PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - July 27 2024
کد خبر: ۸۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
یورو 2024 به روایت آمار
رکوردهایی برای شکسته شدن؛ بازیکن 16 ساله، مربی 36 ساله!

رقابتهای جام ملتهای اروپا با قهرمانی اسپانیا خاتمه یافت. اتفاقات و رویدادهای یورو 2024 به روایت آمار از این قرار است.

صفر: بلژیک اکنون در هشت دیدار مرحله حذفی یورو حضور داشته ولی هرگز در وقت های اضافه بازی نکرده است.

1: دو رویداد برجسته برای اولین بار در گروه پنجم رخ داد. رومانی صدرنشین گروه شد و اوکراین در یک بازی یورو به تساوی دست یافت. دانمارک هم صعود از مرحله گروهی را برای دومین بار پیاپی تجربه کرد. اسپانیا بدون دریافت گل، مرحله گروهی را به پایان رساند و انگلستان خارج از کشور خود، در فینال یک رقابت مهم حضور یافت. همه این اتفاقات برای اولین بار در یورو رخ می داد. همچنین انگلستان اولین تیمی است که پس از عقب افتادن در بازیهای مرحله یک هشتم، یک چهارم و نیمه نهایی، در نهایت پیروز شده و به دیدار نهایی راه پیدا می کند.

2: گل فرانسیسکو کنسیسائو برای پرتغال مقابل چک به معنی پیوستن وی به باشگاه گلزنان پدر و پسر در یورو بود. پدرش، سرجیو در یورو 2000 موفق به گلزنی شده بود. تنها پدر و پسر دیگری که موفق به گلزنی در رقابتهای یورو شده بودند، انریکو کیه زا (1996) و فدریکو کیه زا (2020) برای ایتالیا بودند.

3: دیوگو کاستا به اولین دروازه بانی تبدیل شد که در یک بازی در رقابتهای یورو، سه پنالتی را مهار می کند. وی در مصاف مرحله یک هشتم نهایی پرتغال مقابل اسلوونی موفق به انجام این کار شد. او همچنین اولین دروازه بانی است که در ضربات پنالتی یک دیدار یورو، گلی دریافت نکرده است. در عین حال مدافع عنوان قهرمانی یورو در سه دوره گذشته در مرحله یک هشتم نهایی حذف شده است (ایتالیا در یورو2024، پرتغال در یورو 2020 و اسپانیا در یورو 2016) و گرت ساوت گیت سومین مربی است که به دومین فینال خود در یورو می رسد. دو نفر قبلی هلموت شون و برتی فوگتس آلمانی بودند.

4: اسپانیا اولین کشوری است که برای چهارمین بار قهرمان یورو می شود. همچنین پس از پیروزی انگلستان مقابل سوئیس، چهار بازی از پنج دیدار مرحله یک چهارم نهایی انگلستان در رقابتهای یورو، در ضربات پنالتی به نتیجه رسیده است. سوئیس هم در چهار بازی از مجموع پنج دیدار مراحل حذفی خود در این مسابقات، با ضربات پنالتی نتیجه را مشخص ساخته است.

5: آلمان در دیدار نخست خود 5-1 از سد اسکاتلند گذشت تا به اولین تیم رقابتهای یورو پس از دوره نخست در سال 1960 تبدیل شود که در دیدار افتتاحیه، پنج گل می زند. در آن سال یوگسلاوی 5-4 از سد فرانسه گذشت. هری کین هم پنجمین بازیکنی است که در بیش از یک دیدار نیمه نهایی یورو گلزنی می کند. نفرات قبلی والنتین ایوانف، ویکتور پوندلنیک، دراگن زجیگ و کریستیانو رونالدو بودند.

6: رونالدو اولین بازیکنی است که در شش یورو حضور یافته است. اولین بار در سال 2004 در این مسابقات حاضر شد. او همچنین تعداد بازیهای خود در این مسابقات را به عدد 30 رساند و رکوردش را بهبود بخشید و با 39 سال و 151 روز سن، به مسن ترین بازیکنی تبدیل شد که در ضربات پنالتی این مسابقات گلزنی می کند. وی نتوانست رکورد 14 گل زده خود در این رقابتها را افزایش دهد و این یعنی ژردان شقیری بازیکن سوئیس تنها فوتبالیست اروپایی است که در شش تورنمنت مهم قبلی (یورو و جام جهانی) گلزنی کرده است.

7: اسپانیا در هفت دیدار پیاپی در یورو 2024 پیروز شد. هیچ تیمی تا پیش از این بدون نیاز به ضربات پنالتی موفق به انجام این کار نشده بود.

8: اسپانیا و ایتالیا برای هشتمین بار در یک رقابت یورو به مصاف هم رفتند و این یک رکورد محسوب می شود. این همچنین پنجمین یوروی پیاپی است که این دو تیم با هم برخورد می کردند. به علاوه آلمان هم توانست برای هشتمین بار در دیدار افتتاحیه خود پیروز شود و یک رکورد را ثبت کند.

9: فرانسه در 9 دیدار پایانی مرحله گروهی 9 تورنمنت آخر خود موفق به پیروزی نشده است (5 تساوی و 4 شکست). آنها آخرین بار در جام جهانی 2006 مقابل توگو پیروز شدند. اگرچه این تیم هرگز در دیدار افتتاحیه خود در یورو شکست نخورده است (7 برد و 3 تساوی). 9 گل از 12 گل میکل اویارزابال به عنوان بازیکن تعویضی به ثمر رسیده است. او گل برتری اسپانیا را در فینال یورو به انگلستان زد.

11: آلبانی به اولین تیمی تبدیل شد که پس از سال 2008 در نیمه اول به ایتالیا گل می زند و نهایتا توانست به روند 11 بازی این تیم بدون دریافت گل در نیمه اول خاتمه دهد.

12: دنی کارواخال و ناچو به یازدهمین و دوازدهمین بازیکنانی تبدیل شدند که در یک تابستان رقابتهای یورو و لیگ قهرمانان اروپا را فتح می کنند.

13: انگولو کانته پس از برتری فرانسه مقابل پرتغال در مرحله یک چهارم نهایی، رکورد 13 بازی بدون شکست را در رقابتهای یورو به ثبت رساند (7 پیروزی و 6 تساوی). این بدون در نظر گرفتن بازیهایی است که به ضربات پنالتی کشیده شده است. روند وی در مرحله نیمه نهایی توسط اسپانیا قطع شد. ساوت گیت هم در حالی به فینال رسید که در 13 بازی خود به عنوان مربی شکست نخورده بود (به غیر از بازیهایی که به ضربات پنالتی کشیده شده است). این طولانی ترین رکورد شکست ناپذیری یک مربی محسوب می شود که آن هم توسط لاروخا شکسته شد.

15: اسپانیا در این دوره 15 گل به ثمر رساند و رکورد خودش در سال 2020 و فرانسه در سال 1984 با 14 گل را شکست.

16: لامینه یامال با حضور در دیدار اسپانیا مقابل کرواسی و برتری 3-0 با 16 سال و 338 روز، به جوان ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد. سپس 24 روز بعد با گلزنی مقابل فرانسه در مرحله نیمه نهایی به جوان ترین گلزن تاریخ مسابقات تبدیل شد. با حضور در فینال یک روز پس از 17 سالگی اش، جوان ترین بازیکن تاریخ فینال هم لقب گرفت.

18: در سومین بازی مرحله گروهی، مانوئل نویر دروازه بان آلمان برای هجدهمین بار در بازیهای یورو به میدان رفت و رکورد جان لوئیجی بوفون را با هفده بازی شکست.

19: آردا گولر از ترکیه به جوان ترین بازیکنی تبدیل شد که در بازی اول خود گلزنی می کند. در سن 19 سال و 114 روز مقابل گرجستان گلزنی کرد و رکورد رونالدو را با 14 روز بهبود بخشید.

20: جود بلینگام هافبک انگلستان با 20 سال و 353 روز، به جوان ترین بازیکنی تدیل شد که در دو دوره یورو حضور می یابد و سپس با 21 سال و 7 روز جوان ترین بازیکن حاضر در دو بازی یک چهارم نهایی لقب گرفت.

22: باکایو ساکا (22 سال و 313 روز) به جوان ترین بازیکنی تبدیل شد که در دو فینال یورو حضور یافته است. او رکورد قبلی مربوط به اولی هوینس (24 سال و 167 روز) برای آلمان غربی مقابل چکسلواکی در سال 1976 را شکست.

23: ندیم بایرامی در ثانیه 23 مقابل ایتالیا موفق به گلزنی شد و رکورد قبلی متعلق به دمیتری کریچنکو از روسیه (67 ثانیه) را شکست. دومینیک سوبوسلایی از مجارستان با 23 سال و 234 روز سن، جوان ترین بازیکنی است که کاپیتانی یک تیم را در یورو بر عهده داشته است.

27: هیچ یک از 27 بازی آخر چک در رقابتهای یورو بدون گل خاتمه نیافته است.

29: گرجستان بیست و نهمین تیمی است که به مرحله حذفی یورو راه می یابد. جورجی مامارداشویلی هم در 4 بازی این تیم 29 بار دروازه را نجات داد و این یعنی 11 بار بیش از هر دروازه بان دیگری در یورو 2024.

36: یولین ناگلزمن مربی آلمان با 36 سال و 327 روز سن، جوان ترین مربی است که هدایت یک تیم را در رقابتهای یورو بر عهده می گیرد. او رکورد سرچکو کاتانچ مربی سابق اسلوونی را با 6 روز اختلاف شکست. کیلین امباپه هم با سرعت 36.5 کیلومتر در ساعت، سریع ترین بازیکن رقابتهای یورو نام گرفت.

38: وقتی لوکا مودریچ کاپیتان کرواسی (38 سال و 289 روز) مقابل ایتالیا گلزنی کرد، رکورد ایویکا واستیچ اتریشی را به عنوان مسن ترین گلزن تاریخ یورو شکست. خسوس ناواس هم از اسپانیا (38 سال و 231 روز) به مسن ترین بازیکن (غیر از دروازه بان) تبدیل شد که در نیمه نهایی یورو یا جام جهانی حضور می یابد.

41: په په بازیکن با تجربه پرتغال در جریان بازی مقابل چک و برتری 2-1 به مسن ترین بازیکن تاریخ مسابقات یورو تبدیل شد و سپس این رکورد را مقابل ترکیه، اسلوونی و فرانسه بهبود بخشید. در آخرین بازی 41 سال و 130 روز سن داشت.

50: تساوی بدون گل هلند و فرانسه در مرحله گروهی، به روند 50 بازی رقابتهای یورو که حداقل یک گل در آن به ثمر رسیده بود، خاتمه داد. آخرین بار بازی دو تیم انگلستان و اسکاتلند در یورو 2020 به تساوی بدون گل انجامید.

64.8: پرتغال میانگین تصاحب توپ 64.8 درصد را در جریان 5 بازی خود در یورو به ثبت رساند. هیچ تیم دیگری بیش از 60 درصد مالکیت توپ نداشت.

91.2: آلمان با 91.2 درصد پاس کامل، بالاترین میزان را در میان 24 تیم مرحله نهایی به ثبت رساند.

100: گل برتری کوین چوبوت برای مجارستان مقابل اسکاتلند در دقیقه 100، دیرترین گلی بود که در یک دیدار یورو در وقت معمول بازی به ثمر رسید.

117: 117 گل در رقابتهای یورو به ثمر رسید و میانگین 2.3 گل در هر بازی ثبت شد. گل میکائیل گریگوریچ برای اتریش مقابل ترکیه، صدمین گل این مسابقات بود.

290: 290 بازیابی توپ توسط اسپانیا در رقابتهای یورو، یک رکورد در این زمینه محسوب می شود و 38 مورد بیشتر از انگلستان رده دومی است.

*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: یورو ۲۰۲۴
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار