PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

لوئیز دیاز؛ ورژن تکامل یافته خامس

اگرچه آنها همگی اکنون برای خود یک ستاره هستند اما فراموش نمی‌کنیم که همه بازیکنانی فعلی خط حمله لیورپول، شروع نسبتا ضعیفی در ابتدای مسیر فوتبالی خود داشتند. سادیو مانه در دورافتاده ترین منطقه سنگال به دنیا آمد و محمد صلاح یک روستای دور از قاهره پرورش یافت. روبرتو فرمینو در برزیل برای فیگوئرنزه بازی می‌کرد، یک بازیکن ناشناخته بود و دیگو ژوتا فوتبالش را تیم کوچکی مانند پاکوش فریرا پرتغال آغاز کرد. این شروع به آن‌ها این امکان را داده که پس از تبدیل شدن به یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های فوتبال جهان، همچنان فروتن باقی بمانند و یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن‌ها همین است. این ویژگی مشترک همه آنها با لوئیز دیاز یعنی آخرین مهاجمی است که با انتقال به آنفیلد این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. این وینگر کلمبیایی بسیار خجالتی و سر به زیر است و حتی اگر در حال تبدیل شدن به یک فوق ستاره باشد، ریشه‌های خود را فراموش نخواهد کرد. چهار گل او در کوپا آمه‌ریکا 2021 جرقه‌ای بود تا او را به سطح جدیدی از شهرت برساند، اگرچه دیاز پیش از این به بهترین بازیکن پورتو تبدیل شده بود و از هموطنان خود رادامل فالکائو و خامس رودریگز پیروی می‌کرد. اما جادوگر کلمبیایی با بال‌های سرعتی خود، پاهایش را خارج از زمین محکم نگه می‌دارد و در زمین به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تمام عیار رفتار می‌کند.

کلمبیایی ها تمایل دارند مردمی باز و برون گرا باشند، اما دیاز متفاوت است. او از ریشه وایو در شمال کشور است، جایی که مردم تمایل دارند درونگرا باشند. جیمی موسکوت، مربی او در جونیور بارانکیلا در سال 2017، در مصاحبه‌ای با GOLCaracol به یاد می آورد: "لوچو یکی از محتاط‌ترین بازیکنان بود که معمولا ساکت بود و خیلی کم صحبت می‌کرد. او بازیکنی بسیار سخت کوش است که در هر تمرین اول می‌آمد و همه چیز خود را به میان می‌گذاشت". دیاز اولین فوتبالیست ممتازی است که از جامعه وایو ظهور کرده است. از منطقه بارانکاس، یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین مناطق کلمبیا، جایی که طبق گزارش‌ها سالانه صدها کودک از گرسنگی می‌میرند و استعدادیابی فوتبال در آن کمتر توسعه یافته است. به همین خاطر لوچو تا 18 سالگی نتوانست به درستی فوتبال را بیاموزد اما او به اندازه کافی خوش شانس بود تا پیش از آنکه مسابقات محبوب قاره آمریکای جنوبی یعنی کوپا آمه‌ریکا آغاز شود، توسط بازیکن افسانه‌ای فوتبال کلمبیا یعنی کارلوس وادلدراما کشف شود.

والدراما در سال 2015 در کنار دوستش، مدافع سابق جان پوچیلو دیاز، هدایت تیم کلمبیا را برعهده داشت و آنها در دورانی که تیم را می‌ساختند، با دیاز آشنا شدند و او را به اردوی تیم دعوت کردند و این نوجوان لاغر با مهارت‌ خود در دریبل‌زنی، این ستاره‌های سابق فوتبال کلمبیا را تحت تاثیر قرار داد. پوچیلو دیاز به یاد می‌آورد: "ما می‌ترسیدیم که برای او سخت باشد، زیرا او بسیار لاغر بود و در تمام دوئل‌های فیزیکی شکست می‌خورد، اما همچنان در بین 400 نامزد نهایی قرار داشت". والدراما به عنوان مشهورترین فوتبالیست کلمبیایی تاریخ، عاشق کنترل توپ لوچو بود. رونالدینیو الگوی دیاز است و او همیشه سعی می‌کرد مانند فوق ستاره برزیلی حقه‌هایی اختراع کند و از داشتن توپ لذت ببرد. آن تلاش‌ها بیهوده نبود، حتی اگر برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست تمام عیار، کار زیادی لازم بود. پوچیلو دیاز ادامه می‌دهد: "لوچو مشکل بزرگی داشت، زیرا او عادت داشت با توپ مسافت‌های طولانی را در زمین بدود و اغلب حتی متوجه نمی‌شد که به انتهای زمین رسیده است. او بسیار سریع بود، مهارت های فنی درخشانی داشت و توپ مانند چسب به پایش می چسبید، اما باید یاد می گرفت".

کلمبیا تورنمنت فوق العاده‌ای داشت و به فینال رسید و در سال دیاز به تیم دسته دومی بارنکیلا پیوست، جایی که فرنل دیاز، او را زیر بال و پر خود گرفت. او می‌گوید: "لوچو می‌تواند از خارج از محوطه شوت کند، او با هر دو پا راحت است، می‌تواند دریبل بزند، دفاع را باز کند و گل بزند. او می تواند هر کاری را انجام دهد." مشکلات سوء تغذیه باید برطرف می‌شد و دیاز اغلب یک وعده غذایی را دو بار می‌خورد تا قوی‌تر شود. زمانی که در سال 2017 به تیم قدرتمند جونیور بارانکیلا پیوست، او بسیار حرفه‌ای‌تر و آماده بازی در سطح بالاتری از فوتبال بود. آنچه در سال 2018 اتفاق افتاد، سال باشکوهی برای دیاز رقم زد که طی آن 13 گل لیگ به ثمر رساند و برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. اولین بازی او با پیراهن زرد کلمبیا در شهر زادگاهش در بارانکاس جشن گرفته شد؛ جایی که یک صفحه نمایش بزرگ در میدان مرکزی شهر قرار داده شد تا همه مردم محلی بتوانند بازی را با هم تماشا کنند. او به یک بازیکن مشهور تبدیل شد، اما در میان ظهور پرطمطراق خود همچنان فروتن باقی ماند.

مرحله بعدی باید با دقت انتخاب می‌شد و دیاز منتظر پیشنهاد مناسب بود. او در سال 2018 از پیوستن به کاردیف سیتی امتناع کرد و در تابستان 2019 پورتو را به زنیت ترجیح داد، زیرا میدانست که ورزشگاه دراگائو در گذشته سکوی پرتاب بسیار خوبی برای ستاره‌های کلمبیایی زیادی بوده است. ثبات نیز مهم بود و داشتن یک مربی مانند سرجیو کونسیسائو به عنوان تنها سرمربی تیمش در پرتغال، به وضوح به این مساله کمک کرده است. کونسیسائو یک نظم دهنده سخت گیر است، اما او عاشق حضور در خط حمله است و به دیاز اجازه می‌دهد تا به میل خود بداهه‌ بازی کند. دیاز در فصل 2020-2021 به مارکا گفت: "مربی به من می‌گوید که از خودم لذت ببرم، کاری را که دوست دارم انجام دهم و به جلو بروم که این یکی از قوی ترین ویژگی های من است. من از اعتماد او بسیار سپاسگزارم." این وینگر مطمئناً در طول دوران حضورش در اروپا پیشرفت کرده است. او در طول کوپا آمه‌ریکا 2019 بازیکن تعویضی کلمبیا بود اما تا تابستان گذشته که دوره جدید 2021 آغاز شد، به بهترین بازیکن تیم تبدیل شده بود.

دیاز تورنمنت فوق العاده‌ای در برزیل داشت و در کنار لیونل مسی در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. هر کدام از آنها متفاوت بودند و البته هر دو کیفیت بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشتند. یک والی باورنکردنی در مقابل برزیل میزبان و یک شوت از راه دور در گوشه بالا در مقابل پرو بخشی از این نمایش دلپذیر بود. دیاز همچنین در نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین گل تساوی کلمبیا را در وقت‌های عادی به ثمر رساند اما این گل نتوانست مانع شکست کلمبیا در ضربات پنالتی شود و آنها اینگونه از تحقق رویای مقدس خود فاصله گرفتند. مشخص است که این بازیکن 25 ساله پس از چنین عملکردی در این فصل اعتماد به نفس بیشتری دارد. او در هر دو فصل اول حضورش در پورتو 6 گل در لیگ به ثمر رساند، اما در این فصل او 13 بار در 16 بازی لیگ گلزنی کرده است. او همچنین در هر دو بازی مقابل میلان در لیگ قهرمانان اروپا نیز گلزنی کرده است. با وجود این، تمرکز اصلی او بر روی پاس دادن و ارسال پاس گل باقی مانده است و تعداد کمی از وینگرهای چپ در اروپا در حال حاضر موثرتر از دیاز هستند. او در بازی مقابل استوریل در اوایل همین ماه میلادی، توانمندی و انعطاف‌پذیری خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت. پورتو در نیمه اول به طرز شگفت‌آوری توسط این تیم ضعیف مغلوب شد و در نیمه اول با نتیجه 2-0 عقب بود، اما دیاز یک بازگشت عالی را رهبری کرد. او حرکتی را آغاز کرد که منجر به گل اول صدرنشینان لیگ شد، خودش گل تساوی را در شش دقیقه مانده به پایان به ثمر رساند و سپس یک پاس عالی برای چیکو کونسیسائو نوجوان - پسر مربی ارسال کرد تا نتیجه 3-2 شود.

پورتو تمایلی به فروش بهترین بازیکن خود در ژانویه ندارند، اما بند آزادسازی 80 میلیون یورویی (66.5 میلیون پوند / 91 میلیون دلار) در قرارداد او وجود دارد که با وجود ورود او به بهترین سال‌های دوران فوتبالش، شاید بهترین زمان برای انجام انتقال دیاز به تیم بزرگی باشد که می‌تواند این بند آزادسازی را فعال کند. لیورپول تنها یکی از باشگاه های ممتاز اروپایی است که علاقه شدیدی به این بازیکن کلمبیایی نشان داده است و با توجه به استعدادهای چشمگیر او، طبیعی است. اگر دیاز به آنفیلد نقل مکان کند، هیچ مشکلی در یافتن زبان مشترک با صلاح، مانه، فیرمینو و ژوتا نخواهد داشت، زیرا همگی مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و در راه رسیدن به فوق‌ ستاره شدن به شانس زیادی نیاز داشتند.

لوئیس فرناندو دیاز مارولاندا در 13 ژانویه سال 1997 در سکونتگاه بومی قبیله وایو واقع در منطقه بارانکاس کلمبیا به دنیا آمد. با وجود اینکه معدنی زغال سنگی در نزدیکی محل تولد لوئیس دیاز وجود داشت اما این منطقه یکی از محرومترین مناطق کلمبیا به شمار می رود، به طوری که خانواده لوئیس دیاز در دوران کودکی و نوجوانی او حتی تلویزیون نیز نداشتند و سرگرمی لوئیس جوان گوش دادن به قصه های مادربزرگش بود. می‌توان متصور شد که شاید این قصه های مادربزرگ از شجاعت ها و اعمال قهرمانانه‌ای اجداد او بود که بعدها آن روحیه جنگندگی که در سبک بازی لوئیس دیازقابل مشاهده است را تقویت کرده است، قصه‌هایی از مردمانیکه هیچگاه زیر بار سلطه اسپانیایی‌هایی که سرتاسر قاره را تحت استعمارخود در آورده بودند، نرفتند. جالب آنکه لوئیس در زبان اسپانیایی به معنای جنگجوی مشهور است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار