PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - August 31 2024
کد خبر: ۸۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
هم سطح مسی و رونالدو


اوایل امسال از ارلینگ هالند پرسیده شد که آیا ترجیح میدهد صبر کند مسی بازنشسته شود و سپس شروع به بردن جایزه توپ طلا و " د بست " فیفا کند یا نه. مهاجم نروژی در مورد جواب این سوال مطمئن نبود اما گفت که مسی بزرگترین بازیکن تمام ادوار است. مسی تا به حال برنده 8 توپ طلا شده و حتی وقتی بازنشسته شود هم گرفتن جایش ممکن است غیرممکن باشد. ستاره آرژانتینی تا مدتها بعد از بازنشستگی هم معیار تعیین استاندارد در زمینههای مختلفی خواهد بود ، درست مثل کریستیانو رونالدو که 5 بار توپ طلا را فتح کرده است.

چند روز پیش پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، هالند را هم در همان ردهای جای داد که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکنان قرن 21 در آن جای گرفتهاند. هالند از زمان پیوستن به سیتی گلهای زیادی (91 گل در 100 بازی تا لحظه نگارش این مطلب) برای این تیم زده است و به همین خاطر هم پپ تمجید بزرگی از او کرد.

در سطح مسی و رونالدو

گواردیولا در مورد مهاجم شماره 9 خود گفت:«آمار گلزنی او مثل مسی و رونالدویی است که در 10 یا 15 سال اخیر کنترل همه چیز را در دست داشتند. از نظر گلزنی، او همسطح آنها است. نمیدانم چطور این کار را میکند اما زدن 91 گل در 100 بازی باورنکردنی است.»

مربیان زیادی در سالهای اخیر بازیکنانشان را با مسی یا رونالدو مقایسه کردهاند اما گواردیولا واقعا صلاحیت انجام چنین کاری را دارد. او اوجگیری مسی در بارسلونا را مشاهده کرده و تیمش در لالیگا، لیگ قهرمانان و لیگ انگلیس بارها مقابل رونالدو قرار گرفته است. میتوان گفت که در مورد مقایسه هالند با مسی و رونالدو حق با این مربی کاتالان بوده است.

مهاجم نروژی زمان زیادی دارد

شاید هالند در زمینه کسب جایزه توپ طلا هیچوقت به مسی و رونالدو نرسد ، به خصوص که کیلیان امباپه نیز رقیب جدی این مهاجم در این مسیر است اما در زمینه گلهای زده، قطعا همسطح این دو فوق ستاره است. در حقیقت با توجه به سن این مهاجم، او در حال حاضر از این دو ستاره جلوتر نیز هست. مسی با زدن 496 گل، بهترین گلزن تمام ادوار در 5 لیگ معتبر اروپا است و رونالدو نیز فقط با یک گل کمتر در پشت سر او قرار دارد. هالند در حال حاضر 122 گل زده است اما او زمان زیادی دارد. او به تازگی 24 ساله شده است. رونالدو وقتی به لیگ عربستان میرفت 37 سال داشت و مسی نیز در 36 سالگی پاریسنژرمن را به مقصد لیگ آمریکا ترک کرد.

این در حالی است که هالند 12 سال دیگر پیش رو دارد و همین حالا یک چهارم مسی و رونالدو گلزنی کرده است.

جلوتر از پیشبینی

هالند در مسیر درستی برای سبقت گرفتن از هر دو ستاره قرار دارد و حتی اندکی جلوتر از پیشبینیها است. هالند تا تولد 24 سالگی خود توانسته 152 گل بزند اما چون در حال حاضر گلهای مسی و رونالدو در لیگهای عربستان و آمریکا محاسبه نمیشوند، باید 14 گل این مهاجم نروژی در تیم مولده نروژ و همچنین 17 گلی که برای تیم اتریشی سالزبورگ زده است را از آمارش کم کنیم. با این حال او 121 گل تا سن 24 سالگی دارد. در مقایسه با او، مسی در همین مقطع در لالیگا 119 گل زده بود و رونالدو که در این مقطع فقط برای اسپورتینگ و منچستریونایتد بازی کرده بود، 77 گل در لیگ برتر به ثمر رسانده بود.

آمار گلزنی هالند در این سن در مقایسه با بسیاری از مهاجمان بزرگ دیگر قرن 21 بسیار بهتر است. روبرت لواندوفسکی در سن 24 سالگی تنها 30 گل در بوندسلیگا زده بود و هری کین نیز 78 گل در لیگ برتر به ثمر رسانده بود. این در حالی است که مهاجم نروژی تازه در حال نزدیک شدن به روزهای اوج دوران حرفهای خودش است و این واقعا ترسناک به نظر میرسد.

فقط امباپه ، رقیب اوست

تنها بازیکنی که تا سن 24 سالگی گلهای بیشتری در 5 لیگ معتبر اروپا زده، کیلیان امباپه است. او در 7 فصل اول خود در لیگ فرانسه، ابتدا با موناکو و بعد در پاریسنژرمن 135 گل زد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که لیگ فرانسه به عنوان ضعیفترین لیگ در میان 5 لیگ معتبر اروپا شناخته میشود.

فصل قبل از انتقال امباپه به پاریسنژرمن، ادینسون کاوانی 35 گل زده و یک فصل قبلتر از آن نیز زلاتان ابراهیموویچ 38 گل وارد دروازه حریفان کرده بود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، قبل از فصل رکوردشکن هالند در 2023-2022 که این مهاجم در لیگ برتر 36 گل زد، بیشترین تعداد گل زده شده در یک فصل با 38 بازی، 32 گل بود که توسط صلاح در فصل 2018-2017 ثبت شده بود.

هالند گلزنی در لیگ برتر را به سطحی تازه رساند و رکورد 28 ساله 34 گل که به طور مشترک دست آلن شیرر و اندی کول بود را شکست. تازه این دو مهاجم در حالی این تعداد گل زده بودند که در هر فصل 42 بازی برگزار میشد.

زندگی برای گلزنی

نمیتوان انکار کرد که مسی و رونالدو و همچنین امباپه به طور کلی بازیکنان بهتری نسبت به هالند هستند که فقط برای گلزنی زندگی میکند. شاید این حرف اندکی بیرحمانه به نظر بیاید ، چرا که او در سیتی 12 و در دورتموند 19 پاس گل داده بود اما این آمار در مقایسه با 192 پاس گل مسی در بارسا و 30 پاس گل او در طول دو فصل در پاریسنژرمن و 87 پاس گل رونالدو در لالیگا و 37 پاس گل او در لیگ برتر و 65 پاس گل امباپه در لیگ فرانسه، بسیار کم به نظر میرسد.

بدون شک گلزنی چیزی است که هالند به بهترین شکل آن را انجام میدهد و بر مبنای آن نیز قضاوت میشود. اگر او گلزنی نکند و سیتی به پیروزی نرسد، قطعا مقصر معرفی خواهد شد. به همین خاطر این که او در زمینه چسباندن توپ به تور اینقدر خوب است، نکته مهمی محسوب میشود و باید به این نکته هم اشاره کرد که کم پیش میآید سیتی در دیداری شکست بخورد و شاگردان گواردیولا حتی بدون حضور هالند در زمین هم معمولا بر رقیب خود سلطه دارند.

بایست و تماشا کن

هالند فصل گذشته دو ماه به خاطر مصدومیت از میادین دور بود و سیتی در غیاب او هم شکست نخورد و تنها در یک مسابقه مساوی کرد و این نشان میدهد که تیم پپ خیلی هم به مهاجم گلزن خود متکی نیست. این نکتهای است که خود هالند نیز به آن اشاره کرده و گفته است:«پپ از این حرف خوشش نخواهد آمد اما آنها به من نیاز ندارند. میتوانم فقط بایستم و تماشا کنم. دوست دارم بیشتر در تیم دخیل باشم. این چیزی است که پپ میخواهد اما در برخی از مسابقات، آیا واقعا نیاز است که خودم را بیشتر دخیل کنم؟»

هالند در بسیاری از بازیهای سیتی لمس توپ بسیار کمی دارد و البته در بسیاری از مواقع تلاشهای مهاجمین در جریان بازی دیده نمیشود. کار مهاجم فقط زدن شوتهای مرگبار و ضربات سر نیست. مهاجم خوبی مثل هالند، مدافعین حریف را به خود مشغول میکند تا همتیمیهایش بتوانند از این مزیت استفاده کنند. در دفعاتی که هالند لمس توپهای کمی داشته یا گلزنی نکرده، پپ به این موضوع اشاره کرده و خود هالند نیز به این موضوع اعتراف میکند:«میخواهم به تیم کمک کنم و کاری کنم که سایر بازیکنان در موقعیتهای خوبی برای گلزنی قرار بگیرند. ایجاد فضای بیشتر برای همتیمی ها چیزی است که میتوانم با یک دویدن و بردن مدافعین حریف به سمتی دیگر ایجاد کنم. کار سختی است اما وظیفه من در زمین همین است.»

اخطاری برای همه

وظیفه هالند در زمین همیشه هم لذتبخش نیست اما کافی است یک حرکت مثبت انجام دهد تا نتیجه مسابقه به نفع تیمش عوض شود. هالند در مقابل تیمهای ضعیفتر گلهای زیادی به ثمر میرساند ولی سایر تیمهای لیگ برتری هم باید گوش به زنگ باشند. گواردیولا در این باره گفت:«حس میکنم او این فصل شرایط بهتری نسبت به سال قبل دارد. او فصل پیش اندکی احساس خستگی می کرد اما این فصل با توجه به این که نروژ در مسابقات یورو حاضر نبود، توانست بیشتر استراحت کند و الان حس خوبی دارد.»

هالند در فصلی که دو ماه آن را به خاطر مصدومیت از دست داد، 27 گل زد و این در حالی بود که حتی بعد از برگشت به میادین هم هنوز تاثیر مصدومیت در او مشهود بود. حالا او کاملا آماده و تازهنفس است و این اخطاری برای تمام مدافعین و دروازهبانهای لیگ برتر انگلیس محسوب میشود. این همچنین اخطاری برای مسی و رونالدو است که بدانند هالند دارد برای شکستن رکورد آنها میآید.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر: