PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - July 27 2024
کد خبر: ۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
بدترین خریدهای منچستریونایتد در دوران مالکیت گلیزرها

با روی کار آمدن سر جیم رتکلیف و خرید سهام باشگاه منچستریونایتد در اوایل سال 2024، دوران 18 ساله مالکیت خانواده گلیزر در اولدترافورد به پایان رسید. البته گلیزرها در زمینه خرج کردن برای تیم اصلی هیچوقت کم نگذاشتند و بیش از 2 میلیارد پوند روی خرید بازیکنان سرمایهگذاری کردند اما در میان این سرمایهگذاریها، برخی از خریدها هم آن طور که باید موفق از کار در نیامدند تا بدانیم پرداخت پول زیاد همیشه هم تضمینکننده موفقیت نیست. به همین بهانه وبسایت گل نگاهی انداخته به بدترین خریدهای باشگاه منچستریونایتد در دوران مالکیت گلیزرها .

اندرسون

فرگوسن هم تا قبل از پایان دادن به حضور 26 ساله خود در اولدترافورد، خریدهای بدی داشته است که بدترین آنها اندرسون برزیلی بود که در تابستان 2007 در ازای 26 میلیون پوند از پورتو به منچستر آمد. استعدادیابان به فرگوسن گفته بودند که اندرسون از وین رونی هم بهتر خواهد بود. اندرسون در فصل اول 38 بار برای " شیاطین سرخ " به میدان رفت و البته حتی یک گل هم نزد و بعد از آن نیز مصدومیتها سراغش آمدند و نتوانست جلوتر از پل اسکولز و مایکل کریک خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کند. اندرسون در نهایت در فوریه 2015 از یونایتد جدا شد.

هنریک مخیتاریان

مخیتاریان در جولای 2016 در ازای 26 میلیون پوند از بروسیادورتموند خریداری شد و در دو سالی که در اولدترافورد بود، بعضا لحظات خوبی داشت. او در فصل اول و در مسیر موفقیت یونایتد در لیگ اروپا 6 گل زد اما در نهایت به این معروف شد که توانایی درخشش در بازیهای بزرگ را ندارد و بعد از مدتی اعتماد ژوزه مورینیو را نیز از دست داد و بعدها به عنوان بخشی از انتقال الکسیس سانچز به منچستریونایتد، به آرسنال فروخته شد. او در آرسنال هم ثبات لازم را نداشت اما این روزها در اینتر خوب میدرخشد و نشان داده که منچستریونایتد به خاطر چه استعدادهایی به سراغش رفت.

اوون هارگریوز

با وجود این که هارگریوز در آخرین فصل حضورش در آلیانز آرنا، اکثرا به خاطر مصدمیت غایب بود، یونایتد 17 میلیون پوند در سال 2007 برای خرید این هافبک به بایرنمونیخ پرداخت کرد. البته این ریسک در آغاز جواب خوبی داد و هارگریوز در فصل اول حضورش در اولدترافورد عالی بود اما بعد از پایان فصل اول ، تنها 5 بار دیگر برای این تیم به میدان رفت. هارگریوز دچار مصدومیتهای متوالی و سنگین شد و دیگر نتوانست به روزهای خوب برگردد و یونایتد در سال 2011 او را بازیکن آزاد اعلام کرد. این هافبک هم به منچسترسیتی رفت اما آنجا هم فقط یک بار در لیگ به میدان رفت و در نهایت در سن 31 سالگی بازنشسته شد. فرگوسن در کتابش ، هارگریوز را بدترین خرید دوران خودش نامیده است.

هری مگوایر

نفر بعدی در این لیست، گرانقیمتترین مدافع جهان است که بعد از انتخاب تنهاخ به عنوان سرمربی تبدیل به یک نیمکتنشین شد و در فصل اول مربی هلندی تنها 8 بار در لیگ از ابتدا به میدان رفت و اگر چه با جنگیدن برای جایگاهش توانست در فصل گذشته به ترکیب برگردد اما هنوز هم در مورد کیفیت او تردیدهای فراوانی وجود دارد. مگوایر تنها 6 ماه بعد از پیوستن به منچستریونایتد در ازای 80 میلیون پوند از لستر در سال 2019، به عنوان کاپیتان این تیم انتخاب شد اما هیچوقت نشان نداد که انتخاب درستی بوده است و عجیب نبود که تابستان گذشته بازوبند از او گرفته شد. مبلغ انتقال بالا باعث شد انتقاد کردن از او خیلی راحت شود و اگر چه این روزها به ترکیب برگشته اما هیچوقت نتوانست ثابت کند که مدافعی برجسته است و حضورش در ترکیب این تیم گویای این است که یونایتد در سالهای اخیر چقدر در خرید بازیکنان خوب، عملکرد ضعیفی داشته است.

ویکتور والدز

دروازهبان اسطورهای بارسلونا در اکتبر 2014 و برای ادامه درمان مصدومیت زانویش که باعث منتفی شدن انتقالش به موناکو شده بود، به اولدترافورد آمد و در زمستان قراردادی 18 ماهه با " شیاطین سرخ " بست اما تا قبل از فروخته شدن به میدلزبرو تنها در دو بازی برای تیم انگلیسی به میدان رفت. شرایط وقتی برای این دروازهبان بدتر شد که فنخال اعلام کرد که او از بازی در تیم ذخیرهها سر باز زده است. او حتی اجازه پیدا نکرد در عکس تیمی فصل 2016-2015 منچستریونایتد حضور پیدا کند و کمدش در رختکن هم از او پس گرفته شد.

مورگان اشنایدرلین

اشنایدرلین بعد از درخشش در ساوتهمپتون تیمهای بزرگ زیادی را خواهان خود میدید و این منچستر بود که در سال 2015 توانست با پرداخت 30 میلیون پوند ، او را به خدمت بگیرد. این بازیکن فرانسوی در اولین فصلش در اولدترافورد 38 بازی انجام داد اما با حضور مورینیو به جای فنخال، تبدیل به یک بازیکن تعویضی شد و بعد از این که در فصل 2017-2016 تنها در دو بازی لیگ برتر به میدان رفت، در ازای 20 میلیون پوند به اورتون فروخته شد.

بهبه

وقتی بهبه در سال 2010 در ازای 7 میلیون پوند از ویتوریا گیمارش به انگلیس آمد، بازیکنی کاملا ناشناخته بود. او در اولین فصل تنها 7 بار در ترکیب به میدان رفت و سپس به تیم های بشیکتاش، ریوآوه و پاکوش د فریرا قرض داده شد تا این که بنفیکا در سال 2014 او را خرید. این انتقال یکی از عجیبترین انتقالهای این لیست است.

ویلفرد زاها

وقتی زاها در سال 2013 از کریستال پالاس با مبلغ 15 میلیون پوند به منچستریونایتد آمد، خیلیها انتظار اتفاقات بزرگی را برای او داشتند. خود شخص فرگوسن بود که زاها را برای پیوستن به " شیاطین سرخ " متقاعد کرده بود اما وقتی او پا به اولدترافورد گذاشت، فرگوسن دیگر رفته بود و دیوید مویس هم با وی مثل یک بازیکن ناخواسته رفتار می کرد. زاها کلا 167 دقیقه به عنوان بازیکن منچستریونایتد به میدان رفت و نتوانست فنخال را هم راضی کند که به او بازی دهد . او در نهایت ، در سال 2015 به کریستال پالاس برگشت.

رادامل فالکائو

وقتی یونایتد موفق شد فالکائو را به طور قرضی در سال 2014 از موناکو بگیرد، سران این باشگاه فکر میکردند یکی از بزرگترین انتقالات تابستان را انجام دادهاند. فالکائو در فصل قبلتر در لیگ فرانسه در 20 بازی 11 گل زده و بعد از درخشش در پورتو و اتلتیکومادرید خودش را به عنوان یکی از مرگبارترین مهاجمان اروپا معرفی کرده بود ولی مصدومیتها در موناکو مانع از درخشش بیشتر این مهاجم شد. سران یونایتد اما بیتوجه به این علامت هشدار دهنده حاضر شدند 16 میلیون پوند خرج کنند و در نهایت ، معلوم شد اشتباه بزرگی کردهاند. مهاجم کلمبیایی در 29بازی تنها 4 گل زد . مدیران یونایتد تمایلی نداشتند که بند خرید این مهاجم را فعال کنند و بعد از این که او دوره ناموفقی در چلسی داشت، مشخص شد که آنها تصمیم درستی در دائمی نکردن این انتقال گرفتهاند.

ممفیس دیپای

بعد از اولین دوره رونالدو در اولدترافورد، باشگاه یونایتد از پیراهن شماره 7 خود دیگر شانس نیاورد. دیپای در سن 21 سالگی به نظر میرسید بتواند پا جای پای کریستیانو رونالدو بگذارد ، به خصوص که در فصل 2015-2014 با زدن 22 گل با پیراهن آیندهوون ، آقای گل لیگ هلند شده بود. همین عملکرد باعث شد تا سران یونایتد 31 میلیون پوند برای خرید دیپای پرداخت کنند اما خیلی زود مشخص شد او برای بازی در لیگ برتر انگلیس مناسب نیست. او در 53 بازی تنها 7 گل زد و در سال 2017 به لیون فروخته شد.

دونی فندبیک

هیچکس نفهمید که چرا سران یونایتد تصمیم گرفتند در سال 2020 برای خرید فندبیک از آژاکس 40 میلیون پوند هزینه کنند . با گذشت 4 سال ، هنوز هم این کار منطقی به نظر نمیرسد. وقتی سولسشر به یونایتد آمد، در پست فندبیک بازیکنان خوب زیادی داشت و به وضوح از همان اول میلی به استفاده از فندبیک در ترکیب نشان نداد. فندبیک امیدوار بود با روی کار آمدن تنهاخ شرایط عوض شود اما او در دو فصل اخیر نتوانسته فرم و آمادگی خوبی داشته باشد. او در ژانویه 2024 به طور قرضی به آینتراخت رفت تا راه فراری پیدا کند اما در بوندسلیگا هم ناموفق بود و سران تیم آلمانی میلی به دائمی کردن قرارداد وی نشان ندادند. حالا هم این هافبک به خیرونا رفته و اولدترافورد را ترک کرده است.

جیدن سانچو

دو سال طول کشید تا سران یونایتد موفق شوند سانچو را از دورتموند به خدمت بگیرند اما این بازیکن در 82 بازی اول خود تنها 12 گل زده و 6 پاس گل داده تا نشان دهد مدیران منچستریونایتد نباید 72 میلیون پوند برای خرید او سرمایهگذاری میکردند. سانچو در اولدترافورد فقط سایهای از آن وینگر درخشانی است که فوتبال آلمان را به آتش کشیده بود . وقتی فرصتش پیش آمد، سران یونایتد در باز پس فرستادن سانچو به دورتموند تعلل نکردند. تنهاخ فصل گذشته سانچو را از تیمش کنار گذاشته بود . اختلافاتی بین این مربی و بازیکن وجود دارد ولی نباید فراموش کنیم که سانچو برای " شیاطین سرخ " عملکرد خوبی نداشته و به نظر میرسد که از نظر فیزیکی با استانداردهای لیگ برتر برابری نمیکند.

پل پوگبا

پوگبا در آغاز فوتبالش در تیمهای پایه منچستریونایتد رشد کرد و او را یکی از آیندهدارترین بازیکنان این تیم در سالهای آخر دوران حضور فرگوسن میدانستند. با این حال او در سال 2012 قرارداد " شیاطین سرخ " را رد کرد تا به یوونتوس برود و در آنجا تبدیل به یکی از بهترین هافبکهای دنیا شد. همین مسئله باعث شد که یونایتد با شکستن رکورد آن زمان و پرداخت 89 میلیون پوند در سال 2016، این هافبک فرانسوی را به تیمش برگرداند. پوگبا بیش از 200 بازی برای یونایتد انجام داد و در روزهای اوجش هم بازی را برای " شیاطین سرخ " درمیآورد اما مشکل این بود که هیچوقت نتوانست ثبات کافی از خود نشان دهد و مصدومیتها هم در این اتفاق بیتاثیر نبودند. کار به جایی رسید که در سال 2022 و هنگام جدایی از یونایتد، هواداران هم بر ضد این هافبک شده بودند.

روملو لوکاکو

وقتی یونایتد در سال 2017 حاضر شد 75 میلیون پوند برای خرید لوکاکو به اورتون بپردازد، به نظر میرسید برد بزرگی کرده است. او سه فصل عالی در گودیسون پارک گذرانده و 68 گل زده بود. به نظر میرسید او قطعه آخر پازل تاکتیکی مورینیو در اولدترافورد باشد. مهاجم بلژیکی در اولین فصل عالی بود و 28 گل زد. با این حال در بازیهای مهم و مقابل 6 تیم بالای جدول نمیتوانست گلزنی کند. آمار گلزنی لوکاکو در فصل دوم با پیراهن " شیاطین سرخ " ، افت محسوسی کرد و مورینیو هم در میانه فصل اخراج شد.

آنخل دیماریا

دیماریا بعد از درخشش در فینال لیگ قهرمانان سال 2014 به منچستریونایتد پیوست اما نتوانست متناسب با مبلغ 60 میلیون پوند خریدش - که در آن زمان یک رکورد بود - عمل کند. اگر چه این بازیکن آرژانتینی گاهی اوقات جادویی ظاهر میشد اما نتوانست در سیستم سفت و سخت فنخال آزادی کافی داشته باشد و خانوادهاش هم نتوانستند به زندگی در انگلیس عادت کنند. یونایتد با فروش او به پاریسنژرمن در ازای 44 میلیون پوند، بخشی از مبلغ خریدش را باز پس گرفت تا کابوس حضور دیماریا در اولدترافورد بعد از تنها یک فصل به پایان برسد.

الکسیس سانچز

وینگر اهل شیلی عملکردی عالی در آرسنال داشت اما در روزهای آخر حضورش در جمع " توپچیها " سوالاتی در مورد عمکلرد او مطرح میشد و هواداران یونایتد خیلی زود فهمیدند دلیل این سوالها چه بوده است. سانچز در یونایتد سالانه 14 میلیون پوند حقوق میگرفت و در ازای آن در طول یک سال و نیم حضورش در این تیم تنها 3 گل زد. همین باعث شد تا به اینتر قرض داده شود و بعد هم این قرارداد دائمی شد . خرید سانچز قطعا یکی از فاجعهبارترین خریدهای عصر مدرن لیگ برتر انگلیس بود.

آنتونی

اریک تنهاخ در دوران حضورش به عنوان سرمربی منچستریونایتد اشتباهات زیادی کرده است اما خرید آنتونی قطعا در صدر این اشتباهات جای میگیرد. مربی هلندی فکر میکرد روحیه جنگنده آنتونی برای تیم انگلیسی خوب است اما وینگر برزیلی نتوانست همان کیفیتی را داشته باشد که در هلند داشت. آنتونی در اولین فصلش با پیراهن منچستریونایتد ، تنها 8 گل زد و فصل پیش نیز 3 گل به ثمر رساند تا به آمار بد خود ادامه دهد. منتقدان این بازیکن معتقدند او بسیار قابل پیشبینی است و وقتی پا به توپ میشود، سرعت بسیار پایینی دارد ، همیشه سرش پایین است و تقریبا هیچوقت در یک سوم پایانی زمین انتخاب درستی نمیکند ، مدافعین حریف به راحتی او را متوقف میکنند و خیلی به پای چپش متکی است. به طور خلاصه، این بازیکن 24 ساله استانداردهای یک بازیکن منچستریونایتد را ندارد و قطعا در تابستان سوالاتی جدی در مورد آینده او وجود خواهد داشت. در هر صورت ، سران یونایتد 85 میلیون پوند برای خرید او خرج کردهاند!

*آرمین زمانی

برچسب ها: منچستریونایتد
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار