PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - August 31 2024
کد خبر: ۸۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
همه می‌دانند که پول نقش مهمی در دنیای فوتبال دارد اما خرج کردن پول‌های هنگفت همیشه هم تضمین‌کننده موفقیت نیست. در عصر مدرن، باشگاه‌ها بیش از هر وقت دیگری تمایل دارند برای کسب جام پول‌های زیادی خرج کنند و با این وجود، بارها و بارها پیش آمده که بازیکنان باکیفیت نتوانسته‌اند عملکردی مطابق با قیمت نقل و انتقالاتی‌شان داشته باشند. البته این موضوع همیشه هم تقصیر بازیکن نیست. گاهی اوقات بازیکن به باشگاهی اشتباه رفته یا با مربی اشتباهی کار کرده یا زمان انتقال درست نبوده است. در هر صورت، به هر دلیلی گاهی اوقات باشگاه‌ها اشتباهات گرانقیمتی مرتکب شده‌اند. وب‌سایت گل به بهانه جدایی ژوائو فلیکس، گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ باشگاه اتلتیکومادرید و ناکامی او در این تیم اسپانیایی در دوران حضورش در مادرید، لیستی از گرانقیمت‌ترین اشتباهات باشگاه‌های مختلف را تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید .
اشتباهات گرانقیمت

خامس رودریگز (از موناکو به رئالمادرید)

درست مثل هر فرد حاضر در دنیای فوتبال، فلورنتینو پرز، مدیرعامل رئالمادرید از درخشش خامس رودریگز در جریان جامجهانی 2014 در ترکیب تیم کلمبیا به وجد آمد. با توجه به این که این هافبک هجومی هم مدتها در آرزوی آمدن به سانتیاگو برنابئو بود، در نهایت این انتقال اتفاق افتاد تا خامس تبدیل به تازهترین ستاره تیم کهکشانی پرز شود. او گاهی اوقات در طول اولین فصل حضورش در اسپانیا، مانند یک ستاره ظاهر شد و 17 گل هم زد. با این حال انتخاب زیدان به عنوان سرمربی رئال در سال 2016 تبدیل به نقطه عطف مهمی در تاریخ مدرن این تیم شد و در عین حال پایان دوران خامس در رئال را رقم زد. خامس به ندرت زیر نظر زیدان به زمین فرستاده شد و در نهایت بعد از چند سال حضور قرضی در بایرن و تنها 8 بازی در فصل آخر حضور خامس در مادرید، خرید 80 میلیون یورویی پرز به طور رایگان جدا شد تا مشخص شود که برنده کفش طلای جامجهانی در این سالها چقدر افت کرده است.

زلاتان ابراهیموویچ (از اینتر به بارسلونا)

همانطور که خود زلاتان هم قطعا میگوید، او یکی از اسطورههای دنیای فوتبال است. با این حال انتقالش به بارسلونا یکی از بدترین انتقالهای تمام ادوار است. بارسا برای به خدمت گرفتن او نه تنها 5/69 میلیون یورو داد بلکه ساموئل اتوئو را نیز به ایتالیا فرستاد. در آن مقطع، رابطه ستاره سوئدی با پپ گواردیولا به شدت به مشکل خورد. البته باید به این نکته اشاره کرد که زلاتان در آن فصل 21 گل زد اما مشکل اصلی ، اختلاف نظر شدید بین بازیکن و مربی بود که در نهایت منجر به جدایی زلاتان شد.

نیمار(از بارسلونا به پاریسنژرمن)

نیمار گاهی اوقات عملکردی عالی برای پاریسنژرمن داشت و با تواناییهایش هواداران را به وجد میآورد. با این حال، سخت است که دوران حضورش در پارکدپرنس را با کلمهای به جز ناکامی توصیف کنیم. او از بارسلونا جدا شد تا از زیر سایه مسی بیرون بیاید و خودش فوقستاره یک تیم باشد. با این حال، گرانقمیتترین بازیکن تمام ادوار خیلی زود زیر سایه کیلیان امباپه قرار گرفت و طولی نکشید که مسی هم به پاریس آمد و این اتفاق ستاره برزیلی را بیشتر در حاشیه فرو برد. تیم پاریسی در سال 2022 سعی کرد نیمار را بفروشد و در نهایت نیز در سال بعد، در ازای 90 میلیون یورو با خوشحالی او را به عربستان فرستاد. با توجه به ادامه مصدومیتهای این بازیکن در عربستان، تیم پاریسی از فروش او سود خوبی کرد.

کپا آریزابالاگا (از اتلتیک بیلبائو به چلسی)

او گرانقیمتترین دروازهبان جهان است اما حتی نزدیک به بهترین هم نیست. در حقیقت چلسی هنوز هم به شدت به دنبال پیدا کردن یک خریدار برای دروازهبان 72 میلیون پوندی خود است که در سال 2018 از اتلتیک بیلبائو به انگلیس آمد. دروازهبان سابقا ملیپوش اسپانیایی در دو فصل اول حضورش در چلسی بازیکن ثابت بود و حتی توانست جایگاهش را از ادوارد مندی پس بگیرد اما او همیشه به خاطر جنجالهایی که در کارابائو کاپ به وجود آورد در خاطرهها خواهد ماند. اول به این خاطر که در سال 2019 حاضر نشد تعویض شود و سپس در سال 2022 در ضربات پنالتی نه تنها هیچ مهاری انجام نداد بلکه ضربه مهم پنالتی خودش را هم به آسمان زد. در حال حاضر دروازهبانهای دیگری در چلسی نسبت به او در اولویت بازی هستند و این یعنی اگر خریداری برای کپا پیدا نشود، او باید یک سال کامل روی نیمکت بنشیند.

روملو لوکاکو (از اورتون به منچستریونایتد)

او دو بار در این لیست حضور دارد. او ابتدا در منچستر به مشکل خورد که با توجه به عملکرد خوبش در لیگ برتر عجیب بود. او شروع خوبی داشت و در 9 بازی اولش 10 گل زد اما در فصل دوم به مشکل خورد و بعد هم زیر نظر سولسشر فرصت کمتر و کمتری برای بازی پیدا کرد. او خودش معتقد بود رفتار مناسبی با او نشده است اما هواداران معتقد بودند وی به قدر کافی برای خط حمله تیمشان خوب نیست. در هر صورت خرج کردن 75 میلیون پوند برای او کاری بسیار اشتباه از آب درآمد.

آلوارو موراتا (از رئالمادرید به چلسی)

بسیاری از کارشناسان، مدیر برنامههای موراتا را یکی از بهترین مدیر برنامههای دنیا میدانند ، وگرنه چطور میشود توجیه کرد مهاجمی که دائما در گلزنی مشکل دارد، همیشه سر از یکی از باشگاههای بزرگ اروپا و در ازای مبلغی هنگفت دربیاورد؟ موراتا در فصل 2017-2016 تنها 15 گل زد تا چلسی قانع شود برای خرید او از رئالمادرید 60 میلیون پوند بپردازد. مهاجم اسپانیایی در 18 ماه حضورش در استمفوردبریج تنها 16 گل زد و سپس در ژانویه 2019 به طور قرضی به اتلتیکومادرید رفت. موراتا معتقد بود رسانههای انگلیسی بیش از حد از او انتقاد میکردند اما شکی نیست که با توجه به تعداد گلهایش، او یک خرید کاملا ناکام بود.

آنتوان گریزمان (از اتلتیکومادرید به بارسلونا)

گریزمان در سال 2018 انتقال 100 میلیون یورویی به نیوکمپ را رد کرد و همین باعث عصبانیت هواداران تیم آبی و اناریپوش شد اما مدیرعامل بارسلونا سال بعد با 120 میلیون یورو مجددا به سراغ این مهاجم رفت و بند خریدش را فعال کرد. اگر چه گریزمان گاهی اوقات در ترکیب بارسا درخشید اما درخشش او آنقدر کم بود که باعث شد در سال 2021 به طور قرضی به مادرید برگردد و سپس قراردادش دائمی شود. او در بازگشت به اتلتیکو دوباره تبدیل به یک ستاره شد تا نشان دهد عدم درخشش در نیوکمپ بیشتر به خاطر مشکلات بارسا بوده است و نه کیفیت وی.

هری مگوایر (از لسترسیتی به منچستریونایتد)

هری مگوایر میتواند مدافع خوبی باشد و این را در لستر ثابت کرد. در سال 2019 حتی گواردیولا هم به دنبال جذب او بود. مگوایر مدعی است که منچستریونایتد را انتخاب کرد اما در حقیقت سیتی بعد از دیدن قیمت این مدافع عقب کشید چون فکر میکرد ارزش شکستن رکورد برای خرید یک مدافع را ندارد و حق با سیتی بود.

گاهی اوقات انتقادات از این بازیکن بیش از حد میشود اما نمیتوان انکار کرد که دوران او در اولدترافورد پر از ناکامی بوده است و کاپیتان کردن او ، آن هم بعد از اشتباهاتی که انجام داد، اشتباهی بدتر بود. یونایتد 80 میلیون پوند برای مگوایر پرداخت کرد و هنوز نتوانسته هیچ مبلغی از آن را پس بگیرد ، چرا که مگوایر در سال 2023 حاضر نشد به وستهام برود. اگر چه او مدافع خیلی بدی هم نیست اما به وضوح خرید وی هدر دادن پول زیادی بود.

نیکولاس پپه (از لیل به آرسنال)

زمانی بود که به نظر میرسید خرید نیکولاس پپه برد بزرگی برای آرسنال بوده است. با این حال این بازیکن در آخرین فصل حضورش در امارات تنها یک گل در لیگ برتر زد و جایگاهش در ترکیب اصلی را هم خیلی وقت بود که به بازیکنان جوانتر و بهتر واگذار کرده بود و همین باعث شد جدایی او غیرقابل اجتناب باشد. آرسنال در سال 2019 سعی کرد بخشی از 79 میلیون پوندی که برای خرید او پرداخت کرده بود را برگرداند اما پپه بعد از دوران قرضی ناموفق در نیس، در سال 2023 با وجود این که هنوز یک سال قرارداد داشت، به طور رایگان به ترابزون اسپور پیوست. این نشان میدهد که آرسنالیها چقدر دلشان میخواست او از تیمشان برود.

ژوائو فلیکس (از بنفیکا به اتلتیکومادرید)

در تابستان 2019 فلیکس پیشنهادهای زیادی داشت اما احساس کرد بهترین کار پیوستن به اتلتیکومادرید است ولی مرتکب اشتباهی بزرگ شد و هیچوقت نتوانست نشان دهد ارزش 126 میلیون یورویی که برایش پرداخت شده را داشته است. او گفته بود که میخواهد از فوتبالش لذت ببرد و سخت است بفهمیم چرا تصمیم گرفت زیر نظر سیمئونهای بازی کند که انتظار زیادی از بازیکنانش دارد. از همان اول هم به نظر میرسید این انتقال غلط باشد و انتقال قرضی این بازیکن به چلسی در فصل 2023-2022 بعد از زدن تنها 25 گل در 96 بازی این موضوع را ثابت کرد. اگر چه او قبل از انتقال قرضی قراردادش را تمدید کرد اما این کار فقط برای پس گرفتن بخشی از آن پول هنگفتی بود که پرداخت شده بود. او در انتقال قرضی بعدی خود به بارسلونا هم چندان موفق نبود و در نهایت چلسی تصمیم گرفت در این تابستان در ازای 45 میلیون پوند او را به طور دائمی جذب کند. شاید به نظر برسد اتلتیکو ضرر سنگینی کرده است اما هواداران به این موضوع اهمیتی نمیدهند و خوشحالند که دیگر فلیکس در تیمشان نیست.

روملو لوکاکو (از اینتر به چلسی)

لوکاکو اعلام کرد که بازگشتش به چلسی به خاطر کارهای ناتمامش است و اگر چه در اولین فصل بعد از بازگشتش بهترین گلزن باشگاه شد اما در فصل دوم در 44 بازی تنها 15 گل زد تا 5/97 میلیون پوندی که چلسی برای خریدش هزینه کرده بود، اسراف کامل به نظر برسد. بخشی از این اتفاق تقصیر خود لوکاکو و مصاحبه غیر حرفهای او با اسکای ایتالیا بود که در آن از علاقه به اینتر، تیم سابقش صحبت و حتی از تاکتیکهای توخل انتقاد کرده بود. او با این کار اعتماد مربی و هواداران را از دست داد. او بعدها به طور قرضی به اینتر برگشت اما بعد از فاش شدن مذاکراتش با یوونتوس ، اعتماد هواداران اینتر را از دست داد و انتقالش به یووه هم لغو شد. در نهایت او به طور قرضی در فصل پیش به رم رفت ولی این تیم نخواست که انتقال این مهاجم دائمی شود. او در حال حاضر در چلسی است و امیدوار است ناپولی تا قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات برای خریدش دست به کار شود.

پل پوگبا (از یوونتوس به منچستریونایتد)

" شیاطین سرخ " در سال 2012 پوگبا را به طور رایگان از دست دادند و 10 سال بعد این اتفاق یک بار دیگر تکرار شد ، با این تفاوت که این بار هواداران از جدایی این بازیکن خوشحال بودند چون دیگر کیفیت همیشگی خود را در زمین بروز نمیداد. با این حال از دست دادن چنین مهرهای به طور رایگان باز هم دردناک است ، چرا که یونایتد در سال 2016 برای خرید او مبلغ رکوردشکن 5/89 میلیون پوند را پرداخت کرده بود.

فیلیپه کوتینیو (از لیورپول به بارسلونا)

این انتقال یکی از مهمترین انتقالهای تاریخ لیورپول و در عین حال یکی از بدترین خریدهای تاریخ بارسلونا است. آبی و اناریها حاضر شدند 120 میلیون یورو به علاوه 40 میلیون یورو بندهای جانبی برای خرید بازیکنی هزینه کنند که احتیاجی به او نداشتند. در بارسا معلوم نشد پست او چیست ولی این باعث نشد بارسا برای خریدش دست به جیب نشود. مهمترین لحظه کوتینیو در چهار سال حضورش در بارسا وقتی بود که با پیراهن بایرن و به طور قرضی دو گل به تیم کاتالان زد. سران بارسا بعد از سالها گشتن به دنبال مشتری برای فروش کوتینیو، در نهایت اجازه دادند او در ازای تنها 20 میلیون یورو در سال 2022 به استونویلا برود ، چرا که به خاطر مشکلات مالی شدید نیاز به پول داشتند.

ادن هازارد (از چلسی به رئالمادرید)

انتقالی که 10 سال انتظارش میرفت. ادن هازارد در ازای 100 میلیون یورو به رئال رفت اما از همان تمرینات پیش فصل دچار بدبیاری شد. اگر بخواهیم منصف باشیم، بازیکن بلژیکی دائما درگیر مصدومیت شد اما حتی وقتی در اسپانیا فرصت بازی پیدا میکرد ، اندکی شبیه به ستارهای نبود که هفت سال در لیگ برتر درخشید. هازارد در رئال به قهرمانیهای مهمی رسید ولی نقش چندانی در این قهرمانیها نداشت. او در شرایطی از رئال جدا شد که حتی یک دقیقه هم در ال کلاسیکوها بازی نکرد و همین گویای شرایط بدترین خرید تاریخ رئال است.

عثمان دمبله (از دورتموند به بارسلونا)

شوک فروش نیمار به پاریسنژرمن در تابستان 2017 بارسلونا را در شرایط سختی قرار داد. درست است که آنها مبلغی رکوردشکن برای نیمار گرفتند اما تمام باشگاههای دنیا میدانستند بارسا در حال حاضر پول دارد و به دنبال جایگزین میگردد. دورتموند با اطلاع از این شرایط از فروش دمبله امتناع کرد تا این که تیم کاتالونیایی در نهایت با وحشت حاضر شد 105 میلیون یورو برای بازیکنی پرداخت کند که تنها یک فصل در بوندسلیگا درخشیده بود. دمبله نه تنها نتوانست ثابت کند ارزش مبلغ پرداختی را دارد بلکه بارها و بارها هواداران و مدیران را آزار داد و در نهایت به پاریسنژرمن رفت. او به هیچ عنوان رفتار حرفهای نداشت و مصدومیتهای زیادی نیز در دوران حضورش در نیوکمپ گریبانش را گرفت. مدیران بارسا بارها به او فرصت اثبات تواناییهایش را دادند اما او هیچوقت ندرخشید و در دوران حضورش در نیوکمپ ، آمار گلهایش در طول یک فصل هرگز دو رقمی نشد.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر: