PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۷۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
مدیرنماهای بی لیاقت موجب حذف توهین آمیز تیم های مردمی در آسیا شدند

رمز پیشرفت ورزش ، رعایت اصول اخلاقی و سالم کردن محیط است

آقای وزیر ، مدیران ورزش ! هوشیار باشید

برنامه های

**پایبندی به اخلاق

از خبرهای گوناگون و رنگارنگی که در ایام ماه مبارک ، اندر احوالات ورزشکاران مسلمان دنیا به دست و گوشمان رسید یکی هم این خبر بود که : مهدی طارمی ، مهاجم ایرانی و ملی پوش تیم پورتوی پرتغال که در این تیم خوش درخشیده و نماینده شایسته ای برای فوتبال ایران در فوتبال حرفه ای اروپا بوده در رقابت های جام حذفی در بازی مقابل تیم اسپورتینگ، به وقت غروب خورشید و زمان افطار به کنار زمین و نیمکت خود آمده و افطار کرده و به سرعت به میدان برگشته است. این حرکت شاید برای خود طارمی خبر مهمی و اصلا چیزی درحد خبر نبوده چرا که او به عنوان یک مسلمان به وظیفه دینی وشرعی خود عمل کرده است، اما مسلما برای هر شنونده ای - مسلمان یا غیر مسلمان – خبر خوشایند و مسرت بخشی است از آنجا که می بینند و می شنوند ورزشکاری در بالاترین سطح فوتبال حرفه ای دنیا به رعایت موازین اخلاقی و عمل به احکام دینی و مذهبی خود پایبند است. بدون شک علاقه مندان و طرفداران ورزش خودآگاه یا ناخودآگاه قلبا برای چنین ورزشکارانی احترام قائل هستند ونسبت به آنان احساس امنیت دارند و به نوعی به عنوان" الگو" به آنها می نگرند.

**کار با ارزش و امیدبخش

خوشبختانه پایبندی ورزشکاران به موازین اخلاقی و دینی از دیرباز وجود داشته ودر سال های اخیر اخبار زیادی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان به گوش می رسد که حکایت از آن دارد که ورزشکاران نامی و حرفه ای و سوپر حرفه ای مسلمان با وجود درگیر بودن با سخت ترین و حساس ترین رقابت های ورزشی به احکام دینی و عبادی خود پایبند بوده و روزه گرفته اند و بهانه هایی مثل فشار تمرینات و سنگینی مسابقات و ... موجب نشده که آنان به عنوان یک مسلمان ورزشکار از انجام دستورات دینی غفلت ورزند یا طفره روند.

**اصلی که ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد

این رفتار ورزشکاران مسلمان در رسانه ها و مطبوعات جهان بازتاب وسیعی داشته و مثلا خبری که اخیرا در باره روزه بودن کریم بنزما ، ستاره اول تیم رئال مادرید منتشر شد خیلی مورد توجه طرفداران ورزش در چهار گوشه دنیا قرار گرفت . طارمی، بنزما و ... به وظایف بدیهی و اعتقادی خود عمل می کنند اما این کار در دنیای مادی وصنعتی امروز که سخت به مسائل ضد اخلاقی و پول بی حساب و منفعت طلبی و ... آلوده شده ، بسیار با ارزش و امید بخش است چون همه با هر مرام و مسلکی در هر جای جهان می دانند که ورزش عاری از اخلاق و ورزشکار آلوده به رذایل و ضعف های اخلاقی ، ارزشی ندارد و قابل اعتماد و احترام قلبی نیست.
این اصل یعنی ورزش به علاوه اخلاق و ورزشکار آراسته به صفات جوانمردی وفتوت ، در ورزش ما باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. در این باره مسئولان و مدیران و رسانه های سالم ومتعهد ودستگاه های فرهنگی و... باید فراتر از شعاردادن و حرف قالبی زدن و کارهای کلیشه ای کردن و ... با جدیت و هشیاری وسط میدان باشند و از فرهنگ پهلوانی و اخلاق انسانی و مردانگی و حاکمیت آن در ورزش به شدت حمایت و صیانت کنند. خوشبختانه این اصل، اصلی وارداتی نیست که ما بخواهیم آن را مثل بعضی از تاکتیک ها و روش ها از دیگران یاد بگیریم. این اصل ، ریشه در فرهنگ ملی و آموزه های اعتقادی ما دارد و در خون این ملت و کالبد این سرزمین جاری است. نگاهی به ادبیات کهن و ماندنی ایران و مروری بر یکی از چند شاهکارهای ادبی دنیا یعنی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی کافی است تا ما را از دادن هر توضیحی در این باره بی نیاز کند . قهرمان بزرگ دینی وپیشوا و مولای مذهبی این ملت ، مولای متقیان ،اسدالله الغالب ،امام علی بن ابیطالب(ع) است که مولوی بزرگ در باره اش می سراید:
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود که داند کیستی
مردی که عمر پر برکت خود را دردفاع از حق وحقیقت وحمایت جانانه از مظلوم سپری کرده و فخر عالم بشریت است و هر وجدان سالم وعقل سلیمی از هر مکتب و مرامی ، با عظمت از او یاد می کند و به دیده احترام به ایشان می نگرد.
قهرمان محبوب ورزش مردم ماجهان پهلوان غلامرضا تختی است که بیش از مدال های با ارزشی که در میادین جهانی و المپیکی کسب کرد و برای ملت پیام آور غرور ملی و شادی بود، به خاطر منش اخلاقی و خصلت های جوانمردانه اش به قلب های یک ملت بزرگ راه یافته است. بنابراین وظیفه بزرگ مسئولان ورزش وغیر ورزش ما این است که حافظ و مدافع این فرهنگ ومرام باشند و بستر و شرایط لازم را برای تداوم آن فراهم آورند.

**این تبلیغات ، کاذب است

خوشبختانه ذات و نهاد جوانان و ورزشکاران ایرانی برای پذیرش و ترویج مرام پهلوانی و اخلاق انسانی بسیار مستعد و آماده است. امروز این فقط طارمی نیست که روزه می گیرد و رفتار اخلاقی دارد- که البته نتایج مثبت رعایت اخلاق را در بعد فنی هم دارد می بیند به طوری که یکی از بهترین گلزنان لیگ های مطرح اروپایی است که باشگاه های بزرگتر برای جذب او برنامه هایی در سر دارند و ... - شک نداریم که - بر خلاف بعضی از تبلیغات کاذب و القائات مغرضانه - بسیاری از فوتبالیست ها و ورزشکاران عزیز کشورمان پایبند به مسائل اخلاقی و شرعی خود هستند و این موضوع بارها و در اتفاقات مختلف ثابت شده است. بحث و نکته مهم در این باره همان است که بالاتر تاکید شد و آن این است که مسئولان فرهنگی و مدیران ورزش هم از نقش و وظیفه خود دراین باره لحظه ای غافل نباشند وتنها کسب نتیجه وجمع آوری مدال و رفتن به جام جهانی و کمیت محوری را هدف و وظیفه اصلی خود ندانند. متاسفانه خیلی از وقت ها به ویژه در سال های اخیر نتیجه گرایی ، آن هم به هر وسیله و پرداختن هر بهایی و حتی پای گذاشتن روی اصول اخلاقی و جوانمردی در ورزش ما و نزد برخی از مسئولان به صورت یک اصل مقدس در آمده و همه اصول و کارکردهای ورزش را تحت الشعاع قرار داده یا به طور کلی بیرنگ کرده وبه حاشیه رانده است.

**موفقیت در گروی رعایت اصول است
این در حالی است که همانطور که بالاتر اشاره شد و بارها و بارها نوشته و بر آن تاکید کرده ایم حتی نتیجه گرایی و مدال آوری و افتخار آفرینی در عرصه های بزرگ بین المللی معلول رعایت مسائل اخلاقی چون نظم و عدالت و.‌.. و در گروی رعایت ضوابط یک زندگی سالم ورزشی است. با هرهری مسلکی و بد اخلاقی و بی عدالتی و بی نظمی و هنجارشکنی و افسار گسیختگی فرهنگی و... نه هیج تیمی موفق بوده و بزرگی کرده و نه هیچ ورزشکاری بر قله افتخار قرار گرفته و جاودانه شده است. بررسی و مطالعه در احوال و چگونگی عملکرد تشکیلات ورزش در کشورهای پیشرفته به روشنی نشان می دهد که آنجا در اداره و مدیریت ورزش ، اخلاق و رعایت اصول فرهنگی( فرهنگ حاکم و مورد قبول جامعه) امری اجتناب ناپذیر وحتمی است که هر تخلفی از آن با شدیدترین و تنبیهی ترین واکنش ها مواجه می شود.

**پایبندی حرفه ای ها به اصول

کافی است اتفاقاتی را که در همین هفته های اخیر در سطح فوتبال حرفه ای دنیا رخ داده مرور کنیم، صحت حرف ما کاملا ثابت می شود. اتفاقاتی که در منچستر یونایتد در برخورد با یک بازیکن جوان و خطاکار رخ داد یا واکنشی که باشگاه آژاکس آمستردام نسبت به رفتار یکی از مدیران و همچنین ستارگان سابق خود نشان داد وآنچه در وستهام یا بایرن مونیخ یا ... اتفاق افتاد خود گویای این است که برای این باشگاه های حرفه ای همه چیز نتیجه و برد وباخت نیست و در برابر هنجار شکنی و اخلاق ناپسندی که در حوزه باشگاه رخ می دهد بسیار حساس هستند و در برخورد با آن باقاطعیت عمل می کنند . بنابراین اگر مدیران ورزش ما حتی دنبال نتیحه گرایی و کسب افتخار و پربارکردن کارنامه کاری خود هستند، و برد و باخت برای آنها هدف است، نباید از نقش و کارکرد تربیتی و اخلاقی ورزش غافل باشند و باید بدانند و مطمئن باشند جز از طریق منش واخلاق سالم ورزشی و انسانی، نمی توان در بعد فنی درخشید و مدال آور و افتخار آفرین شد.

**غفلت مسئولان ، جاده صاف کن تخریب چی های ورزش
غفلت برخی از مسئولان ورزش از بعد تربیتی و اخلاقی ورزش و توجه افراط گونه آنان به نتیجه گرایی و مدال و رفتن به جام جهانی و... در واقع مکمل و دلخواه فعالیت های تخریبی و منفعت جویانه و ضد ورزشی است که خاصه در این پنج شش سال اخیر بسیار بیشتر و بی پرده تر شده و اگر نزد پاره ای از مدیران ورزشی، ارزش های فرهنگی و اخلاقی ، قربانی نتیجه گرایی شده نزد این جماعت و جریانات قربانی منافع شخصی و باندی شده است. یعنی این عناصر و باندها حاضرند ورزش دچار هر بلا و گرفتاری بشود، مثلا ازنظر اخلاقی سقوط کند، فضای ورزش مملو از درگیری وحرمت شکنی شود، قراردادهای ویلموتسی منعقد شود، اردوی تیم ملی با جای دیگر عوضی گرفته شود ، ارزش های اخلاقی و آرمان های اجتماعی وانقلابی نادیده گرفته شود و... اما ریالی به منافع نامشروع آنان آسیب نرسد. برای این جریانات وعناصر که دیگر حالا دستشان برای همه" رو" شده است هیچ چیز جز منفعت شخصی و افزودن بر درآمدهای نامشروع مهم نیست و ...

**فریبکاری رسانه ای جریانات منفعت جو

غرض اینکه این جریانات و عناصر که بعضی از رسانه های پر مخاطب را در دست دارند و حتی مستقیم یا غیر مستقیم افکار ضد فرهنگی و دلال مآبانه خود را به برخی از شبکه های سیما و برنامه های ورزشی آن القا و منتقل می کنند، به جان فرهنگ و اخلاق و مرام پهلوانی و انسانی ورزش افتاده اند و چون رشد و حاکمیت این ارزش ها را مانع بزرگی بر سر پیشبرد اهداف خود می بینند، به لطائف الحیل وبا استفاده از ابزار گوناگون ( خاصه ابزار رسانه) و رخنه و نفوذ در بخش های مدیریتی ورزش و فدراسیون های ورزشی سعی در تخطئه و هو کردن و مسخره نمودن این ارزش ها را دارند و کسانی را که مدافع و مروج این اخلاق وارزش ها هستند، فریبکارانه والبته خیلی هم روشنفکرنمایانه! به سنتی بودن و ناآشنا بودن با ورزش روز دنیا و اصول ورزش حرفه ای و ... متهم می کنند وچنان تبلیغ و القا می کنند که حرفه ای گری یعنی بی تربیتی و شلختگی و هرهری مسلکی وبی بندوباری مالی و فساد اخلاقی وفحشا و زدوبندهای پشت پرده و تبانی و شرط بندی و...!! و هر کسی این کارها را انجام دهد و روال عملکردش بر این مبنا باشد حرفه ای تر است و لذا مورد حمایت خودشان و رسانه های وابسته و... قرار می گیرد وهرکسی به مبانی اخلاقی و جوانمردی و ارزشی پایبند تر باشد و به این جرثومه های تباهی باج ندهد، از طرف خودشان و رسانه های وابسته بایکوت و کوبیده می شود و حتی سعی می کنند او را از صحنه روزگار محو کنند و برای مثال به سربازی! بفرستند و... در حالی که همانطور که در فراز آغازین مطلب آوردیم در بالاترین سطوح ورزش حرفه ای رعایت اخلاق و پایبندی به ارزش های مورد قبول جامعه و مردم ، اصلی است تخلف ناپذیر که مدیران و مسئولان ورزش کشورها و باشگاه ها و رسانه های حرفه ای در باره آن به هیچ وجه کوتاه نمی آیند و همگی یکصدا و هماهنگ با هنجار شکنان وخطاکاران در دفاع از منافع ملی، ارزش های اجتماعی و بالاخره اصول ورزش حرفه ای برخورد مناسب می کنند‌.

**برنامه های "فاخر"ی که خود گویند و خود خندند!

متاسفانه اینجا و در ورزش خودمان اصلا چنین برخوردهایی دیده نمی شود یا خیلی کم اتفاق می افتد. مثلا اهالی ورزش یادشان می آید که دو ماه پیش وقتی تقریبا همه اهالی ورزش ، خیلی از نشریات و خبرگزاری ها و بسیاری از پیشکسوتان و سینه سوختگان ورزش در سراسر کشور علیه فدراسیون فوتبال و اتفاقات ناخوشایند و قبح شکنی های اخلاقی در اردوی تیم ملی و... یکصدا اعتراض کردند به شکلی که هیات رئیسه ، رئیس فدراسیون را برای ادای توضیحات( ودر واقع عزل و برکناری) به جلسه روز پنجشنبه دعوت کرد، دو سه شب قبل از تشکیل این جلسه، مجری جوان یک برنامه ورزشی " فیک"(fake) شبکه سوم- که البته مدیران آن به سیاق همه مردان هنرمند که خود گویند و خود خندند ، آن برنامه تقلیدی را" فاخر"!! می نامند- بدون اینکه به احترام جامعه فوتبال هم که شده لااقل دقایقی درباره اتفاقاتی که منجر به اعتراض همه جانبه اهالی فوتبال شده، مسائلی را مطرح کند، خیلی با بی اعتنایی و عقل کل مآبانه شانه بالا انداخته و زمزمه وار می گوید" ... پنج شنبه هم که هیچ اتفاقی نمی افتد"! یعنی ضمن اینکه با جامعه فوتبال همراهی نمی کند و با جریان فساد رخنه کرده در فوتبال همدلی می کند ، اطلاعات غلط هم به شنونده یا همان "بیننده عزیز و ارجمند!" هم منتقل می کند چون دو سه روز بعد بر خلاف اظهار نظر و پیشگویی" نوستراداموس" وار آن آقای مجری، حکم برکناری و عزل رئیس وقت فدراسیون صادر شد و ... البته آن برنامه فاخر!!هم هنوز در باره ماجراهای تاسف بار وآلوده به فساد در فوتبال سکوت می کند تا ضمن همدردی با آن جریان مفسد، نقش و وظیفه انقلابی و فرهنگی خود را در قبال ملت بزرگ ایران به بهترین شکل ادا کرده باشد! ... بارها نوشته ایم و سال هاست که می نویسیم و خدا عمر وتوفیق دهد ، حتی اگر یک نسخه تیراژ داشته باشیم از سر وظیفه حرفه ای و ملی و شرعی باز هم خواهیم نوشت که بیش از هفتاد درصد مشکلات فرهنگی و اخلاقی ورزش ریشه در بعضی از برنامه های فاخر !! و پرادعای ورزشی تلویزیون دارد که ... قبلا در مطالب مختلف در اثبات این موضوع مفصل نوشته و به آن پرداخته ایم درآینده بازهم در اینجا یا هر جا و محکمه دیگری خواهیم نوشت. به بحث خود برگردیم.

**بی لیاقتی مدیرنماها ، حذف بزرگ در آسیا را رقم زد
حرف بر سر دفاع و صیانت از اخلاق انسانی و ارزش های فرهنگ پهلوانی در ورزش بود. تاکید کردیم این کاری است که هرکشوری و به میزانی که در ورزش پیشرفته است - براساس مقتضیات خاص فرهنگ ملی و مشترکات فرهنگ انسانی - به آن اهتمام ورزیده است. در واقع یکی از رموز و اسرار پیشرفت این کشورها در ورزش پایبندی بوده که به رعایت" اصول" داشته اند . ما هم اگر به دنبال رشد و پیشرفت ورزش هستیم - که باید باشیم و این مطالبه مردم ، ورزش و مسئولان ورزشی است - باید خیلی خیلی بیشتر از اینها در باره رعایت اصول اخلاقی و ارزش های انسانی و پهلوانی حساس و سختگیر باشیم. اگر غیر از این باشد و مسئولان وظایف خود را جدی نگیرند به جای تقویت ورزش، با دست خود اسباب ضعف و زبونی آن را فراهم آورده ایم. وقتی نامسئولان و عوضی آمده ها مسند نشین ورزش باشند و سکان هدایت ورزش را به دست بگیرند آن وقت فقط در یک قلم، تیم های بزرگ و پرطرفدار و باسابقه کشورمان جواز صعود به رقابت های آسیایی را پیدا نمی کنند و" ترک فعل" این نامدیران موجب اهانت به ورزش و فوتبال کشورمان و خیل میلیونی هواداران این تیم ها می شود و از آن طرف عملکرد غلط وبی لیاقتی های داخلی ، کام دشمنان این آب وخاک را که یکسره به دنبال منزوی ساختن و محروم کردن ورزش و ورزشکار ایرانی هستند، شاد می کند و... آن وقت فضای بدبینی و اختلاف و تفرقه و..‌ در میان اهالی ورزش رشد و بی احترامی و بداخلاقی وحرمت شکنی رواج پیدا می کند و ...

**مدیران ورزشی به خود بیایند
سرراست و بدون تعارف عرض ودر واقع تکرار و تاکید کنیم که ورزش ما امروز از حیث فرهنگی و اخلاقی، در سایه اهمال و غفلت برخی از مسئولان از یک سو و نفود وتهاجم جریانات مخرب و منفعت جو وبعضا مفسد از سوی دیگر حال و روز خوشی ندارد وسخت بیمار است . اتفاقات ناخوشایند فرهنگی و اخلاقی که هر روز در اماکن ورزشی( به ویژه در فوتبال و تازه ترین نمونه آن فینال جام حذفی) شاهد آن هستیم خاطر هواداران ورزش پاک را آزرده می سازد و اجازه نمی دهد آنان از ورزش و بازی تیم های محبوب خود لذت ببرند و...

این ها همه هشدار ونهیبی است به کسانی که در ورزش ردای مسئولیت و مدیریت به تن کرده اند که به خود بیایند و همت کنند وفراتر از روزمرگی ها ونتیجه گرایی ها و ... به وظیفه و مسئولیت اصلی خود درباره رشد و پیشرفت ورزش عمل نمایند. اولین گام در این مسیر ، سالم سازی فضای ورزش و اصلاح فرهنگ و اخلاق رایج در ورزش و مبارزه با جریانات فرصت طلب و بعضا مفسد و اخلالگر در ورزش است و... در این باره باز هم خواهیم نوشت. ان شاءا...

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار