فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
بنجامین ششکو در اولین فصل حضور خود در بوندس لیگا گل های زیادی به ثمر رسانده و توانایی هایش را نشان داده است . او که توانسته در حد انتظارات ظاهر شود ، یکی از بهترین بازیکنان جوان در جهان محسوب می شود .بازیکن اسلوونیایی لایپزیگ سال ها قبل و در 7 سالگی فوتبال خود را در یک تیم محلی آغاز کرد . او پس از بازی در چند تیم گمنام دیگر ، سرانجام در سال 2019 با امضای قراردادی سه ساله راهی رد بولز سازبورگ شد . ششکو در فصل 2022-2021 در 37 بازی ( از جمله 6 بازی در لیگ قهرمانان اروپا ) توانست 11 گل بزند . او در 5 بازی در جام حذفی اتریش 5 گل زد و به عنوان برترین گلزن رقابت ها انتخاب شد . ششکو در ضمن 6 پاس گل داد و در قهرمانی دوگانه رد بولز سالزبورگ نقش داشت . او در فصل 2023-2022 نیز درخشان ظاهر شد و با زدن 16 گل در 30 بازی لیگ در دومین قهرمانی پیاپی این تیم سهم مهمی ایفا کرد .
فراتر از هالند !

تیم ملی اسلوونی

ششکو که می توانست برای تیم های ملی اسلوونی یا تونس بازی کند ، اسلوونی را انتخاب کرد . او 25 بازی در تیم جوانان این کشور انجام داد و در اول ژوئن 2021 در دیدار با تیم ملی مقدونیه شمالی برای نخستین بار پیراهن تیم بزرگسالان را پوشید .این بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید و ششکو جوان ترین بازیکن تیم ملی اسلوونی ( با 18 سال و 1 روز ) نام گرفت . او در 8 اکتبر 2021 در مرحله مقدماتی جام جهانی دروازه مالت را باز کرد و عنوان جوان ترین گلزن تاریخ تیم ملی اسلوونی را به دست آورد . در آن زمان 18 سال و 4 ماه و 8 روز از عمر ششکو می گذشت . او در ضمن در مقدماتی یورو 2014 موفق به زدن 5 گل شد .

مقایسه با هالند

ششکو را با ارلینگ هالند ، بازیکن منچسترسیتی مقایسه می کنند . هر دوی آنها قدبلند ( ششکو کمی بلندتر از بازیکن نروژی است ) هستند و سرعت برق آسایی دارند . ششکو در ضربات هوایی بسیار خطرناک ظاهر می شود و در بازی با هر دو پا تبحر دارد . تکنیک غنی و ارائه بازی های زیبا از دیگر ویژگی های اوست .هم تیمی های ششکو در اتریش عقیده داشتند که او می تواند به سطح هالند و حتی فراتر از وی دست یابد . ششکو در آن زمان گفت : " این مقایسه ها انگیزه ام را زیاد می کند و به من انرژی می دهد . ابدا خودم را تحت فشار احساس نمی کنم . من به راهنمایی ها توجه می کنم و به آموختن ادامه می دهم تا بتوانم به بازیکنی بهتر از هالند تبدیل شوم . هم تیمی هایم به من می گویند که با هالند شباهت زیادی دارم ، به ویژه از نظر سرعت بالا . بیشتر آنها حتی مرا بهتر از او می دانند . "

الگو

ششکو ، بازیکن نروژی را الگوی خود می داند و می گوید : " هالند بازیکن فوق العاده ای است و من برایش احترام زیادی قائلم . "او پس از بازی تیم های ملی نروژ و اسلوونی گفت : " خیلی خوشحالم که پیراهن هالند را دریافت کردم . می خواهم آن را در کلکسیون خودم نگه دارم . وقتی او از بازی من تمجید کرد ، خیلی خوشحال شدم . "

یک گلزن واقعی

مارکو رز ، سرمربی لایپزیگ می گوید : " بنجامین ششکو قابلیت های زیادی دارد . او هر روز بهتر می شود ، چه در تمرینات و چه در بازی ها . "کریستوفر ویول ، مدیر فنی سابق لایپزیگ هم می گوید : " ششکو یکی از مستعدترین جوانان فوتبال جهان به شمار می رود و می تواند به یک بازیکن بزرگ تبدیل شود . او فوق العاده سریع است و در زدن ضربات هوایی تبحر دارد . ششکو یک گلزن واقعی است که با وجود قد بلندی که دارد ، در زمره بازیکنان تکنیکی و چالاک قرار می گیرد. "

دوری از خانواده

شهر کوچک رادچه حدود 2000 نفر جمعیت دارد که همه آنها ، حتی قبل از به شهرت رسیدن بنجامین ، خانواده ششکو را می شناختند . بنجامین در کودکی به تماشای بازی های پدرش ( آلش ششکو ) می رفت که آخر هفته ها درون دروازه تیم زادگاه خود می ایستاد . بنجامین قد بلند خود را از پدرش به ارث برده ولی برخلاف او ترجیح می داد به جای اینکه توپ را از دروازه خودی دور کند ، آن را درون دروازه حریف جای دهد . مدت زیادی طول نکشید که مقامات باشگاه به استعداد بنجامین پی بردند و قرار شد که او به تیم دومزال برود . دومزال با رادچه 63 کیلومتر فاصله داشت . بنجامین به خوابگاه رفت و برای اولین بار دور از خانواده اش زندگی کرد . او در آن هنگام 15 سال داشت .دوری نوجوانان از خانواده در فوتبال امری غیرمعمول نیست . ارلینگ هالند در 16 سالگی به تنهایی زندگی می کرد و همانطور که یکی از مدیران برنامه به یاد می آورد ، بازیکن نروژی در آن زمان خودش لباس هایش را می شست . تنها زندگی کردن تجربه ای بود که باعث شد ششکو از روحیه ای قوی برخوردار شود .بنجامین رابطه خوبی با هم تیمی هایش داشت و خیلی زود دوستان زیادی پیدا کرد . او در ضمن از حمایت کادر فنی برخوردار بود .

سرعت بیشتر

شباهت های ششکو با هالند انکارناپذیر است . آنها هر دو بدنی عضلانی دارند و در عین حال چالاک هستند ولی سرعت عمل بازیکن اسلوونیایی بیشتر از همتای نروژی اوست .فصل گذشته ششکو سرعت 2/36 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد که حتی از کیلیان امباپه بیشتر بود .الویس باشانوویچ ، مدیر برنامه های ششکو می گوید : " بسیاری او را با هالند مقایسه می کنند اما من فکر می کنم که آنها دو بازیکن متفاوت هستند . آنها از نظر بدنی و سرعت شباهت هایی دارند ولی بنجامین یک بازیکن در خدمت تیم است و شاید تکنیک بهتری داشته باشد . از طرف دیگر هالند در به کار بردن انرژی خود مهارت بیشتری دارد . "

چالش بزرگ

سال هایی که در آکادمی دومزال سپری شد در تبدیل ششکو به یک بازیکن حرفه ای نقش مهمی داشت و او را برای رویارویی با چالش بازی در تیم رد بول سالزبورگ آماده کرد .تعهد و حرفه ای گری ششکو از همان سنین پائین آشکار بود . وقتی سایر بازیکنان به سرگرمی های غیرفوتبالی می پرداختند ، او به تمرینات خود ادامه می داد . ششکو بازیکنی فروتن و مودب بود و باشگاه های معتبر اروپایی نظیر بروسیا دورتموند ، یوونتوس و آژاکس آمستردام برای جذب او تلاش می کردند . ششکو که هالند را الگوی خود می دانست ، سرانجام به رد بول سالزبورگ پیوست و در این تیم توانست قابلیت های خود را به بهترین نحو نشان دهد . گفتنی است هالند در فصل 2020 -2019 پیراهن تیم رد بول سالزبورگ را بر تن می کرد .اولین بازی ششکو در تیم اتریشی در 30 ژانویه 2021 و مقابل هارتبورگ بود .

لایپزیگ

در 9 آگوست 2022 باشگاه لایپزیگ اعلام کرد که ششکو در اول ژوئیه 2023 با امضای قراردادی 5 ساله به ارزش 24 میلیون یورو به این تیم می پیوندد . او در 3 سپتامبر 2023 دو بار دروازه یونیون برلین را باز کرد و برای اولین بار طعم گل زدن برای لایپزیگ را چشید .

آینده درخشان

بنجامین ششکو قابلیت تبدیل شدن به یک ستاره را دارد و مربی تیم جوانان دومزال آینده درخشانی را برای او پیش بینی می کند . آلش مزمارشیچ می گوید : " اگر ششکو به تلاش خود ادامه دهد و روحیه قوی خود را حفظ کند و در ضمن اطرافیان دلسوزی داشته باشد ، به زودی در بالاترین سطح بازی خواهد کرد و مدتی طولانی در اوج خواهد ماند . "

*اعظم فکوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار