PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۸۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
لیگ برتر انگلیس این روزها مقصد اصلی ستاره‌های دنیای فوتبال به حساب می‌آید. با این حال، تنها آنها نیستند که به حضور در این کشور علاقه دارند و بازیکنان جوان و آینده‌دار نیز ترجیح می‌دهند آنجا را به عنوان مقصد دوران حرفه‌ای فوتبالشان انتخاب کنند. در این مقاله نگاهی انداخته‌ایم به چند ستاره زیر 23 سال دنیای فوتبال که در تیم‌های مطرح انگلیسی در حال توپ زدن هستند:
انزو فرناندز (چلسی)

انزو فرناندز به تازگی جام‌ جهانی را بالای سر برده و به عنوان بهترین بازیکن جوان این رقابت ها انتخاب شده بود که با این سوال روبرو شد: چطور به این موفقیت رسیدید؟ تازه دو سال و نیم پیش به تیم دیفنسا جاستیسا پیوستید... این هافبک که در آن زمان تنها 21 سال داشت، با ناباوری شروع به اشک ریختن کرد. او از دیفنسا به ریورپلاته و سپس به بنفیکا پیوست و هیچوقت فکرش را نمی‌کرد که یک ماه بعد از جام‌جهانی به تیمی دیگر بپیوندد. او حالا در ازای رکورد 107 میلیون پوند در چلسی توپ می‌زند.گابریل رودریگز، مدیر تیم‌های پایه ریورپلاته در این باره می‌گوید:«دستاوردهای انزو در چنین زمان کمی ، باورنکردنی است.» او که در اواسط 2020 تنها 9 دقیقه برای تیم اصلی ریورپلاته بازی کرده بود، در دو راهی مهمی قرار گرفت : در این تیم بماند یا به طور قرضی به دیفنسا برود ؟ او در نهایت گزینه دوم را انتخاب کرد. رودریگز می‌گوید:«شرایط می‌توانست به شکل دیگری پیش برود اما خوشبختانه عملکرد او خوب بود.» به قدری خوب که مربی ریور پلاته این بازیکن را به تیم برگرداند. با توجه به حضور انزو پرز در ریورپلاته، به او لقب " آن یکی انزو" را داده بودند. استعداد انزو از 6 سالگی توسط ریورپلاته کشف شده بود و البته درخشش بدون سختی هم نبود. او در کودکی مشکل اضافه وزن داشت. رائول، پدر انزو می‌گوید:«یک روز به من گفت، ریور می‌خواهد مرا کنار بگذارد. استعداد داشت اما خیلی برایش سخت بود بدنش را روی فرم نگه دارد به همین خاطر او را در یک باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کردم و او در طول یک ماه 5 کیلوگرم کم کرد.» تمام این تلاش‌ها با پیشنهاد 18 میلیون یورویی بنفیکا در جولای 2022 پاداش داده شد. فرناندز در لیسبون هم درخشید و در اولین بازی خود در جریان دیدار انتخابی لیگ قهرمانان گلزنی کرد. انگار که تمام عمرش در اروپا بازی کرده بود. او هافبکی کامل با نیم‌نگاهی به گل محسوب می‌شد که عاملی کلیدی در صدرنشینی بنفیکا در گروه سخت خود با حضور پاری‌سن‌ژرمن و یوونتوس بود. " عقاب‌ها " با جذب این پسر به معدن طلا رسیده بودند اما با وجود علاقه زیاد از سوی باشگاه‌های دیگر، هیچکس انتظار نداشت در زمستان این باشگاه را ترک کند. همین مقدار درخشش از نظر لیونل اسکالونی کافی بود تا انزو را به جام‌جهانی ببرد. فرناندز تورنمنت را از روی نیمکت شروع کرد اما بعد از گلزنی مقابل مکزیک، تبدیل به بازیکن فیکس شد. همین 6 سال قبل او در پستی در فضای مجازی به لیونل مسی التماس کرده بود از فوتبال ملی کناره‌گیری نکند. مسی در تیم ملی ماندگار شد و حالا این دو در حال جشن گرفتن برای به پایان رساندن ناکامی 36 ساله آرژانتین در جام‌جهانی هستند.

بعد از جام‌جهانی، به قدری علاقه‌ها به انزو فرناندز زیاد بود که بنفیکا دیگر توان نگه داشتن این بازیکن را نداشت. اگر چه سران تیم پرتغالی تا آخرین لحظه سعی کردند انزو را دستکم تا پایان فصل نگه دارند اما او و مدیر برنامه‌اش هر چه در توانشان بود انجام دادند تا انتقال به چلسی اتفاق بیفتد. انزو به گرفتن تصمیمات سخت عادت دارد. او در دومین بازی خود برای چلسی پاس گلی زیبا داد و آبی‌ها امید زیادی به درخشش وی در استمفورد بریج دارند.

کودی گاکپو (لیورپول)

وقتی انتقال کودی گاکپو به ساوتهمپتون در آخرین روز پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته انجام نشد، این بازیکن به تلاش خود ادامه داد. او با نیم‌نگاهی به پنجره زمستانی در " پی‌اس‌وی " درخشید و در هر سه دیدار مرحله گروهی هلند در جام‌جهانی نیز گلزنی کرد. به نظر می‌رسید انتقال این بازیکن در ژانویه اجتناب‌ناپذیر باشد ولی از منچستریونایتد به عنوان مقصد احتمالی او نام برده می‌شد. تن‌هاخ، هموطن گاکپو این بازیکن را به خوبی می‌شناخت اما به تازگی آنتونی را از لیگ هلند در ازای 82 میلیون پوند به خدمت گرفته بود و منچستریونایتد دچار مشکلات مالی بود. خرید این بازیکن توسط لیورپول تعجب همه را برانگیخت. کسی از علاقه آنها به این بازیکن خبر نداشت و قیمت 45 میلیون پوندی او برای کسی که وارد بهترین سال‌های بازی خود نشده است، خیلی زیاد بود. با توجه به مشکلات تیم کلوپ، عملکرد این مهاجم نیز با فراز و نشیب بود اما گاکپو در برد قرمزها در دربی مرسی ساید گل اولش را زد تا لیورپول به اولین برد خود در لیگ در سال 2023 برسد. گاکپو بازیکنی نیست که از چالش وحشت داشته باشد. تمرکز و اراده بالا دو خصوصیت بارز این بازیکن است. او وقتی نتوانست به ساوتهمپتون برود، تصمیم گرفت در آیندهوون بماند و در بازی بعدی برای این تیم هت‌تریک کرد. گاکپو از 8 سالگی در آیندهوون بوده و در رده‌های پایه این تیم رشد کرده است. او می‌تواند در پست‌های مختلف خط حمله به میدان برود و الگویش نیز پله است که با توجه به این که او در سال 1999 به دنیا آمده، الگویی عادی محسوب نمی‌شود. او در آیندهوون اکثرا در سمت چپ خط حمله بازی می‌کرد و می‌توان آنجا را پست مورد علاقه‌اش دانست اما در هلند و جام‌جهانی به عنوان بازیکن شماره 10 در خط حمله بازی کرد. او در چند فصل اخیر گل‌ها و دریبل‌های چشمنوازی به ثبت رسانده و سبک بازی اش خیلی‌ها را به یاد آدریانو، مهاجم سابق اینتر می‌اندازد. ضمن این که گاکپو در دوران حضورش در آکادمی آیندهوون زیر نظر رود فن نیستلروی، یکی از گلزنان افسانه‌ای هلند، آموزش دیده است. فن نیستلروی در 150 بازی خود در لیگ برتر 95 گل زد ، رکوردی که تنها از دو مهاجم هلندی دیگر یعنی رابین فن‌پرسی و جیمی فلوید هاسلبنک کمتر است. گاکپو هم فرصت و هم استعداد کافی دارد تا خودش را در جمع این مهاجمان قرار دهد.

ویلیام سالیبا (آرسنال)

یوهان کرایوف، رونالدینیو و زیدان، هر یک حرکات مخصوص به خود را داشتند. ویلیام سالیبا نیز در این فصل حرکتی را ابداع کرده است که با کمک آن و سایر بازیکنان خط دفاع می‌تواند توپ را از حریف بگیرد. او یکی از برجسته‌ترین مدافعان جوان فوتبال اروپا محسوب می‌شود که سبک بازی‌اش در عین حال مدرن و کلاسیک است. قدرت پا به توپ خوبی دارد، در حفظ مالکیت عالی است ، همیشه از رقیب یک قدم جلوتر است و در عین حال می‌تواند دروازه را از فرو ریختن نجات دهد. او را می‌توان به لوران کوشیلنی یا تونی آدامز تشبیه کرد. درخشش سالیبا در حضور غیرمنتظره آرسنال در کورس قهرمانی، یکی از عوامل روزهای خوب تیم آرتتا محسوب می‌شود. او در سال 2019 و برای تیم اونای امری خریداری شد اما همان موقع به سن‌اتین قرض داده شد تا به پیشرفتش ادامه دهد. او یک سال بعد به آرسنال آمد و پیراهن شماره 4 را تصاحب کرد اما برای انجام اولین بازی اش با پیراهن آرسنال، مجبور شد 18 ماه صبر کند. او در این مدت دو بار دیگر قرض داده شد و پیراهنش نیز به بن وایت رسید. برخی بر این باور بودند که میکل آرتتا به سبک بازی او علاقه ندارد. بعد از 18 ماه، سالیبا ثابت کرد چرا لیاقت حضور در تمام بازی‌ها برای آرسنال را دارد و حالا یکی از بازیکنان فیکس تیمش در کنار گابریل است. آرسنال به شکلی اتفاقی موفق به ایجاد زوجی موفق شده است. سالیبا که تنها 21 سال دارد، در سال‌های آینده می‌تواند بهتر از الان شود. این که چقدر بهتر می‌شود، بستگی به تلاش خودش دارد.

الخاندرو گارناچو (منچستریونایتد)

آینده‌دارترین بازیکنان لیگ جزیره

هواداران منچستریونایتد فصل 2022-2021 را با خاطراتی خوب به یاد نخواهند آورد اما یک بازیکن به آنها دلیلی برای خوشحال بودن در آن فصل داد. منچستریونایتد در فینال " اف‌ای کاپ " جوانان مقابل ناتینگهام فارست بازی می‌کرد و در حالی که در فاصله 12 دقیقه به پایان بازی، نتیجه دیدار مساوی بود، الخاندرو گارناچو گلزنی کرد. او یک پنالتی گرفت و آن را به تور چسباند و سپس به شکل بازیکن محبوبش کریستیانو رونالدو خوشحالی کرد. سپس گارناچو یک بار دیگر توپ را برداشت، از دو مدافع حریف عبور کرد و یک گل زد تا یونایتد قهرمان شود. خیلی طول نکشید که این بازیکن برای تیم اصلی هم بدرخشد. البته رسیدن او از تیم جوانان به تیم اصلی چندان آسان نبود. بالاخره مهاجمی جوان و نترس برای هواداران پیدا شده بود که آنها را به وجد می‌آورد. او تنها بعد از دو ساعت بازی در تیم اصلی به اولین گلش رسید ، مقابل رئال سوسیداد و در لیگ اروپا تا تبدیل به جوان‌ترین بازیکن غیر انگلیسی باشگاه شود که در اروپا گلزنی می‌کند. بهترین لحظه گارناچو گل او در وقت‌های تلف شده در کراون کاتج بود. او در دقیقه 93 با استارتی سریع از دست مدافعان فولام گریخت و با خونسردی دروازه این تیم را باز کرد. او در دیدار مقابل لیدز هم گلی زیبا زد تا چهارمین گلش به عنوان یار تعویضی را وارد دروازه کرده باشد. اگر چه گارناچو هنوز برای تیم ملی کشورش بازی نکرده اما در انتخابی ماه مارس گذشته، در سن 17 سالگی به تیم ملی آرژانتین دعوت شد و همین گویای استعداد بالای او است. گارناچو همین حالا هم بازیکن محبوب هواداران محسوب می‌شود.

خولین آلوارز (منچسترسیتی)

در حالی که یکی از مهاجمان منچسترسیتی زمستان را در زمین‌های تمرین یخ‌زده سپری می‌کرد، مهاجم دیگر این تیم زیر درختان نخل در کنار لیونل مسی بود و قهرمانی جهان را تجربه کرد. مدافعین نگران ظهور یک ارلینگ هالند جدید هستند و باید تمرکزشان روی سرعت خولین آلوارز باشد. او در سن 22 سالگی توسط منچسترسیتی جذب شد و قبل از پیوستن به این تیم 6 ماه به طور قرضی در ریورپلاته باقی ماند. او در جام‌جهانی قطر به لائوتارو مارتینز، مهاجم سرشناس اینتر ترجیح داده می‌شد و نمایش‌هایش در قطر نشان داد چرا پپ گواردیولا او را جذب کرده است. مهم‌ترین خصوصیت آلوارز انرژی بالایش هنگامی که صاحب توپ نیست، محسوب می‌شود. او می‌تواند در هر تیم دیگری در لیگ برتر، مهاجم اصلی باشد. آلوارز قطعا مهاجمی ایده‌آل برای سبک بازی تیم گواردیولا است و در حالی که تنها 23 سال دارد، یکی از برجسته‌ترین مهاجمان دنیا به شمار می رود که قهرمانی جهان را نیز به دست آورده است .

رومئو بکهام (برنتفورد)

وقتی رومئو در سن 13 سالگی از آکادمی آرسنال کنار گذاشته شد، اعلام کرد که قصد دارد به تنیس رو بیاورد اما علاقه‌اش به فوتبال یک بار دیگر بر او غلبه کرد و رومئو در سال 2022 به تیم اینتر میامی پیوست ، باشگاهی که پدرش مالک آن بود . وقتی رومئو اولین گلش را در جولای 2022 و از روی ضربه آزاد زد، مقایسه‌های او با پدرش دیوید آغاز شد. او در اکتبر گذشته در زمانی که فصل " ام ‌ال ‌اس " به پایان رسیده بود، در کنار تیم دوم برنتفورد تمرین کرد و به قدری خوب بود که برای ادامه فصل به طور قرضی به " زنبورها " بپیوندد و حالا فوتبال انگلیس را تجربه می‌کند. این بازیکن در ژانویه اولین بازی خود برای برنتفورد را انجام داد و توماس فرانک ، سرمربی " زنبورها " امیدوار است که این بازیکن روزی به تیم اصلی برسد.

مویزز کایسدو (برایتون)

کایسدو تا ماه نوامبر 22 ساله نمی‌شود اما همین حالا هم با پختگی یک بازیکن کهنه‌کار عمل می‌کند و در عصری که اکثر تیم‌ها با سه هافبک بازی می‌کنند، انرژی و قدرت توپ‌گیری این بازیکن اکوادوری همه را به یاد روی کین یا پاتریک ویرا می‌اندازد. بازیکن شماره 25 برایتون عاملی کلیدی در فصل درخشان این تیم بوده است. او در اولین بازی خود مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد عالی بود ، همه جای زمین حضور داشت، مانند سپری جلوی خط دفاع ایستاده بود و تیم را به جلو می‌راند . او هر هفته اندکی پیشرفت کرده است تا شاگردان " دی‌زربی " حالا در آستانه کسب سهمیه حضور در رقابت‌های اروپایی قرار بگیرند. برایتون که در 18 ماه گذشته نیمی از بازیکنان تیم اصلی خود را فروخته در مقابل پیشنهادهای جذاب فروش کایسدو در ژانویه مقاومت کرد اما همین توجه باشگاه‌های بزرگ به او نشان از استعداد بالای این بازیکن دارد. می‌توان گفت کایسدو کسی است که تمام تکه‌های برایتون را در کنار هم نگه داشته تا این تیم در آستانه رقم زدن یک فصل تاریخی باشد.

* آرمین زمانی

برچسب ها: لیگ برتر انگلیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار