PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۷۳۲۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
آنالیز و تحلیل سری فینال سوپرلیگ بسکتبال ایران (شهرداری گرگان – ذوب آهن اصفهان)
غلبه بازی های انفرادی گرگان بر کار تیمی ذوب آهن

*علیرضاامیری (مربی و آنالیزور بسکتبال )

مسابقه اول/ تقابل ترانزیشن قوی با مهارت فردی

*ذوب آهن موفق در انتقال توپ

ذوب آهن اصفهان در انتقال توپ و ترانزیشن عالی بود. یکی از دلایل این موضوع را می‌شود به line up کوتاهتر آنها به نسبت گرگان ارتباط داد آنها با فرید اصلانی، علیرضا مرتضوی، محمدرضا اکبری، ارسلان کاظمی و آرمان زنگنه مسابقه را شروع کردند.
ذوبی‌ها به غیر از بازیکنان پیرامونی از حمل توپ و سرعت خوب ارسلان هم برای انتقال دادن توپ از دفاع به حمله استفاده می‌کردند و با سرعت وارد حمله می‌شدند. ارسلان کاظمی بازیکن
Big man بعد از ریباندهای دفاعی بلافاصله وارد فاز ضد حمله می‌شد و توپ را تا پشت قوس 3 امتیازی می‌آورد. همین نکته باعث شده بود تا ذوب آهن یک بازیکن شوتزن و پیرامونی بیشتر در زمین حریف داشته باشد.
ارسلان با خستگی‌ناپذیری یک بازیکن موثر در
offensive transition بود و در تمامی دقایق مسابقه نه تنها در ریباندهای دفاع بلکه به کار سرعت ذوب آهن کمک شایانی کرد.

*«اودراس» یک مدافع تمام عیار
آنتاناس اودراس بازیکن خارجی تیم شهرداری گرگان که در پوزیشن چهار بازی می‌کرد بسکتبال را خیلی حساب شده پیش می‌برد. او در دفاع کردن عملکرد کم نقصی داشت و حتی در منطقه
Help side بسیار فعال بود.
آنتاناس با تیزهوشی به خوبی
Help می‌داد و در مواقع لازم سوییچ می‌کرد. تیزهوشی این بازیکن باعث می‌شد تا موقعیت‌های «دابل تیم» برای گرگانی‌ها ایجاد شود و در دفاع aggressive باشند. اودراس در هر 4 مسابقه یکی از بهترین‌های Offensive Rebounds وDefensive Rebounds بود.

*تاثیرگذاری مثبت آرمان زنگنه
آرمان زنگنه فصل بسیار موفقی را پشت سر گذاشت و یکی از بهترین‌های لیگ بود. آرمان در سرعت بهتر از گذشته شده است و به
Fast break‌های ذوب آهن کمک زیادی کرد و در کنار بازی pick and pop و شوت‌های 3 امتیازی نفوذ‌های خوبی هم به سمت سبد داشت.
ذوب آهنی‌ها در تمام دقایقی که زنگنه سر و حال نشان می‌داد بازی درخشانی را به نمایش می‌گذاشتند. آرمان در کار دفاعی هم بازیکن کاملی شده است و درکنار ارسلان کاظمی به ریباندهای دفاعی تیم اصفهانی کمک زیادی کرد.

*عملکرد خوب میرزایی در مسابقه اول

میثم میرزایی به خوبی از توانایی بدنش در زیر سبد دفاعی استفاده می‌کرد. گرگان برخلاف بازی آخر مقابل شیمیدر در نیمه نهایی، بیشتر دقایق بازی را از پوزیشن 5 تخصصی استفاده کرد تا ذوب آهن که پوزیشن 5 توانمند در زیر حلقه نداشت در مقابل قدرت بدنی کیوان ریاعی و میثم میرزایی دچار مشکل شود.
یکی از نکات مثبت میثم میرزایی
spacing یا همان فضاسازی او بود که با توانایی بدنی خودش دفاع را جمع می‌کرد تا موقعیت شوت برای پری پتی ایجاد شود. میثم در حملات گرگان و «یک در مقابل یک»‌ها موفق ظاهر شد. میثم میرزایی در این فصل از آمادگی بدنی خوبی برخوردار بود و در چند دیدار از نیمه نهایی تا فینال به گرگان کمک زیادی کرد.

*مصدومیت مشایخی ، پاشنه آشیل ذوب آهن
آماده نبودن سجاد مشایخی به علت مصدومیت به ذوب آهن آسیب جدی وارد کرد. سجاد که از آمادگی صد در صد بهره نمی‌برد نتوانست دقایق زیادی در زمین حضور داشته باشد. اگر ذوب آهن مشایخی را با آمادگی کامل در اختیار داشت کمک زیادی به آن‌ها می‌شد، در این صورت ذوب آهن همزمان با دو پوینت گارد بازی می‌کرد و در دفاع به خوبی از بالای قوس
3 امتیازی و شروع حملات گرگان فشار دفاعی ایجاد می‌کرد و حتی شاید ست‌های حمله گرگانی‌ها به مشکل می‌خورد.
سجاد در حملات ذوب آهن هم تاثیر زیادی دارد چراکه می‌تواند به خوبی برش کند و با نفوذ به منطقه رنگی یا شوت‌های میدرنج کسب امتیاز کند، شاید اگر ذوب آهن در دیدار اول فینال از مشایخی می‌توانست بیشتر استفاده کند در حملات نظم بیشتری هم داشت چرا که آنها در طول فصل عادت به بازی با دو پوینت گارد داشتند.

تاکید ذوب آهن بر Drive و Ball movement بازیکنانش یکی از روش‌هایی که ذوب آهن می‌توانست با استفاده بیشتر از آن عملکرد بهتری داشته باشد بازی Five out بود، اما ذوبی‌ها بیشتر تاکید به نفوذ داشتند. ذوب آهن که ابزار این کار را هم داشت می‌توانست با چرخش توپ سریع موقعیت open shot‌های 3 امتیازی ایجاد کند و با بازی Five out بازیکنان Big man گرگان را از سبد دفاعی گرگان دور کند. ذوبی ها در چرخش توپ هم عملکرد مناسبی داشتند و درحملات سعی داشتند تا از 24 ثانیه استفاده کنند و هر 5 بازیکن توپ را لمس کنند.

مسابقه دوم /مثلث A S A بلای جان شهرداری گرگان

*ارسلان و آرمان ترکیبی مناسب برای پیروزی

آرمان زنگنه در مسابقه دوم فینال نه تنها در شوت‌های 3 امتیازی عملکرد مثبتی داشت بلکه با نفوذهای به سمت منطقه رنگی گرگان امتیازات زیادی کسب کرد و همچنین در پرتاب‌های پنالتی موفق بود.
ارسلان کاظمی دیگر بازیکن
Big man اصفهانی‌ها بود که در بازی Horn side ذوب آهن نقش زیادی داشت و با پیک‌گذاری مناسب و استفاده از توانایی بدنی‌اش به خوبی در حملات ذوب تاثیرگذاشت.
عملکرد ارسلان در کار
Read the defense یا همان دفاع خوانی باعث شده بود تا در منطقه Weak side تیزهوش باشد و ریباندهای دفاع را جمع کند.

*پری پتی در نقش جادوگر
پتی active ترین بازیکن گرگان بود و در مسابقه دوم هم او با بازی isolation یا همان بازی انفرادی امتیازات زیادی را کسب کرد. دفاع خوب مرتضوی هم مانع درخشش پتی نشد.

*تمام کنندگی ذوب بهتر از مسابقه اول
ذوب آهن در دیدار اول هم بازی چشمنوازی را به نمایش گذاشت اما از تعداد حملاتی که داشتند امتیازات مناسبی کسب نکردند ولی در دیدار دوم در
Finishing بهتر شدند و تمرکز آنها در بازی Delay offense باعث شده بود با تمرکز کافی و استفاده از توانایی مشایخی در پوزیشن پوینت گارد، حملات‌شان را به خوبی مدیریت کنند.
*
رسول مظفری موثر در دفاع و حمله
یکی از دلایل شکست گرگان در دیدار دوم تاکید آنها بر بازی انفرادی و
isolation بود. شاید اگر گرگانی‌ها در «کار تیمی» بهتر بودند و از توانایی جمشیدی و رسول مظفری بهتر استفاده میکردند در دیدار دوم هم شکست نمیخورند. رسول مظفری در این فصل نشان داد یک بازیکن کم نوسان است و نه تنها در دفاع یک بازیکن active و موثر بود بلکه در حملات گرگان نقش زیادی داشت و به خوبی توپ را به بازیکنان امتیازآور گرگان می‌رساند.

*استفاده ذوب آهن از مشایخی

در دیدار دوم فینال سجاد آمادگی کامل خود را بدست آورد و در کنار فرید اصلانی فشار دفاعی زیادی را به گرگان متحمل کردند و باعث شدند تا گرگانی‌ها در حمله دچار آشفتگی شوند و توپ‌های ازدست رفته زیادی داشته باشند.
می‌شود گفت دلیل اصلی پیروزی ذوب در دیدار دوم مثلث آرمان،ارسلان و سجاد بود که در کنار بازی خوب اصلانی و شوت پایانی اکبری باعث پیروزی تیم اصفهانی در مسابقه دوم شدند.

مسابقه سوم/ استفاده گرگانی‌ها
از تحلیل بدنی ذوب آهن

*سردرگم !

ذوب آهن که از تعداد بازیکن موثر کمتری به نسبت گرگان بهره می‌برد به دلیل فشار زیاد مسابقه دوم در دیدار سوم فینال دچار تحلیل بدنی شد. ذوبی‌ها کوارتر یک را بسیار بد شروع کردند و در حملات سردرگم بودند.
نقطه قوت آنها که چرخش توپ مناسب در
Delay offense بود تبدیل به نقطه ضعف آنها شده بود و با سردرگمی، پشت سرهم موقعیت‌های امتیازگیری را ازدست می‌دادند. ذوب آهن که برای بازی Horn side خودش نیاز به آمادگی بدنی بازیکنان Big man داشت دچار مشکل شد و آنها نه بازیکن پوزیشن 5 با سایز بدنی بزرگ برای پیک‌گذاری داشتند و نه آرمان و ارسلان آمادگی مسابقه دوم را.

*استفاده شهرداری از گپ‌های دفاعی ذوب آهن

ذوب آهن که از دفاع Man to Man استفاده می‌کرد و گپ‌های دفاعی زیادی را در منطقه paint داشت در دقایقی از مسابقه از Combination defense هم استفاده کرد تا با این روش مانع شوتزنی و نفوذهای پیاپی شهرداری گرگان شود که در این نوع از دفاع هم ذوبی‌ها موفق نبودند و شهرداری گرگان با Attackهای زیاد به منطقه رنگی ذوب آهن و چرخش توپ مناسب به خوبی از شوت‌های میدرنج محمد جمشیدی و شوت‌های 3 امتیازی پری پتی استفاده کرد.

*جمشیدی و پتی زوج امتیازگیری گرگان
شهرداری گرگان به صورتی برنامه‌ریزی کرده بود تا در پلن
A خودش از مهارت فردی و بازی isolation پتی امتیازگیری کند و بعد از آن از مهارت شوتزنی محمد جمشیدی در منطقه رنگی ذوب آهن استفاده کند که در این اتفاق رسول مظفری کمک زیادی کرد و توپ‌های زیادی به جمشیدی و پتی رساند.

*نقش ریاعی و میرزایی در مسابقه سوم
در دیدار سوم فینال کیوان ریاعی و میثم میرزایی بازی چشمنوازی را به نمایش گذاشتند. کیوان و میثم با شوتزنی در منطقه رنگی ذوب آهن باعث شدند تا بازیکنان پوزیشن
4 و 5 ذوب آهن از سبد دفاعی ذوب دور شوند و در منطقه paint ذوب گپ‌های زیادی ایجاد شود.
دور شدن آرمان و ارسلان از منطقه رنگی ذوب آهن یکی از دلایل شکست آنها در دیدار سوم بود.

*MJ و اودراس موثر در دفاع
محمد جمشیدی که اصولا در حمله بهتر از دفاع است، در هر چهار دیدار فینال سعی بر دفاع کردن داشت و تلاش می‌کرد با توپربایی به سرعت وارد فاز ضد حمله شود.
آنتاناس نیز در دیدار سوم به مانند مسابقات قبل گرگان به خوبی و
active در دفاع ظاهر شد.
در کنار این دو بازیکن سجاد پذیرفته با یارگیری مناسب از آرمان زنگنه و فشار دفاعی زیاد باعث شد تا آرمان از امتیازگیری خارج شود.

مسابقه چهارم /همان همیشگی

*امضای قهرمانی شهرداری

شهرداری گرگان دیدار چهارم را با درخشش جمشیدی شروع کرد. گرگانی‌ها سعی داشتند با سرعت دادن به ست‌های حمله، سریع امتیازگیری کنند به همین خاطر از Quick Hitter استفاده میکردند تا با یک تا دو پاس و رساندن توپ به پری پتی یا جمشیدی سریع کسب سبد کنند.

*ارسلان و آرمان در ضد حملات
ارسلان کاظمی و آرمان زنگنه در دیدار چهارم بارها Fast break point گرفتند. هر دو آنها بعد از ریباند دفاع به سرعت وارد ضد حمله می‌شدند و نکته قابل توجه کاور کردن آنها بود. هریک از آنها که وارد فاز ضدحمله می‌شد دیگری آن را کاور می‌کرد تا در صورت تبدیل نشدن توپ به امتیاز از ریباند حمله و شانس مجدد استفاده کنند.

*سرعت بالای مسابقه
در دیدار چهارم هر دوتیم در کار انتقال توپ از دفاع به حمله موفق بودند و بعد از ریباند دفاع به سرعت وارد زمین حریف می‌شدند. نکته قابل توجه ریباندهای دفاعی بازیکنان پیرامونی بود که در کنار بازیکنان Big man به خوبی ریباند دفاع انجام می‌دادند و سپس به بازی سرعت می‌دادند. کاری که به پری پتی کمک زیادی کرد تا 41 امتیاز کسب کند.

*دفاع تیمی خوب هر دو تیم
ذوبی‌ها در تمام فصل با دفاعی منسجم و یارگیری پرفشار نتیجه گرفتند. فرزاد کوهیان سرمربی تیم اصفهانی در کنار مشایخی، اصلانی و کاظمی که مدافعان خوبی هستند از بازیکنان جوانی به مانند امیرعلی قلی‌زاده و مرتضوی هم مدافعان active ساخته بود، اما در دیدار چهارم، گرگانی‌ها هم دفاعی منسجم داشتند.
تیم گرگانی در مواقع لازم «هیج» و «ریکاور» می‌کردند و با
Help دادن در منطقه Help side در منطقه رنگی تجمع می‌کردند تا با تجمع، از نفوذهای ذوب آهن جلوگیری کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hosein shayanpanah
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
درود و خسته نباشین مرسی که از بسکتبال هم مینویسید بسیار عالی و بسیار استفاده کردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار