PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
به بهانه انتقال لورنزو اینسینیه
... پاجای پای بکهام

15 سال قبل ستاره سابق تیم ملی انگلستان و رئال مادرید، دیوید بکهام دنیای را با خبر انتقالش به لس‌آنجلس گلکسی آمریکا شوکه کرد. او با پایان قراردادش با رئال، راهی لیگ آمریکا شد تا ادامه فوتبال را در سرزمین یانکی‌ها دنبال کند. ستاره سابق منچستریونایتد محرک بزرگ‌ ترین ستارگان اروپا بود که به آن سوی اقیانوس اطلس می‌رفتند تا به این لیگ در حال رشد بپیوندند. بکهام مسلماً بزرگترین نامی بود که تا به حال MLS به خود دیده است زیرا او اولین ستاره بزرگ اروپایی بود که این کار را انجام داد و اساساً لیگ ایالات متحده را بر سر زبان‌‌ها انداخت. چه کسی می‌توانست تصور کند نماد پر زرق و برق رئال مادرید، این تیم را با باشگاهی در لس‌آنجلس عوض کند؟ شاید او فقط جلوتر از دیگران بود و پتانسیل ایالت‌ها را می‌دید و در آفتاب کالیفرنیا به برتری خود ادامه می داد. این هافبک در 124 بازی 20 گل به ثمر رساند و حرکت جسورانه او به آن سوی جهان، به اروپا ایده جدیدی در مورد نحوه نگاه کردن به فوتبال در آمریکا داد. واضح است که عشق او به MLS هرگز محو نشد، زیرا به شکل‌گیری یکی از جدیدترین اعضای لیگ، اینتر میامی CF کمک کرد؛ جایی که او یکی از مالکین باشگاه است. حالا 15 سال پس از انتقال بکهام، یکی دیگر بازیکنان بزرگ فوتبال اروپا در انتقالی عجیب سر از تورنتو در آورده است. لورنزو اینسینیه ناپولی را ترک کرد تا به این تیم کانادایی شاغل در لیگ آمریکا بپیوندد. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به بزرگترین نقل و انتقالاتی که به همین شکل صورت گرفته است:

رابی کین

ماشین گلزنی جمهوری ایرلند و لیگ برتر در سال 2011 از تاتنهام هاتسپر به لس‌آنجلس گلکسی پیوست اما تعداد کمی از خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی از او استقبال کردند. کین در طول شش فصل 104 گل به ثمر رساند و در همین مسیر موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن فصل MLS در سال 2014 شد. او در طول مدت حضور خود نقش مهمی در 3 قهرمانی گلکسی در MLS داشت. گل به یاد ماندنی او که منجر به کسب عنوان قهرمانی سال شد، هرگز فراموش نخواهد شد. او باشگاه را به عنوان یک ستاره و همچنین به عنوان یک تاثیرگذار MLS ترک کرد.

باستین شواین‌اشتایگر

هافبک آلمانی برنده جام جهانی پس از یک دوره ناامیدکننده در منچستریونایتد، پروازی به ایالات متحده برای پیوستن به شیکاگو فایر داشت. شیکاگو آخرین فصل زندگی حرفه‌ای چشمگیر او بود و اگرچه او برای این باشگاه خوب بازی کرد، اما تاثیری که او بیرون از مستطیل سبز داشت، فراتر بود. پس از سه سال، این هافبک مبارز لیگ آمریکا را با زدن 8 گل در 85 بازی ترک کرد.

فرانک لمپارد

زمانی که فوق ستاره چلسی در استمفوردبریج به دوران حرفه‌ای خود پایان داد، در سال 2015 با نیویورک سیتی قرارداد امضا و سر و صدای زیادی به پا کرد. این هافبک همواره به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های گلزن تمام دوران شناخته می‌شد و پیوستن او به لیگ آمریکا، یک کودتای واقعی برای دنیای فوتبال بود. او پس از پیوستن به باشگاه شریک منچسترسیتی در لیگ برتر، 15 بازی انجام داد و سه پاس گل برای نیویورک سیتی ثبت کرد.

دیدیه دروگبا

مهاجم ساحل عاجی دوران درخشانی در چلسی داشت و توانست به همراه این تیم چهار با فاتح لیگ برتر انگلیس شود و یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند. او در جولای 2015 اعلام کرد با تیم کانادایی حاضر درMLSقرارداد امضا می کند. دروگبا برای این تیم 33 بازی انجام داد و 21 گل به ثمر رساند. قرارداد این بازیکن با تیم مونترال در سال 2017 پایان یافت.

داوید ویا

مهاجم سابق بارسلونا و ملی پوش اسپانیایی با پیوستن به نیویورک سیتی در سال 2015، به عنوان اولین بازیکن تاریخ، جهان را شگفت زده کرد. ویا در چهار فصل حضورش با به ثمر رساندن 80 گل به مرگبارترین مهاجم MLS تبدیل شد. او در نهایت در سال 2018 باشگاه را به مقصد ژاپن ترک کرد، اما میراث او تا سال‌های آینده در تار و پود این باشگاه جدید حک شد.

استیون جرارد

یکی دیگر از خریدهای مهم لس‌آنجلس گلکسی دیگر ستاره بزرگ فوتبال انگلیس یعنی قهرمان و بازیکن افسانه‌ای تیم لیورپول، استیون جرارد بود. او 18 ماه را در این باشگاه کالیفرنیایی گذراند و برای آن 30 بازی انجام داد که نتیجه آن بار 5 بار گلزنی بود و همچنین 12 پاس گل داد. او بخشی از خریدهای بزرگ و جالب آن فصل بود که برای لیگ فوتبال آمریکا یک انقلاب بزرگ محسوب می‌شد. او و لمپارد که از بهترین هافبک‌های نسل خود بودند، همزمان در این لیگ مشغول به فعالیت شدند. هر چند خوشبختانه آنها هرگز مجبور نشدند با هم بازی کنند.

آندره‌آ پیرلو

در سال 2015، پیرلو به باشگاه نیویورک سیتی پیوست. وی قبل از بازنشستگی در سال 2017 به مدت دو سال با او بازی کرد و در سال 2016 به عنوان MLS All-Star انتخاب شد. او یکی دیگر از بازیکنان سرشناسی بود که به لیگ آمریکا رفت و در کنار بازیکنانی دیگری مانند ویا، لمپارد به این تیم نیویورکی اعتبار بخشید. او در پایان قراردادش با یوونتوس، راهی آمریکا شد تا به تیم جدیدش ملحق شود؛ تیمی که در آن 60 بازی انجام داد. ورود پر سر و صدای او به این لیگ، جذابیت بیشتری به مسابقات بخشید و باعث ادامه روند حرکت بازیکنان از میان غول‌های اروپایی به ایالات متحده شد.

کاکا

دوران کم فروغ بازیکن برزیلی در رئال مادرید نشان داد که او فاصله زیادی با دوران درخشانش در دهه نخست قرن 21 دارد. او تلاش کرد دوباره به میلان بازگردد اما در سال 2014 با تیم فلوریدا قرارداد امضا کرد. کاکا در سال 2017 از فوتبال خداحافظی کرد.

وین رونی

وین رونی دیگر ستاره انگلیسی بود که در سال 2018 از اورتون جدا شد و به تیم دی سی یونایتد پیوست. او در تجربه دو ساله حضورش در دی سی یونایتد در 52 بازی به میدان رفت و 25 گل زد و 14 پاس گل داد. رونی در همان مدت حضورش توانست محبوبیت زیادی را به دست آورد و گلی که از میانه زمین به ثمر رساند، بسیار مشهور شد. آخرین بازی وین رونی در فوتبال آمریکا بازی عجیبی بود؛ چرا که این بازی در پایان وقت های قانونی با نتیجه 1-1 به پایان رسیده بود. دراین بازی وین رونی اگرچه به گل نرسید اما حسابی در بازی تیمش مشارکت داشت. او مجموعا 105 دقیقه در زمین بود و در پایان نیمه اول وقت های اضافه تعویض شد. در همان نیمه اول وقت های اضافه بود که اف.سی تورنتو در یک چشم به هم زدن 4 بار دروازه دی سی یونایتد را باز کرد.دراین میان ماجراجویی وین رونی در فوتبال آمریکا در شرایطی به پایان رسید که مملو از حاشیه و جنجال بود؛ از اعتراضاتش به پروازهای طولانی مدت در کشور آمریکا تا رقم دستمزد بازیکنان و حتی داستان خیانت او به همسرش.

زلاتان ابراهیموویچ

هنگامی که نماد فوتبال سوئد، اروپا را به مقصد آمریکا ترک کرد، جهان فوتبال کاملا شگفت‌زده شد اما او دارایی ارزشمند برای لیگ آمریکا و لس‌آنجلس گلکسی محسوب می‌شد. ابراهیموویچ پس از پیوستن به این تیم در سال 2018 به طور منظم گل زد یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در 52 بازی از 56 بازی همیشه پایش به گل باز شد. اما عملکرد او در زمین تنها موضوعی نبود که نامش را در تیتر خبرها قرار می‌داد، چراکه بسیاری از نظرات او پس از بازی نیز آنقدر جنجالی و چالش برانگیز بود که صفحات روزنامه‌ها را پر کند. او بدون شک یکی از بزرگترین و بهترین بازیکنانی بود که در MLS موفق شد، اما لازم نیست این را به او بگویید. ابراهیموویچ سال 2018 از منچستریونایتد به گلکسی پیوست و با وجود تأثیر بسزایی که در ارتقای سطح بازی این تیم داشت، با آن موفق به کسب هیچ جامی نشد.

تیری هانری

این مهاجم فرانسوی در سال 2010 از بارسلونا به نیویورک ردبولز پیوست. او با توانایی‌های باورنکردنی خود تماشاگران را خیره کرد و در طول پنج سال اقامت خود در آمریکا، 51 گل به ثمر رساند. کاملا واضح بود که محصول رو به رشد فوتبال در آمریکا، روی آنری سرمایه‌گذاری کرده بود چراکه این بازیکن فرانسوی پس از بازنشستگی در سال 2014، بین سال‌های 2019 تا 2021 برای مدیریت مونترال ایمپکت دوباره به آمریکا بازگشت.

الساندرو نستا

مدافع ایتالیایی ستاره میلان بود که برای این تیم 300 بار به میدان رفت. او با پیراهن تیم های مونترال و نیویورک رد بول بازی کرد. نستا تا جولای 2012 با تیم کانادایی قرارداد داشت و پس از دو سال به هند رفت. او در این کشور کفش‌هایش را آویخت.

لورنزو اینسینیه

اینسینیه در یکی از گران‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین حرکت‌های تاریخ لیگ به MLS رفت اما حتی در حالی که انتقال فوق ستاره ناپولی به تورنتو نهایی شده، این سئوال بزرگ همچنان وجود دارد: همه این‌ها به چه معناست؟ انتقال اینسینیه به تورنتو در روز شنبه قطعی شد و او در تابستان امسال با پایان قراردادش با ناپولی رسما به این تیم ملحق می‌شود و باشگاه دوران کودکی خود را ترک می‌کند و در 30 سالگی راهی کانادا می‌شود. این حرکت به تنهایی در تاریخ MLS بی سابقه است. این بازیکن ملی پوش هنوز در اوج قدرت است و در بالاترین سطح اروپا بازی می‌کند. این دیوید بکهام، داوید ویا، وین رونی یا زلاتان ابراهیموویچ نیست که به MLS می آیند، زیرا آنها شروع به نزول در دوران حرفه‌ای خود کرده بودند. اینسینیه بازیکنی است که می‌تواند تقریباً برای هر باشگاهی در اروپا بازی کند و هنوز هم سال‌های خوبی را برای تیمی که برای بردن لیگ قهرمانان تلاش می‌کند، رقم بزند. او یک ملی پوش معتبر ایتالیایی است که تابستان گذشته در یورو 2020 هم بازی کرد. او فصل گذشته با 19 گل در رده هفتم برترین گلزنان سری آ قرار گرفت که با توجه به این واقعیت که او در بازی های گسترده بازی می‌کند، بسیار چشمگیر است. این سطحی از بازیکنانی است که MLS هرگز ندیده و به نوعی، تورنتو اف سی آن حسرت را به پایان رسانده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار