PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۷۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
(زبان سرخ) وقایع نگاری بسكتبال ایران در سالي كه گذشت
بسكتبال ايران در سال پایانی قرن، روزهاي خوبي را پشت سر نگذاشت و اتفاقاتی رقم خورد که اصلا در شان خانواده بسکتبال نبود . دهانمان را پُر می کردیم و می نوشتیم که این رشته ، دانشگاهی است، اما در حقیقت شاهد سیطره و قدرتنمایی بعضی آقازاده ها، متهمان پولشویی ، امتحان پس داده ها ، پرونده سازان ، چسبیده ها ، سهم خواهان و... بودیم . هرچند که به زعم نگارنده ، انتصاب و به کار گماردن افراد اشتباهی سرمنشاء بسیاری از این اتفاقات نابهنجار بود و بستر را برای حضور چنین جریاناتی مهیا کرد ، اعتماد واهی رامین طباطبایی به برخی از آدم ها کار را به جایی رساند که او و فدراسیون ،عملا مهلک ترین ضربات را از این جریانات مخرب متحمل شوند . درادامه، سایه روشن های بسکتبال ایران در سال 1400 را مرور خواهیم کرد :
پوئن گرفتند ، قهر کردند ، اپوزیسیون شدند!

** داغِ بر دل نشسته

درگذشت علی شکوری(مربی و پیشکسوت اسبق بسکتبال) ، پری نقی‌پور(عضو تیم ملی بسکتبال در جام ملت‌های زنان آسیا و بازی‌های آسیایی 1974 تهران)،فخرالدین حمزه علیپور( داور اسبق و بین المللی بسکتبال کشورمان)، مهین کوره‌چیان (بازیکن اسبق و محبوب تیم ملی بسکتبال زنان ایران بین سال‌های 1350 تا 1357)، حسن نوربخش (داور اسبق و بین المللی بسکتبال کشورمان) و... داغ هایی بود که در سال گذشته بر دل جامعه بسکتبال ماند .

**اولین تماشاگران مجازی در ایران

برای نخستین بار بود که در ورزش و بسکتبال ایران شرایط برای حضور مجازی تماشاگران در جریان یک مسابقه مهیا شد. به دلیل پاندمی کرونا تمام دیدارهای لیگ برتر در فصل گذشته بدون تماشاگر برگزار شد اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تماشاگران علاقه مند توانستند دیدار فینال سوپرلیگ را به صورت آنلاین ببینند .برای این منظور دو صفحه مانیتور در پشت نیمکت دو تیم در تالار آزادی تعبیه شد و تماشاگران از طریق لینک مشخص و به صورت اسکایپی با سالن محل مسابقه در هنگام برگزاری بازی ارتباط گرفتند. تصویر آنها روی صفحه مانیتور پخش شد و بازیکنان توانستند از تشویق تماشاگران روحیه بگیرند .

**معجزه دست های «پری پتی»

در چهارمین مسابقه فینال لیگ برتر بسکتبال، تیم های مهرام تهران و شهرداری گرگان به مصاف هم رفتند که شهرداری موفق شد با نتیجه 110 بر 103 پیروز شود تا با نتیجه 3 بر یک در مجموع ، قهرمان این دوره از مسابقات لیگ برتر باشد.این مسابقه تا ثانیه‌های پایانی کوارتر چهارم پایاپای پیش می رفت و چندین بار برنده مسابقه عوض شد. در نهایت تیم مهرام تا یک ثانیه مانده به پایان مسابقه با نتیجه 96 بر 93 از شهرداری پیش افتاد و در حالی که خود را آماده برپایی جشن پیروزی کرده بود، در لحظه آخر بازی «پری پتی»، ستاره شهرداری از زمین خودی پرتابی بلند (موسوم به بازربیتر)به سمت سبد تیم مهرام کرد و توپ به شکل معجزه آسایی وارد سبد شد تا بازی با نتیجه 96 - 96 مساوی و کار به وقت‌های اضافه کشیده شود.در وقت های اضافه، شهرداری بهتر عمل کرد و توانست با نتیجه 110 بر 103 پیروز و قهرمان این دوره از مسابقات لیگ برتر شود.

**پخش زنده

فصل گذشته سوپرلیگ بسکتبال مردان ایران با ۱۵۴ بازی به پایان راه خود رسید . در این بین ، پخش زنده تلویزیونی ۶۹ رقابت از این مسابقات از شبکه ورزش سیما به خصوص سری بازی‌های نیمه نهایی و فینال مورد اقبال شدید جامعه بسکتبال قرار گرفت.

**«صفر» به جای «صفر»!

بعد از رفتن مسعود عماری به دلیل بازنشستگی ، شبنم کلاهی به عنوان دبیر فدراسیون منصوب شده بود. انتصاب وی به نظر اکثر کارشناسان یکی از اصلی ترین اشتباهات مدیریتی رامین طباطبایی بود ، اما به دلیل اتفاقاتی که قصد پرداختن به آن ها را نداریم ،«دبیرکلاهی» اوایل سال 1400مجبور به استعفا شد و محمدرضا صالحیان که یکی دیگر از پاشنه آشیل های دوران مدیریت رئیس فدراسیون قبلی بود ، به عنوان سرپرست دبیری منصوب شد . صالحیان هم اصلا در حد و اندازه دبیر فدراسیون نبود و شاید بتوان گفت که تعبیر «صفر به جای صفر» بیجا نباشد .

** دختران ، دیپورت شدند

تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران در مسابقات انتخابی المپیک مجارستان و اتریش به مصاف حریفان رفت و نتوانست جواز صعود به المپیک2020 توکیو را به دست بیاورد. این اولین حضور بانوان ایرانی در مسابقات بین المللی بود تا همراه 20 تیم برتر دنیا به رقابت بپردازند.

**صعود به کاپ آسیا

مسابقات پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا برای تیم ملی بسکتبال ایران با دیدار برابر قطر آغاز شد. در پایان این دیدار که به میزبانی کشور اردن بود، قطر با نتیجه 84 بر 46 مقابل تیم ملی کشورمان متحمل شکست شد. تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقه دوم با برتری خفیف70 بر 64 برابر عربستان سعودی به پیروزی رسید و به عنوان تیم صدرنشین به کاپ آسیا صعود کرد.

**جنجال فرودگاه

تیم ملی بسکتبال که برای برگزاری چند دیدار دوستانه به ژاپن سفر کرده بود با یک پیروزی و 3 شکست به کشورمان بازگشت اما شاگردان شاهین‌طبع در حالی به تهران بازگشتند که به خاطر همراه‌داشتن مقدار زیادی اقلام غیر مجاز(به گفته شاهدان عینی ، 46 قلم ) از سوی پلیس فرودگاه تحت بازجویی قرار گرفتند.آن‌ طور که گفته شد برخی از ملی‌پوشان بسکتبال برای این که این اقلام را وارد کشور کنند، آنها را در چمدان‌های یکدیگر جاسازی کرده بودند تا مشکلی بابت ورود غیر قانونی نداشته باشند اما پلیس فرودگاه متوجه ماجرا می‌شود و جنجال بزرگی برای فدراسیون بسکتبال به بار می‌آید. ظاهرا پلیس در ابتدا اقدام به دستگیری همه اعضای تیم می‌کند، به طوری که برخی از نفرات برای این که از این مهلکه بگریزند، چمدان‌های خود را در فرودگاه رها کرده و مدعی می‌شوند که چمدان‌ها متعلق به آنها نیست. معطلی چندساعته تیم ملی بسکتبال در فرودگاه امام خمینی(ره) در نهایت به جایی می‌رسد که سه نفر از بازیکنان تیم و یک نفر از اعضای کادر بازداشت می‌شوند. با توجه به پادرمیانی و وساطت مقامات ورزشی، این سه بسکتبالیست با قید وثیقه آزاد شدند و قرار بر رسیدگی به تخلف آنها بعد از بازی‌های المپیک شد. رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال در پی انتشار خبر حمل اقلام ممنوعه توسط بعضی از اعضای تیم ملی بسکتبال ضمن اظهار تاسف عمیق از این اقدام گفت: «هیچگونه دفاعی از این تخلف نداشته و نخواهیم داشت.جهت ضرورت حفظ حريم اخلاق و حرمت اعضاي شريف کادرفنی و بازیکنان، ضمن اینکه این موضوع از طریق مراجع مربوطه در حال رسیدگی است، این فدراسیون ضمن رد شایعات مغرضانه مرتبط با همه نفرات تیم و انتساب يک امر خلاف واقع به كل تیم ملی، که متاسفانه بهانه‌ای برای جریان‌سازی رسانه‌های معاند فراهم کرده، موضوع را با حساسیت تحت بررسی داشته و روند رسیدگی را از مجاری قانونی پیگیری و همزمان با قید فوریت در دستور کار کمیته انضباطي قرار داده است.»

لازم به ذکر است شایعات بسیاری درباره نحوه اطلاع پیدا کردن نیروی حراست فرودگاه از این غائله وجود دارد که در این مقال قصد «نبش قبر» آن ها را نداریم .

**«صمد آقا» ، اول «پرچمدار» و بعدا «اپوزیسیون» شد !

با رایزنی‌های فدراسیون ، برای اولین بار یک بازیکن از جامعه بسکتبال پرچمداری کاروان المپیکی ایران را برعهده گرفت. صمد نیکخواه بهرامی که پس از المپیک 2008 پکن، دومین حضور خود را در بازی‌های المپیک همراه با تیم ملی بسکتبال کشورمان، در توکیو تجربه می کرد ، موفق شد این افتخار بزرگ را به دست بیاورد. سید رضا صالحی امیری ، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان به همراه زهرا نعمتی ، قهرمان ارزنده تیر و کمان جهان و پارالمپیک با حضور در محوطه باغ موزه دفاع مقدس، پرچم کشور عزیزمان را به صمد نیکخواه بهرامی، پرچمدار کاروان اعزامی ایران به المپیک 2020 توکیو تحویل دادند. همان طور که نوشتیم فدراسیون بسکتبال تلاش های زیادی در خصوص پرچمداری صمد نیکخواه بهرامی انجام داد اما بعدا او هم در کمال ناباوری به جماعت به خیال خودشان «اپوزیسیون» پیوست و خیلی از مسائل را فراموش کرد . نمی دانیم قرار بود دیگر چه کاری برای صمدآقا انجام دهند که دریغ کردند!

** اردوی اسپانیا و رفتارهای حاشیه ساز سرمربی

تیم ملی بسکتبال کشورمان دومین اردوی آماده سازی اش را در اسپانیا برگزار کرد و با دو شکست سنگین بدرقه شد . محمد جمشیدی ، بازیکن تیم ملی ایران درباره حواشی آن اردو به رسانه ها گفت: «در اسپانیا در تمرین، دو تا از بازیکن‌ها با هم درگیری لفظی پیدا کردند و سرمربی تیم به آن‌ها گفت شما فقط لب و دهن هستید و همدیگررا نمی‌زنید، باید با مشت همدیگر را بزنید! بعد از آن اتفاق دو بار دیگر در تمرین ،دعوا شد که بچه ها همدیگر را زدند و شاهین طبع گفت الان درست شد، این شد دعوا، حالا مرد شدید! ایشان مدام پشت سر فدراسیون به ما بد می‌گفت، بعد می‌رفت فدراسیون می‌گفت بازیکن‌ها مقصرند! می‌رفت پیش یک بازیکن پشت سر یک بازیکن دیگر حرف می زد، بعد ما بازیکن‌ها که با هم صحبت می‌کردیم متوجه می‌شدیم چه خبر است! او فقط می‌خواست ما را به جان هم بیندازد تا برای شکست تیم بهانه داشته باشد. باز جای شکرش باقی است که آقایان طباطبایی و قاسمی کنار تیم بودند و اجازه ندادند این حواشی بزرگ شود و دامن تیم را بگیرد.»

** یازدهم بودیم ، دوازدهم شدیم

تیم بسکتبال جوانان ایران(بخش پسران) در رتبه دوازدهم رقابت‌های جام‌جهانی 2021 لتونی قرار گرفت. تیم آمریکا در دیدار پایانی رقابت‌های جوانان جهان ، تیم فرانسه را با نتیجه نزدیک 83 بر 81 شکست داد و عنوان قهرمانی را به دست آورد.این هشتمین قهرمانی آمریکا در مسابقات جوانان جهان از سال 1979 تاکنون بود. تیم ایران در سال 2013 در رقابت های جوانان بسکتبال جهان یازدهم شده بود.

**المپیک توکیو ، تفکر از پیش بازنده و دورگه های بی رگ!

تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله گروهی خود در المپیک 2020 توکیو به مصاف تیم های چک، آمریکا و فرانسه رفت و با سه شکست از دور رقابت ها حذف شد.هر چند که به قول بازیکنان تیم ملی ، سرمربی این تیم مدام به آن ها می‌گفته که ما می‌خواهیم در توکیو سه بازی را خوب ببازیم! وقتی تفکر سرمربی،«از پیش باختن» در تمام بازی‌هاست، همین می‌شود که در بازی با جمهوری چک تقابل نزدیکی داشتیم، ولی باور نمی کردیم که می توانیم پیروز شویم! سرمربی وقت تیم ملی روی نام بسیاری از استعدادهای بسکتبال این مملکت خط قرمز کشید تا دورگه های نورچشمی را به توکیو ببرد ، شاید به لطف آنها بتواند روی خیلی ها را کم کند(!)، اما در المپیک قصه متفاوت بود. نه شاهین طبع به آنها اعتماد کرد و نه آنها توانستند در مدت زمان حضور در میدان جواب اعتماد این مربی را بدهند. براساس آمار منتشر شده دورگه های محبوب ایشان جزو ضعیف‌ترین بازیکنان المپیک بودند. گرامی‌پور در رده آخر بازیکنان یعنی رده 132 جا خشک کرد، رستم‌پور 129 شد و جلال‌پور هم در مکان 126 ایستاد. شاهین طبع پیش از اعزام تیم ملی به کسانی که به انتخاب دو رگه‌ها انتقاد داشتند، می تاخت، اما آمار منتشر شده ، نشان داد وی المپیک را به این نفرات هدیه داده است. مسخره است که مایک رستم پور ، یکی از بازیکنان محبوب ایشان در واکنشی عجیب و تأسف‌ برانگیز اخیرا و بعد از شکست تیم ملی مقابل قزاقستان با انشتار یک «استوری» در صفحه شخصی اش تیم ملی را مورد تمسخر قرار داد تا نشان دهد که هیچ تعصبی نسبت به تیم ملی ایران ندارد.

**به جای پاسخ دادن ، قهر کردند !

تیم‌ملی بسکتبال کشورمان پس از حضور در المپیک به تهران بازگشت، اما دوباره اتفاق جالبی در فرودگاه رخ داد. شاهین طبع که انتقادهای زیادی به عملکرد وی در المپیک وارد بود، بدون اینکه از بازیکنان و سایر اعضای کادر فنی خداحافظی کند، از فرودگاه خارج شد.این رفتار عجیب شاهین طبع باعث تعجب اعضای تیم ملی شد. این ها در حالیست که آقای سرمربی تا همین لحظه نسبت به عملکرد ضعیف تیم ملی و حواشی بسیاری که پدید آمد سکوت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نداده است ، قرار بود فدراسیون بسکتبال در این خصوص کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند که ظاهرا ایشان سفت و سخت مخالفت کرده است . شاهین طبع که بارها به دلیل برخی تصمیماتش فدراسیون را «سیبل» کرده بود و رامین طباطبایی تا آخرین روزهای فعالیتش از او حمایت می کرد هم بعدا دشمن خونی فدراسیون شد و فعالیت های زیرپوستی زیادی را در جهت تخریب آن انجام داد .

**مصطفی هاشمی آمد

جلسه کمیته فنی فدراسیون بسکتبال، با حضور اعضای این کمیته و به ریاست رامین طباطبایی رئیس‌فدراسیون بسکتبال برگزار شد. در این‌ جلسه به اتفاق آرا، مصطفی‌هاشمی ، مربی خوشنام و پرافتخار بسکتبال کشورمان را به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران انتخاب کردند. رامین طباطبایی‌،ایرج لارودی‌،اسدالله کبیر‌،فریده شجاعی‌،محمدمهدی ایزدپناه‌،مسعود قاسمی و محمدرضا صالحیان اعضای کمیته فنی فدراسیون بسکتبال بودند که نهایتا تصمیم به عزل شاهین طبع گرفتند و مصطفی‌هاشمی را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب کردند.تیم ملی بسکتبال که از بهمن ماه سال 96 و یک ماه پس از آغاز ریاست رامین طباطبایی با هدایت مهران شاهین طبع در میادین داخلی و بین‌المللی شرکت داشت با تصمیم کمیته فنی فدراسیون از این پس مصطفی‌هاشمی را در راس کادر فنی خود خواهد دید.مهران حاتمی و کامران جمشیدوند به عنوان کادر فنی جدید تیم ملی انتخاب شدند .

**مشاور رسانه ای فراری!

همان طور که در بالا خواندید ، اعتماد رامین طباطبایی به آدم های اشتباهی باعث شد وی بزرگترین ضربات را از همان ها دریافت کند . کسانی که روزگاری همه کاره فدراسیون بودند یکدفعه برای پیشبرد منافع شومشان ، همه چیز را زیرپا گذاشته و به اصطلاح نمک خوردند و نمکدان شکستند . یکی از آنها آیدین مقیمی بود که در حوزه گزارشگری بسکتبال فعالیت می کرد و مخالف خوانی های زیادی هم در این زمینه داشت ، اما تا دید المپیک نزدیک است خودش را به رئیس فدراسیون نزدیک کرد تا به عنوان مشاور رسانه ای منصوب شود و منصوب هم شد . وقتی هم که به همراه تیم ملی بسکتبال به المپیک رفت ، خیلی ها صدایشان درآمد که مگر آدم قحطی است که او به عنوان نماینده جامعه رسانه به المپیک اعزام می شود و... اما بعدا مشخص شد که همه چیز از طرف مقیمی با برنامه قبلی پیش رفته و در ژاپن خیلی از مکاتبات را با شبکه های فارسی زبان آن طرف آبی انجام داده است . اوهم سر فدراسیون را کلاه گذاشت و حالا در یکی از شبکه های وهابی ، کراوات زده نشسته و عملکرد فدراسیون را نقد می کند !

**... پس از 47 سال

تیم ملی بسکتبال بانوان ایران پس از 47 سال اولین حضور خود را در رقابت‌های کاپ آسیا تجربه کرد. این تیم در رقابت‌های مزبور با تیم‌های لبنان و سوریه همگروه بود. ملی‌پوشان کشورمان در اولین دیدار مقابل لبنان با نتیجه 66 بر 64 مغلوب شدند و سپس در مصاف با سوریه با نتیجه 78 - 71 این دیدار را واگذار کردند. تیم کشورمان پس از آن به عنوان تیم سوم گروه A به مصاف تیم اندونزی به عنوان تیم دوم گروه B رفت که این دیدار با نتیجه 76 بر 68 به سود اندونزی به پایان رسید.بانوان ایران برای کسب عنوان پنجم با تیم سوریه به رقابت پرداختند و در نهایت این دیدار با نتیجه 63 بر 58 به نفع سوریه شد تا تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در جایگاه ششم رقابت‌های سطح B کاپ آسیا 2021 اردن قرار بگیرد.

گفتنی است سمانه دهقانی، داور بین المللی کشورمان که از سوی فیبا آسیا، جهت قضاوت در مسابقات (دسته ب) کاپ آسیا 2021 بانوان دعوت شده بود، دیدار تیم‌های ملی لبنان و اردن در مرحله فینال را قضاوت کرد.

**سه پیروزی و یک شکست

آسمان خراش های بسکتبال ایران که با سرمربی جدید و البته ترکیبی متحول شده بعد از المپیک وارد رقابت های انتخابی جام جهانی شدند، توانستند در پنجره نخست ، تیم بحرین را هم در تهران و هم در منامه شکست دهند . در نخستین دیدار برابر بحرین با نتیجه 82 بر 66 به برتری رسیدیم و در مسابقه بعدی نیز با نتیجه 100 بر 64 پیروز شدیم.در پنجره دوم نیز میزبان تیم های قزاقستان و سوریه بودیم که در نخستین دیدار خود برابر قزاقستان با نتیجه 73 بر 69 شکست خوردیم. در دومین دیدار نیز برابر سوریه به میدان رفتیم و با نتیجه 80 بر 68 برنده شدیم.

**جنس بسکتبال با «شغال دست» و «سگدست» فرق می کند!

با توجه به اتمام دوره ریاست فدراسیون بسکتبال طی حکمی، مهیار عسگریان که شخصیتی کاملا غیرورزشی بود و در حوزه خودروسازی فعالیت می کرد به عنوان سرپرست فدراسیون بسکتبال منصوب شد. منصور اردستانی هم پس از استعفای صالحیان(در بزنگاه حساس) از سوی سید محمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به عنوان دبیر مجمع فدراسیون بسکتبال منصوب شد.

عسگریان که روزهای اول سرپرستی اش مدام می گفت که قصد ماندن ندارد و مشغله اش اجازه ادامه همکاری را نمی دهد پس از مدتی از صندلی ریاست فدراسیون خوشش آمد و به خیلی از هیات ها (که قصد افشای اسامی شان را نداریم ) پیغام و پسغام داده بود تا انتخابات را برای بار چهارم به تعویق بیندازند . وی می خواست تا پروسه ثبت نام، باطل شده و نامنویسی مجدد انجام شود که او هم بتواند برای کاندیداتوری فدراسیون بسکتبال ایفای نقش کند اما خدا را شکر این اتفاق نیفتاد .مدیر خودرویی که در دوره سرپرستی کوتاه مدتش تصمیمات غلط بسیاری گرفت و در «پازل» برخی از آدم های معلوم الحال بسکتبال بازی کرد وانمود می کرد که دوست دارد انتخابات برگزار شود اما درگوش این و آن حرف های دیگری می زد ! اما به قول دوستی ، برادر من ، عزیز من! ... جنس بسکتبال با «شغال دست» و «سگدست» فرق می کند !

**کاپ آسیا

مراسم قرعه کشی مسابقات بسکتبال کاپ آسیا برگزار شد و تیم ملی بسکتبال ایران در گروه C این رقابت‌ها در کنار ژاپن، قزاقستان و سوریه قرار گرفت .16 تیم حاضر در مرحله گروهی این رقابت‌ها که به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود، از 21 تیر تا 2 مرداد با هم رقابت می‌کنند.

**«تریلوژی» تعویق و انتخاب رئیس جدید

مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال پیشتر قرار بود 19 دی، سپس 6 بهمن و بعد از آن 20 بهمن برگزار شود که در هیچ یک از این تاریخ‌ها برگزار نشد و با دلایل مختلف سه مرتبه به تعویق افتاد اما نهایتا 9 اسفند 1400 طلسم شکست و رئیس جدید فدراسیون بسکتبال مشخص شد. جواد داوری با کسب 38 رأی از 65 رأی ماخوذه برای 4 سال به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال انتخاب شد. کرم احمدیان 6 رای کسب کرد و شاپور یاوری هم 21 رای به دست آورد.شاپور یاوری، کرم احمدیان، حمید عباسی و جواد داوری، کاندیداهای تایید صلاحیت شده وزارت ورزش بودند که حمید عباسی در جلسه غایب بود. گفتنی است طبق بعضی شواهد و شنیده ها وزارت ورزش که نباید در امورداخلی فدراسیون ها دخالت کند ، اجازه تایید صلاحیت رامین طباطبایی را نداد تا آن طور که دوست دارند برای بسکتبال مهره چینی کنند .

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار