PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مجمع به جای تصمیم گیری درباره آینده فوتبال ، باید در مورد عملکرد گذشته خود به ملت پاسخگو باشد

ادامه وضع فعلی ، فوتبال ایران را نابود می کند

آقای وکیل! مفاخر شما ، افتخارات فوتبال ایران را تضعیف کرده
و تا
خرخره ، بدهکار این مردم هستند


‌نمایندگان  دلالی و شارلاتانیسم، نباید دوباره رئیس فدراسیون فوتبال شوند

**مبارزه با جریان ناسالم فوتبال

در آغاز سخن این شماره ، باز هم بر این موضوع تاکید می کنیم که در سال های اخیر- به ویژه دوره تدبیر وامید!! - فوتبال ایران حسابی به چنگ جریانات ناسالم دلالی گرفتار شده و برای پایان دادن به این وضعیت و اصلاح وضع فوتبال ، باید هر فرد و دستگاه و مقامی که می تواند و کاری از او ساخته است ، وارد گود شود و به وظیفه خود عمل نماید. جریان ناسالم و مفسده انگیزی که طی سال های اخیر ، عنان و اختیار فوتبال را به دست گرفته است برای اینکه وضعیت موجود حفظ شود و جایگاه غصبی و منافع نامشروع خود را از دست ندهد، از همین حالا کمربندها را محکم کرده و افراد امتحان پس داده و سخت رفوزه شده را - که بعضا باید محاکمه شوند و پاسخگوی عملکرد مخرب قبلی خود باشند - به عنوان" کاندیدا" جلو انداخته و رسانه ها و بعضی از برنامه های تلویزیونی همسو را بسیج کرده که باز طبق معمول به جای روشنگری و آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی ، به تحمیق و فریب مخاطبان بپردازند.

**فوتبال باید جراحی شود

پیش از این هم بارها نوشته ایم که فوتبال ایران در شرایطی قرار دارد که برای نجات ، به معنای واقعی کلمه نیازمند یک اصلاح و رفرم جدی انقلاب گونه است. این فوتبال ، بیمار است و میکروب ها سخت و سفت در آن رخنه کرده اند و برای درمان باید آن را به تیغ جراحی سپرد.

**حاکمیت قالتاقیسم و دلالی افسار گسیخته بر فوتبال!

اینجا قصد نداریم برای اثبات حرف هایمان نمونه و مثال ذکر کنیم که بسیار هم فراوان است و اهالی فن و کسانی که در چهارگوشه این مملکت با فوتبال و مسائل آن سروکار دارند، می دانند قضیه از چه قرار است و در فوتبال این کشور چه می گذرد . آنها می دانند که این فوتبال ، آلوده و" دلال زده" شده است و جریانات مخرب به طور هدفدار و کاملا حساب شده ، کاری کرده اند که فضای حاکم بر آن ، فضای بدبینی و سوءظن و لاجرم بی اعتمادی و بی احترامی و حرمت شکنی شده است و باز تاکید می کنیم که این اتقاق و حاکم شدن این شرایط و این فضا اصلا اتفاقی و طبیعی نیست و محصول یک روند و پروسه است که از 20 ،25 سال اخیر شروع شده است.

**لمپن های طرفدار فوتبال علمی!

کسانی که به فوتبال به عنوان یک" طعمه" نگاه می کنند و برایشان هیچ چیز دیگری به جز پول حرام و منفعت نامشروع مهم نیست و برخلاف ادعاهایی که در گذشته داشتند و بعضا با ژست روشنفکری! به میدان آمده بودند و خیلی برای علم و فقدان علم و بی توجهی به نظرات کارشناسانه وعقب ماندگی علمی ورزش ایران و... سینه می زدند و یقه می دراندند - چیزی که نزدشان پشیزی ارزش ندارد - حالا که پرده ها از چهره سیاهکارشان کنار رفته ، معلوم شده لمپن های باجگیر وعقب مانده های فرهنگی هستند که چیزی که معنای آن را نمی فهمند ، علم است و تخصص و... و مفاهیم قدسی و ارزش های دیگری چون عرق ملی و غیرت فرهنگی ، رسالت اجتماعی و مسئولیت در قبال مردم و جامعه و... که دیگر جای خود دارند.

**بازهم خرناس می کشند!

این افراد و جریانات که حسابی از قبل فوتبال ، آخور و شکم خود را پر کرده اند و حتی به لطف بعضی از همپالکی های سیمایی به مقام منیع" کارشناسی" رسیده و گهگاه برای مخاطبان ، اظهار فضل و دانش هم‌ می کنند، در فوتبال جا خوش کرده و چون سیری ناپذیر هستند و هرچه سفر می روند و هرمقدار که از قبل این فوتبال می خورند( به قول دکتر شریعتی)" بازهم جوعشان فرو نمی نشیند و بازهم خرناس می کشند و طعمه می جویند"، به این راحتی حاضر نیستند دست از سر این فوتبال نگونبخت و گرفتار بردارند و...

**جرات و شهامت اصلاحگری

در چنین وضعیت و شرایطی ، انتخابات فوتبال هم در پیش است ، انتخاباتی به شدت حساس و شاید حساس تر از هروقت دیگر. کسانی که قدم به عرصه انتخابات گذاشته و برای ریاست ، نامزد شدند، حتما باید از وضعیت ناخوشایند و واقعیت های تلخ و شرایط حاکم بر فوتبال به طور دقیق و همه جانبه شناخت داشته و علاوه بر این ، برای نجات فوتبال و دست زدن به اصلاح آن دارای انگیزه و غیرت و شاید مهمتر از همه ، " جرات و شجاعت" باشند. همانطور که عرض کردیم در مقطع و حصر کنونی ، فوتبال ایران به اصلاح و تحول اساسی احتیاج دارد و تداوم وضعیت فعلی و مدیریت " باری به هرجهت " و مرعوب و ضعیف، اصلا به صلاح فوتبال نیست و سهل است ، به نابودی آن منجر می شود.

**حضور خنده آور و تعجب برانگیز!

در چنین وضع و شرایطی، ورود افرادی که قبلا امتحان خود را پس داده و نمره مردودی و رفوزگی در کارنامه آنها ثبت شده و وضعیت آشفته و نامطلوب فعلی تا حد زیادی معلول و محصول عملکرد دوره مدیریتی آنها در مناصب مختلف فدراسیون است، سخت باعث تعجب و تاسف و حتی تمسخر بسیاری از کسانی شده که کم و بیش با مسائل فوتبال سروکار دارند. افرادی که به هرحال دورانی مدیر بوده و نشان داده اند که مرد اصلاح وضعیت این فوتبال نیستند و شهامت و جرات در افتادن با باندهای مخرب و مداخله گر را ندارند و تازه خیلی وقت ها حامی و بعضی وقت ها هم گوش به فرمان نظرات کارشناسی!! حضرات هستند و در مقام ریاست فوتبال ، عملا خط و ربط جریانات مخرب و دلالی را نمایندگی می کنند و... و خلاصه ثابت کرده اند که صلاحیت اداره" این فوتبال" را ندارند و"عدم شان" در فوتبال ، به مراتب " به ز وجودشان" است، اینها حالا دوباره شال و کلاه کرده و برای تصاحب صندلی ریاست فدراسیون فوتبال خیز برداشته اند، که چه؟!

**فوتبال ، ارث پدری کسی نیست

فوتبال ایران ، میراث خانوادگی و ارث پدری کسی یا جریانی نیست که با آن هر طور دلش می خواهد و یا منافع دوستان و رفقایش اقتضا کند ، بازی و رفتار کند‌، هر وقت دلش بخواهد بیاید و هر وقت عرصه را تنگ و هوا را پس دید، متواری شود و خود را در مناطق خوش و آب وهوای خارج از کشور پنهان کند و... بعد باز وقتی که آب ها از آسیاب افتاد و شرایط به کمک پادوهای رسانه ای و تبلیغاتی مهیا شد، و بعضی از کسانی که باید مردم و منافع ملی و مصالح ورزش را " نمایندگی" و از آن دفاع کنند ، به بلندگوی تبلیغاتی آنها تبدیل شوند و یادشان بیاورند که " جزو افتخارات فوتبال ایران" !! هستند و در کنفدراسیون ، جایگاه دارند و دوباره میل مبارکشان بکشد و هوس کنند که دوباره چند وقتی برای تنوع هم که شده " ریاستی" در فوتبال فلک زده بی صاحب بنمایند!

**لزوم تزریق خون تازه در رگ های فوتبال

عرض کردیم فوتبال ایران برای اینکه در مسیر رو به جلو حرکت کند، استعدادهایش به فعلیت درآید و جایگاه برحق خود را پیدا کند ، نیاز به خون تازه و حال وهوای دیگری دارد و برای این کار حتما و حتما کسانی که امتحان پس داده و رفوزه شده اند و به جای اینکه به دنبال اصلاح و ایجاد تحول و قرار دادن فوتبال در خدمت مردم و ارتقای شور و نشاط اجتماعی باشند، جریان مخرب و فاسد و باجگیر دلالی را نمایندگی می کنند و ... دیگر نباید مجال و فرصت حضور ، حتی در صحنه انتخاباتی را داشته باشند.

**اتحاد اهالی فوتبال

در این باره همه کسانی که مسئولیت دارند و کاری از آنها ساخته است باید " کاری" بکنند و از انجام وظیفه خود دریغ نورزند. جامعه بزرگ فوتبال با همه اختلاف سلیقه ها و دلخوری ها و درگیری هایی که احیانا میان خودشان دارند- که بی گمان بسیاری از آنها در فعالیت موذیانه و سمپاشی های جریانات فرصت طلب ، ریشه دارد - لازم است در شرایط فعلی دست به دست هم بدهند و برای نجات فوتبال از منجلابی که گرفتارش کرده اند به وظیفه خود عمل کنند.

**رسانه ها و کارکرد روشنگری و آگاهی بخشی

صاحبان قلم و سخن و افکار سالم و رسانه های درستکار و متعهد که با عملکرد خود نشان داده اند که فراتر از مسائل شخصی و منافع فردی ، دغدغه ورزش و خدمت به جامعه و انجام وظیفه روشنگری و آگاهی بخشی دارند و حسابشان از قلم به مزدها و پادوهای قلم و میکروفون به دست برنامه ساز جریان دلالی، کاملا جداست باید مسائل و واقعیات ورزش را برای مخاطبان خود با بیان منطقی و صریح ، تبیین و آشکار سازند و افشا کنند چهره نابکارانی را که برای رسیدن به منافع نامشروع ، سرنوشت فوتبال و تیم ملی و احساسات پاک مردم و... برای آنها کوچکترین ارزش و اهمیتی ندارد و در هرحال اجازه ندهند کسانی که نماینده و سمبل جریان فرصت طلب و مخرب فوتبال هستند و بیش از آنکه به منافع ملی فکر کنند ، دغدغه تامین منافع دلال های باجگیر را دارند، دوباره به مناصب حساس و تعیین کننده فوتبال چنگ بیندازند و بیش از این با عمر گرانبها و سرمایه های با ارزش ورزش و فوتبال این مملکت بازی کنند و...

** بیطرفی مسئولان و شیرینی کام قالتاق ها!

بالاخره به مسئولان و مدیران وزارتخانه نشین ورزش برمی گردیم . قبلا نوشته ایم و باز هم تا زمانی که لازم باشد خواهیم نوشت و تکرار خواهیم کرد که آقایان مسئول ! شما " مسئول" هستید ، یعنی زیر سوال هستید، یعنی باید پاسخگو باشید . یا قبول نکنید که ردای مسئولیت را بر تن شما بپوشانند ، یا وقتی این ردا بر تن شما رفت، نباید در امانتی که مردم به شما سپرده اند خیانت کنید . این حرف ها و ژست های دموکرات منشانه - که در کشورهایی وجود دارد که از لحاظ دموکراسی لااقل از ما دویست سال جلوتر هستند - که" ما دخالت نمی کنیم" ، " ما بیطرف هستیم"، " هرچه هیات رئیسه بگوید" و... بدون تعارف ، فقط " دلال ها"ی افسار گسیخته و قانون شکن - که بر خلاف " شما " ی دموکرات به تمام سوراخ سمبه های ورزش و فوتبال سرک می کشند و در جهت منافع خود، در آن اعمال نظر می کنند - را خوشحال و مشعوف می سازد.

**روح جفرسون را در قبر نلرزانید!

هیچ عقل سلیم و فکر منطقی نمی پذیرد که شما در کار فدراسیون ها" دخالت" و" اعمال سلیقه" بکنید اما همه صاحبان عقل سلیم و فکر منطقی از شما انتظار دارند، واداده و منفعل، دست روی دست نگذارید بلکه به شدت بر مسائل و اتفاقات ورزش ، " نظارت" کنید. انفعال و دمکرات منش بودن غیر منطقی شما- که حتی روح " جفرسون" را در گور می لرزاند!!- در شرایطی است که جریان مخرب منفعت جو ، به شدت فعال و مستبدانه و با زور و ارعاب و تطمیع و... عمل کرده و برای تصاحب صندلی فوتبال دارد با این و آن لابی می کند، سبیل این و آن مقام مسئول را چرب می کند، قلم ها و زبان ها را به نفع خود و در جهت اهداف خود می خرد ، آنجا که زورش برسد ، رقبا را با سلاح تهدید از سر راه برمی دارد و... لذا در چنین شرایطی ، بیطرفی و ژست روشنفکری و خیلی سانتیمانتال بودن، عین فرار از انجام وظیفه و گریز از رودررو شدن با مشکلات است. آقای وزیر، مدیران محترم ! فکری بکنید و برای نجات فوتبال چاره ای بیندیشید و تدبیری موثر به کار ببندید. در این باره مراکز و سازمان هایی که از اختیارات قانونی برخوردار هستند، از این اختیارات در جهت قلع و قمع جریانات مخرب و دلالی قانون شکن و بازگرداندن فوتبال به دست صاحبان اصلی خود بهترین بهره و استفاده را ببرند.

**اظهارات عجیب آقای نماینده مردم

هفته پیش ، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت نام یکی از نامزدهای امتحان پس داده برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: " تا زمانی که پرونده فساد قرارداد ویلموتس تعیین تکلیف نشود، حضور این افراد در فدراسیون فوتبال قانونی نیست." شاید در واکنش به همین اظهار نظر توئیتری بود که رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس در مصاحبه ای گفت: " من درباره شخص خاصی صحبت نمی کنم، اما از همه همکارانم درخواست دارم اجازه بدهند مباحث در حوزه تخصصی پیش برود."

اندر فضایل " شخص خاص"!

و بعد با اینکه گفته بود من درباره " شخص خاصی صحبت نمی کنم" بلافاصله شروع می کند اندر فضایل و محسنات" شخص خاصی" ( که همان آقای تاج باشد که خیلی از اهالی فوتبال هم قبلا عملکرد ایشان را به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال دیده اند و هم بر سر قرارداد شاهکارگونه وی و رفقایش با ویلموتس اتتظار محاکمه او را داشتند!) شروع به صحبت می کند که" ایشان با تجربه است ... ، متخصص است ... ، جانباز است ... ، دلسوز نظام است ... ، زحمت بسیاری کشیده ... ، انصاف نیست اینگونه مورد تهاجم قرار بگیرد... ، او نماینده فوتبال ما در کنفدراسیون آسیاست و..." و بعد هم دو برگ برنده برای شخص خاصی که ایشان نمی خواست البته در باره او صحبت کند رو می کند!! اول اینکه" او افتخار فوتبال کشور در مجامع بین المللی است..."( عجب !! از این یکی افتخار خبر نداشتیم . خوب شد نماینده ملت ، آگاه و متوجه مان کرد !)

**فیفا شاخمان نزند!

و دوم هم این هشدار دلسوزانه و این تهدید مودبانه که:" از اظهارات شتابزده وغیر کارشناسی پرهیز کنید که باعث بروز مشکل در سطح بین المللی برای فوتبال کشورمان نشود"! ( یعنی از داخل ، بعضی افتخارات بین المللی!! به فیفا " گرا" ندهند مبادا عمو اینفانتینو شاخمان بزند!) و بالاخره ایشان یک پیشنهاد نغز و دندان شکن و قانع کننده می دهد که خیال کل ملت را راحت می کند و می فرماید : " ... اجازه بدهید که مباحث در حوزه های تخصصی پیش برود و مجمع فدراسیون برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد..." احسنت . هزار احسنت . واقعا ما نه فقط در کنفدراسیون آسیا بلکه در خیلی جاها و به خیلی از افراد باید اقتخار کنیم!! کسانی که بدون اینکه بخواهند از " شخص خاصی" اسم ببرند، کلی درباره مزایا و فضایل و امتیازات" شخص خاص" صحبت و تلویحا اعلام می کنند که به " شخص خاص" رای دهید، چون اگر رای ندهید ، گربه شاخمان می زند و عمو اینفانتینو عصبانی می شود و...

**کارشناسی در این فوتبال ، یعنی" کشک " !

بالاخره باز هم تاکید بر تخصص و علم و کارشناسی و پاسخ کوبنده به امثال علی پروین و کیهان ورزشی و... که مدعی هستند در فوتبال ما علم و کارشناسی و کمیته فنی ، مترادف است با " کشک" و مایه ریشخند کوتوله های آویزان و چسبیده به فوتبال، آنجا که همه چیز را به " مجمع تخصصی!! فدراسیون فوتبال "احاله می دهد که "برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد" ! عجب گرفتاری شده است این فوتبال بی صاحب و بی دروپیکر!! ما . نمی دانیم چرا یک نفر از این آقایان جرات نمی کند راجع به کشتی حرف بزند تا جماعت اصیل گوش شکسته حالی اش کنند که سرجایش بنشیند و اظهار فضل نفرماید. این فوتبال چرا چنین سرنوشتی پیدا کرده که هر " از ننه قهر کرده " ای درباره آن عالمانه" اجتهاد" می کند و فیلسوفانه نظر می دهد و هر دلال بی سروپایی در آن و برای آن خط و ربط تعیین کرده و برای تیم ملی اش یک فلک زده بی شخصیت را به عنوان مربی در نظر می گیرد؟! بگذریم.

درباره اظهارات دلسوزانه و تخصصی! و بیطرفانه! نماینده محترم که فقط و فقط ( جان شما!) معطوف به منافع ملی و مصالح ورزش و پاسخگویی به انتظارات مردمی است، می شود با چشمانی گریان چندین صفحه مطلب نوشت و چند ساعتی به تلخی سخن گفت اما چون می دانیم همه اینها بی فایده است و ورزش - علی الخصوص فوتبال - کشور در سایه بی همتی و وادادگی و نبود غیرت مسئولیت نزد برخی از مدیران بالادستی ، کاملا در چنگ جریانات منفعت جو و فرصت طلب و قالتاق های سایت دار و رخنه کرده در رسانه های ملی و... گرفتار است ، از آن صرف نظر کرده و فقط به دو نکته اشاره می کنیم.

**باید چه کسی را ببینیم؟!

۱- آقای نماینده ! فوتبال اگر بخواهد این " افتخارات" تحمیلی و گوش به فرمان و در عین حال حامی شارلاتانیسم دست از سرش بردارند و فقط به افتخارات خودش ببالد و اکتفا کند و امثال شما به خاطر این افتخارات تحمیلی ، سرش منت نگذارید، باید چه کسی را ببیند و چه باید بکند؟ این گونه به قول شما " افتخارات" یا عملکرد خود خیلی جاها زده اند و پدر " افتخارات واقعی فوتبال ایران " را هم درآورده اند! مثلا فقط برای نمونه:

**استقلال و پرسپولیس ، فاقد صلاحیت هستند؟!

آقای محترم ! استقلال و پرسپولیس فقط یک بخش از افتخارات فوتبال این مملکت هستند. ببینید این به قول شما " افتخار فوتبال کشور در مجامع بین المللی" و امثال او در دوران مدیریت خود، چه کرده و در واقع چه ها نکرده اند و چقدر " ترک فعل" مرتکب شده اند که همان کنفدراسیون آسیا ، استقلال را با نزدیک هشتاد سال سابقه و دو عنوان قهرمانی و پرسپولیس را با نزدیک 60 سال و دو بار فینالیست شدن در رقابت های باشگاهی آسیا ، فاقد صلاحیت و استاندارد لازم برای حضور در جمع باشگاه های آسیا اعلام می کند!! آقای نماینده ! این ننگ بزرگی است برای فوتبال ما که به قول مولا(ع) اگر غیرتمندی از غصه آن بمیرد ، حق دارد!

**مفاخرِ تا خرخره بدهکار به ملت!

این مدیران به قول شما " افتخار آفرین"، این " ننه بابا" های تحمیلی و پرادعا که به ورزش و فوتبال به عنوان میراث خانوادگی نگاه می کنند و حاضر نیستند برای غلط کاری ها و ترک فعل های خود از مردم معذرت خواهی کنند، برای فوتبال ایران و برای سروسامان دادن به تیم های استقلال و پرسپولیس - که میلیون ها طرفدار دارند - و برای اصلاح و تقویت ساختار معیوب فوتبال ما کدام ابتکار را به کار بسته اند ؟ در چنین شرایطی، آیا خجالت آور و دهن کجی به مردم نیست که شما از اینگونه مدیران تا خرخره بدهکار ملت و فوتبال و حیثیت ورزش ، به عنوان " افتخار" یاد می کنید و تازه تهدیدمان هم می کنید که اگر حرف زیادی بزنید ، لولوی فیفا کبابمان می کند؟!

آقای عزیز! بیاییم فراتر از رفاقت ها و بدهکاری ها و مصلحت شخصی و... کمی – و فقط کمی - به کشور عزیز و مظلوم مان فکر کنیم ، در مورد مصلحت فوتبال و احساسات پاک و ناب مردم علاقه مند به فوتبال اندیشه کنیم و ...

**کدام مجمع ، کدام تخصص؟!

2- آقای نماینده ، خیلی دلسوزانه و در عین حال متواضعانه پیشنهاد می دهد که: " اجازه بدهید که مباحث در حوزه تخصصی پیش یرود و مجمع فدراسیون برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد..." آقای نماینده ! شوخی تان گرفته؟! سربه سر ما می گذارید؟ کدام مجمع می خواهد تخصصی درباره آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد ؟ اگر این مجمع چنانکه تاکنون درباره سرنوشت و آینده فوتبال تصمیم گرفته، باز هم بخواهد تصمیم بگیرد ، که آینده فوتبال ایران تباه و رو به نابودی است! مگر جنابعالی به عنوان نماینده مردم و رئیس فراکسیون ورزش خبر ندارید که اکثریت این مجمع در زمستان 99 با رای خیلی تخصصی! خود و نظر به شایستگی و بایستگی افراد، کاری کرد که امروز مرغان آسمان دارند به حال این فوتبال ، زار می گریند ؟ اکثریت افراد این مجمع باید در پیشگاه ملت حاضر شوند و مثل بعضی به قول شما "افتخارات ایران در مجامع بین المللی" ، درباره رای خود - که جز رفیق بازی و لابی گری و احتمالا ملاک های سخیف و غیر قابل ذکر دیگر بر هیج ملاک منطقی و عقلایی و شرعی و تخصصی و ملی و فوتبالی و مردمی و... استوار نبود - پاسخگو باشند ، آن وقت چطور شما خیلی راحت و خاطر جمع پیشنهاد می دهید و خواهش می کنید همه " خفقان" بگیرند تا " چنین مجمعی" سرنوشت فوتبال را تعیین و برای " آینده فوتبال" ایران تصمیم بگیرد ؟!

**فاتحه فوتبال را بخوانید!

اگر چنین روندی عملی شود ، از همین حالا باید به " افتخار ایران در مجامع بین المللی" - برای انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون - و همچنین مجمع و باندهای دلالی و قالتاق و قالتاق های سایت دار و برنامه های خیلی فاخر و انقلابی!!! ورزشی شبکه سوم و شبکه ورزش تبریک عرض کنیم و در عین حال ، فاتحه فوتبال را بخوانیم !

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار