PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
گفت و گوی نوروزی کیهان ورزشی با رئیس فدراسیون هندبال
کیهان ورزشی-

هندبال ایران طی چند سال گذشته دچار تحول قابل توجهی شده است. بیشتر تیم های هندبال در رده های مختلف در مسابقات قهرمانی آسیا روی سکو رفتند و سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کردند.تیم ملی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار موفق شد به مرحله اصلی رقابت های جهانی صعود کند و تاریخ ساز شود. بانوان هندبال هم پس از سالها برای اولین بار موفقیت های ارزشمندی به دست آورند که خبر از جهش این رشته در بخش بانوان می دهد. علیرضا پاکدل ر‌ییس فدراسیون هندبال در ترقی این رشته نقش بسزایی داشته است و از دلایل موفقیت وی در فدراسیون هندبال جذب حامی مالی و برنامه بلند مدت بوده است. او اخیرا برای دومین بار به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد و چشم انداز چهار ساله دوم خود را براساس تقویت و جوانگرایی تیم ملی بزرگسالان طراحی کرده است. یکی از دستاوردهای فدراسیون هندبال با ریاست پاکدل این بوده که اولین موفقیت های آسیایی و بین المللی در هر رده ای به دست آمده است. کیهان ورزشی به بهانه موفقیت های اخیر هندبال با علیرضا پاکدل ريیس جوان این رشته گفت و گویی انجام داد که صحبت های وی را در ادامه می خوانید:

 سوابق 
سابقه من در هندبال به نوجوانی برمی گردد. از نوجوانی بازیکن هندبال کازرون بودم. تا رده بزرگسالان در تیم های زادگاهم بازی کردم و سپس مربی شدم . سپس به عنوان رئیس هیات هندبال کازرون کارم را شروع کردم و پس از مدتی مدیرعامل سه باشگاه هندبال شدم. رئیس هیات هندبال فیروزآباد استان فارس بودم و همزمان به عنوان رئیس شرکت نفت استان هم فعالیت داشتم.سپس رئیس هیات هندبال استان فارس شدم و در دوره ریاست آقای علیرضا رحیمی در فدراسیون هندبال، دبیر ایشان بودم و در حال حاضر هم برای دومین بار به عنوان رئیس فدراسیون هندبال انتخاب شدم.من از ۹ سالگی در هندبال فعال بوده ام و اگر بگویم از صفر تا صد هندبال ایران را می شناسم اغراق نکرده ام. زندگی من با هندبال سپری شده است و اگر امروز در هندبال مسئولیت دارم به این علت است که این رشته را می شناسم و به آن علاقه دارم.

 تیم های رده پایه هندبال رها شده بودند 
آنچه باعث شد که در دوره قبلی انتخابات فدراسیون هندبال شرکت کنم این بود که هندبال شرایط خوبی نداشت.فدراسیون هندبال در یک بازه زمانی چندین سرپرست را به خود دید و بی ثباتی مدیریتی در فدراسیون محسوس بود.وضیعت هندبال کشور جالب نبود و من تصمیم گرفتم به عنوان یکی از علاقه مندان این رشته در انتخابات شرکت کنم. وقتی در انتخابات دوره قبلی رای آوردم و رئیس فدراسیون شدم مجموعه هندبال با بی ثباتی مدیریتی و بدهی مالیاتی شرایط خوبی نداشت و رده های پایه به علت سومدیریت رها شده بود.پشتوانه مشخصی برای حمایت از رده های پایه در فدراسیون نبود و مجموعه هندبال برنامه مشخصی برای پیشرفت نداشت.فدراسیون هندبال حدود 5 سال ، برنامه و هدف مشخصی نداشت و اینها به معضلات هندبال تبدیل شده بود.این مسائل در ابتدا کار مرا به عنوان رئیس جدید دشوار کرد و ما در وهله نخست برای عبور از بحران ها برنامه ریزی و هدفگذاری کردیم.خوشبختانه برنامه ها را یک به یک پیش بردیم و امروز فدراسیون هندبال شرایط نابسامان گذشته را ندارد و به بخشی از اهدافش رسیده است. البته در حوزه فنی کار باقی مانده داریم که می بایست به سرانجام برسد. 

 از جذب حامی مالی تا استعدادپروری
  یکی از مهم ترین معضلات فدراسیون هندبال در ابتدای فعالیتم به عنوان رئیس بحران مالی بود.ما بحث مالی را به عنوان یکی از محورهای مهم فدراسیون درنظر گرفتیم و در گام نخست به دنبال حامی مالی رفتیم. خوشبختانه توانستیم با شرکت ایرانسل یکی از اپراتورهای مهم کشور قرارداد ببندیم و این شرکت حامی مالی فدراسیون شد.وقتی بحث حامی مالی را به سرانجام رساندیم سراغ استعدادیابی رفتیم.اقدام مهمی که در فدراسیون هندبال فراموش شده بود.برای استعدادیابی و استعدادپروری برنامه ریزی کردیم و در گام نخست یک فراخوان دادیم و از همین طریق توانستیم تیم های رده پایه فدراسیون را تشکیل دهیم و در دو بخش هندبال سالنی و ساحلی فعال شویم. بخش بانوان در هندبال سالنی را هم فعال کردیم و هندبال بانوان جان تازه گرفت و در این بخش هم به موفقیت رسیدیم. در رده های پایه روی سکوی آسیایی رفتیم و امروز هندبال ایران در رده های پایه آسیا ، حرف برای گفتن دارد. هندبال ساحلی ایران در آسیا و جهان حرف برای گفتن دارد و ما در هندبال ساحلی آسیا قهرمان شدیم و درمسابقات قهرمانی جهان شاهد اتفاقات خوبی بودیم و صاحب عنوان شدیم.بخش دیگری که برایش برنامه ریزی کرده بودیم حضور در کرسی های بین المللی هندبال بود و این که بتوانیم یک کرسی در هیات رئیسه هندبال آسیا داشته باشیم. خوشبختانه به این هدف رسیدیم و درحال حاضر عضو هیات رئیسه فدراسیون آسیا هستم.6 کرسی دیگر هم در آسیا داریم که به نظر من اتفاق خوبی است. 

 مربیان مطرح خارجی را به ایران آوردیم 
یکی از مهم ترین برنامه های فدراسیون هندبال در دوره ریاست من این بود که مربیان خارجی تاثیرگذار را به خدمت بگیریم.برای این بخش مهم، برنامه ریزی کردیم و تاکنون سه مربی خوب خارجی را برای تیم های ملی هندبال سالنی و ساحلی به ایران آوردیم و البته از بابت هم به مقصدمان رسیدیم.بزرگترین مربیان هندبال جهان را که سابقه همکاری با تیم های مطرح جهان را داشتند به خدمت گرفتم.«آنتونیو گرا پی‌شه» پرافتخارترین مربی هندبال ساحلی جهان هدایت تیم ملی ایران را در دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان بر عهده داشت. این مربی برزیلی در دنیای هندبال ساحلی جهان صاحب سبک است و او کمک خوبی به هندبال ساحلی ما کرد.در ابتدای کار و قبل از مسابقات قهرمانی آسیا با آقای «مانوئل مونتایا فرناندز» اسپانیایی وارد مذاکره شدیم و این مربی شناخته شده دنیای هندبال را به خدمت گرفتیم و ایشان هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده گرفت. هندبال ایران با مربیگری آقای «مانوئل فرناندز» به مقام چهارمی آسیا رسید و سهمیه مسابقات جهانی را کسب کرد.کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان اتفاق خوبی بود و تیم ملی بزرگسالان پس از سالها دوباره جهانی شد و نامش بر سرزبان ها افتاد.ما این موفقیت را پس از سالها رکود هندبال کسب کردیم که به نظر من جهش خوبی در هندبال کشورمان بود.پس از پایان قرارداد مربی اسپانیایی برای آینده تیم ملی برنامه ریزی کردیم و با آقای وسلین وویویچ مربی مونته نگرویی وارد مذاکره شدیم و ایشان را برای سرمربیگری تیم ملی هندبال به خدمت گرفتیم. وسلین در دوران بازیگری، عضو تیم ملی کشورش بود و یکی از چهره ای شناخته شده هندبال جهان است. این مربی 61 ساله اواخر اسفند 1400 با عقد قراردادی رسما هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و ما با هدایت وی در مسابقات قهرمانی جهان که اخیرا در لهستان و سوئد برگزار شد شرکت کردیم.استراتژی ما در تیم ملی بزرگسالان این بود که کار را به دست مربیان شناخته شده جهان بسپاریم که از این بابت نیز به هدف مان رسیدیم.ضمن این که مربیان باانگیزه داخلی را هم در سایر رده ها فعال کردیم و آنها را بکار گرفتیم . 

تاریخ سازی بانوان
 ما در تمامی رده های بانوان نیز یک برنامه ریزی 5 ساله داریم که به بخشی از آن دسترسی پیدا کرده ایم.تیم جوانان ما در رده بانوان در آسیا روی سکو رفت و سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب کرد که اتفاق خوبی بود.تیم ملی بزرگسالان بانوان برای دومین‌بار در تاریخ هندبال کشورمان سهمیه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کرد. بانوان هندبالیست ایران در سال 1401 اتفاقات خوبی را رقم زدند.جهش خوبی در بانوان داشتیم و امیدواریم که این موفقیت ها ادامه داشته باشد.تیم هندبال نوجوانان هم در مسابقات قهرمانی بانوان آسیا مقابل همه حریفانش به برتری رسید و علاوه بر کسب سهمیه جهانی ، قهرمان این مسابقات شد.دختران هندبال ایران در این مسابقات دو بار تاریخ‌سازی کردند. آن‌ها اولین مدال طلای آسیا را در رشته هندبال برای ایران کسب کردند.تیم بانوان ایران قبل از این مسابقات در هیچ رده‌ای بر روی سکوی اول آسیا در رشته هندبال قرار نگرفته بود. هم‌چنین آن‌ها برای اولین بار در تاریخ هندبال بانوان ایران مقابل قزاقستان به برتری رسیدند.

 چشم انداز چهار ساله دوم
  پس از انتخاب دوباره به عنوان رئیس فدراسیون هندبال یکی از برنامه هایمان این است که طی چهار سال آینده نفرات شاخص تیم های پایه را به تیم بزرگسالان تزریق کنیم. این بخشی از چشم انداز ما در چهار سال آینده است.بدون تعارف تیم ملی بزرگسالان مردان ایران از نظر فنی با تیم های درجه یک آسیا فاصله دارد. ما با تیم های قطر و بحرین که در آسیا حرف اول را می زنند فاصله داریم و می بایست این فاصله ها را برای قهرمانی در آسیا کاهش دهیم.اگر می خواهیم در آسیا مدعی باشیم می بایست سطح فنی مان را ارتقا دهیم. در حال حاضر در رده های پایه نفرات شاخصی داریم که می توانیم آنها را طی سالهای آینده به بدنه تیم ملی تزریق کنیم و با یک جوانگرایی اصولی حرف اول در آسیا را بزنیم.فدراسیون هندبال با استعدادیابی و استعدادپروری تمامی گام های موفق قبلی را برداشته است و وقت آن رسیده که از استعدادها در رده بزرگسالان مردان و بانوان به درستی استفاده کنیم.در بانوان رشد کرده ایم اما با کره جنوبی و ژاپن فاصله داریم که برای مدعی شدن در آسیا باید از آنها عبور کنیم.قزاقستان و ازبکستان را در رده های پایه بانوان شکست دادیم و در رده بزرگسالان هم بر ازبکستان غلبه کردیم .هندبال بانوان ایران پتانسیل مدعی شدن در آسیا را دارد و ما باید به قدرت اول آسیا تبدیل شویم. 

  با وسلین ادامه می دهیم 
به طور قطع وسلین وویویچ را از لحاظ فنی مربی خوب، کارآمد و توانمند می‌دانیم چرا که او در زمان بازیگری هم یکی از بزرگترین بازیکنان روز دنیا بود. پس از مذاکرات و عقد قرارداد جدید با این مربی ادامه می دهیم.

 روزی 15 ساعت کار می کنم 
من روزی 15 ساعت در فدراسیون هندبال کار می کنم.از ساعت 7 و 30 دقیقه پشت میز کارم هستم و معمولا در هفته چندین جلسه داریم. اگر جلسه صبحگاهی داشته باشم پس از نماز صبح راهی فدراسیون می شوم تا کارها را پیگیری کنم.ضمن این که سرپرست آکادمی کمیته ملی المپیک هم هستم و هر هفته در کمیته ملی المپیک هم حضور دارم.واقعیت این است که طی سالهای اخیر در حق خانواده ام جفا شده است زیرا همیشه برسرکار بوده ام. من یک دختر و پسر کوچولو هم دارم که حقیقتا کمتر فرزندانم را می بینم.خانواده من ایثار می کند و واقعا از وقت خانواده می زنم . 

 وقت تدریس و ورزش کردن ندارم 
قبل از آن که رئیس فدراسیون هندبال شوم در دانشگاه علمی و کاربردی تدریس می کردم که الان به دلیل کمبود وقت تدریس را کنار گذاشته ام. چاره ای نداشتم .من در گذشته ورزش قهرمانی می کردم اما طی چهار سال گذشته فرصت ورزش کردن به مفهوم واقعی نداشته ام.دوست دارم برای ورزش و دانشگاه انرژی بگذارم اما کارها در هندبال زیاد است و می بایست انجام شود. کارهایی که دوست دارم به سرانجام برسانم.من به عنوان یک عضو خانواده هندبال دوست دارم ورزش کنم و از فعالیت ورزشی دور نباشم. 

 دیپلماسی ورزشی جزیی از برنامه های فدراسیون است
 در مسابقات اخیر قهرمانی جهان فرصت پیدا کردم و با آقای دکتر حسن مصطفی رئیس فدراسیون جهانی هندبال چندبار دیدار داشتم و مسائل مربوط به هندبال ایران و آسیا را برای وی بازگو کردم.تاکنون دکتر حسن مصطفی چند بار از هندبال ایران تشکر کرده است و هندبال ایران را دنبال می کند.از وقتی که به مسابقات قهرمانی جهان در تمامی رده ها راه پیدا کردیم و در یک کلام در جهان دیده شدیم روابط ما با فدراسیون های هندبال چندین کشور بهبود پیدا کرده است. الان با روسای هندبال کشورهای لهستان،اسپانیا، اسلوونی و... که جزو کشورهای صاحب نام هندبال هستند روابط صمیمانه و خوبی داریم. هم چنین با روسای فدراسیون های قطر و عربستان نیز روابط صمیمانه ای داریم و به دیپلماسی ورزشی تا زمانی که حق و حقوق هندبال ایران حفظ شود اعتقاد دارم.شرایط هندبال ایران نسبت به سالهای گذشته متفاوت شده است . ما در دیپلماسی ورزشی از مدل مدیریتی کشورهای صاحب نام هندبال برای پیشبرد اهداف مان استفاده می کنیم.دیپلماسی ورزشی جزیی از برنامه هایمان در فدراسیون هندبال است و از این طریق می توان به هندبال کمک کرد. 

 نخستین موفقیت های بین المللی هندبال را رقم زدیم 
خداراشاکرم که توانستیم در فدراسیون هندبال، اولین موفقیت ها را رقم بزنیم.طی چهار گذشته که رئیس فدراسیون هندبال بودم در بیشتر رده های مردان و بانوان برای نخستین بار سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را به دست آوردیم.تیم ملی مردان ایران برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان با شکست تیم شیلی به مرحله اصلی راه یافت که به نظر من اتفاق مهمی بود زیرا در رده بالاتر با تیم های مدعی جهان مثل فرانسه، اسپانیا،مونته نگرو و... تنه به تنه شدیم و محک جدی خوردیم. ما در شرایط عادی نمی توانیم با این تیم های خوب بازی کنیم.بازیکنان ملی پوش ما در مسابقات قهرمانی جهان تجربه کسب کردند که اینها ارزشمند است و به هندبال ایران در آینده کمک می کند.هندبال در رشته های گروهی کشورمان موفق بوده است.

 مشکلات ارزی هزینه اعزام را چند برابر کرده است
 یکی از بزرگترین مشکلات کنونی فدراسیون هندبال بحث ارزی است. فدراسیون هندبال در تمامی رده ها، اعزام به خارج از کشور را دارد و می بایست تیم ها را با وجود مشکلات ارزی راهی کند.وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می کند هزینه ما برای روانه کردن تیم ها به مسابقات خارج از کشور چند برابر می شود.البته بخشی از هزینه ها از طریق حامی مالی تامین شده است اما افزایش قیمت ارز باعث می شود که ما دوندگی بیشتری داشته باشیم. این شرایط برای فدراسیون های ورزشی نگران کننده است .وی در ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پایان به کیهان ورزشی گفت:ابتدا لازم است از کیهان ورزشی نشریه قدیمی و حامی رشته هندبال تشکر کنم.کیهان ورزشی مشوق هندبال بوده و جزو نشریات سالم به شمار می آید و همیشه تاثیرگذاری خود را در ورزش دارد. نوروز باستانی را به مردم عزیز ایران تبریک عرض می کنم و امیدوارم در سال 1402 شاهد پیروزی ورزش ایران در تمامی رشته ها و میادین بین المللی باشیم.    

                                                                                                                   *کیوان طباطبایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار