (11 گل - مصر) بهترین گلزنان تاریخ جام ملت های آفریقا هستند.

بیشترین آقای گلی: لورن پوکو (ساحل عاج)، سگون اودگبامی (نیجریه)، روژه میلا (کامرون)، رشیدی یکینی (نیجریه)، پاتریک امبوما (کامرون) و ساموئل اتوئو (کامرون) تنها بازیکنانی هستند که دو بار آقای گل مسابقات شده اند.

رکورددار هت تریک: حسن الشاذلی (مصر) تنها بازیکنی است که دو بار موفق به هتریک در این مسابقات شده است.

رکورددار گلزنی در یک دیدار: لورنت پوکو (ساحل عاج) با به ثمر رساندن 5 گل در مقابل اتیوپی در سال 1970، بهترین گلزن در یک دیدار مسابقات بوده است.

رکوردداران حضور: احمد حسن (مصر - 8 دوره)، ریگوبرت سانگ (کامرون - 8 دوره)، عصام الدین الحضری (مصر - 7 دوره)، حسام حسن (مصر - 7 دوره)، سیاکا تینه (ساحل عاج - 7 دوره)، حبیب کولو توره (ساحل عاج - 7 دوره)، بوبکر بری (ساحل عاج - 7 دوره) و جرمی انجیتاپ (کامرون - 7 دوره) رکوردداران حضور در این مسابقات هستند.

بیشترین میزبانی: مصر با پنج دوره و غنا با چهار دوره میزبانی، بیشترین میزبانی مسابقات را بر عهده داشته اند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار