PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - August 31 2024
کد خبر: ۸۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
یک هلندی دیگر در تیم " تن هاخ "
شیطان جدید

انتقال مارکو آرناوتوویچ به اینتر در ابتدای فصل گذشته ضربه بزرگی برای بولونیا بود. مهاجم اتریشی دو فصل ستاره آنها بود و احساس می شد که با رفتن وی، قدرت گلزنی بولونیا کاملا از بین خواهد رفت. در همین حال، جانشین احتمالی او به وظیفه رهبری خط حمله فکر نمی کرد. جاشوا زیرکزی در اولین فصل حضورش در سری آ تنها دو گل به ثمر رسانده بود و تردیدهای موجهی در بین هواداران و مطبوعات در مورد عملکرد او وجود داشت. حتی مربی او هم قانع نشده بود، با این حال 9 ماه بعد، تیاگو موتا به زیرکزی لقب "رهبر” داد و او را با یکی از هم تیمی های سابقش در بارسلونا مقایسه کرد. موتا به اسکای اسپورت ایتالیا گفت: « ابراهیموویچ و باتیستوتا الگوهای زیرکزی هستند که دو بازیکن عالی محسوب می شوند اما او مرا به یاد رونالدینیویی می اندازد که در بارسلونا با وی بازی کردم ولی من نمی توانم او را با کسی مقایسه کنم. او فقط جاشوا است و خاص است.” این دیدگاهی است که ظاهراً در میان استعدادیابان منچستریونایتد، آرسنال، میلان و یوونتوس مشترک بود و زیرکزی را به یکی از ارزنده ترین بازیکنان بازار نقل و انتقالات تابستانی تبدیل کرد. با این حال، این یونایتد است که پس از موافقت با پرداخت مبلغ بیش از 40 میلیون یورو (5/33 میلیون پوند / 5/43 میلیون دلار) بند آزادسازی بازیکن 23 ساله، برنده رقابت برای جذب او شده است.

زیرکزی در شیدام، شهری در غرب روتردام، از مادری نیجریه ای و پدری هلندی به دنیا آمد که از دوران کودکی از رویای او برای فوتبالیست شدن حمایت کرد. همانطور که اخیراً در مصاحبه با گاتزتا دلو اسپورت اعتراف کرد، او هیچ گزینه دیگری نداشت. البته او واقعاً نمی توانست در مکانی بهتر به دنیا بیاید. در واقع زمانی که یک روزنامه نگار به او گفت که بازیکنی "تماشایی” است، زیرکزی پاسخ داد: "من فقط "هلندی” هستم . " این احتمالاً دقیق ترین توصیف است. زیرکزی خود را محصول زمین‌های تمرین یوهان کرایف می‌داند. او به گاتزتا گفت: "من فکر می کنم آنچه که آمریکا در زمین های بسکتبال دارد، ما در هلند با زمین های پنج نفره داریم. این کار تو را سخت می کند، باید باهوش تر باشی، باید راهی پیدا کنی تا با مردانی که بزرگتر و قوی تر از خودت هستند مبارزه کنی. من در خیابان ها فوتبال را یاد گرفتم و اینجاست که خلاقیت جان می گیرد.” با توجه به فداکاری و استعداد فوق العاده او، طولی نکشید که توانمندی زیرکزی توجه باشگاه های برتر هلند را به خود جلب کرد و او پس از سه سال حضور در باشگاه تن هاخ در سال 2016 با فاینورد قرارداد بست. او کمتر از یک سال را با باشگاه شهر خود سپری کرد اما پس از آن به بایرن مونیخ منتقل شد. این مهاجم نوجوان احساس کرد که این حرکت مناسبی برای پیشرفت او به عنوان یک بازیکن است و مطمئناً پس از دو گل در هشت دقیقه ابتدایی بوندسلیگا، در بازی‌های مقابل فرایبورگ و ولفسبورگ در دسامبر 2019، به نظر می‌رسید که در آلیانز آره‌نا یک فوق ستاره شود. در آن زمان فقط 18 سال داشت. با این حال، زیرکزی علیرغم ایفای نقشی کوچک اما مهم در رقابت های سه گانه بایرن، نتوانست واقعاً آنطور که باید خودش را نشان بدهد. او یک فصل خوب را به صورت قرضی در اندرلخت پشت سرگذاشت که در آن 16 بار در 38 بازی لیگ برتر بلژیک گلزنی کرد ولی باواریایی ها در عوض بلافاصله او را در پایان فصل 2022-2021 به بولونیا فروختند.

بولونیا زمینه رشد زیرکزی را فراهم می‌کرد اما این روند ، کند و گاهی دردناک بود. ایده اولیه این بود که زیرکزی در خط حمله در کنار آرناوتوویچ بازی کند ولی آمدن موتا به عنوان مربی در سپتامبر 2022 همه چیز را تغییر داد، زیرا ملی پوش سابق ایتالیا فقط می خواست او در خط حمله بازی کند. آرناوتوویچ برای بازی در خط حمله مورد تایید قرار گرفت و این فقط به دلیل تجربه او نبود. همانطور که زیرکزی به Corriere della Sera اعلام کرد: " به هر حال آنطور که موتا می خواست من از نظر ذهنی آماده نبودم.” او مدتی را که روی نیمکت سپری می‌کرد به تماشای حرکات آرناوتوویچ گذراند، درست همانطور که در تمام بازی‌ها و تمرینات بایرن در سکوت به مطالعه روبرت لواندوفسکی پرداخته بود. با شروع فصل 2024-2023 مشخص بود که او درس های ارزشمندی از موتا آموخته است. از همان روز اول پیش فصل، او اولین نفری بود که به تمرین رسید و به محض اینکه آرناوتوویچ به اینتر رفت، تمام تلاش هایی که داشت به نفعش تمام شد. او به " کوریره " توضیح داد: «زمان آن رسیده است که یک قدم به جلو بردارم تا مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرم و نشان دهم که آماده هستم و از فرصت استفاده کنم». او دقیقا همین کار را کرد. زیرکزی در مورد این واقعیت که ترجیح می‌دهد در دو خط جلو بازی کند کاملاً شفاف بود و به هیچ وجه خود را جایگزین آرناوتوویچ نمی‌دانست اما در فصل گذشته کار فوق‌العاده‌ای را در هدایت خط حمله بولونیا انجام داد.

در واقع، او با 11 گل و 5 پاس گل خود، یکی از دلایل اصلی بود که باشگاهی که آخرین بار 22 سال پیش در اروپا بازی کرد - در جام اینترتوتو - جواز حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده را به دست آورد. البته تعداد گل‌هایش آنچنان هیجان‌انگیز نبود اما دلیل اینکه چرا زیرکزی مورد تحسین قرار گرفت و صحبت‌های زیادی در مورد نقل و انتقالش وجود داشت، توانایی فوتبالی همه جانبه او بود.

مهاجم تازه‌وارد منچستریونایتد در اولین بازی فصل مقابل فولام، با زدن گل سه امتیازی در دل هواداران جا باز کرد. در این بازی تیم اریک تن هاخ با تک‌گل جاشوا زیرکزی، اولین برد را دشت کرد. خرید تازه " شیاطین سرخ " تنها 15 دقیقه در زمین حضور داشت و در دقیقه 87 پایش به گلزنی باز شد. سرمربی هلندی از عملکرد منچستر در ابتدای راه راضی بود: «این تازه اولین بازی ما در فصل جاری بود اما کسب این پیروزی برای تقویت اعتماد به نفس و باور ما خوب است. در کنار سه امتیازی که کسب کردیم، عملکردمان هم خوب بود. هنوز می‌توانیم و باید در برخی از موارد پیشرفت کنیم. طبیعی بود که در بازی اول ضعف‌هایی داشته باشیم. رویارویی با فولام همیشه سخت است، چون آنها در کار با توپ بسیار خوب هستند اما فکر می‌کنم ما خیلی خوب دفاع کردیم، به‌خصوص اینکه خیلی خوب حریف را پرس کردیم. فولام نتوانست از زیر فشار ما خارج شود و این نکته خوبی بود.» تن هاخ همچنین از درخشش زیرکزی تمجید کرد: «زیرکزی در بازی‌سازی هم شرکت می‌کند و گل هم می‌زند که این برای یک مهاجم مهم است. جاشوا باید در محوطه جریمه حریف باشد تا کار را تمام کند. زیرکزی کیفیت بالایی دارد اما باید به تعادل لازم برسد. ما باید با او کار کنیم و البته باید با وی در این مورد صحبت کنم که در محوطه جریمه حریف حضور پیدا کند تا بتواند تمام‌کننده باشد. ما می‌خواهیم او در بازی‌سازی تیم شرکت داشته باشد. زیرکزی کیفیت بالایی برای شرکت در کار‌های تیمی دارد و ما هافبک‌های فوق‌العاده‌ای داریم که می‌تواند با آنها ترکیب شود”. جاشوا زیرکزی از اینکه در اولدترافورد باعث خوشحالی هواداران شده ، در پوست خود نمی‌گنجد: «بهتر از این نمی‌شد که در اولین بازی‌ام برای منچستریونایتد به پیروزی برسیم و موفق به گلزنی هم بشوم. خوشحالم که توانستم این حس را در اولین بازی‌ام برای منچستریونایتد تجربه کنم. این حس فوق‌العاده‌ای است. خوشامدگویی گرمی را در منچستریونایتد حس کردم. ما تیم فوق‌العاده‌ای داریم و می‌خواهیم به دستاورد‌های بزرگی برسیم ".

مشخصا در یونایتد از او انتظار می رود که گل های بیشتری به ثمر برساند اما مطمئناً توانایی انجام این کار را دارد. او برای تیمی پرکار بازی نکرده و به شدت درگیر بازی‌های متوسط بولونیا بوده ولی بیشتر شانس‌های بزرگی را که برایش پیش آمده (57 درصد نرخ تبدیل) را مورد استفاده قرار داده است. با این حال، او به خوبی می‌داند که باید در مقابل دروازه ، «خودخواه»تر باشد: «فکر می‌کنم این تنها چیزی است که واقعاً باید روی آن سخت کار کنم». او توضیح داد: «من یک مهاجم مرکزی خالص نیستم. موتا مرا به یک بازیکن دو جانبه تبدیل کرده است". زیرکزی می‌گوید بازی در تیم ملی کشورش از کودکی یک رویا بوده و با تقلید از رونالدینیو و ابراهیموویچ در خیابان های شیدام و با توجه به رکورد چشمگیرش در تیم زیر 21 سال هلند و همچنین فرم خوبش در سری آ، بیش از هر زمانی به این رویا فکر کرده است. پیش از این هم درخواست هایی برای حضور او در ترکیب رونالد کومان برای یورو 2024 وجود داشت. با این حال، او در تابستان از ترکیب اولیه " نارنجی‌ها " کنار گذاشته و در آستانه یورو پس از مصدومیت برایان برابی در تمرینات، به تیم ملی دعوت شد و در مسیر رسیدن هلند به نیمه نهایی یورو، 4 دقیقه در میدان حضور یافت .

عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر: