ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: ۷۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
مدیریتی فراسوی حرف و شعار
کیهان ورزشی-

اگر بر این جمله کلیدی و آشنا که؛ «بزرگترین مشکلات ورزش ایران ناشی از سومدیریت می شود» باور داشته باشیم، در مواجهه با فقدان فردی چون «محمدرضا یزدانی خرم»، رییس موفق و اسبق فدراسیون های والیبال و کشتی ، باید بسی افسوس بخوریم، زیرا بی شک او از موفق ترین مدیران ورزش کشورپس از انقلاب اسلامی و نماد یک مدیریت اصولی، کارآمد و دلسوز بود؛ الگویی تمام عیار برای مدیران امروز، هرچند در سالهای پایانی عمرش به رغم داشتن تجربیات فراوان و گره گشا، به بهانه هایی عجیب و به سبب قرارگیری برابر برخی جریانات مخرب و منحرف به بیرون گود رانده شد. درباره چرایی آن رانده شدن یزدانی خرم که در سال 1390 و پس از مصاحبه وی با نشریه ارگانی حزب موتلفه اتفاق افتاد، می توان به تفصیل نوشت، اما امروز که وی در بین ما نیست و قطعا و حتما هیچ فرد یا جریانی پیرامون آن حذف عذرتقصیرنمی کند، بهتر است بجای سراغ گرفتن از عاملان ومحروم کردن ورزش کشور از یک نیروی توانمند و با تجربه و پادوهای آنها، از این سوگ پلی به همان جمله آشنای « بزرگترین مشکلات ورزش ایران ناشی از سومدیریت می شود» بزنیم و تاکید کنیم: «یزدانی خرم» نشان داد می توان به دور از وادی حرف و شعار، مرد میدان بود و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و تلاش برای دیده شدن و نردبان قراردادن ورزش به سمت پست های بالاتر و ... کاری کرد کارستان.
نگاهی گذرا به کارنامه مدیریتی «محمدرضا یزدانی خرم»، گویای این واقعیت است که می توان قهرمان ورزش نبود اما در حوزه مدیریت ورزش منشا خدمات مثبت و استحاله بنیادین شد؛ همچون کاری که آن مرحوم در والیبال ایران انجام داد و امروز ثمرات آن را می بینیم.
موفقیت وی در ورزش ایران و بویژه درفدراسیون والیبال دلایل مختلفی داشت. نکته مهم و اصلی به نگاه او مرتبط می شد؛ نگاهی که ریشه در دلسوزی وی برای جوانان این آب و خاک و میل شدیدش به خدمتگزار بودن - ونه سربار بودن- داشت. همو بود که در ابتدای کارش، طرح عظیم استعدادیابی در والیبال را پایه گذاری کرد تا محصول آن پروسه، ظهور جوانانی شایسته در والیبال ایران باشد. نکته دوم توجه وی به وجه انسانی و اخلاقی ورزش بود، همان گمشده امروز. شاگردان مکتبی که «یزدانی خرم» در ورزش کشور بنا نهاد ، قبل از بروز مهارت های فنی و تقویت قوای جسمانی و بالا بردن درک تاکتیکی، در مسیر شکل گرفتن شخصیت اجتماعی و تبلور خصایل اخلاقی قرار می گرفتند. یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی والیبال و از مربیان کنونی، جمله ای را از مرحوم نقل می کند که عمق نگاه او به مقوله ورزش را روشن می کند:« برای ساختن والیبال، اول باید انسان های خوبی بسازیم. انسان های خوب در ورزش هم موفق خواهند شد.» آری، تمام طرح و برنامه های منتج به موفقیت «حاجی یزدانی» را در همین جمله می توان جستجو کرد. ... و بعدها که به عنوان رییس فدراسیون کشتی مشغول به کار شد، همین مسیر را دنبال کرد و گرچه برخی عرصه را بر او تنگ کردند و با جملاتی که پررنگ ترین آنها«اینجا جای این حرف ها و کارها نیست و ...!» برایش از رو شمشیر بستند اما باز هم در حد توان خود تاثیراتی مثبت گذاشت.
درگذشت این مدیر موفق، برای ورزش ایران غمی بزرگ است و غمبارتر اینکه؛ ده سال فرصت بهره وری از تجربیات وی را از دست دادیم، اما راه و روش مدیریتی وی و الگویی از خود بر جای گذاشت، می تواند برای مدیرانی که در اندیشه خدمت هستند درس آموز باشد، به شرطی که از این جنس مدیران - شبیه به آن مرحوم- یافت شود.

*حمید ترابپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار