PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
بررسی عملکرد و مشکلات مدارس فوتبال در ایران
کیهان ورزشی-

در این پاره گزارش می خواهیم به یکی از ناهنجاری های ورزش ایران در سالی که گذشت بپردازیم و آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم. اعلام ماجرای تعرض جنسی به 15 نونهال 11 تا 13 ساله در یکی از مدارس فوتبال مشهد، دل مردم غیرتمند ایران را به درد آورد. این ماجرای تلخ، اولین حادثه در این سطح نبوده و قطعا آخرین مورد هم نخواهد بود، زیرا ظاهرا نظارتی در کار نیست و متاسفانه در کشور ما جای هر گونه سواستفاده برای جرثومه های فساد باز است. 

داستان مشهد از کجا شروع شد؟ 
عصر سی ام دی ماه 1401 خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه در یک تیم فوتبال مشهدی در رده سنی پایه ها، به 15 بازیکن نوجوان این تیم، تعرض صورت گرفته و خانواده های این افراد برای ثبت پیگیری و شکایت در حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی حضور یافته اند. نکته عجیب در این بین اما ادعاهایی بود که در خصوص تیم مزبور صورت گرفت و عنوان شد که این تیم فاقد مجوز فعالیت بوده و با این وجود حتی در مسابقات شرکت می کرده است. این خبر پس از چند ساعت، از طریق رسانه های رسمی کشور هم اعلام شد تا بدین صورت نتوان به آن انگ شایعه و دروغ فضای مجازی زد! 

پیگیری خانواده ها
 براساس صحبت های مطرح شده از سوی خانواده هایی که فرزندانشان مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند، خانواده ها پس از تغییر رفتار فرزندانشان و پیگیری و بررسی محتوای گوشی تلفن همراه آنها، متوجه می شوند که مربی این باشگاه، فرزندان آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. این نونهالان از ترس بازگو شدن این موضوع، زیر فشار روحی و روانی قرار گرفتند و خانواده هایشان از حالات روحی آنها به تکاپوی تحقیق افتاده و در نهایت متوجه فاجعه رخ داده می شوند. 

اولین واکنش مسئولان
 پس از رسانه ای شدن خبر تلخ و تکان دهنده مدرسه فوتبال در مشهد، علی اکبر هاشمی جواهری مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در خصوص اتفاق پیش آمده گفت: پس از مطرح شدن این خبر تکان دهنده، دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به دقت تمامی ابعاد موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود. مطمئن باشید که در مبارزه با فساد ذره ای کوتاه نمی آئیم. تاکنون کوتاهی های زیادی از سوی هیات فوتبال استان خراسان رضوی مشاهده شده که اگر این موضوع نیز در بررسی های ما مورد تائید قرار بگیرد، قطعا با عوامل دخیل در ماجرا برخورد قاطع و قانونی خواهد شد. 

صحبت های والدین
 پدر یکی از نونهالان مورد تعرض قرار گرفته می گوید: دستگاه های نظارتی باید پاسخگوی این موضوع باشند. اگر باشگاه مجوز نداشته، چرا در لیگ شرکت می کرده و چرا به وضعیت این مربی نماها که فرزندان ما در اختیارشان است، رسیدگی نکردند؟ من جواب فرزندم را چه طور باید بدهم؟ او فکر و ذکرش فوتبال بوده اما حالا اتفاقی افتاده که از بازگو کردنش شرم داریم. پدر دیگری هم می گوید: وقتی متوجه این موضوع دردناک شدیم، پیگیری های زیادی را انجام دادیم. چون این باشگاه در لیگ های مختلفی حضور داشت، اطمینان کردیم و فرزندمان را در این باشگاه ثبت نام کردیم. حالا بعد از رخ دادن این موضوع دردناک، می فهمیم که این باشگاه، حتی مجوز هم نداشته است! الان جواب ما و خساراتی که دیده ایم را چه کسی می دهد؟

 داستان تولد مدارس فوتبال در ایران
 قبل از دهه 80، مدارس فوتبال در ایران جایی نداشتند و زمین های خاکی هر محله، مدرسه فوتبال وباشگاه هر بازیکنی بودند. به مرور در همه شهرها به ویژه در کلان شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز با از بین رفتن زمین های خاکی، مدارس فوتبال جای آنها را گرفتند. در ابتدا به فوتبالیست های قدیمی و سرشناس مجوز تاسیس مدرسه فوتبال داده شد و در ادامه تولید قارچ گونه این مدارس را شاهد بودیم و اینکه دیگر لازم نبود تا فوتبالیست مطرحی بوده باشی تا مجوز بگیری. به هر ننه قمری، مجوز دادند و این شد که هر بچه ای حتی بدون استعداد فوتبالی با پرداخت پول توسط والدینش می توانست در مدرسه فوتبال حاضر شده و به دیگر همسن و سال های خودش در محل زندگی و فامیل، فخر بفروشد! 

نظارت بی نظارت!
 در دو دهه اخیر تبلیغات گسترده ای در خصوص مدارس فوتبال صورت گرفته و بازیکنان با پرداخت مبالغ سنگینی به عضویت این مدارس درمی آیند. در خصوص باشگاه های پایه ای که در سطح آسیا ویژن و دسته های اول و دوم فعالیت دارند نیز این تبلیغات را در برخی رسانه ها مثل روزنامه ها و کانال های تلگرامی و اینستاگرامی به وفور مشاهده می کنیم. به افراد برای تاسیس مدارس فوتبال و باشگاه، مجوز می دهیم و از آنها گرویی لازم را نمی گیریم - هر چند که برخی از مدارس و باشگاه ها مثل همین مدرسه متخلف فوتبال در مشهد بدون مجوز فعالیت می کرده اند – آن وقت بعد از هر اتفاق نابسامانی آخ و اوخ راه می اندازیم و دنبال مقصر می گردیم. هر چند که در راه پیدا کردن و جریمه متخلف یا متخلفان نیز مصمم نیستیم و معمولا انتهای کار این پرونده ها نامشخص است و آنها در سکوت و پشت پرده جمع و بسته می شوند.

 تخلفات پایه، چه زمانی تمام می شود؟
 آنچه در این ماجرا دردناک است اینکه تخلفی که در مدرسه فوتبالی در مشهد رخ داده، اتفاق تازه ای در مدارس فوتبال ایران نیست. بارها رسانه ها درباره اتفاقاتی از این دست و تخلفاتی دیگر که در مدارس فوتبال اتفاق می افتند، گزارش هایی نوشته اند و بابت خطراتی که بازیکنان رده های پایه و خانواده های آنان را در این مدارس فوتبال تهدید می کند، هشدار داده اند. فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و سایر نهادهای مربوطه اما مثل همین موضوع اخیر در مشهد، با اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه عاملان این تخلف شناسایی می شوند و با آنها برخورد خواهد شد، ماجرا را فیصله داده اند حالا اما شاید بهتر باشد تا این ماجرا داغ است و برخی از مسئولان عالی رتبه ورزشی و سیاسی، دستور رسیدگی و برخورد با عاملان تخلف را داده اند برای همیشه به این موضوع رسیدگی شود؛ به خصوص که می دانیم تخلفاتی که در رده های پایه رخ می دهند، صرفا به همین مورد ختم نمی شوند و اتفاقات عجیب تری در مدارس فوتبال و باشگاه های رده پایه رخ می دهد که هنوز افشا نشده و یا مورد توجه قرار نگرفته است.

 نگرانی های مجلس و نگرانی های ما 
سال 1394 کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، وجود فساد در بخش های زیادی از فوتبال ایران و افزایش آن طی چند سال اخیر را غیر قابل انکار دانست و تاکید کرد که براساس اطلاعات مستند، مصادیق این معضلات شامل تبانیف رشاء و ارتشاء، دوپینگ، شرط بندی غیر مجاز، جعل و استفاده از سند مجعول، تصدیق نامه های خلاف واقع، فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر، رواج خرافه گرایی از جمله سحر و جادو، تحصیل مال از طریق نامشروع، نقض آشکار قوانین و مقررات و قراردادهای غیر واقعی است. این نگرانی ها خوب است اما به واقع چه کسی و چه دستگاهی بر کار باشگاه ها و مدارس فوتبال پایه نظارت داد و چه کسانی اهلیت و صلاحیت مدیران و مربیان این تیمها را تایید می کنند؟ در حالی که هنوز پرونده اتهام تجاوز به تعدادی از بازیکنان یک آکادمی فوتبال در مشهد باز است و هیچ نتیجه ای حاصل نشده، مردم ایران منتظرند تا جوابی قاطع و قانع کننده از مسئولان امر بشنوند و برای همیشه پرونده این جور فسادها در فوتبال ایران بسته شود. اتفاقات مشهد، تنها گوشه ای از مسائل روزمره در فوتبال پایه کشور است، جایی که نظارت در کمترین حد خود قرار گرفته و خروجی خاصی غیر از حاشیه و دردسر ندارد.

 حرف آخر
 ورزش به عنوان ضروری ترین مقدمه تندرستی و نشاط اجتماعی، می تواند سبب افزایش غرور ملی و همدلی مردم شود. قطعا جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته ورزشی در کشور ما، فوتبال است و همه سنین به آن تمایل نشان می دهند، به ویژه کودکان و نوجوانان که در سالهای اخیر گرایش های زیادی به این رشته پیدا کرده اند. بحث ما در این مطلب، مدارس فوتبال است که بسیار مورد توجه است وگرنه در بحث نظارت که فوتبال و غیر فوتبال وجود ندارد و نظارت باید در همه رشته ها و بر عملکرد همه باشگاه ها و نفرات وجود داشته باشد زیرا جامعه ورزش، جامعه سالمی است و نباید گذاشت تا رفتارهای ناپسند در آن رواج پیدا کند و سامان آن را به نابسامان تبدیل کند. 

                                                                                                                *سعید حاجی بابایی
برچسب ها: مدارس فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها