PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: ۸۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
وداع با توتو اسکیلاچی در 59 سالگی
گلزن

سالواتوره "توتو" اسکیلاچی، ملی پوش اسبق فوتبال ایتالیا، آقای گل جام جهانی 1990 به میزبانی کشورش با 6 گل زده و چهره شناخته شده این مسابقات در 59 سالگی درگذشت.

اسکیلاچی که برای باشگاه های مسینا، یوونتوس و اینتر بازی کرده بود، در سال 2022 مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده و چندی قبل در بیمارستانی در پالرمو بستری شد. باشگاه اینتر در مورد وی اعلام کرد که "اسکیلاچی باعث رویاپردازی یک ملت در جام 90 شد" و یوونتوس هم به همین جام برای احترام به او، اشاره کرد.

در بیانیه باشگاه یوونتوس آمده است: "ما بلافاصله عاشق توتو شدیم؛ با علاقه مندی، اشتیاق و داستانی که او داشت و این موضوع عجیب هم نبود. ما در یوونتوس آنقدر خوش شانس بودیم که از قبل به خاطر چنین بازیکنی هیجان زده شویم ، قبل از جام جهانی 1990 که همه نگاه ها به سمت او جلب شد."

اسکیلاچی که مجموعا 16 بازی ملی انجام داد، اوج هنر خود را در همان جام جهانی به نمایش گذاشت. یکی از تصاویر به یادماندنی آن جام، شادمانی پس از گل با چشمانی پر از هیجان بود. او که کفش طلای جام را به خاطر شش گلی که زده بود به دست آورد، توپ طلای جام را هم تصاحب کرد تا به عنوان یک بازیکن فوق العاده شناخته شود. او در رقابت توپ طلای اروپا پس از لوتار ماتئوس، در جایگاه دوم ایستاد.

او در کنار روبرتو باجو، زوج خط حمله ایتالیا را تشکیل داد و پس از آنکه از روی نیمکت فراخوانده شد، گل اول ایتالیا را مقابل اتریش به ثمر رساند. این اولین گلی بود که او با سر ثبت کرد و همین نشان می داد که قهرمانی جدید و متفاوت متولد شده است. او به گلزنی مقابل چکسلواکی، اروگوئه، جمهوری ایرلند، آرژانتین و بازی رده بندی برابر انگلستان، ادامه داد.

اسکیلاچی در پالرمو در فقر و در میان سلطه مافیا متولد شد ، جایی که پدرش یک زباله جمع کن بود و حتی به صورت رسمی به مدرسه نرفت اما همواره می گفت که فوتبال او را از فرو رفتن به تباهی نجات داده است. پس از آنکه به ازای زدن هر گل برای یک تیم محلی، معادل 5/1 پوند دریافت می کرد، سالهای ابتدایی فوتبال خود را به عنوان مهاجم در دسته پایین تر آغاز کرد.

او سپس در سال 1989، آقای گل سری ب ایتالیا شد و توجه جیووانی تراپاتونی، مربی وقت یوونتوس را به خود جلب کرد. او توانست این بازیکن را به بازی و زندگی در تورین، ترغیب کند.

او بازیکنی کوتاه قامت و گاهی اوقات بدخلق، سریع، پر تحرک و یک تمام کننده تمام عیار بود. اسکیلاچی در فصل 1990-1989، موفق به زدن 21 گل برای یوونتوس شد و توانست جام یوفا و جام حذفی ایتالیا را به دست آورد. همین موضوع راه او را برای رسیدن به تیم آزگلیو ویچینی باز کرد و در 25 سالگی، نوبت وی رسید.

اسکیلاچی در سال 2014 گفته بود: "من آخرین جایگاه را در تیم به دست آوردم، بنابراین فکر نمی کردم که روی نیمکت بنشینم و انتظار داشتم از سکوها بازی را تماشا کنم." وقتی ویچینی از او خواست که برای ورود به زمین در بازی با اتریش آماده شود، اولین واکنش وی اینچنین بود: "منظورت من هستم؟"

زمانی که گل برتری مقابل انگلستان را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، بازپخش آن، به مثابه چراغی بود برای روشن کردن خانه های مردم جهان و به ویژه ایتالیایی ها. ایتالیا بازی را 2-1 برد و عنوان سومی جام 90 را از آن خود کرد.

هیچ بیننده ای آنچه را می دید باور نمی کرد ، به خصوص در مورد بازیکنی که می گفت : "باید رویاپردازی کنم" و "من یک ستاره نیستم". اگرچه بعد از حضورش در اینتر که یک عنوان قهرمانی دیگر در جام یوفا را به همراه داشت، تنها یک گل برای " لاجوردی پوشان " ایتالیا به ثمر رساند و در هیچ تورنمنت بین المللی دیگری به میدان نرفت. پس از پایان فوتبالش در ژاپن که به اولین بازیکن ایتالیایی حاضر در لیگ این کشور بدل شد و کمک به جوبیلو ایواتا در قهرمانی سال 1997، به سیسیل بازگشت تا آکادمی باشگاه پالرمو را راه اندازی کند ، باشگاهی که در دوران کودکی اش به وی هدف، برنامه و مسیر داده بود.

او که مشخصا تحت تاثیر شهرت به دست آمده اش نبود، به زندگی عادی بازگشت ، اگرچه همواره عنوان می کرد که یادآوری خاطرات جام 90 او را "بسیار شاد" می کند.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در شبکه های مجازی اعلام کرده است: "یک نماد فوتبال، ما را ترک کرد. سالواتوره اسکیلاچی که به نام "توتو" شناخته می شود، گلزن شب های جادویی جام 90، اکنون در بین ما نیست. به خاطر همه شور و اشتیاقی که به ما دادی، ممنونیم. به خاطر اینکه ما را در این رویاپردازی شریک کردی، با هم جشن گرفتیم و پرچم کشورمان را بالا بردی، از تو متشکریم. سفرت به خیر، قهرمان."

لورنزو کاسینی، رئیس سری آ نیز گفت: "او بازیکن بزرگی بود که شب های جادویی ما را در جام 90، روشن کرد. تمایل او به حضور در بالاترین سطح فوتبال، با دوام و مستمر بود و این همچون امیدی بود که به نسل بعدی عاشق فوتبال می داد."

گابریله گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا ضمن اعلام یک دقیقه سکوت پیش از بازیهای لیگ ایتالیا، گفت: "جشن شادمانی پس از گل های او را به خاطر خواهیم داشت. صورت او نمادی از شادمانی بی انتها بود که این را همیشه بخشی از تاریخ فوتبال ایتالیا قرار خواهد داد. توتو نمادی از یک بازیکن پر شور و همیشه علاقه مند بود. روحیه نترس او، همه را به تحسین وا می دارد و او را به یک بازیکن نامیرا تبدیل می کند. "

خاکسپاری در پالرمو

هزاران نفر از مردم پالرمو برای مراسم خاکسپاری اسکیلاچی حضور پیدا کردند. در میان افراد حاضر در این مراسم می توان به برادران اسکیلاچی و جوزپه برگومی، کاپیتان ایتالیا در جام 90 اشاره کرد که در کنار توتو در اینتر بازی کرده بود. در این مراسم، با جمع آوری مبلغی، بازسازی دو زمین فوتبال انجام خواهد شد که یکی از آنها به نام اسکیلاچی به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین بر روی حلقه گلی که در ورودی کلیسای اعظم پالرمو از طرف فیفا قرار داده شده بود، نوشته بودند: "برای قهرمان ایتالیا 90".  

*سیدمحمدطاهر شاهین



نام:
ایمیل:
* نظر: