PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۷۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس ابعاد تازه‌ای را از ماجرای اصلاح اساسنامه و نامه ارسالی فدراسیون فوتبال ایران و پاسخ فیفا را روشن کرده است.
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، اواخر هفته گذشته بود که سایت فدراسیون فوتبال از قول غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی این فدراسیون مدعی شد که «فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون فوتبال ایران، مراتب تبریک خود بابت اقداماتی را که در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذی‌صلاح ملی انجام شده است، اعلام کرد».
پس از انتشار این خبر، منتقدان عنوان داشتند که اگر خبر مذکور صحت داشته باشد، بدان معناست که فدراسیون فوتبال بدون آن‌که مسیر خود را به سمت مجلس و کمیسیون‌ها و رأی‌گیری در صحن کَج کند، با استفاده از قوانین موجود کشوری و مصوبه‌های پیشین این کار را به سرانجام رسانده است.
منظور از اصلاح اساسنامه همان موضوع بند یک و تعهدی است که فدراسیون فوتبال در دوره‌ مسعود سلطانی‌فر به فیفا داده بود؛ این‌که شخصیت حقوقی فدراسیون فوتبال تبدیل به یک موسسه غیردولتی بشود. کارشناسان معتقدند که این بند برای اجرایی شدن و تحقق باید به تصویب مجلس برسد اما نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به فیفا اعلام کرده که این فدراسیون یک موسسه غیر انتفاعیِ غیر‌دولتی است.موضوعی که به نظر می‌رسد نوعی دور زدن مجلس و ارائه اطلاعات غیرواقعی به فیفا توسط فدراسیون فوتبال کشورمان است.  آنها حتی این تذکر را هم داده‌اند اگر فیفا متوجه چنین حرکتی شود قطعا فوتبال ایران را با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد کرد. موضوعی که همین چندی پیش از این‌گریبان استقلال و پرسپولیس را گرفت و باعث حذف دو نماینده فوتبال کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا شد.

فقط بخش اول نامه فیفا را منتشر کردند
در همین خصوص احسان قاضی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس ابعاد تازه‌ای از نامه ارسالی فدراسیون فوتبال و پاسخ فیفا را روشن کرده است. وی در این باره عنوان داشت: نامه ارسالی به فیفا یک نامه غیرفنی و غیرحرفه‌ای است. نامه اول بند هفتی دارد که به صورت ضمنی اشاره کرده با توجه به رای هیات عمومی و تفسیری که از قانون ساختار وزارت ورزش داده شده نیازی بر این نیست که مجلس به آن ورود کند و به عبارت بهتر اساسنامه فدراسیون تصویب و تائید شده است. وی افزود: در این نامه اشاره به لایحه و ارسال از طرف دولت و اقدامات وزارت ورزش شده اما در آن بند 7 گفته شده این اساسنامه تائید و تصویب شده است در صورتی که فدراسیون باید به این مسئله اشاره می‌کرد که مرحله حقوقی کامل برای طی مقرره نویسی و قانون‌گذاری طی نشده است.اولا مرجع تفسیر اصلاح قانونِ ساختار خود مجلس است،غیر از مجلس هیچ مرجعی نظریات حقوقی ندارد. چون قانون و ساختار وزارت ورزش جدید است، فدراسیون‌های آماتوری و حرفه‌ای باید شامل قوانین لیست سابق نهادهای عمومی غیر‌دولتی شوند این موضوع نیازمند یک لایحه مجزا است.  نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این نوع اقدامات در انتهای دولت قبل بود ولی ما خواستیم دولت جدید این کار را انجام دهد.نامه‌ای را سجادی وزیر ورزش ارسال کرده ‌اما مجلس شورای اسلامی این نامه را مصوبه دولت قلمداد نمی‌کند. مصوبه دولت آن است که در هیات وزیران تائید و تصویب شود و سپس با امضای رئیس‌جمهور به مجلس بیاید اما در واقع ما چنین نامه‌ای با امضای رئیس‌جمهور نداریم. آنچه که مسلم است نامه‌ای که فدراسیون به فیفا زده تبیین واقعی و حقیقی از ساختار حقوقی کشور به لحاظ قانونگذاری نیست. یعنی صورت مسئله به راحتی پاک شده در حالی که قانونگذار اصلی در کشور به حکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است. فدراسیون می‌توانست اعلام کند اگر چه این اقدامات صورت گرفته اما ما کماکان منتظر نظر نهایی مجلس و نهایتا تائید شورای نگهبان هستیم اما اینکه یک نظر تفسیری را از جانب خودش به فیفا ارائه بدهد این کار آدرس اشتباه دادن است.فدراسیون باید اشاره می‌کرد موضوع به اتمام نرسیده و در نهایت قانونگذار باید این ساختار را پیش‌بینی و نهایی کند.
قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: بر اساس مذاکراتی که قبلا هم آقایان در وزارت ورزش داشتند نباید هیچ ضمانتی می‌دادند و باید ساختار قانونی را به صورت کامل روشن می‌کردند اما این اتفاق رخ نداده است. نمونه آن هم نامه آخر فدراسیون فوتبال است که ما آن را در اختیار داریم. در نامه فدراسیون به فیفا صراحتا آمده ما دیگر نیازی نیست کاری انجام بدهیم و آنها همه چیز را تمام شده فرض کرده‌اند، در صورتی که پاسخ فیفا برای ما جالب توجه است. آنها درست است که در یک پاراگراف تشکر کرده‌اند اما کاملا نشان دادند اشرافشان نسبت به ساختارهای قانونگذاری در ایران بیشتر از دوستان در فدراسیون است چون در پاراگراف دوم اشاره کرده‌اند که این موضوع نیازمند نظر نهایی مجلس شورای اسلامی است.
وی در پاسخ به این سؤال که اقدام مجلس در مورد این اقدام فدراسیون چیست گفت: همان اساسنامه‌ای که در مجمع فدراسیون تصویب شده، توسط دوستان معاونتِ قوانین که کارشناسان خود ما در مجلس هستند با ایرادات متعدد حقوقی مواجه شده است.اعضای فدراسیون فوتبال در مجمع خودشان اساسنامه را تصویب کرده‌ و همان را ملاک قرار‌دادند در حالی که این اساسنامه هیچ همخوانی با ساختارهای نظام حقوقی کشور ما ندارد. در کشور ما 22 قانون داریم که در آنها اشاره به نهاد عمومی غیر‌دولتی شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه شما (فدراسیون فوتبال) بگویید قوانین را اصلاح کنم و با یک ساختار و تعریف حقوقی جدیدی آن را ابداع کنم، خودش ساختاری می‌خواهد که باید قوانین دیگر را هم اصلاح کنید. اینکه دوستان اعلام کرده‌اند که ما آماتور و حرفه‌ای نیستیم قطعا دولت باید در موردش لایحه بدهد اما تا امروز این اقدام هم هنوز صورت نگرفته است. پس اینکه بگویند ما حرفه‌ای نیستیم و از هیچ ساختاری پیروی نمی‌کنیم یعنی اینکه ما خودمان برای خودمان هستیم و از قانونی تبعیت نمی‌کنیم! در صورتی که ما در کشور ساختاری نداریم که خارج از هر قانونی باشد.ما سیستم‌های قانون‌گریز یا سیستم‌هایی که خودشان را بدون قانون حاکمیت بدانند در کشور نداریم. حتی در بخش خصوصی و صنوف‌های مختلف همه ضوابط و قوانینی دارند. این نوع خود تفسیری که در اقدام فدراسیون دیدیم و اینکه باز هم بگویند از ما تشکر و قدردانی شده درست نیست چون همان‌طور که قبلا اشاره کردم فقط بخش اول ایمیل ارسالی فیفا توسط فدراسیون منتشر شده است.  با صحبت‌های قاضی زاده حالا باید منتظر پاسخ مسئولان فدراسیون فوتبال نشست و دید که آیا آنها موارد مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس را تایید می‌کنند یا خیر. ذکر این توضیح ضروری است که در صورتی که مطالب فوق از سوی فدراسیون تایید شود، یعنی مسئولان فوتبال کشورمان اطلاعات غلط را به فیفا انتقال داده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار