PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - July 22 2024
کد خبر: ۸۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
در المپیک پاریس نوآوری‌هایی وجود دارد که می‌تواند در تاریخ این بازی‌ها ثبت شود که یکی از آنها مراسم رژه با قایق در رودخانه سن است.
کیهان ورزشی-

دقیقاً 100 سال بعد از آخرین برگزاری بازی‌های المپیک در پاریس و 128 سال از احیای مدرن آن در آتن، بازی‌های تابستانی هنوز هم می‌تواند ظاهر تازه‌ای را برای سی و سومین دوره خود ارائه دهد. از مراسم افتتاحیه در آب گرفته تا حضور ورزش‌های جدید و جایزه برای ورزشکاران.
در اینجا نگاهی به برخی از نوآوری‌هایی می‌اندازیم که در تاریخ بازی‌های امسال ثبت می‌شوند. 
* مراسم افتتاحیه شناور 
برای این اولین بار در تاریخ المپیک مراسم افتتاحیه خارج از ورزشگاه و روی آب برگزار می‌شود: هزاران ورزشکار روز جمعه در رودخانه سن با قایق به سمت برج ایفل مراسم رژه را برگزار خواهند کرد. 
این انتظار وجود دارد 320 هزار نفر تماشاگر این مراسم در پاریس باشند. 220 هزار نفر نیز به صورت رایگان می‌توانند مراسم را تماشا کنند. مراسم اختتامیه در 11 آگوست در ورزشگاه ملی استید دو فرانس پس از میزبانی دوومیدانی در هفته پایانی برنامه ریزی شده است.
* برابری جنسیتی 
پاریس جایی بود که زنان برای اولین بار در المپیک 1900 با 22 ورزشکار شرکت کردند. این دوره برای اولین بار، زنان سهمی برابر با مردان از سهمیه ورودی دارند. توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، گفت: «این کمک ما به جهان برای برابر جنسیتی است». 
نسبت 2.2 درصدی ورزشکاران زن در سال 1900 به 23 درصد در بازی های 1984 لس آنجلس رسیده بود، جایی که جوآن بنوا آمریکایی اولین ماراتن المپیک زنان را برد.
از آنجایی که مجموع ورزشکاران زن به 50 درصد نزدیک شد، کمیته بین المللی المپیک بر تیم های المپیک که به طور سنتی فقط مردان را برای مسابقه می فرستادند، فشار آورد، بنابراین عربستان سعودی، قطر و برونئی برای اولین بار در لندن در سال 2012 ورزشکاران زن را شرکت دادند. سه سال پیش نیز در بازی‌های المپیک توکیو کشورها موظف شدند تا هر کدام یک مرد و یک زن را برای پرچم‌دار شدن در مراسم افتتاحیه انتخاب کنند.
*جایزه نقدی
فدراسیون جهانی دوومیدانی اعلام کرده است که به مدال‌آوران طلا در المپیک پاداش می‌دهد، اقدامی که باعث خشم کمیته بین‌المللی المپیک شد. هر کدام از 48 مدال طلای دوومیدانی پاریس، 50000 دلار جایزه دریافت می‌کنند. قرار است این فدراسیون در المپیک لس‌آنجلس به مدال‌آوران نقره و برنز هم جایزه بدهد.
کمیته بین‌المللی المپیک نمی‌خواهد این روند توسعه پیدا کند ‌و ترجیح می‌دهد که نهادهای حاکمه درآمدهای المپیک خود را صرف پروژه‌های توسعه کنند. 
* موج‌سواری در تاهیتی
موج‌سواری در تاهیتی را به تصاویر کارت پستال‌های موجود در بازی‌های المپیک پاریس اضافه کنید. برگزاری یک رویداد در نیمی از جهان دور از شهر میزبان المپیک، منحصر به فرد نیست اما این بار با المپیک همزمان است. در سال 1956 قوانین قرنطینه اسب در استرالیا به این معنی بود که مسابقات سوارکاری در استکهلم 5 ماه قبل از مراسم افتتاحیه در ملبورن برگزار شد.
برچسب ها: المپیک پاریس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار