PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: ۸۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
تصور کنید که در 16 سالگی در یک تورنمنت بزرگ فوتبال پیراهن تیم ملی کشورتان را بر تن کرده اید . این دقیقا همان کاری است که لامین یامال نصراوی ابانا انجام داده است .ستاره بارسلونا در دیدار با تیم ملی کرواسی در جام ملت های اروپا درخشید و نقش مهمی در پیروزی 0-3 تیم ملی اسپانیا ایفا کرد .با تلاش یامال توپ به دنی کارواخال رسید و او گل سوم " ماتادورها " را رقم زد . اگر مهارت دومینیک لیواکوویچ ، دروازه بان حریف نبود ، خود یامال می توانست گل بزند .
لامین یامال، ظهور مسی آینده

رکورشکنی

در واقع با توجه به اینکه لامین در 31 بازی برای بارسا 5 گل به ثمر رسانده ، نباید از درخشش او در اروپا شگفت زده شویم .لامین روز 13 ژوئیه ، یعنی یک روز قبل از فینال جام ملت های اروپا 17 ساله خواهد شد . پیش از این کاسپر کاسلوفسکی لهستانی جوان ترین بازیکن در تاریخ جام ملت های اروپا محسوب می شد . او در ژوئن 2021 در حالی مقابل تیم ملی اسپانیا قرار گرفت که 17 سال و 246 روز از عمرش می گذشت .

قرارداد

پس از اینکه لامین 16 ساله شد ، قراردادی با باشگاه بارسلونا امضا کرد که بر طبق آن ماهیانه بین 60 تا 80 هزار یورو درآمد دارد .

بسیار خاص

ایوان کاراسکو ، مربی یامال در رده نوجوانان می گوید : " لامین می تواند کارهایی انجام دهد که حتی نمی توانیم تصور کنیم . یادم می آید که او از همان کودکی به توانایی هایش باور داشت . معمولا افراد مستعد دچار خودپسندی می شوند ولی لامین اینطور نبود . او کودک باگذشتی بود که به شهرت فکر نمی کرد . با توجه به کارهای شگفت انگیز لامین از خودم می پرسیدم که چه چیزی می توانم به او یاد بدهم . هرچقدر لامین را بهتر بشناسید ، متوجه می شوید که صفت " بازیکن تعیین کننده " برای توصیف او کافی نیست . لامین " یک بازیکن بسیار بسیار خاص " است . "

اعجوبه

خائومه مارست ، گزارشگر سابق بارسلونا و روزنامه نگار ورزشی اسپانیا روزی را به یاد می آورد که با یک اعجوبه برخورد کرد . او می گوید : " من شاهد بازی لیونل مسی بوده ام ولی درخشش لامین در فینال رقابت های کاتالونیا چیز دیگری بود . او در بازی با بازیکنانی بزرگتر از خودش درخشید . لامین در آن روز عالی ظاهر شد . "

بارسلونا

یامال در یکی از مناطق فقیرنشین اسپانیا به دنیا آمده است . مادر او اهل گینه استوایی و پدرش اهل مراکش هستند . زمانی که لامین 7 ساله بود ، هنگام بازی کردن در پارک مورد توجه استعدادیاب های بارسلونا قرار گرفت . پدر یامال دستش را گرفت و او را به باشگاه بارسا برد و پرسید : " آیا می خواهید که پسر من برای بارسا بازی کند ؟ "پدر لامین پس از شنیدن پاسخ مثبت ادامه داد : " خوب ، پس اول او را به خوبی تربیت کنید . "

آکادمی " لاماسیا "

لامال راهی آکادمی " لا ماسیا " شد ژاوی مارتین ، مدیر سابق " لاماسیا " در مصاحبه با " اسپورت " به ملاقات با لامین ، والدین او و مدیر برنامه ها ( ایوان د لا پنا ) اشاره کرد و گفت : " ما روز سه شنبه با هم دیدار کردیم و لامین روز شنبه چمدان هایش را برای آمدن به " لاماسیا " بست . "

الهام بخش

لامین لامال الهام بخش کسانی است که به تحقق رویاها باور دارند و هر چیزی را امکان پذیر می دانند .

لامین زمانی که شاهد بازی پدر و پسرعمویش در پارک بود شیفته فوتبال شد . او می گوید : " من بیشتر از آنکه در خانه باشم ، اوقات خود را در پارک سپری می کردم و فقط برای بازی کردن به خیابان می رفتم . چنین تجربیاتی تا ابد در ذهن شما می ماند . "لامین جوان ترین بازیکنی محسوب می شود که برای بارسلونا به میدان رفته است . او در حالی که 15 سال و 290 روز از عمرش می گذشت ، پیراهن این تیم را پوشید و رکورد آرماندو ساگی در سال 1922 ( بازی برای بارسا در 15 سالگی ) را شکست . لامین در ضمن جوان ترین بازیکن و گلزن تیم ملی اسپانیا ( 16 سال و 57 روز) به شمار می رود .

مقایسه با لیونل مسی

بسیاری از مردم ، لامین را با لیونل مسی مقایسه می کنند . زمانی که از اسطوره آرژانتینی درباره بازیکنانی که در سال های آینده توپ طلا را به دست خواهند آورد سوال شد ، از لامین یامال نام برد. با این حال ستاره جوان فوتبال اسپانیا واقع گرایی خود را از دست نداده است . او می گوید : " هرگز بازیکنی مانند لیونل مسی نخواهیم داشت . "شاید حق با او باشد ولی به قول معروف ، " آینده منتظر نخواهد ماند . " به زودی معلوم خواهد شد که آیا " مسی دیگری " ظهور کرده است یا خیر .

افتخاری دیگر

تاکنون ستارگان زیادی نظیر ژاوی ، آندرس اینیستا و لیونل مسی در آکادمی " لاماسیا " پرورش یافته اند و نباید از درخشش لامین یامال تعجب کنیم . او پس از اینکه در دیدار با رئال بتیس ( برتری 4-0 ) به میدان رفت ، به جوان ترین بازیکن بارسا در لالیگا در قرن بیست و یکم تبدیل شد . لامین در دقیقه 83 به جای گاوی در ترکیب بارسلونا قرار گرفت و در حالی که 15 سال و 9 ماه و 16 روز از عمرش می گذشت ، به این افتخار دست یافت .

سرشار از استعداد

ژاوی پس از این بازی گفت : " لامین بازیکن فوق العاده است و حتی می توانست امشب برای تیم ما گل بزند ولی سیلوا ضربه او را مهار کرد . لامین در این دیدار با اعتماد به نفس ظاهر شد و توانایی های خود را نشان داد . او هراسی از حریف ندارد و سرشار از استعداد است . برخی از پاس های لامین واقعا عالی بود . او علیرغم سن کم ، از پختگی زیادی برخوردار است . "ژاوی در ضمن لامین را با لیونل مسی مقایسه کرد . گفتنی است مسی در نوامبر 2003 در حالی که 16 سال داشت ، برای اولین بار برای بارسا به میدان رفت ، یعنی تقریبا چهار ماه قبل از تولد لامین .

ریشه آفریقایی

لامین یامال که به " مسی آینده " شهرت یافته ، در 13 ژوئیه 2007 در ماتارد اسپانیا به دنیا آمده ولی دارای ریشه آفریقایی است .

وینگر راست

در اوایل سپتامبر 2022 ژاوی ، لامین را برای تمرین کردن با تیم اول بارسا انتخاب کرد . او یک وینگر راست چپ پاست ، هرچند مدتی در پست مهاجم بازی می کرد . در واقع لامین در هر پستی در خط حمله می تواند موثر باشد ولی به دلیل تبحر در زدن دریبل ، در جناح راست بهترین عملکرد را دارد .با وجودی که لامین یامال در اسپانیا به دنیا آمده ، می توانست برای تیم ملی مراکش بازی کند.

*اعظم فکوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار