PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۴۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
این هفته با ناهید کیانی ، پرمدال ترین بانوی تکواندوکار ایران در آسیا
بیست و پنجمین دوره رقابت های تکواندو قهرمانی آسیا با برگزاری در بخش بانوان و آقایان، از هفته گذشته در شهر چونچئون کره جنوبی آغاز به کار کرد و نمایندگان ایران نیز به مبارزه با حریفان خود پرداختند.در نخستین روز رقابت های تکواندو قهرمانی آسیا، ناهید کیانی با شایستگی به مدال طلا رسید. ناهید کیانی که بعد از اتفاقات عجیب المپیک توکیو به وزن منفی 53 کیلو آمده بود، به عنوان سید دوم این وزن وارد جدول مسابقات شد و با روحیه مبارزه کرد و با شکست رقبا به فینال رسید و با یک مبارزه تماشایی توانست از سد حریف ازبکستانی عبور کرده و سومین طلای تاریخ بانوان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. این هفته سراغ این بانوی ملی پوش تکواندو رفتیم.
ستاره ای در آسیا ...

**قهرمانی کیانی ، حاصل کار گروهی بود

مینو مداح سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان از نمایش ناهید کیانی و کسب مدال طلای آسیا وی در رقابت های قهرمانی قاره کهن ابراز رضایت کرد و قهرمانی کیانی را حاصل یک کار گروهی دانست.

**هوشمندانه و سنجیده به مدال طلا رسید

کیانی در رقابت های قهرمانی تکواندوی آسیا ، عملکرد بسیار خوبی داشت و از همه مهم تر خیلی سنجیده مبارزه کرد. او اولین مدال طلای تیم ایران در آسیا را به دست آورد و با نمایشی حساب شده و هوشمندانه توانست بر سکوی نخست آسیا قرار گیرد. قهرمانی کیانی ، یک شروع خوب برای تیم ملی تکواندو بانوان در آسیا بود. مدال کیانی افتخارآمیز است زیرا وی در هر 3مبارزه خود در راندهای اول و دوم مقابل رقبا پیروز شد.

**سومین مدال طلای بانوان در قهرمانی آسیا ، چطور کسب شد ؟

ناهید کیانی ملی پوش تکواندو به عنوان سید دوم وزن منفی 53 کیلوگرم در جدول مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفت. وی پس استراحت در دور اول، در مرحله یک چهارم نهایی مقابل «جسیکا کانابال» فیلیپینی قرار گرفت و در نخستین مبارزه خود براساس قوانین جدید توانست با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی برسد، به نحوی که راند اول را 8 بر 3 و راند دوم را 15 بر 3 به سود خود به پایان رساند. کیانی در مرحله نیمه نهایی در برابر «شیائو لو وانگ» چینی قرار گرفت و در راند اول و در حالیکه بازی 4 -4 مساوی دنبال می شد، با یک ضربه به هوگوی حریف در ثانیه پایانی، کار را به سود خود تمام کرد. در راند دوم نیز 5 بر0 به برتری رسید تا راهی دیدار فینال شود.حریف کیانی در دیدار پایانی نیز «چاروس کایوموا» ازبکستانی بود که اسفندماه سال گذشته دوبار مقابل این تکواندوکار اصفهانی مغلوب شده بود. ناهید در راند اول با ارائه یک نمایش برتر توانست 7 بر2 به برتری برسد و راند دوم را نیز از همان ابتدا کوبنده آغاز کرد و با یک مبارزه تماشایی توانست 17 بر9 از سد حریف عبور کرده و سومین طلای تاریخ بانوان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا را به دست بیاورد.

**رزمی کاری از ایل بختیاری

کیانی اصالتی بختیاری دارد. وی در مورد ویژگی مردم این ایل معروف در ایران می گوید: مردم آن قسمت ایران بیشتر به غیرتشان معروف هستند. آدم های خیلی غیوری هستند. خدا را شکر من هم کمی از این ویژگی را به ارث برده ام و غیرتم نسبت به اطرافیانم خیلی بالاست و دوست دارم که بهترین باشم و کاری را که دارم تا انتها پیش ببرم و در وسط راه رها نکنم. اولین مدالم را در سنین نوجوانی گرفتم که برنز جهان بود. بعد از آن طلای آسیای نوجوانان را کسب کردم ، نقره بزرگسالان آسیا را گرفتم و در بازی های آسیایی جاکارتا هم برنز گرفتم.

**نماینده تکواندوی بانوان در المپیک توکیو

ناهید کیانی تنها نماینده تکواندوی بانوان ایران در بازی های المپیک توکیو 2020 بود که در دور اول با قبول شکست ، حذف زودهنگام و دراماتیکی داشت.

**پس از ناکامی در المپیک ، خیلی سختی کشیدم

ناهید کیانی پس از قهرمانی در مسابقات امسال آسیا به میزبانی کره جنوبی، عنوان کرد: خیلی خوشحالم که بعد از ناکامی در بازی‌های المپیک توکیو توانستم مدال بگیرم. بعد از المپیک خیلی تلاش کردم و سختی‌های زیادی کشیدم تا دوباره بتوانم به «شیاپچانگ» برگردم اما اکنون همان کیانی همیشگی شده‌ام.

**کسب مدال در آسیا ، سخت است

ناهید کیانی ملی پوش تکواندو با توجه به کسب چهارمین مدال آسیایی‌اش می گوید: کسب مدال طلا در آسیا که مهد تکواندو است بسیار سخت است اما تمرینات مداوم و گوشزدهای سرمربی تیم عاملی شد تا بتوانم مدال‌هایم را تبدیل به طلا کنم.

**پرمدال‌ترین بانوی تکواندوکار ایران در آسیا

ناهید کیانی برجسته‌ترین عضو تیم ملی تکواندو بانوان است. او به دو دلیل یک چهره ویژه تکواندو بانوان است؛اول اینکه یکی از چهار دختر ایرانی تاریخ تکواندو است که در المپیک مسابقه داده و دوم این که پرمدال‌ترین تکواندوکار بانوان ایران در آسیاست. ناهید در 3 دوره اخیر تکواندوی قهرمانی آسیا (در ازبکستان، ویتنام و لبنان) حاضر بوده و در هر سه دوره مدال گرفته است، یک نقره و دو برنز.

**قبل از مسابقه المپیک ، اذیت شدم

ناهید کیانی در مسابقه نخست خود در المپیک 2020 توکیو شکست خورد، او درباره این شکست می گوید: قرعه من از قبل مشخص بود و به لحاظ ذهنی آماده ابن مسابقه بودم اما اتفاقاتی که در یکی دو روز قبل از مسابقه افتاد، اذیتم کرد. البته من ارتباطم را با فضای مجازی قطع کرده بودم اما به گوشم می‌رسید که چه جوی برای این مسابقه راه افتاده است. انگار در این شرایط ، کسی حواسش به من نبود.

**رزمی کاری از نصف جهان

ناهید کیانی متولد 1377 در اصفهان است.او تکواندو را از سن 8 سالگی به همراه خواهرش مهتاب آغاز کرد. کیانی ، اولین بار برای تیم ملی بزرگسالان در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا 2016 و در بازی‌های آسیایی 2018 در اندونزی، به مدال برنز دست یافت.

*کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
0
عالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار