فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
«معلوم الحال های» مزاحم ورزش


اینطور که از شواهد و قرائن برمی آید وهمچنین از اظهارنظر بعضی از دست اندرکاران می فهمیم ، قرار است فصل آینده لیگ برتر فوتبال از اواخر ماه آینده (مرداد ماه) آغاز شود. امیدواریم همانطور که رئیس فدراسیون فوتبال وعده داده بود این مسابقات به طور منظم روزهای آخر هفته (روزهای تعطیل مثل همه جای دنیا!) برگزار شود. از اخبار و نقل ها اینطور برمی آید که گویا این بار مبارزه با فساد در فوتبال فراتر از حرف های تکراری و شعارهای بی عمل ، جدی است و دلیل بزرگ و اصلی آن هم اینکه مسئولان فوتبال و مدیران ورزش این مسئله را جدی گرفته اند.

تجربه و گذشته ثابت کرده است که برای ایجاد تغییر ، اصلاح ، تحول و... ابتدا باید بزرگترها و صاحبان مناصب همت کنند . وای به روزی که اینان در جهت مبارزه با مفاسد و حل مشکلات و دفع مزاحمان جز " حرف" کاری نکنند و عملا خود حامی مفسدان و انگل ها و مزاحمان و جاده صاف کن مسیر خرابکاری و زیاده خواهی و سوءاستفاده این عناصر باشند! ومتاسفانه از این اتفاقات و رفتارها در ورزش ما کم رخ نداده است. همانطور که بالاتر گفتیم این بار گویا ماجرا فرق می کند و بزرگترها و صاحبان مقام و منصب با جدیت وارد گود مبارزه با فساد شده اند و می خواهند در این باره کاری انجام دهند و قدمی بردارند. برای مثال همین چند روز پیش بود که وزیر محترم ورزش پس از پایان نشست مشترک با مدیران عامل باشگاه های ایران و دپارتمان صدور مجوز باشگاهی در جمع خبرنگاران حرف های محکم، منطقی و امیدوارکننده ای ، از جمله درباره مبارزه با فساد در ورزش - و خاصه رشته ای مثل فوتبال - مطرح کرد تا به قول ایشان اولا هرچیزی سر جای خودش قرار بگیرد و ثانیا زحمات و تلاش های مفید و مخلصانه ای که در ورزش و فوتبال صورت می گیرد با تخلفات و سوء استفاده " عده ای معلوم الحال" بر باد نرود. اهالی ورزش – و خاصه فوتبال - خوب می دانند که سالهاست در فوتبال ما عده ای معلوم الحال نفوذ کرده و بعضا در ارکان ورزش راه پیدا کرده و عنان آن را به سمت و سویی می کشانند که بیشتر دلخواه و در جهت منافع آنان است تا منافع ورزش کشور و خواست مردم و دوستداران !

این عناصر که علی رغم " معلوم الحال"! بودن خیلی وقت ها مورد توجه مسئولین ورزش بوده و پست های مهمی به آنها سپرده می شود( برای نمونه به اتفاقات و بگیروببندهایی که اخیرا در فوتبال کشور رخ داده توجه بفرمایید!) و حتی گاه در رسانه های مهمی مثل صدا وسیما به عنوان عناصر آگاه و کارشناس! اظهار فضل هم برای بینندگان عزیز وارجمند!! می کنند، بزرگترین عامل سروسامان نیافتن ورزش به شدت مستعد کشورمان هستند. آقای هاشمی در همین اظهاراتی که بالاتر اشاره شد( و در یکی از صفحات مجله به طور مفصل آمده) به درستی می گوید که باید به استاندارد سازی در همه بخش ها - از جمله باشگاهداری - کمک کرد اما ایشان و همه اهالی ورزش باید بدانند - که خوب هم می دانند - همین عناصر معلوم الحال به لطایف الحیل مانع از رعایت استانداردها و اصول در ورزش می شوند و علت اصلی هم این است که اینان در اثر عدم رعایت اصول و استانداردها می توانند اسم و رسمی به هم بزنند و صاحب پست و مقام شوند. از آقای تاج که خود را از معتقدان به اصول انقلابی و آرمان های ملی و اعتقادی می داند می پرسیم که آیا الحق والانصاف در تعیین افراد برای تصدی امور حساس فوتبال ، اصول و استانداردها را رعایت و" خیرالموجودین" را برگزیده اید؟ مگر فوتبال یا ورزش ما به کسانی مجهول الهویه و گمنام بدهکار است که اسباب نامداری و پولداری آنها را فراهم آورد ؟! ما که از حرفه ای گری حرف می زنیم - و برای چندمین بار تکرار می کنیم که عملا از اصول و استانداردهای آن فرسنگ ها دوریم - باید بدانیم که یکی از اصول مسلم حرفه ای گری ، سپردن کار دست افراد کاردان و شایسته است. آیا آقایان مدیران و مسئولان ورزش و فوتبال این اصل و اصول دیگر را رعایت می کنند ؟ این فسادی که همه از آن دم می زنیم و وزیر محترم ورزش در همین مصاحبه خود به صراحت می گوید" کوچکترین فساد هم در ورزش قابل قبول نیست" از همین جاها و این اهمال و غفلت ها شروع می شود و ‌شکل می گیرد ؟ در هرحال سخن را بیش از این کش ندهیم و خواننده گرامی را خسته نکنیم. حرف آخر اینکه در جامعه ای که خود را عزادار و سیاهپوش سرور آزادگان جهان می داند و نوای"حسین، حسین" از هر کوی و برزن و مسجد و منزل آن به گوش می رسد ، وجود فساد در هیچ عرصه و حوزه ای - از جمله ورزش - قابل قبول نیست و باید با " هشیاری و روش های پیشگیرانه" بساط فساد را جمع کرد و اصولا اجازه شکل دهی به آن نداد و... همانطور که در آغاز مطلب آوردیم ، گویی این بار مبارزه با فساد در ورزش و فوتبال جدی است چون مهمتر از هر نشانه ای ، مسئولانی از آن دم می زنند که تاکنون ثابت کرده اند پای حرف خود می ایستند و اهل عمل هستند.

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار