PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۸۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
چه چیز مهم‌تر است: پول یا بازگشت به اوج؟
تصمیم مهم دخیا

یکسال از جدایی دیوید دخیا، دروازهبان شماره یک سابق منچستریونایتد از جمع " شیاطین سرخ " میگذرد . این دروازهبان اسپانیایی در طول این یک سال به هیچ تیم جدیدی ملحق نشده و در حالی که پیشبینی میشود حرفهای نگفته زیادی نیز داشته باشد، در هیچ مصاحبهای شرکت نکرده است. گفته میشود سکوت او به خاطر احترامی است که برای باشگاه سابقش قائل است. هر چه که باشد او 12 سال در اولدترافورد حضور داشت و نمیخواهد رابطه خوبش با هواداران را خراب کند.

این روزها در حالی که پنجره نقل و انتقالات تابستانی باز است و باشگاهها به دنبال تقویت تیمهای خود هستند، شایعاتی درباره علاقه باشگاه جنوا به این دروازهبان شنیده میشد اما طولی نکشید که دستمزد درخواستی بالای او ادامه مذاکرات را غیر ممکن کرد. همین موضوع باعث شده است تا سوالی بسیار مهم به وجود بیاید. آیا دخیا واقعا میخواهد به فوتبال و روزهای اوجش برگردد یا فقط به دنبال کسب درآمد است؟

خروج زشت

دخیا بعد از خروج تعجبآورش از جمع " شیاطین سرخ " در جولای سال گذشته، یک سال را در سکوت سپری کرده است. او فکر میکرد با وجود به پایان رسیدن قراردادش همچنان در اولدترافورد باقی خواهد ماند و انتظار داشت قراردادش تمدید شود اما مدیران منچستریونایتد در لحظه آخر تصمیم گرفتند پیشنهاد تمدید قرارداد متفاوتی ارائه کنند ، قراردادی با دستمزد کمتر و در عین حال شروع به تلاش برای جذب آندره اونانا کردند. بدیهی است که این رفتاری ظالمانه با یکی از بازیکنان وفادار باشگاه یونایتد بود. به او نه تنها قراردادی با دستمزد کمتر پیشنهاد شده بود بلکه قرار بود تبدیل به دروازهبان دوم شود . هیچکس دخیا را برای رد چنین پیشنهادی ملامت نکرد. با این حال به پایان رسیدن دوران طولانی حضور دخیا در اولدترافورد، غمانگیز بود. او در سالهای حضورش در منچستریونایتد تبدیل به پرسابقهترین دروازهبان تاریخ این باشگاه شد و بیشتر از هر دروازهبان دیگری در تاریخ " شیاطین سرخ "، دروازه این تیم را بسته نگه داشت.

استراحت

درک اتفاقاتی که بعد از این جدایی برای دروازهبان اسپانیایی افتاد، سخت است. دخیا طبیعتا بلافاصله بعد از جدایی از یونایتد، پیشنهاداتی برای حضور در باشگاههای جدید دریافت کرد اما به دلایلی نامعلوم، ترجیح داد تا از دنیای فوتبال فاصله بگیرد و به این نتیجه رسید که هیچیک از پیشنهاداتش به قدری وسوسهکننده نیست که در تیمی جدید به میدان برود. با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، دخیا بدون تیم ماند. به نقل از اتلتیک، دخیا از رفتار اریک تنهاخ و مدیر ورزشی وقت منچستریونایتد به شدت آزرده خاطر شده و حتی به فکر بازنشستگی از فوتبال هم افتاده بود. با این وجود، او اعلام بازنشستگی نکرد و گاهی اوقات تنها تصاویری از تمرینهای انفرادی اش در فضای مجازی پخش میشد. حتی در مقطعی شایعه بازگشت دخیا به یونایتد شنیده شد و هواداران این تیم را هیجانزده کرد ، با این حال چنین انتقالی حتی نزدیک به انجام هم نبود.

سختگیری

او در فرصت استراحتی که پیدا کرد به اسپانیا برگشت تا با همسر و دخترش وقت بگذراند. دخیا به عنوان بازیکن یونایتد هم عادت داشت زیاد به اسپانیا سفر کند چون همسرش به انگلیس نیامده بود و حتی در اظهارنظری مشهور گفته بود که از شهر منچستر خوشش نیامده است. در هر صورت کسی دخیا را به خاطر وقت گذراندن در کنار خانوادهاش ملامت نخواهد کرد. با این حال، به نقل از " اتلتیک "، تنها 5 ماه بعد از شروع دوران استراحت ، این دروازهبان دلش برای حضور در میادین تنگ شد و شروع به انجام تمرینهای جدی برای کسب آمادگی کافی و بازگشت کرد. با باز شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی، شایعات هم به شکلی اجتناب ناپذیر در مورد این دروازهبان و باشگاه جدیدش آغاز شد و گفته میشد که تعدادی از باشگاههای عربستانی به این او علاقه دارند. در آن زمان، یک منبع نزدیک به دخیا به سایت گل اعلام کرد که این دروازهبان قرار است در انتخاب باشگاه جدیدش سختگیری کند و همین اتفاق هم افتاد. پنجره زمستانی بسته شد و دیوید دخیا هنوز تیم جدیدی نداشت.

ثبات یا پول؟

دخیا در سال جدید به انگلیس برگشت و به تمریناتش ادامه داد و ظاهرا این روزها آماده است اما ماجرای اسرارآمیز او همچنان ادامه دارد. او هنوز در مورد آیندهاش ساکت است و تمایلی برای صحبت با رسانهها ندارد. او از زمان قطع همکاری با خورخه مندس در سال 2019، بدون مدیر برنامه بوده است و همین موضوع هم کار این دروازهبان را برای پیدا کردن باشگاهی جدید، سختتر کرده است ، چرا که دوستان و نزدیکان دخیا آن ارتباطاتی که یک مدیر برنامه دارد را ندارند و در عین حال مذاکرات بسیار کمتری با باشگاهها صورت میگیرد. " اتلتیک " گزارش کرده بود که اولویت دخیا برای انتخاب جدید، باشگاهی است که در شهری حضور داشته باشد که برای دخیا و خانوادهاش ثبات به ارمغان بیاورد و گفته میشود همچنان پیشنهاداتی از سوی باشگاههای عربستانی، ایتالیایی و آمریکایی روی میز است. با این حال باید دید منظور دخیا از ثبات چیست .

دستمزد هنگفت

خیلی طبیعی است که فوتبالیستها بخواهند تا جای ممکن درآمد بیشتری داشته باشند اما دخیا دیگر نمیتواند دستمزدی که در یونایتد میگرفت را از باشگاههای جدیدش طلب کند. گفته میشود دخیا در منچستر هفتهای 375 هزار پوند دستمزد دریافت میکرد. این دستمزد عجیبی است که سران یونایتد در سال 2019 و هنگام تمدید قرارداد 4 ساله دخیا با او بستند که برای یک دروازهبان رقم بسیار بالایی است. برای مقایسه باید گفت که ادرسون، دروازهبان برزیلی منچسترسیتی هفتهای 190 هزار پوند دستمزد دریافت میکند و آلیسون، سنگربان شماره یک باشگاه لیورپول نیز چیزی در حدود هفتهای 150 هزار پوند میگیرد. البته میتوان آن دستمزد سنگین را به این شکل توجیه کرد که دخیا در آن زمان باثباتترین و بهترین بازیکن منچستریونایتد بود و فقط 28 سال داشت. در آن زمان دخیا در طول 4 سال قبل، 3 بار برنده جایزه بهترین بازیکن سال باشگاه یونایتد شده بود و خیلیها او را ناجی یونایتد در دوران خوزه مورینیو و همچنین اوله گونار سولسشر میدانستند. ضمن این که دخیا دروازهبان شماره یک تیم ملی اسپانیا هم بود اما شرایط او با آن زمان خیلی تفاوت کرده است.

تغییر اوضاع

دخیا این روزها 33 سال دارد و تقریبا 15 ماه است که در یک دیدار رسمی فوتبال حضور پیدا نکرده است. او در این دوران حتی در کنار یک تیم فوتبال هم تمرین نکرده و تمام تمرینهایش انفرادی بوده است. یکی از دلایل کنار گذاشته شدن دخیا در یونایتد این بود که توانایی بازی پا به توپ به اندازه مورد نظر مربیان را ندارد. به همین خاطر هم اونانا به اولدترافورد آمد چون پا به توپ بسیار بهتری داشت و شوت گیر بهتری بود اما در همان مقطع چند اشتباه از دخیا نیز باعث شد که مهارتهای او در بسته نگه داشتن دروازه کمتر از همیشه به چشم بیاید که اوج آن در فینال افای کاپ و دیدار مقابل منچسترسیتی بود. آخرین بازی دخیا برای تیم ملی اسپانیا نیز در اکتبر 2020 بود. او در آن مسابقه اشتباهی کرد که منجر به پیروزی اوکراین شد. او در مسابقات یورو تبدیل به بازیکن ذخیره شد و در جامجهانی 2022 هم اصلا در فهرست تیم ملی کشورش قرار نگرفت. با وجود تغییر شرایط برای این دروازهبان و ناتوانی او در وفق دادن خودش با خواستههای جدید مربی دروازهبانها، به نظر میرسد دخیا باید خودش به دنبال پیدا کردن باشگاه جدیدی باشد و همچنین کمترین دستمزد ممکن را هم درخواست کند.

جدیت

هر باشگاهی که تصمیم به جذب دخیا بگیرد، ریسک بزرگی کرده است ، چرا که به بازیکنی اعتماد میکند که برای مدت زمانی طولانی از میادین دور بوده است. جنوا پیشنهاد داد تا دخیا را به یکی از 5 لیگ برتر اروپا برگرداند و همچنین او در یکی از بهترین شهرهای کشور ایتالیا زندگی کند ، جایی که فاصله دخیا با خانهاش تنها یک پرواز دو ساعته بود. این که چنین انتقالی به خاطر درخواست مالی دخیا منتفی شد، نشان میدهد که شاید علاقه این دروازهبان برای بازگشت به دنیای فوتبال چندان هم جدی نباشد. دخیا یک ماه دیگر فرصت دارد باشگاهی را پیدا کند که برایش جذاب باشد و اگر برای بازگشت به دنیای فوتبال جدی باشد، قطعا باید استانداردهایش را پایین بیاورد. حتی همان موقع هم که دخیا در یونایتد بود، این طور به نظر میرسید که دنیای فوتبال در حال عبور از دروازهبانانی با سبک بازی اوست. اگر او میخواهد یک بار دیگر به صورت حرفهای به مستطیل سبز پا بگذارد، باید از همین حالا و با جدیت تا قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات به دنبال باشگاهی جدید باشد و بداند که دیگر نمیتواند مثل سابق انتظار دستمزدهای نجومی داشته باشد.

*آرمین زمانی

برچسب ها: داوید دخه آ
نام:
ایمیل:
* نظر: