PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۶۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
زبان سرخ
«بینش کم» یا «بیم شکم»؟!

در ورزش ایران،اثرگذارترین تعبیر برای مفهوم مدیر فنی ، همان جمله ای است که بیست سال پیش،علی پروین گفت: «مدیر فنی ، یعنی کشک».

مهمد بچیرویچ که به عنوان مدیر فنی جدید تیم ملی بسکتبال معرفی شده ،همراه با ایران ، در جام ملت های آسیا2013 به قهرمانی رسید و به جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا صعود کرد ؛ تیم ملی ایران در آن مسابقات در میان 24 تیم حاضر ، عنوانی بهتر از بیستمی به دست نیاورد. تیم«ممی» در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون نیز مقابل کره جنوبی شکست خورد تا کشورمان در کسب مدال طلا ناکام بماند .

درست است که این مربی اسلوونیایی روزهای پرفراز و نشیبی را در بسکتبال ایران گذرانده (و به قول بعضی ها شق القمر کرده)، اما نمی توان او را یک مربی «صاحب فلسفه» قلمداد کرد که می تواند برای اعتلای بسکتبال ما گام بردارد ؛ با نگاهی به کارنامه سال های اخیر این مربی61 ساله متوجه خواهید شد که وی عملکرد موفقی را از خود بر جای نگذاشته و اصطلاحا رو به افول بوده است .

به عنوان مشت نمونه خروار ، خدمتتان عرض کنیم که «ممی» همان شخصی است که چند ماه قبل از مسابقات المپیک 2020 توکیو، از طریق یکی از ستاره های بسکتبال به رئیس فدراسیون قبلی ، پیغام و پسغام داده بود که حاضر است به صورت مجانی سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرد و حالا ...!

زبان سرخ مان مو درآورد از بس گفتیم و نوشتیم که با مردم ، روراست باشید و واقعیات را بگویید که جلوی شایعه پراکنی ها گرفته شود . همان طور که امروز زمزمه می شود ، ممی بچیرویچ به احتمال زیاد ، سرمربی آینده تیم ملی بسکتبال خواهد بود و قرار است دستمزد او با همکاری چند تن از بسکتبالیست های تیم ملی ، تامین اعتبار شود ! شایعه ای که اگر حقیقت داشته باشد به معنی پوست خربزه ای زیر پای سعید ارمغانی است که آقایان فدراسیون نشین ،حمایت همه جانبه از او را در رسانه ها مطرح می کردند و ...

مهمد بچیرویچ در گفت و گو با ایرنا در واکنش به این سوال که آیا حضورش در تهران و کنار تیم ملی ، باعث خواهد شد دوباره سکان هدایت این تیم را در اختیار بگیرد یا خیر گفت:«در حال حاضر تیم ملی بسکتبال ایران سرمربی دارد و به هیچ عنوان جوانمردانه نیست که بخواهیم در این مورد فکری بکنیم. تاکید من بر این است که به دلیل رفاقت و شناختی که از بازیکنان و بسکتبال ایران دارم به تهران آمدم و تمام تلاشم را خواهم کرد تا در کنار سایر مربیان تیم ملی، جواز حضور و صعود به جام‌جهانی را بگیریم و...»

ملاحظه می فرمایید که مدیرفنی تیم ملی نیز این مساله را قویا تکذیب نکرده و بسیار دیپلماتیک پاسخ داده است .

رئیس جوان فدراسیون ، که روزهای برزخی را سپری می کند و اخبار تایید نشده ای مبنی بر استعفای قریب الوقوع وی در محافل خصوصی نجوا می شود (که صحت و سقم آن قابل بررسی نیست) ، صحبت های ضد و نقیضی در خصوص شرح وظایف بچیرویچ را در رسانه ها مطرح کرد که با خواندن چندین باره آن هم «شیرفهم» نشدیم که مدیرفنی تیم ملی دقیقا قرار است چه باری را از روی دوش بسکتبال ایران بردارد ؟! یک بار از قرارداد کوتاه مدت (تا آخر پنجره جاری) حرف می زنید ، یک بار هم فعالیت وی در رده های پایه را در بوق و کرنا می کنید و...

قبلا صحبت استفاده از تجربه مربیان وطنی می کردید ولی بازهم ثابت شد که انتصابات مساله دار و غیر کارشناسانه ای که (در همه حوزه ها و رده ها ) در 9 ماه اخیر انجام داده اید ، به هیچ وجه برنامه محور نبوده و حرف و عملتان با هم نمی خورد . مگر ما از نظر منابع انسانی ، ضعف داریم که حتما باید یک خارجی به عنوان مدیر فنی منصوب شود ؟ کجای دنیا ، مدیرفنی خارجی استخدام می کنند تا این طور که می فرمایید برای ارتقای کیفیت بسکتبال قدم بردارد ؟ تا آنجایی که خبر داریم در دهه های اخیر، سمت مدیر فنی در بسکتبال و ورزش ایران یک پست تشریفاتی بوده که بیشتر جنبه سرپرستی و ریش سفیدی داشته تا در مواقع حساس به کمک تیم ملی بیاید و...

پی نوشت : عجیب است که برخی از پیشکسوتان ، رسانه های بسکتبال نویس، کارشناسان و... در این خصوص هم خودشان را به آن راه زده و نسبت به وقایع اخیر هیچ واکنشی نشان نمی دهند ؛ ظریفی می گفت : بالاخره نفهمیدیم دلیل این وسط بازی ها ، «بینش کم» است یا «بیم شکم » ...؟

* کامران خطیبی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی رسولی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
بیش و کم دلیلش هم بینش کم است هم بیم شکم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار