PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۷۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
مروری بر گردشگری ورزشی در سال 2022 و چشم اندازهای پیش روی آن
کیهان ورزشی-

صنعت گردشگری بین المللی برای دومین سال پیاپی بعد از دوران کرونا رشد را تجربه کرده است و به رکورد 900 میلیون گردشگر بین المللی در سال 2022 رسید که در برابر با سال 2021 رشد داشته اما همچنان نسبت به سال 2019 ، 37 درصد کمتر می باشد. 
صنعت گردشگری جهانی توانست 63 درصد از مشتریان خود را که در دوران کرونا از دست داده بود مجدد بازیابی کند.
 برای بهتر دانستن اینکه کرونا تا چه میزان بر روی گردشگری اثر گذاشت همین بس که در سال 2015 یعنی 8 سال قبل ، 1.2 میلیارد گردشگر در دنیا وجود داشت که اگر با نرخ رشد آن سال که ششمین سال در رشد پیاپی تعداد گردشگران بود، برآورد می شد که امروزه صنعت گردشگری بیش از یک و نیم میلیارد گردشگر را به خود ببینید.
 البته هنوز هم می توان اذعان نمود که امروزه صنعت گردشگری یکی از سریعترین نرخ های رشد اقتصادی را در بین صنایع دارا می باشد. 
گردشگری بعد از بحران اقتصادی سال 2010 نرخ رشد بالاتر از 4 درصد را معرفی کرده بود و چندین سال پیاپی این رشد را حفظ کرد تا اینکه بیماری کرونا مانع بزرگی بر این رشد بود اما آمار نشان می دهد که در دوسال گذشته صنعت گردشگری بین المللی توانسته بخش زیادی از رشد پیش از دوران کرونا را بازیابی کند. 
البته باید اشاره کرد که این تعداد شامل افرادی می شود که به قصد مسافرت کشور خود را ترک کرده اند و افرادی که به سفرهای درون کشوری پرداخته اند به شماره در نیامده است. 
گردشگری بین المللی، پیش از دوران کرونا به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بیش از 9 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا(GDP) را تأمین می کرد.
 حجم کسب و کار در صنعت گردشگری برابر و یا گاهی بیشتر از صنایعی همچون نفت، غذا و اتومبیل در دنیا گزارش می شود.
 از دیگر مزایای گردشگری که به کمک اقتصاد کلان کشورها می آید، اشتغالزایی است. به گونه ای که از هر 11 شغل در جهان، یک شغل بواسطه گردشگری بوجود می آید.
 6 درصد از صادرات دنیا و 30 درصد از صادرات در حوزه خدمات مربوط به صنعت گردشگری است. 25 درصد صنعت گردشگری در دنیا را صنعت ورزش ایجاد می نماید اما نکته جالب و حائز اهمیت این است که بالاترین و سریعترین میزان رشد در میان انواع متفاوت گردشگری به گردشگری ورزشی اختصاص دارد.
گردشگری ورزشی به مسافرت هایی که به منظور فعالیت های ورزشی در دنیا انجام می گیرد، اطلاق می شود. گردشگران ورزشی برای چهار دلیل متفاوت به مسافرت اقدام می کنند.
 عمومأ افراد یا برای مشارکت در رویداد ورزش به مسافرت می پردازند یا قصد حمایت از ورزشکاران، تیم های ورزشی و تماشای رویدادهای ورزشی را از نزدیک دارند. 
در کنار این دو دلیل، برخی به سبب استفاده از مزایا و امکانات پزشکی - ورزشی یک کشور، تن به مسافرت می دهند و گروهی نیز برای مشاهده آثار ورزشی از جمله موزه ها، ورزشگاه ها، نمایشگاه ها، همایش ها و دیگر مسائل مربوط به ورزش به سیل عظیم گردشگران ورزشی می پیوندند.
 رویدادهای بزرگ بین المللی از جمله جام های جهانی در رشته های مختلف ورزشی، المپیک های تابستانی و زمستانی، المپیک های قاره ای، المپیادهای دانشجویی و دانش آموزی در کنار رویدادهای ورزشی نظیر جام باشگاه های جهان ، لیگ قهرمانان اروپا و و سایر رقابت های بزرگ بین المللی ، تماشاگران و علاقه مندان بسیاری را در سرتاسر دنیا به سمت و سوی خود جذب کرده و سبب رونق دو حوزه ورزش و گردشگری شده است. 
دو صنعت گردشگری و ورزش جزو صنایع پربازده و پر مخاطب در دهه ها اخیر بوده که حتی کمترین تأثیر را از رکود اقتصادی جهانی، پذیرفته بودند هرچند بحران کرونا آسیب جدی به گردشگری ورزشی وارد آورد چرا که تقریبا تمام رویدادهای ورزشی در ابتدا تعطیل شدند و بعد از آن نیز با محدودیت هایی برای حضور هواداران به کار خود ادامه دادند. 
کار تا جایی پیش رفت که المپیک توکیو با یک سال تأخیر برگزار شد و بسیاری از کشورها به دلیل مسائل بهداشتی از برگزاری رویدادهای بین المللی امتناع می کردند که تمام این عوامل آسیب جدی به صنعت گردشگری ورزشی دنیا وارد کرد. 
حتی تمامی همایش ها و نمایشگاه های ورزشی نیز به حالت تعلیق در آمد و سفر برای مسائل پزشکی و ورزشی نیز به همین دلیل به حد زیادی پایین آمد.اما پس از به اتمام رسیدن این دوران گردشگری ورزشی با رویدادهای بزرگی نظیر المپیک که در سال 2021 برگزار شد و جام جهانی 2022 قطر توانست بخش اعظمی از قدرت گذشته خود را به دست آورد. 
درسال 2022 اروپا بزرگترین مقصد گردشگران بود و بعد از آن خاورمیانه که می توان بخش بزرگی از آن را وابسته به برگزاری جام جهانی در این منطقه دانست. خاور میانه توانسته 83 درصد از گردشگران پیش از دوران کرونا خود را بازیابی کند. 
 همبستگی و پیوند دو حوزه گردشگری و ورزش و هم افزایی خاصی که بواسطه در کنار هم بودن این دو صنعت بوجود می آید، فرصت بزرگی را برای استفاده، درآمدزایی و سود دهی در اختیار کشورها، دولت ها و بخش های خصوصی قرار می دهد.
 لازم به تذکر است ارتباط ورزش و گردشگری ارتباطی دوسویه بوده و به همان نسبت که می توان در گردشگری بواسطه ورزش و رویدادهای ورزشی رونق ایجاد کرد، می توان ورزش را نیز بواسطه گرشگری و گردشگران رونق داد.
 بازار گردشگری ورزشی در دنیا در سال 2022 ارزشی نزدیک به 588 میلیارد دلار داشته است و پیش بینی نرخ رشد 17.5 درصدی برای آن در طی سالهای 2023 تا 2030 می شود. 
صنعت ورزش محبوب ترین حوزه در بین صنایع تفریحی در دنیا می باشد و دولت ها نیز تمایل زیادی برای میزبانی رویدادهای ورزشی دارند چرا که ورزش را عامل مهمی در برندسازی بین المللی برای خود و حوزه پر کششی برای کسب شهرت بین المللی و همچنین درآمدهای اقتصادی می دانند.
 از منظر درآمد در سال 2022 ورزش فوتبال 37 درصد درآمد صنعت گردشگری ورزشی دنیا را به خود اختصاص داد. 
کشور ما نتوانسته از موقعیت خود در یکی از گردشگر پذیرترین مناطق جهان یعنی خاور میانه برای جذب گردشگر به خوبی استفاده کند و نیز موقعیت های خوبی مثل برگزاری جام جهانی در نزدیکی خود را نیز به راحتی از دست داد. اما به واسطه برنامه ریزی مشخص در دو حوزه داخلی و خارجی می توان موتور گردشگری ورزشی را به حرکت درآورد. 
در زمینه داخلی که حوزه دید به گردشگری ورزشی در داخل کشور است با برگزاری مسابقات ورزشی در شهرها و استان های مختلف و ایجاد امکانات مناسب برای سفر علاقه مندان در رشته های مختلف ورزشی و تبلیغات و برندسازی ورزش مد نظر ، تماشاگران را برای دیدن از آن رویداد به سمت آن سوق داد. در دوران کرونا برخی رشته های ورزشی به برگزاری متمرکز رویدادهای خود در یک یا چند استان اقدام کردند که با پایان یافتن آن دوران، می بایست تمامی رویدادها با نگاه افزایش گردشگری ورزشی به صورت غیرمتمرکز و در شهرهای مختلف انجام گیرد.
 هر چه لیگ های ورزشی ما به صورت غیرمتمرکز و با میزبانی تمام شهرهای حاضر در آن لیگ همراه باشد، قطعا گردشگری ورزشی رشد بیشتری خواهد کرد. 
برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها و جشنواره های ورزشی در شهرهای مختلف به غیر از تهران نیز کمک بزرگی به گردشگری ورزشی خواهد نمود.
 از سویی دیگر برگزاری رویدادهای بین المللی در شهری غیر از تهران قطعا می تواند هم به حوزه گردشگری کشور و هم به حوزه گردشگری ورزشی کمک شایان توجهی نماید.
 از طرفی دیگر و در زمینه ارتقای گردشگری بین المللی ورزش کشور، می بایست شرایط میزبانی رویدادهای ورزشی در کشور را بهتر و مناسبتر نمود تا بتوانیم از فدراسیون های جهانی میزبانی های رویدادهای بین المللی را به دست آوریم. همچنین در مسیر ارتقای خود در دنیای پزشکی ورزشی نیز باید گامهای مهمی برداشت چرا که کشور این ظرفیت را دارد که به عنوان قطبی در زمینه گردشگری سلامت و بالاخص گردشگری سلامت ورزشی حضور پررنگی داشته باشد. 
چرا که به واسطه تفاوت نرخ پول رسمی کشور با ارزهای بین المللی فضای جذب گردشگران سلامت به داخل کشور برای آنها بسیار بصرفه و اغوا کننده می باشد.       
                                                                                                       *دکترمحمدحسین انصاری
برچسب ها: ورزش ، گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار