PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کیهان ورزشی-

پیرامون حال بد فوتبال ایران در این روزها چند هفته ای است که سلسله مطالبی را منتشر می کنیم که بازتاب های زیادی داشته است. در همین زمینه سراغ تعدادی از چهره های فوتبالی رفتیم و آنها نیز نقطه نظرات شان را با کیهان ورزشی مطرح کردند.

... از دلال‌های اقتصادی تا دلال‌های فوتبالی
*مسعود تابش
حال فوتبال بد که نه، افتضاح است.وقتی از کارشناسان و خبرگان واقعی خبری نباشد، همین می شود. شما ببینید به جز یکی دو باشگاه، بقیه را چه کسانی اداره می کنند. اینها بر اساس روابط سیاسی گمارده شده اند. کار که دست اهلش نباشد همین می شود. بنده به عنوان کسی که در این فوتبال بزرگ شده ام این آدم ها را نمی شناسم. دوستی داشتیم که تعریف می کرد قرار بوده فردی را در پستی منصوب کنند و به او گفته بودند باید از شغل دیگرت استعفا بدهی تا این مسئولیت را بر عهده بگیری. طرف هم همان شب نشسته و نامه استعفای خودش را نوشته؛ می دانید چند تا استعفا داده؟ 26 استعفا. یعنی در 26 هیات مدیره عضو بوده! مشکل همین جا است که کارها را بین خودشان تقسیم کرده اند و اجازه نمی دهند افراد کاردان وارد چرخه شوند. آنقدر هم حریص هستند که همه پست ها را برای خودشان می خواهند. شما اگر بررسی کنید که حقوق و مزایای مدیران فوتبال چقدر است، متوجه عمق فاجعه می شوید. چرا میزان دریافتی مدیران ورزش به اطلاع مردم رسانده نمی شود؟ جنگ قدرت این روزهای فوتبال هم برای پول است. اینها داخل خودشان هم هزار دسته و گروه هستند. عجیب آنکه عده ای نشسته اند و می گویند تیم ملی باید از گروهش در جام جهانی صعود کند؟ چگونه صعود کند؟ اصلا صعود کند که چه شود؟ صعود کند که قدرت این جریانات بیشتر شود؟ بنده سرمربی تیم ملی را به هیچ عنوان در حد و اندازه های فوتبال ملی کشور نمی بینم. ایشان در سطح باشگاهی چه کارنامه ای داشت که شد سرمربی تیم ملی؟ این نتایج خوب هم آثار و بقایای دوران کارلوس کروش است. دلال هایی که امروز اطراف تیم ملی هستند همان دلال هایی هستند که دیگر بخش های جامعه را در دست دارند؛ منتهی شکل و قیافه شان فرق می کند. این اعداد و ارقام که در فوتبال هزینه می شود از کجا می آید؟ آیا انصاف است که این پول ها به جیب یک عده برود که دلشان برای فوتبال نمی سوزد؟

اسکوچیچ می داند چگونه سرمربی تیم ملی شد
*منصوررشیدی
نه امروز که سالهاست حال فوتبال ایران بد است. از وقتی پای دلال ها به مراکز مهم فوتبال و باشگاههای بزرگ باز شد، این روزها را می شد پیش بینی کرد. همان دلال هایی که اقتصاد مملکت را سالهاست فلج کرده اند در فوتبال فعال هستند. اگر سرنخ را پیدا کنید می رسید به این موضوع که؛ ریشه تمام مشکلات مملکت، از اقتصاد تا ورزش یک جا قرار دارد. روزیکه قیمت بازیکن 100 میلیونی شد 3 میلیارد تومان، مشخص بود که اینها هدف شان چیست. آن روز اگر اراده ای وجود داشت تا جلوی این ریخت و پاش ها را بگیرد امروز اثری از یک عده نبود.متاسفانه اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. ما فوتبالی ها نمی دانیم این رشته را چه کسانی اداره می کنند. چه افرادی در پس پرده برای آن تصمیم می گیرند. از نظر مدیریتی اوضاع خیلی خراب است. این افرادی که عضو هیات رئیسه شده اند از کجا آمده اند؟ چرا ما فوتبالی ها اینها را نمی شناسیم؟ آیا حضور این افراد توهین به ما نیست؟ سرمربی تیم ملی چگونه انتخاب شد؟ چه کسانی او را آوردند؟ ایشان نباید هم استقلال داشته باشد چون خودش می داند چگونه صاحب این پست شد. باید هم به او خط بدهند که چه کسی را بیاورد و چه کسی را نیاورد. 50 سال در این فوتبال بوده ام و از این پاداش ها که آقایان برای خودشان نوشته اند نگرفته ام. این فوتبال مگر کم دکتر و مهندس دارد؟ آیا این درد نیست که عضو هیات رئیسه را بازداشت می کنند و بعد او را از محل بازداشت در جلسه شرکت می دهند؟

فوتبال ایران؛ پول و شهرت و دیگر هیچ
*رسول کربکندی
بنده هم با کیهان ورزشی موافقم. حال فوتبال خیلی خراب است. کسانی که امروز کار را در دست دارند، دل شان برای فوتبال نمی سوزد. کار به جایی رسیده که نمی دانیم باید به کجا شکایت ببریم. در تمام دنیا شما مشکلات خود را با فدراسیون ها در میان می گذارید اما الان خود فدراسیون عامل تمام مشکلات است. از این آدم ها باید به کجا شکایت کنیم؟ سالهاست که می گوییم این فوتبال را دلال ها اداره می کنند؛ آیا یک نفر آمد بپرسد حرف ما چیست؟ حتی نمی دانیم پشت پرده این اتفاقات چیست. البته هدف اینها مشخص است. دنبال معروف شدن و پولدار شدن هستند. فوتبال ما جز شهرت و پول چه چیزی دارد؟ همه اینها می گویند ما آمده ایم تا فوتبال را درست کنیم. خب برای نجات فوتبال اول باید خود شما بروید کنار. این نفرات که شده اند عضو هیات رئیسه فدراسیون از کجا آمده اند؟  چرا ما فوتبالی ها اینها را نمی شناسیم؟  تیم ملی هم همان مسیری را می رود که فدراسیون می رود. اینها در یک راستا حرکت می کنند. یک عده دلال مربی آورده اند و حالا سهم خودشان را می خواهند. طرف را به اتهام کلاهبرداری گرفته اند و در بازداشت است آنوقت او را می آوردند در جلسه هیات رئیسه تا برای فوتبال تصمیم بگیرد. اینها نشان می دهد که دعوا بر سر منافع فوتبال نیست.

جلسات هیات رئیسه فدراسیون را آنلاین پخش کنند!
*دکتر محمدرضا زادمهر
فوتبال در تمام دنیا پدیده ای چند بعدی است. به ایران کاری نداریم اما در جهان از ابعاد مختلف این رشته را مورد بررسی قرار می دهند. ابعاد مختلف فوتبال شامل داخل زمین، مدیریت، فضای هواداری و فضای رسانه ای می شود. اینها در کنار هم یک مجموعه را تشکیل می دهند. حالا مقایسه کنید با فوتبال خودمان تا ببینیم آیا این بخش ها به درستی وظایف خود را انجام می دهند؟ اینجا فقط بخش حواشی فعال است؛ یعنی چیزی جز حاشیه و جار و جنجال وجود ندارد. دلیلش هم عدم آموزش درست و فقدان مدیریت اصولی است. برای مدیران فوتبال ما فقط بردن و امتیاز گرفتن اهمیت دارد. این نتیجه گرایی سبب می شود تا از هر وسیله ای بهره ببرند. آنهایی که این مسایل را می دانند و مسیر درست را بلدند خانه نشین هستند. این فضایی که می بینیم، اجازه کار کردن به کسی را نمی دهد. معلم ها کجا هستند؟ اصلا در این فوتبال می توان معلمی کرد؟ ما پتانسیل بالایی داریم. خودتان می بینید که بازیکنان ما در لیگ های معتبر جهان می درخشند. این نشان می دهد که ما توانایی داریم اما عده ای اجازه نمی دهند از این توانایی ها به درستی استفاده شود. شما به قراردادهای این فوتبال نگاه کنید. آیا این قراردادها شفاف است؟ قدرت که بدون کنترل باشد این اتفاقات هم می افتد. همین می شود که آقایان برای ماندن پشت میز هر تلاشی می کنند. سوال من این است که؛ مگر این آقایان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مدعی نیستند که برای مردم و برای اعتلای فوتبال تلاش می کنند؟ خب بیایند جلسات هیات رئیسه را برای مردم بصورت آنلاین پخش کنند تا همه بدانند در آن اتاق چه می گذرد. پیشنهاد دیگر من این است که؛ از سوی وزارت ورزش و جوانان، گروهی شامل آدم های دلسوز و موجه و خبره فوتبالی تشکیل شود و وظیفه این گروه نظارت بر کار فوتبال و فدراسیون باشد.

جریانی که کفاشیان و تاج را آورد، عزیزی خادم را هم به راس فوتبال رساند
*عبدالصمد مرفاوی
ریشه تمام مشکلات فوتبال ایران آن اساسنامه ای است که این افراد براساس آن جلو می روند. همان اساسنامه باعث شد تا این افراد به راس فوتبال ایران برسند. فردی به نام کفاشیان با این اساسنامه به فوتبال رسید و 8 سال ریاست کرد در حالیکه برای این کار نبود. بعد از او، مهدی تاج به راس رسید. همه این افراد دارای گروه و دسته بودند و وقتی که آمدند نفرات خودشان را آوردند و هنوز هم تعدادی از آنها در بخش های مختلف فعالیت می کنند. این اقدامات کاملا حساب شده و طبق برنامه بود و امروز می بینیم که فوتبال مان چه شرایطی دارد. فوتبال به دست گروهی افتاده که برایش برنامه دارند. برنامه نابودی آن را طراحی کرده اند. فردی مثل کفاشیان چگونه به آن مسئولیت رسید؟ فوتبالی ها کجا بودند؟ جریانی که کفاشیان را آورد، تاج را هم آورد و عزیزی خادم نیز با کمک همان جریان رییس فدراسیون شد. اینها همه به هم وصل بودند و نباید فریب جنگ و جدل های این روزهایشان را بخوریم. این چرخه ادامه دارد. عزیزی خادم را آوردند و بعد خودشان گفتند چرا ما فوتبال را به دست نگیریم و او را کنار زدند. ریشه این ماجرا را باید آنجایی جستجو کرد که اراده ای شکل گرفت تا فوتبالی ها کنار زده شوند. امثال عزیزی خادم خوب حرف می زنند. کلاسیک صحبت می کنند و همه هم می گویند ما برای نجات فوتبال آمده ایم اما در عمل دنبال برنامه های دیگری هستند. برای خودشان پاداش های میلیاردی تعیین کردند در حالیکه امثال ما که عمرمان را در این فوتبال گذاشته ایم، در تمام سالهای فعالیت مان این مبالغ را نگرفته ایم. درباره سرمربی تیم ملی هم ماجرا روشن است. شما باید پیدا کنید آن افرادی را که ایشان را به نیمکت تیم ملی رساندند. اگر آن افراد را پیدا کنید که کار سختی نیست، همه مسایل پیرامون تیم ملی روشن می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار