فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
پشت دیوار برلین


دیوار برلین که سمبل جداسازی آلمان‌غربی و کشورهای بلوک‌شرق بود، بعد از 28 سال فرو ریخت و به خاطره‌ها پیوست. در فاصله سال‌های 1961 تا 1989 که این دیوار، آلمان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرد، داستان‌ها و روایت‌های جالبی رقم خورد. در کنار تمام اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن روزها، فوتبال هم به بخش جدایی‌ناپذیر اتفاقات روزمره مردم آلمان تبدیل شد و حتی در برخی مواقع التیام آن روزهای تلخ بود. در حال حاضر بازهم فوتبال است که نام برلین را یکبار دیگر مطرح کرده است. یکشنبه 24 تیر (فردا) برلین میزبان فینال یورو 2024 است. اسپانیا و انگلیس، بازی نهایی را در ورزشگاه المپیک برلین برگزار خواهند کرد.اسپانیا با شکست بزرگان جام فینالیست شد و از تیم های شایسته این دوره از رقابت ها است. انگلیس هم باوجود ستارگان خود بازی های درخشانی انجام نداده ولی در نیمه نهایی مقابل هلند عملکرد بهتری داشت و حالا شانس قهرمانی دارد.
*
فوتبال و برلین
فوتبال و برلین یادآور چند رویداد مهم ورزشی هستند. ورزشگاه المپیک برلین نقطه تلاقی این رویدادهاست.
ورزشگاه المپیک برلین برای بازی های المپیک تابستانی 1936 ساخته شده بود. نازی ها این استادیوم را طبق نقشه های معمار «ورنر ماخ» به عنوان ابزاری برای تبلیغ قدرت رایش سوم (آلمان نازی) ساختند. پس از اتمام، ورزشگاه برلین 110 هزار تماشاگر را برای بازی های المپیک در خود جای داد.
ورزشگاه باقدمت المپیک، میزبان سه بازی درجام‌جهانی فوتبال 1974بود و درجام جهانی فوتبال 2006هم میزبان شش بازی و ازجمله بازی فینال بود. فینالجام حذفی آلماننیز هر سال در همین‌ورزشگاه برگزار می‌شود .
از زمان بازسازی در سال 2004، ظرفیت دائمی ورزشگاه المپیک 74،475 صندلی است و یکی از بزرگترین ورزشگاه های آلمان برای مسابقات بین المللی فوتبال به شمار می آید. المپیک برلین، استادیوم رده چهارم یوفا و یکی از معتبرترین مکانهای ورزشی و سرگرمی در جهان است. ورزشگاه المپیک به جدیدترین فناوری در زمینه تجهیزات نورپردازی مصنوعی و صدا مجهز است. این استادیوم 113 جایگاه VIP ، مجموعه ای از رستوران ها و دو گاراژ زیرزمینی (برای 630 ماشین) دارد.
*
برگزاری فینال پشت دیوار برلین
فینال یورو 2024 در قسمت غربی برلین برگزار می شود.فاصله ورزشگاه المپیک تا آثار بجا مانده از دیوار برلین چند متر بیشتر نیست.فینال فردا یورو 2024 پشت دیوار برلین انجام خواهد شد. اگرچه باتخریب دیوار برلین دیگر مرزبندی غرب و شرق وجود ندارد اما چند دهه پس از سقوط دیوار برلین، این محل هنوز هم یکی از برجسته‌ترین نقاط دیدنی برای بازدیدکنندگان این شهر است. بیشتر بخش‌های دیوار از منظر شهری پاک شده اما چندین سایت باقی گذاشته شد تا یادآور دوران جدایی باشند. امروزه در شهر برلین یک خط از دو ردیف سنگ‌فرش، نشانگر جای سابق دیوار برلین است.
دیدنی‌ترین و پربازدیدترین قسمت دیوار برلین گالری بخش شرقی است که با نقاشی‌های دیواری پرشماری پوشانده شده است. این نقاشی‌ها نزدیک به بیش از یک کیلومتر از دیوار را که در امتداد رود اصلی شهر قرار دارد، پوشانده‌اند.
*
ورزشگاه المپیک با یک دنیا اتفاقات خاطره انگیز
ورزشگاه المپیک برلین در آلمان فقط از «سیگنال ایدونا» و «پارک و آلیانس آرنا» ظرفیت کمتری دارد و سومین ورزشگاه بزرگ ژرمن‌ها از نظر گنجایش است. از رویدادهای غیر فوتبالی مهم در این ورزشگاه می‌توان به برگزاری جشنواره جهانی فرهنگ در سال 2011 و همچنین رکورد شکنی اوسین بولت در دوی 100 متر جهان در سال 2009 اشاره کرد.
در این ورزشگاه، آلمان موفق به حذف آرژانتین در ضربات پنالتی در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2006 شد و ایتالیا، فرانسه را در فینال مغلوب کرد و به قهرمانی رسید. ورزشگاه المپیک برلین مثل تاریخ پر از افت و خیزش، شاهد صحنه‌های خاص و پر از حرف و حدیثی در فوتبال هم بوده است. ضربه سر زین الدین زیدان به سینه ماتراتزی مدافع اسبق تیم ملی فوتبال ایتالیا در المپیک برلین اتفاق افتاد. همچنین بارسلونا در سال 2015 در این ورزشگاه موفق به بردن یوونتوس و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شد.فینال یورو 2024 به عبارتی فردا پشت دیوار برلین انجام می شود و یکبار دیگر این ورزشگاه میزبان یک رویداد مهم تاریخی در قاره سبز است.دیدار نهایی جام ملت های فوتبال اروپا موسوم به یورو 2024 شامگاه یکشنبه از ساعت 22:30 بین تیم های ملی اسپانیا و انگلیس برگزار خواهد شد.با اعلام یوفا، فرانسوا لتکسیه فرانسوی به عنوان داور دیدار انگلیس و اسپانیا انتخاب شد. این چهارمین قضاوت داور فرانسوی در یورو 2024 خواهد بود.لتکسیه پیش از این دیدار اسپانیا و گرجستان را قضاوت کرد که این دیدار با برتری قاطعانه لاروخا همراه شد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار