PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - August 31 2024
کد خبر: ۸۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
انگلیسی ها به آوارگان فکر هم نمی کنند
همیلتون: باز هم می گویم، چرا در آفریقا مسابقه ندهیم؟

لوئیس همیلتون ، راننده بریتانیایی مرسدس در فرمول یک در خصوص آوارگان و افراد بی خانمان در قاره آفریقا، لب به گلایه گشوده و عنوان کرده است که انگلستان، توجه و همدلی نسبت به این افراد نشان نمی دهد. او پس از بازدیدی پر از احساس از این قاره در طول تعطیلات تابستانی رقابتهای فرمول یک متعهد شده که تمام توان خود را برای حمایت از این مردم به کار خواهد گرفت.

همیلتون در این تعطیلات راهی قاره آفریقا شده بود و از کشورهای سنگال و مراکش بازدید کرد و سپس به محل استقرار پناهجویان و آوارگان در ماراتان در شمال موزامبیک رفت که در آنجا شاهد فعالیت های آژانس پناهندگان سازمان ملل بود. وقتی از قهرمان هفت دوره رقابتهای فرمول یک سوال شد که آیا حقوق و وضعیت نامساعد آوارگان و پناهجویان به درستی مد نظر قرار می گیرد یا نه، او به شکلی صریح پاسخ داد.

وی گفت: "قطعا این شرایط نادیده گرفته شده است. اگر آن را از نزدیک نبینید یا تجربه نکنید و یا حتی با کسی که به شدت تحت تاثیر این موقعیت قرار گرفته، صحبت نکنید نمی توانید حتی آن را تصور کنید. مطمئنا نیاز به همدلی و همدردی بیشتری در این زمینه داریم. من قبلا هم در آفریقا بوده ام، بنابراین اولین باری نیست که از دیدن این وضعیت شوکه می شوم. این موضوع باعث می شود که به فکر فرو بروم. اینکه سازمان هایی مثل کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در این زمینه مشغول فعالیت هستند، خیلی خوب است و من فکر می کنم، چطور می توانم کاری در این زمینه انجام دهم، چطور می توانم به آنها کمک کنم؟ این کاری است که می خواهم اکنون شروع کنم."

طبق اعلام سازمان ملل، موزامبیک محل زندگی بیش از 33 هزار آواره و پناهجو و بیش از 830 هزار بی خانمان است که دلیل آن آشوب های داخلی و فجایع طبیعی است. همیلتون که پیش از این نیز در خصوص مسائل اجتماعی صریح عمل کرده و حتی در این زمینه سرمایه گذاری هایی در فرمول یک انجام داده ، می گوید که تجربه مورد نظر تاثیر بسیار عمیقی روی او گذاشته است.

او ادامه می دهد: "هنوز در حال هضم این سفر هستم. رفتن به کمپ پناهجویان و آوارگان و دیدن کاری که آنجا انجام می شود و اینکه مردم در آنجا چطور تحت تاثیر شرایط قرار گرفته اند، رنج آور است. شنیدن در مورد این مسئله یک چیز است و دیدن آن از نزدیک و صحبت با کودکانی که برای درس خواندن ، 10 کیلومتر تا مدرسه راه می روند و سپس همین مسافت را باز می گردند، چیز دیگری است. زندگی در این شرایط بسیار دشوار است و زنان و کودکان بیش از همه تحت تاثیر قرار می گیرند. مردان زیادی در این محل حضور ندارند ، چرا که یا کشته شده یا به محل های درگیری دیگری فرستاده شده اند. دیدن و تجربه کردن این موقعیت بسیار سنگین است."

همیلتون همچنین در خصوص باور قدیمی خود سخن گفت که وقت آن رسیده قاره آفریقا هم از مسابقات فرمول یک میزبانی کند. او معتقد است: "نمی توانیم مسابقات را به اماکن دیگری گسترش دهیم و همچنان آفریقا را نادیده بگیریم. همه تا می توانند از آفریقا می گیرند و کسی چیزی به آفریقا نمی دهد. کارهای زیادی در این قاره وجود دارد که می بایست انجام شود. فکر می کنم بسیاری از آنها که تاکنون به آفریقا نرفته اند، نمی دانند که آنجا چقدر زیبا و گسترده است. برگزاری یک مسابقه بزرگ از فرمول یک می تواند این مکان را بهتر به سایرین نشان دهد، گردشگری را به این قاره بیاورد و امکانات بیشتری هم فراهم شود. پس چرا ما در این قاره حضور نداریم؟"

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر: