PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - August 03 2024
کد خبر: ۸۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
نابغه در سایه!

لوئیس دلافوئنته تیمی را به قهرمانی اروپا رساند که در یک مسیر بسیار دشوار باید با ایتالیا، کرواسی، آلمان و فرانسه بازی می‌کرد. مصدومیت پدری در دقایق ابتدایی بازی با آلمان و تعویض اجباری او و در ادامه بازی با فرانسه با سه محروم و مصدوم یعنی دنی کارواخال، پدری و روبین لو نورماند، کار بزرگی بود که ‌‌دلافوئنته و تیمش انجام دادند. مسیر اسپانیا شاید از این دشوارتر نمی‌شد‌. پیروزی مقابل سه قدرت کلاسیک فوتبال اروپا در مرحله گروهی و مراحل حذفی که یکی از آنها(آلمان) میزبان تورنمنت بود، باعث شد برای بازی فینال هم اسپانیا را شانس اول پیروزی بدانند.

لوئیس دلافوئنته به اولین سرمربی تاریخ تبدیل شد که در یوروی کمتر از 19 سال، یوروی کمتر از 21 سال و یوروی بزرگسالان موفق به کسب عنوان قهرمانی می‌شود. واقعیت این است که " لاروخا " با شایستگی به مقام نخست یورو رسید. تیمی که یک روز قبل تولد 17 سالگی لامین یامال را در اردو جشن گرفته بود، به لطف درخشش این بازیکن کم سن و بازیکنان شایسته ای همچون ویلیامز، رودری، روئیز، اولمو و ... از ابتدای شروع این جام، دست به جادو زد و حریفان را یکی پس از دیگری شکست داد. " لاروخا " بعد از 12 سال یک بار دیگر بر تخت آقایی فوتبال قاره سبز تکیه زد و پس از قهرمانی در دوره‌های 1964، 2008 و 2012 چهارمین قهرمانی اش را جشن گرفت تا با سبقت گرفتن از آلمان، پرافتخارترین تیم یورو‌ها شود.

این جشن در حالی شکل گرفت و چهارمین افتخار برای اسپانیایی‌ها در حالی به دست آمد که ثابت کردند وابسته به یک بازیکن خاص نیستند

زیرا در خلال جام همه از نقش رودری، هافبک دفاعی عضو منچسترسیتی در بازی تیم قرمزپوش بار‌ها تعریف کردند اما وقتی در آغاز نیمه دوم بازی فینال این ستاره ارزنده به خاطر مصدومیت از ترکیب بیرون رفت، یامال، ویلیامز و بقیه نفرات شایسته پا پس نکشیدند و حتی بر شدت حملات خود افزودند و موقعیت‌های گل زیادی خلق کردند.

اسپانیا نه فقط برنده جام شد بلکه به یکسری رکورد‌های جالب رسید و بازیکنانش افتخاراتی کسب کردند.از جمله دنی اولمو مسابقات را به عنوان بهترین گلزن به پایان رساند زیرا در این تورنمنت 3 گل زد و 2 پاس گل داد. همینطور نیکو ویلیامز، جوانترین گلزن فینال جام ملت‌های اروپا در 56 سال گذشته ، با 22 سال و 2 روز سن شد. دلافوئنته هم به موفق‌ترین مربی تاریخ یورو‌ها تبدیل شد که در یک دوره با 7 برد یعنی 100 درصد مسابقات به مقام نخست رسیده است. " ماتادور‌ها " همچنین با 15 گل زده در مجموع 7 مسابقه یورو، رکورد گلزنی تیمی در دوره‌های مختلف را که با 13 گل زده متعلق به فرانسه در یورو 1984 بود، جابجا کردند.

ظهور دلافوئنته

از یورو 2008 تا سال 2022 که ‌‌دلافوئنته سرمربی اسپانیا شد، نیمکت این تیم بزرگ در اختیار لوئیس آراگونس، وینسنت دل‌بوسکه، جولین لوپتگی، فرناندو هیرو و لوئیس انریکه بود. با این حال ناکامی اسپانیا در یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022، به معنی پایان دوران چهار ساله مربیگری لوئیس انریکه در این تیم بود. اسپانیا به‌عنوان یک مدعی قهرمانی وارد مسابقات شد ولی با شکست مقابل مراکش در ضربات پنالتی، حذف زودهنگامی داشت. فدراسیون فوتبال اسپانیا بلافاصله جلسه تشکیل داد و بعد از قطع همکاری با انریکه، لوئیس دلافوئنته را به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. او سرمربی تیم زیر 21 ساله‌های اسپانیا بود و با تیم‌های پایه این کشور نتایج درخشانی گرفته بود. امتیاز بزرگ دلافوئنته، سابقه همکاری‌اش با نسل بازیکنان جوانی است که در ماه‌های گذشته وارد تیم ملی اسپانیا شده‌اند. او بلافاصله بعد از پایان دوران بازی، مربیگری را از تیم‌های محلی ایالت باسک شروع کرد تا اینکه به سرمربیگری اتلتیک بیلبائو رسید. او در سال 2011 روی نیمکت آلاوز نشست، ولی فقط چند ماه در این تیم دوام آورد . فدراسیون اسپانیا پس از آن، دلافوئنته را به‌عنوان سرمربی تیم زیر 19 ساله‌ها انتخاب کرد و او در سال 2015 توانست این تیم را به قهرمانی اروپا برساند. او بعد از استعفای سلادس، به‌عنوان سرمربی تیم زیر 21 ساله‌های اسپانیا انتخاب شد و با این تیم هم قهرمانی اروپا را تجربه کرد. او همچنین در المپیک توکیو موفق شد اسپانیا را به فینال برساند که تیمش بعد از شکست مقابل برزیل به مدال نقره رسید.

قهرمانی پس از زلزله

مهم‌ترین ماموریت دلافوئنته صعود با تیم ملی اسپانیا به یورو 2024 بود. با این حال او نه تنها تیمش را به این مسابقات رساند بلکه با یک رکورد جالب توانست چهارمین قهرمانی " لاروخا " را رقم بزند. او در شرایطی دست به این کار زد که با همان بازیکنان جوان تیم‌های پایه اسپانیا که روزگاری شاگردش بودند، موفقیت قابل توجهی را به دست آورد. قهرمانی قاطع تیم مردان اسپانیا در یورو 2024 تنها 11 ماه بعد از تاجگذاری تاریخی تیم ملی زنان این کشور در جام جهانی رقم خورد. تیم زنان " لاروخا " هم بعد از پشت سر گذاشتن حواشی مختلف با پیروزی میلی‌متری مقابل انگلیس به عنوان قهرمانی دست یافته بود. آن موفقیت اما بلافاصله تحت‌الشعاع خوشحالی نامتعارف لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در جشن قهرمانی قرار گرفت و زمینه‌ساز زلزله بزرگی در رأس هرم مدیریتی ورزش برتر در این کشور شد. فیفا 2 ماه بعد روبیالس را به مدت 3 سال از هرگونه فعالیت ورزشی محروم کرد و او به زودی به اتهام آزار جنسی به دادگاه خواهد رفت. روبیالس که بعد از جام جهانی 2022 دلافوئنته را به سرمربیگری تیم ملی مردان انتخاب کرد، به همراه پدرو روچا به فساد مالی و دریافت رشوه هم متهم شده و نیروهای پلیس فروردین گذشته برای جمع‌آوری مدرک به محل سکونت این 2 نفر و چند تن دیگر از مقامات بلندپایه فدراسیون یورش بردند.

نسل جدید

تیم ملی اسپانیا به قدری از استعدادهای کاربلد و بزرگ آکنده شده که هیچ حاشیه و اتفاق ناگواری راه این تیم را برای موفقیت سد نمی‌کند. شاید پاسخ اصلی را بتوان در سیستم استعدادیابی و نحوه کارکرد باشگاه‌های کوچک پیدا کرد. ستاره‌های نوپا اینجا و آنجا در آکادمی‌ها و باشگاه‌های کوچک پرورش داده می‌شوند و فدراسیون فوتبال اسپانیا ارتباط قدرتمند و مهمی با این نهادها ندارد‌. بازیکنان بدون دخالت مدیران ارشد رشد می‌کنند و کم‌کم (یا در مورد بازیکنانی مانند یامال و ویلیامز به سرعت) از باشگاه‌های بزرگ سر در می‌آورند. شاهد اصلی این موضوع موفقیت کم‌نظیر تیم‌های ملی اسپانیا در رده‌های سنی است. نسل پپ گواردیولا و لوئیس انریکه در المپیک خانگی 1992 به همراه تیم زیر 23 سال " لاروخا " به مدال طلا دست یافتند و تیمی متشکل از ژاوی ارناندس و ایکر کاسیاس در سال 1999 به قهرمانی در جام جهانی جوانان فیفا رسید. اسپانیا در حد فاصل سال‌های 2002 تا 2019 مجموعاً 8 بار فاتح جام ملت‌های زیر 19 سال اروپا شد و نسل‌های طلایی مختلف " لاروخا " در این بازه زمانی از بازیکنانی مانند فرناندو تورس، جرارد پیکه، سرخیو راموس، داوید سیلوا، آلوارو موراتا، اونای سیمون و دنی اولمو بهره می‌برد. این سطح از تجربه و درخشش ، راه را برای موفقیت تیم‌های ملی بزرگسال هموار کرده و حتی مدیرانی مانند روبیالس هم نمی‌توانند روی چنین ساز و کار منظمی اثر منفی بگذارند ، ساز و کاری که از سرمربیان و مدیران میانی کاربلد در پرورش و استفاده از استعدادهای شایسته بهره می‌گیرد. موضوع روبیالس برای اسپانیایی‌ها تازگی ندارد و آنها احتمالاً خارج از خانواده فوتبال و ورزش هم با اخبار متعددی از فساد سیاسی و اقتصادی روبرو می‌شوند اما کار بزرگی در تحول و تغییر اکو سیستم فوتبال این کشور رخ داده و بازتاب آن را در سطح فنی و حرفه‌ای بازیکنان کم سن و سال می‌بینیم.

اوج گیری انفجاری فوتبال اسپانیا از سال 2008 کلید خورد و حالا شاهد موج دوم آن هستیم. ستاره‌ها در زمین می‌درخشند و سرمربیان در لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا خودنمایی می‌کنند. در جهان فوتبال اخبار پرسروصدا و حواشی گوناگونی به گوش می‌رسد اما در نهایت نتیجه بازی 90 دقیقه‌ای بین 2 گروه 11 نفره اهمیت دارد و موفقیت در چمن سبز فوتبال می‌تواند حوادث بیرون از زمین را هم متوقف کند یا تغییر دهد. تیم ملی اسپانیا از اواسط شهریور به میدان مسابقه برمی‌گردد و در دور گروهی لیگ ملت‌های اروپا با تیم‌های صربستان، سوئیس و دانمارک روبرو خواهد شد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها