PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
قصه پرغصه یحیی و مدیران پرسپولیس!
" به نظر اگر روزی همه موانع و مشکلات مالی و اقتصادی و مدیریتی باشگاه ها و فوتبال کشور هم حل شود مادامی که فوتبال به دست اهلش نیافتد و بزرگان و پیشکسوتان که چراغ راه آینده فوتبال ما هستند کنار گود بمانند چیزی در این فوتبال عوض نخواهد شد. "
پرسپولیس از برزخ باز می گردد؟

به وقت فصل خواب خرگوشی!
23دی ماه سال 1398 یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی دوباره به پرسپولیس پیوست و جانشین کالدرون آرژانتینی شد. حدود هشت ماه بعد در پنجم شهریور ماه سال 1399 او برای اولین بار به طور غیر مستقیم مدیران باشگاه را تهدید به استعفا کرد! وی پس از شکست از استقلال در مرحله نیمه نهایی جام حذفی ضمن انتقاد شدید از عملکرد مسئولان باشگاه در فصل نقل و انتقالات از آنها خواست از خواب خرگوشی و زمستانی بیدار شوند! در تاریخ ششم بهمن ماه سال 1400" گل محمدی" مجددا با ارسال نامه ای به مدیر عامل باشگاه از سمت خود استعفاء کرد و در تمرینات حضور نیافت ! دلیل استعفاء لغو تمرین تیم و بد قولی باشگاه برای پرداخت مطالبات بود. یحیی آن زمان پا را از این هم فراتر گذاشت و به مدیران باشگاه اولتیماتوم داد که ظرف سه روز باید شروط او را محقق کنند! اول آن که میزان پرداختی‌ها را به پنجاه درصد برسانند. دوم بودجه مناسبی برای نقل و انتقالات در نظر گرفته شده و پاداش ها پرداخت شود. سوم مشکل زمین تمرین تیم حل گردد . اما داستان یحیی و مدیران باشگاه به همین جا ختم نشد بلکه در مسابقات فصل جاری لیگ برتر ، بعد از برد پرسپولیس مقابل "گل گهر سیرجان" یحیی گل محمدی در اعتراض به عدم پرداخت آپشن های قرارداد در تمرینات حضور پیدا نکرد و با سفر به دبی شایعه فسخ قراردادش را بر سر زبان ها انداخت. شایعه ای که در نشست خبری پایان بازی با پیکان مورد تائید سرمربی پرسپولیس قرار گرفت و در این خصوص توضیح داد: "کسی نه خارج از قراردادش چیزی خواسته نه هیچی! از لحاظ قراردادی بازیکنان ما را با دیگران مقایسه کنید. پاداش و این بحث آپشن به خاطر قهرمانی‌ها فعال شده است! بعضی تیم‌ها حق مسکن و راننده و تغذیه می‌دهند و آپشن‌هایی می‌گیرند که ربطی به قهرمانی ندارد. ما سه جام گرفتیم و حالا جزئی از قرارداد است. بخش مدیریت باید نسبت به قول و قراردادی که نوشته اند متعهد باشند و حرفی که می زنند را عمل کنند نه این که بعد از چند ماه باز هم خبری نباشد و من از اعتبارم بگذرم و خودم را کوچک کنم و به قول بعضی ها قهر و آشتی کنم تا چند نفر به خودشان بیایند . من اگر لازم باشد باز هم این کار را می کنم !"  او در پاسخ به سوال خبرنگاری که راجع به قهر از او سوال کرد پاسخ داد : " بحث قهر را نکنید، من فسخ کردم قهر نکردم! من الان قراردادی با باشگاه ندارم و از جلسه هیئت مدیره هم هنوز نامه‌ای به من ندادند. انگار زیاد برایشان مهم نیست‌. " پاسخ رضا درویش در مورد شایعه فسخ قرارداد سرمربی تیمش چنین بود: "فسخ باید در سازمان لیگ ثبت شود. فضای مجازی برای دیده شدن، بازارش داغ است. وقتی صد در صد مطالبات پارسال را گرفتند این بحث‌ها نیست (منظور فسخ قرارداد است ) بیست درصد فصل جدید را هم گرفتند! سازمان‌های نظارتی یک بحثی از نظر حقوقی روی قرارداد ایشان داشتند. قرارداد او به دوره گذشته برمی‌گردد و در دوره ما منعقد نشده است. اگر یک مقدار برای پرداخت آپشن‌ها طول کشیده است به همین دلیل است و دنبال این هستیم که رفع بشود."
چهار بازی سه امتیاز!
یحیی گل محمدی بعد از گرفتن دو امتیاز از بازی با تیم های ملوان و صنعت نفت در بازی حساس مقابل استقلال تاجیکستان هم متوقف شد و در حالی که هواداران امید های بسیاری داشتند که پرسپولیس بتواند در مقابل یکی از جدی ترین رقبای خود "سپاهان" در اصفهان قد علم کند و آب رفته را به جوی بازگرداند در یک بازی ضعیف با نتیجه  "یک بر صفر" مغلوب شد تا از دوازده امتیاز ممکن در این چهار بازی به سه امتیاز قناعت کند! شاید بهتر بود سرمربی پرسپولیس پیش از تصویب جریمه" ده درصدی" اعضای تیم توسط مدیران باشگاه ، خود برای تنبیه بازیکنان و بازگرداندن شرایط فنی ایده آل گذشته اقدام می کرد . این توقع به جا و به حقی بود، چرا که همانطور که پیشتر گل محمدی بارها بابت دیرکرد در پرداخت مطالبات بازیکنان و برای دفاع از حق اعضای تیمش سینه سپر کرده و مدیران باشگاه را زیر منگنه " استعفاء " و" فشار" میلیون ها "هوادار" قرار داده بود. انتظار می رفت اینجا هم مانند بسیاری از مربیان به بازیکنان خود به عنوان سرمربی تیم عتاب و خطابی کند و حتی برای حفظ ظاهر و برای یک بار هم که شده کنار مدیران باشگاه قرار گیرد، تا اتحاد و همدلی تیم در آستانه بازی با النصر فرو نپاشد. او می توانست از "تهدید" موضوع کسر ده درصد از قرارداد بازیکنان یک "فرصت"، برای ایجاد انگیزه و میل به مبارزه با حریف قدر عربستانی و قدرت نمایی مقابل مدیران باشگاه بسازد. اما او نه تنها از این کار امتناع کرد، بلکه با جبهه گیری در مقابل تصمیم اعضای هیئت مدیره که قابل تفسیر و توجیه نیز بود ، علم مبارزه علیه مدیران را بی موقع برافراشت و زمینه را برای تحریک غیر مستقیم بازیکنان برای این رودررویی و هتک حرمت مهیا کرد! تا عملا بر "نامه" تند و سرگشاده بازیکنان پرسپولیس علیه مدیر عامل باشگاه مهر تائید زده و خود را به عنوان بخش خود مختار و منفک شده ای از حوزه تحت مدیریت باشگاه و در نقش اپوزیسیون معرفی کند!
در جلسه هیئت مدیره چه گذشت؟
متن اطلاعیه باشگاه پرسپولیس که در تاریخ 23 آبان ماه منتشر شد به این شرح بود: " اعضای هیات مدیره بر این باور بوده و هستند که نتایج فعلی تناسبی با پتانسیل فنی مجموعه تیم و توانمندی‌های بازیکنان ندارد و این به معنای باور نسبت به ارزش‌های فنی و شخصیت قهرمانی اعضای پرسپولیس و تاکید بر آن است. برهمین اساس با نظر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مقرر شد، در‌ صورت نتایج مناسب تیم در بازیهای آینده به ویژه راهیابی سرخپوشان ایران به مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا، این جریمه لغو شود. همانگونه که جرایم قبلی به دنبال نتایج مناسب تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ بخشیده شد.همچنین بر خلاف شایعات و حاشیه‌سازی‌های صورت گرفته با توجه به عملکرد روشن در سال‌های گذشته، بر توانمندی کادر فنی پرسپولیس به عنوان بهترین گزینه موجود و در نتیجه اعلام حمایت از سرمربی تیم تاکید شد." همانطور که از متن این اطلاعیه بر می آید اعضای هیئت مدیره ضمن تاکید بر شایستگی و توانمندی بازیکنان و کادر فنی باشگاه اعمال جریمه ده درصدی را مشروط به تکرار نتایج نامناسب کرده و تاکید نموده اند که این جریمه مانند جرائم قبلی قابل بخشش خواهد بود. اما در مقابل این اطلاعیه پاسخ بازیکنان تیم بسیار نامتناسب ، تند و تنش زا بود ! به بخش هایی از این نامه سرگشاده اشاره می کنیم: "مشخص نیست کدام جریان بعد از اولین باخت در ۲۰ بازی اخیر، پشت این جریمه ده درصدی قرار دارد؟ چرا فصل گذشته با شکست مقابل سپاهان در ورزشگاه آزادی این طور جریمه نکردید؟ مدیریت باشگاه در تمرینات پیش ‌فصل چندین بار وعده داد که آپشن‌های قراردادها حتما تا قبل از شروع لیگ پرداخت می‌شود. وعده‌ای که متاسفانه فقط در حد دروغ بود و اعضای تیم بارها روی این وعده سرکاری حساب کردند اما هر بار امروز و فردا می‌شنیدیم. دست آخر بعد از آن همه دروغ و با تاخیر فراوان، فقط ۵۰ درصد آپشن‌های قراردادها پرداخت شد ناتوانی مدیران باشگاه در درآمدزایی و رفع موانع بر هیچکس پوشیده نیست. چرا باشگاهی مثل پرسپولیس نباید چند اسپانسر و حامی مالی قوی داشته باشد؟ چرا با وجود گذشت نه هفته از لیگ، هیچ برنامه‌ای برای استفاده از فضای پشت پیراهن و سایر بسترهای تبلیغاتی نیست؟" عاقلانه ترین تصمیم هیئت مدیره باشگاه در واکنش به نامه بازیکنان ، اعلام حمایت توامان از مدیر عامل و کادر فنی بود ، چرا که برای موفقیت تیم در بازی های باقی مانده لیگ قهرمانان فوتبال آسیا و لیگ برتر، قربانی کردن هر یک از این دو به هیچ وجه به صرفه و صلاح باشگاه نبود. نه پرسپولیس می توانست با کنار گذاشتن سرمربی معترض و ناراضی خود شرایط فنی تیم را در کوران مسابقاتی سخت و فشرده به حالت ایده آل بازگرداند ، نه کنار گذاشتن مدیر عامل باشگاه بنا به اعتراض و ناسازگاری سرمربی و اعلام حمایت بازیکنان از او به لحاظ مدیریتی می توانست اقدامی مناسب و اصولی تلقی شود. چرا که در این صورت دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شد و اعمال مدیریت در باشگاه معنی و مفهومی نمی یافت.  
در حریم سلطان!
موفقیت یحیی گل محمدی در امر هدایت پرسپولیس از زمان حضور مجددش در تیم بر هیچ کس پوشیده نیست همانطور که مشکلات و نارسایی های عدیده در فوتبال لیگ برتر ما بر همه روشن و آشکار است .بخشی از این مشکلات به سوء مدیریت و بخش دیگر به نبود قوانین ، ضوابط و شرایط فوتبال حرفه ای در کشور باز می گردد. فوتبالی کاملا ورشکسته و بلاتکلیف که هم راه های درآمد زایی در آن بسته است و هم بستر برای بهره وری متناسب از منابع حوزه های صنعتی در کشور برای همه باشگاه ها فراهم نیست و چون "ظلم بالسویه" در فوتبال ما نیست عدالت زیر سوال می رود! همانطور که اعضای هیئت مدیره از اعضای کادر فنی و بازیکنان باشگاه بابت کم ترین ایجاد موقعیت گل در چهار بازی اخیر این تیم سوالی نکردند، بهتر بود بازیکنان هم بابت ناتوانی مدیران باشگاه در درآمدزایی سرکوفت نمی زدند و به جای آن هر دو سوی ماجرا ، یکدیگر را تشویق به تلاش بیشتر برای رفع مشکلات و عبور از بحران می کردند. کاری که سال هاست در فوتبال ما انجام می شود! واقعیت آن است که پایه و اساس باشگاه داری در دنیا بر مبنای نظم و انظباط و تبعیت از قوانین و مقررات گذاشته شده است و در چنین فضایی باشگاه ها ، سرمربیان و بازیکنان هر قدر بزرگتر هم باشند میزان اطاعت و تابعیت آنها از قوانین بیشتر هم می شود. در چنین فضایی مدیران وظیفه اداره امور باشگاه را برعهده دارند و سرمربیان هماهنگ با سیاست ها و الزامات باشگاه که شامل بایدها و نباید هاست تنها به وظیفه خود عمل می کنند و بر همین مبنا باید پاسخگوی مدیران ، صاحبان باشگاه و سهامداران و حافظ منافع شان باشند. مساله پرسپولیس این نیست که آیا ابزار و بضاعت یحیی گل محمدی برای کسب مجدد عنوان قهرمانی کافی است یا خیر؟ مساله این نیست که رضا درویش و اعضای انتصابی هیئت مدیره توانایی اداره امور باشگاه را دارند یا خیر؟ مساله آن است که تحت شرایط موجود و در کوران مسابقات، تهدید دائمی به فسخ قرارداد ، استعفاء و یا لغو تمرینات تیم در آستانه مسابقات مهم آسیایی شایسته و چاره کار نیست. جان کلام در خصوص مسائل اخیر پرسپولیس را "علی پروین" گفت : "آقای درویش همه تلاشش را کرده و اگر دو روز هم بد قولی می‌کند، بازیکنان نباید اعتصاب کنند. اگر آن‌ها هم چنین تصمیمی بگیرند، گل‌محمدی نباید چنین اجازه‌ای بدهد! برای رفع اختلاف صحبت کرده ام ، فکر می کنم دیگر اختلافات حل شده است این مسائل در همه تیم ها وجود دارد ان شاالله پرسپولیس با چند برد دل هواداران را شاد خواهد کرد. با یک باخت که نمی شود بگوئید مربی برود اصلا یحیی گل محمدی برود چه کسی بیاید؟ " به نظر اگر روزی همه موانع و مشکلات مالی و اقتصادی و مدیریتی باشگاه ها و فوتبال کشور هم حل شود، مادامی که فوتبال به دست اهلش نیافتد و بزرگان و پیشکسوتان که چراغ راه آینده فوتبال ما هستند کنار گود بمانند چیزی در این فوتبال عوض نخواهد شد.
* مازیار مهرانی



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار