PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر
تیغ دولبه ؛ ایجاد انگیزه یا فشار روحی

تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران ششمین حضور خود را در جام جهانی تجربه خواهد کرد. ایران در قطر با تیم های انگلستان، امریکا و ولز همگروه است. اگر در گذشته صعود به جام جهانی و حضور در کنار تیم های مطرح دنیا اوج خواسته ها و انتظارات بود با نمایش قابل توجه در دوره پیش این رقابت ها در روسیه، این امیدواری به وجود آمده که با کمی تلاش و برنامه ریزی پس از چند بار شرکت در جام جهانی نگاه جدی برای حضور در دوره دوم مسابقات را داشته باشیم.

تیم ملی ما در دوره قبل تا صعود به دور دوم فاصله زیادی نداشت و در حضور تیم هایی مثل اسپانیا، پرتغال و مراکش تا یک قدمی مرحله حذفی پیش رفت. در این دوره قطعا انگلیس، امریکا و ولز از رقبای دوره قبل قوی تر نیستند. این در شرایطی است که تیم ما شرایطی به مراتب بهتر از دوره قبل دارد. حضور قابل توجه بازیکنان ایرانی در لیگ های معتبر دنیا باعث شده تا این تیم اعتماد به نفس و تجربه ای بهتر از قبل داشته باشد.
کادر فنی برگشت داده شده نیز که آشنایی خوبی با اعضای تیم دارند انگیزه های فراوانی برای ارائه کار و برنامه ای کارسازتر دارند. همه اینها باعث شده تا انتظارات و توقعات فراوانی پدیده آید. انتظاراتی که اگر از یک منظر باعث ایجاد انگیزه بیشتر در نزد ملی پوشان می شود از سویی دیگر چون یک تیغه دو لبه می تواند فشار روحی مضاعفی را به اردوی ملی پوشان ببرد.
فوتبال به عنوان رشته ای فراگیر نشان داده که نتایج آن در آوردگاه بزرگی چون جام جهانی قابل پیش بینی نیست. رقم خوردن نتایج گاه عجیب باعث شده تا همگان برای رقم خوردن این نتایج چشم به روز بازی و سوت پایان آن داشته باشند. در این مسیر تلاش، برنامه ریزی و تدارک اگر چه به شدت تاثیرگذارند اما همه واقعیت موجود نیستند.
این همان زیبایی های فوتبال است که گاه به بدترین حالت ممکن گریبان هر تیمی را می گیرد. باید امیدوار باشیم که بهترین روزهای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر رقم بخورد و در مسیر موفقیت این تیم همگی باید سعی کنیم با ایجاد آرامش و همبستگی روحیه ای مضاعف به سربازان فوتبالمان بدهیم. به امید موفقیت تیم ملی فوتبال در قطر با هم نظرات کارشناسان برجسته فوتبال کشورمان در این باره را مرور می کنیم.

* بهمن اسدی

**باید امیدوار به همت بازیکنان باشیم
همایون شاهرخی
برای این که در خصوص تیم ملی و شرایط روز آن نظر بدهیم باید امکان تماشای تمرینات، مسابقات و برنامه های آن را داشته باشیم. متاسفانه چنین امکانی فراهم نشده و به نظرم حتی خبرنگارهای فوتبالی هم خیلی امکان حضور در کنار این تیم را نداشته اند. بنابر این نظرات ما فقط به شکل کلی و از راه دور است که شاید از دقت لازم هم برخوردار نباشد.
تیم ملی باید پیش روی کارشناس و منتقد و مردم باشد تا شاید اشکالات آن مشخص شود. ما شاید تنها فرصت تماشای بازی دو سه لژیونر را داشته ایم و خیلی از وضعیت روحی و جسمی بازیکنان با اطلاع نیستیم. ما حتی تا امروز از فهرست قطعی اطلاع نداریم. در کنار آن نوع برگزاری مسابقات قطر و زمان برگزاری آن هم باعث دردسر لیگ های معتبر اروپا شده که صدای بزرگان و مربیان مطرح را در آورده است.
ما در جام جهانی قطر با سه حریفی روبرو خواهیم شد که از لحاظ قدرت بدنی خوب هستند. قطعا آنها در این خصوص از ما قوی تر خواهند بود. این را سابقه فوتبال به ما نشان می دهد. در مقابل آن ما باید به بحث همبستگی و همت و غیرت بازیکنان نظر کنیم که شاید کروش بتواند این عامل را تقویت کند تا ما از آن بهره لازم را ببریم.
اگر بخواهیم به خودمان دروغ بگوییم، می توانیم به شدت امیدوار به صعود باشیم. ساختن تیم قدرتمند نیاز به امکانات و برنامه ریزی دارد. در کنار آن حمایت مردمی به شدت تاثیرگذار است. اگر از این موهبت در قطر بهره مند شویم خیلی تاثیرگذار خواهد بود. ضمنا ما موضوع اتفاقات فوتبالی را هم داریم. گاهی در فوتبال ده حمله به گل منجر نمی شود و یک حمله موثر واقع می شود. بازی ایرلند و ایتالیا ده ها موقعیت ایتالیا گل نشد اما ایرلند با یک حمله به گل رسید. مشکل دیگر عدم اطلاع مربی ما از بازی لژیونرهاست که فرصت تماشای آن را نیافت. او بر اساس اطلاعات قبلی در حال برنامه ریزی است که نمی تواند خیلی پایه و اساس درست داشته باشد. به عنوان یک ایرانی آرزوی موفقیت تیم ملی را دارم.

**رفتار کروش عوض شده است
حسن روشن
من پیش از این از منتقدان سخت در خصوص کار کروش بوده ام. در بازگشت مجدد او به نیمکت تیم ملی شاهد تغییر رفتار او بوده ایم که برای من خیلی جالب است. او پیش از این کسی را تحویل نمی گرفت و موفقیت چندانی هم برای فوتبال ما کسب نکرده بود. او حتی یک مربی ایرانی کنار خودش تربیت نکرد تا مربیانی مثل حشمت مهاجرانی برای فوتبال ما پس از فرانک اوفارل به یادگار بگذارد. در حال حاضر روش او کاملا فرق کرده است.
به نظرم کروش را برای این نیاوردند تا ما امریکا و انگلیس را ببریم. او آمده تا ما شکست سنگین متحمل نشویم. این فلسفه غلطی است. با همه این ها من به این تیم سخت امیدوارم. اصل بازیکنان هستند که ما نفرات خوبی داریم. خوشبختانه اغلب بازیکنان ما لژیونر هستند. شاید تنها وحید امیری غیر لژیونر در ترکیب اصلی باشد که امیدوارم به جام جهانی برسد.
نکته ای که باید توجه کنیم این که بازیکنان ما به خاطر آینده خودشان هم شده باید خوب بازی کنند. آنها حرفه ای هستند و باید برای حضور در این فوتبال جانانه تلاش کنند. این تیم با تیم دوره قبل متفاوت است. تیم قبلی پس از بازگشت از جام جهانی شاهد کوچ بازیکنان ایران از اروپا به یک تیم شهرستانی بود! اما اکنون شرایط به گونه دیگری در حال رقم خوردن است.
نتایج قابل پیش بینی نیست. اما به نظرم اگر بازیکنان ما خودشان باشند ما از هیچ تیمی کم نداریم. عیب تیم ما فاصله بین بازیکنان است که هر کدام از یک سبک فوتبال می آیند و ما با عدم برنامه ریزی فرصت هماهنگ کردن آنها را مهیا نکردیم. حریفان ما ثبات تیمی مثل آلمان، برزیل و آرژانتین ندارند. آنها غالبا به تیم ملی خود ارزش نمی گذارند. برای همین هیچگاه تیم ملی خوبی نداشته اند. امریکا هم فوتبال ماشینی دارد. البته ما فقط با ایجاد انگیزه در نزد بازیکنان خودمان می توانیم نتیجه خوبی بگیریم. ضمنا اگر نتیجه گرفتیم هم آن را نباید فقط به نام کروش نوشت. این توان فوتبال ماست که امید به نتیجه گیری اش داریم.

**بازی اول خیلی مهم است
ابراهیم قاسمپور
با نگاهی به شرایط تیم ایران در جام جهانی ظاهرا گروهمان را ساده در نظر می گیریم. اما باید باور کنیم در جام جهانی گروه آسان وجود ندارد. به شرایط تیم های رقیب که نظر می کنیم شاید این تفکر به وجود بیاید که آنها حریفانی ساده تر از تیم های مدعی قهرمانی هستند. البته من هم خودم چنین اعتقادی دارم و گروه ایران را خوب ارزیابی می کنم.
انگلیس و ولز سبک بازی مشابهی دارند و به شکل سنتی خود بیشتر به ارسال از کنارها نظر می کنند. امریکا هم تیم چندان قدرتمندی نیست. ما پیش از این با آنها بازی کردیم و با پیروزی مقابل امریکا از لحاظ روحی برتری محسوسی بر آنها داریم. امریکا مقابل ژاپن باخت . این بازی را که دیدم به نظرم آنها تیم دست نیافتنی و قدری نیستند. سخت ترین بازی ما مقابل انگلستان خواهد بود. این بازی اول است و خود به خود مشکلات ویژه برای همه تیم ها دارد.
با حضور 16 بازیکن لژیونر ما باید سخت امیدوار باشیم. پیش از این هیچگاه چنین شرایطی پیش روی تیم ملی ما نبوده است به این علت خیلی می توانیم امیدوار به صعود باشیم. آنها با بازی در تیم های خارجی اعتماد به نفس لازم را دارند و این امر به شدت به ما کمک خواهد کرد. با آمدن کروش شرایط ما بهتر هم شد. بازیکنان ما هم اغلب به سبک کار او آگاه هستند و این درک متقابل به شدت تاثیر گذار خواهد بود. این مجموعه ما را به صعود امیدوار می کند.
در کنار این باید بدانیم که فوتبال است و جام جهانی و پیش بینی در آن اصلا ساده نیست. هر اتفاقی در حین بازی ها می تواند رقم بخورد. ما شاهد شکست برزیل با گل های پرتعداد مقابل آلمان بوده ایم و این از زیبایی های فوتبال است. امروزه هیچ تیم صاحبنامی خود را حتی مقابل تیم های ضعیف از پیش برنده نمی داند و ما اغلب شاهد رقم خوردن شگفتی های بزرگ هم بوده ایم.

**لژیونرها نقطه قوت تیم ملی هستند
بهتاش فریبا
تیم ملی فوتبال ما در حالی راهی جام جهانی قطر می شود که تقریبا اغلب بازیکنان آن را لژیونرها تشکیل می دهند. این تیم هم جوان و هم میانسال فوتبالی است. اما جالب این که حتی جوانها هم تجربه بین المللی خوبی دارند و از این جهت واقعا شرایط خوبی داریم. وقتی بازیکنان ما تجربه بازی با تیم های خوب دنیا را داشته اند این پشتوانه خوبی برای هر تیم و هر مربی خواهد بود. این نقطه قوت ما در جام جهانی خواهد بود.
در کنار آن باید به حضور کارلوس کروش اشاره کرد. قطعا یک مربی با چهار بار سابقه حضور در جام جهانی از قابلیت های فراوانی برخوردار است. فراموش نکنیم که کروش با سیستم و تاکتیک های فوتبال انگلیس آشناست. او چند سال به عنوان دستیار فرگوسن در فوتبال انگلیس فعالیت کرده و کاملا به روش بازی آنها اشراف دارد. این هم از نقاط قوت کار تیم ملی ماست که می تواند به شدت تاثیر گذار باشد.
در خصوص اردوهای فعلی هم به نظرم بازیکنان مدت زمان خوبی در اختیار کادر فنی هستند. به نظرم اگر ما در قطر انسجام خوبی در خط دفاع داشته باشیم در خطوط میانی و حمله عالی و خیلی خوب هستیم. انگیزه خوبی هم در بین اعضای تیم مشاهده می کنم که باید آن را تقویت کرد. هر چقدر از لحاظ انگیزشی بازیکنان را تقویت کنیم امیدوارتر به نتیجه گیری و صعود خواهیم بود.
اگر از دور اول صعود کنیم باعث خوشحالی همه ما خواهد بود. من بازی های امریکا و ولز را بررسی کرده ام. امریکا یک تیم جوان و دونده دارد اما خیلی قدرتمند نیست. سبک بازی آنها با انگلیس و ولز متفاوت است. بازی اول ما مقابل انگلیس خیلی مهم است خوشبختانه آنها مدتی است که خوب نتیجه نمی گیرند. امیدوارم در این بازی روز خوب ما و روز بد انگلیس باشد. اگر ما مقابل انگلیس امتیاز بگیریم خیلی می توانیم به صعود امیدوار باشیم. آرزو می کنم بهترین اتفاق برای تیم ملی ما رقم بخورد.

**تیم ملی دو بخش متفاوت دارد!
جلال چراغپور
در آستانه حضور در جام جهانی در بعد فنی ما می توانیم دو برداشت از تیم ملی داشته باشیم. ابتدا زمین فوتبال را به دو قسمت تقسیم می کنیم. بخش در عقب و بخشی را جلو در نظر بگیریم. ما در این دو قسمت شاهد یک تفاوت نوع بازی بین المللی با سطح پایین روبرو هستیم. در بخش حمله طارمی، سردار، جهانبخش، قلی زاده، قدوس و... نوع فوتبال روز دنیا را به نمایش می گذارند اما در بخش عمق عقبه دفاع ما سطح آسیا را هم نداریم. بنابر این ما نقطه ضعف تیم ملی را پیدا می کنیم.
ما به دفاع کنار فعلا کاری نداریم. عمق دفاع ما اگر در مقابله با حریفان شروع به بازی ضعیف کند کارمان سخت می شود. اما اگر عمق دفاع ما خوب کار کند ما در قسمت جلو پا به پای تیم های بزرگ دنیا یا حداقل تیم های درجه دوم دنیا پیش خواهیم رفت. ما توانایی گل زدن به همه رقبا را داریم. یعنی اگر گل نخوریم امکان صعود به شدت وجود دارد.
برای گل نخوردن باید پیشنهاد داد. پیشنهاد من این است که با دفاع سه نفره بازی کنیم تا خلاء موجود را پر کنیم. این خلاء با وجود دو هافبک دفاعی با تاخیر پر می شود و قطعا حضور یک بازیکن دفاعی در این منطقه می تواند بسیار موثرتر باشد. این حفره باید پر شود تا خطر را دفع کنیم. خوشبختانه ما نفرات قابلی در این بخش به عنوان دفاع داریم تا با استفاده از آنها به هدف مورد نظر برسیم.
به این شکل ما دو دفاع کنار را می توانیم به صورت رونده مورد استفاده قرار دهیم. مدافعان کناری که غالبا در بخش دفاعی با ضعف های آشکار هم روبرو هستند. ضعفی که قطعا در جام جهانی مورد توجه حریفان با آنالیزروهای قوی خواهد بود. این شکل دفاعی به تیم ملی ما اجازه می دهد تا در خط های جلو با انواع روش ها بازی کنیم و دست کادر فنی بازتر هم می شود.
یکی از انتقادات به تیم ملی با کادر فنی فعلی بحث بازی به شدت دفاعی است که اگر روش پیشنهادی مورد استفاده قرار گیرد با حضور دو مدافع کناری در کار حمله قطعا با بازی به شدت دفاعی فاصله خواهیم گرفت و در هجوم با نفرات بیشتر موفق تر خواهیم شد.

**فوتبال را سیاسی و احساسی نکنیم!
محمد نصرتی
در خصوص انتظارات و توقعات به وجود آمده در خصوص صعود تیم ملی ما باید به دو دیدگاه نظر کنیم. در نگاه اول این انتظارات می تواند باعث ایجاد انگیزه در نزد بازیکنان شود تا آنها تلاش بیشتر را در دستور کار قرار بدهند. این اتفاق خوبی است. اما از منظر دیگر نباید بازیکن را تحت فشار روحی قرار بدهیم. وقتی تیم ملی ما مقابل اروگوئه که به نظرم یکی از بهترین تیم های دنیاست عالی بازی می کنیم سطح توقعات را بالا می بریم. اما همین تیم جلوی سنگال خوب بازی نمی کند تا باز هم نگران شویم.
با توجه به این که بازیکنان ما اغلب چند سال سابقه بازی کنار هم را تجربه کرده اند و حتی به نظرم درک تاکتیکی با این کادر فنی دارند ما باید خیلی امیدوار به نتیجه گیری لازم باشیم. فراموش نکنیم که فوتبال روی کاغذ و آمار به نتیجه نمی رسد. در فوتبال شاهد شکست پرگل برزیل مقابل آلمان هستیم و پیروزی تیم ها ضعیف مقابل قوی را هم شاهد بوده ایم.
به نظرم فوتبال را نباید درگیر احساس و سیاست کرد. نباید نتایج رقم خورده در آن را پایان زندگی دانست. باید از فوتبال لذت ببریم. تیم ملی باید به قطر برود و با همه وجود و شجاعت تلاش کند و نتیجه هر چه شد آن را بپذیریم و برای آینده بهتر تلاش کنیم.
در مورد حریفان باید به انگلستان به عنوان مهم ترین و سخت ترین حریف نظر کنیم. خوشبختانه این بازی اول ماست و قطعا تیمی مثل انگلیس در بازی اول همه داشته های خود را رو نمی کند. تیم هایی که داعیه قهرمانی دارند توان خود را تقسیم می کنند تا در روزهای پایانی کم نیاورند. این مزیت بازی ما با انگلیس است. توجه رسانه ای هم انگیزه بازیکنان ما برای بروز توانایی های را بیشتر می کند. بازی های آخر و تدارکاتی دو تیم ولز و امریکا را دیدم آنها خیلی قدرتمند نیستند و ما با سازماندهی مناسب می توانیم برنده باشیم.
همه ما وظیفه داریم با نمایش زیبایی های فوتبال در پی جذب مخاطب باشیم. در این مسیر نباید نتیجه گرا بود. باید زیبا و تماشاگر پسند بازی کرد. این مشکلی است که متاسفانه فوتبال ما باید آن را برطرف کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار