گفت و گو با محمد رضا مهاجري، خبرنگار ديروز و سرمربي امروز تيم پديده مشهد
سرمايه ما صداقت بود

زادگاهش گنبدكاووس است

-محمد رضا مهاجري سرمربي تيم فوتبال پديده مشهد متولد گنبدكاووس است و در 19 آذر 1343 ديده به جهان گشود.

-ايشان در خانواده اي فوتباليست شد كه پدر مشوق ورزشكارشدن فرزندانش بود:"پدرم كه اخيرا عمرش را به شما داده است هميشه مشوق من و برادرم بود. من و برادر كوچكترم فوتبال بازي مي كرديم. برادرم دانشجوي مهندسي عمران بود و من هم دانشجوي مهندسي برق بودم. برادرم ليسانس گرفت و جذب كارش شد و من هم مثل او ليسانس گرفتم اما برخلاف او فوتبال را رها نكردم ."

-او ادامه داد:پدرم علاقه مند به ورزش باستاني بود و در جواني به تماشاي اين رشته ورزشي مي نشست و رويدادهاي ورزش باستاني را تعقيب مي كرد.وقتي در گنبدكاووس يا علي آباد كتول بوديم به ورزشگاه مي آمد و بازيهاي مرا از نزديك تماشا مي كرد.يك برادر بزرگتر هم دارم كه او فوق ليسانس كشاورزي است و مثل من ورزشي نيست.ما سه برادريم كه هر سه به تحصيل علاقه مند بوديم.

-مهاجري ليسانس برق است:"من در سالهاي 68 و 71 در يكي از كارخانه ها مشغول بكار بودم و پس از آن كار را رها كردم و بطور تمام وقت وارد عالم فوتبال شدم."

-آقاي مهاجري متاهل است و دو فرزند پسر به نام هاي عماد و عارف دارد:"عماد فوتباليست خوبي مي شد ولي دنبال درس رفت و الان فوق ليسانس رشته تربيت بدني است و به عنوان مربي بدنساز تيم پديده هم فعاليت مي كند.عارف هم دانشجوي رشته مهندسي كامپيوتر در گنبد است."

موشك باران مانع كارم در شاهين شد

-محمد مهاجري سرمربي تيم پديده مشهد ، فوتبال را از زادگاهش شروع كرد:" باور نكردني نيست ولي من از دو سالگي دنبال توپ بودم و توپ تنها اسباب بازي ام در خانه بود.بزرگتر كه شدم به همراه بچه هاي همسايه به زمين هاي خاكي مي رفتيم.با پاي برهنه در زمين خاكي فوتبال بازي مي كرديم و كارمان در آخر بازي اين بود كه خارها را از كف پايمان دربياوريم. در آن برهه عالمي داشتيم و از فوتبال لذت مي برديم.هم چنين در نوجواني هر روز در كوچه هاي اول و سوم محله مان فوتبال بازي مي كرديم و روزگار خوشي داشتيم."

-وي ادامه داد: فوتبال را از تيم جاويد گنبد شروع كردم و سپس راهي سربازي شدم. سرباز سپاه پاسداران بودم . پيش از سال 66 كه خدمت مقدس سربازي را به پايان برسانم در جبهه ها بودم.با پايان سربازي به تهران آمدم و در تمرينات تيم شاهين تهران شركت كردم. تيم شاهين در رسالت تهران تمرين مي كرد و خدابيامرز همايون بهزادي سرمربي اش بود. شاهين در اوج قرار داشت و علي پازوكي،حجت شاه نباتي و ... در شاهين بازي مي كردند . حدود سه هفته اي با شاهين تمرين كردم اما متاسفانه با شروع موشك باران در تهران برنامه تمريني تيم شاهين تعطيل شد و كار ما هم نيمه تمام ماند.با تعطيلي تمرينات شاهين به مشهد برگشتم و در تمرينات ابومسلم شركت كردم و به عضويت اين تيم درآمدم.

-مهاجري اضافه كرد:آن روزها مسئوليت فني تيم ابومسلم برعهده مرحوم جهانگير زنده دل بود.اكبر ميثاقيان هم بازي مي كرد و هم در كادرفني بود.من در همان برهه به ابومسلم پيوستم.تيم ابومسلم در مشهد قهرمان شد و در استان خراسان هم به مقام نخست رسيد و در مسابقات كشوري هم چهارم شد.من تا سال 1374 فوتبال بازي كردم و سپس بطور جدي وارد عرصه مربيگري شدم.

پنالتي خداداد گل نشد

-مهاجري در تيم ابومسلم خراسان بارها برابر تيم هاي مطرح ليگ آزادگان به ميدان رفت. بازيهاي ليگ آزادگان در اواخر دهه شصت و اوائل دهه هفتاد برگزار مي شد.به زعم خودش در ديدار برابر تيم استقلال تهران روز خوبي را سپري كرد و پيش از بازي معروف ابومسلم مقابل پرسپوليس در ورزشگاه آزادي با بدشانسي مواجه شد . مهاجري به كيهان ورزشي مي گويد:يكبار شرايط ابومسلم به شكلي بود كه ما چهار بازي رفت و برگشت برابر سرخابي ها را در ورزشگاه آزادي برگزار كرديم.الان باورش براي علاقه مندان به فوتبال دشوار است اما در آن سالها كه ليگ آزادگان با حضور تيم هاي تهراني و شهرستاني برگزار مي شد تيمي مثل ابومسلم با مشكلات بسياري روبرو بود.شرايط ابومسلم مساعد نبود و ما چهار بار در تهران برابر سرخابي ها به ميدان رفتيم.يكبار در بازي برابر تيم استقلال 2-2 كرديم. ابتدا دو گل پيش افتاديم ولي بعد دو گل خورديم.اتفاقا من در اين بازي عملكرد خوبي داشتم و يك پاس گل به علي حنطه دادم و خداداد عزيزي هم يك پنالتي ما را خراب كرد تا ابومسلم در روز خوبش ،يك امتياز بگيرد.اگر پنالتي خداداد گل مي شد احتمالا برنده مي شديم.

بيني ام شكست و به بازي برابر پرسپوليس نرسيدم

-او ادامه داد:در بازي معروف پرسپوليس و ابومسلم در ورزشگاه آزادي غايب بودم.متاسفانه من در بازيهاي دانشجويان از ناحيه بيني دچار شكستگي شدم و بازي مقابل پرسپوليس را از دست دادم.دروازه بان تيممان در بازي دانشجويان بجاي دفع توپ با مشت به بيني ام كوبيد و بنده حسابي مصدوم شدم و بازي با پرسپوليس را از دست دادم. ابومسلم در اين بازي باخت اما عملكرد خوبي داشت. خداداد عزيزي خيلي جوان بود و يك پنالتي را خراب كرد اما روي هم رفته بازي خوبي انجام داد. پرسپوليس در آن سالها چندين ملي پوش داشت و بهترين فوتباليست هاي ايران در پرسپوليس و استقلال بازي مي كردند.

مربي - بازيكن بودم

-مهاجري از سال 1374 وارد عرصه مربيگري شد اما او در دوران بازيگري هم مربيگري مي كرد:"از زمان بازيگري به مربيگري علاقه داشتم و در همان دوره اي كه براي پيام مشهد بازي مي كردم مسئوليت فني تيم جوانان پيام را برعهده داشتم.در همان سالها با آقاي عباس دهقاني مربيان تيم جوانان بوديم و مرحوم توابعي مدير تيم هاي پايه بود و در كنارمان فعاليت مي كرد.ما در همان برهه با تيم جوانان پيام در مشهد اول شديم و در مسابقات استاني به مقام قهرماني رسيديم. در مسابقات كشوري هم در مرحله نيمه نهايي بطور رفت و برگشت برابر تيم ملوان بندرانزلي مساوي كرديم اما به علت اين كه در مشهد برابر ملوان يك يك كرده بوديم و در بندرانزلي به تساوي بدون گل رسيده بودم ملوان فيناليست شد و ما به مرحله رده بندي رفتيم و هما را در اين مرحله مغلوب ساختيم و به عنوان سومي كشور دست پيدا كرديم.من در اولين سال مربيگري ام باتيم جوانان پيام سوم ايران شدم و از همان جا بود كه عزم خود را براي مربيگري جزم كردم.

-سرمربي تيم پديده مشهد اضافه كرد:سال بعد به ابومسلم رفتم.اكبر ميثاقيان سرمربي بود و من به عنوان مربي در خدمت ابومسلم بودم.ميثاقيان به دليل نتايج كسب شده در هفته پنجم كنار رفت و فيروز كريمي سرمربي ابومسلم شد و تيم ما در ادامه همان فصل به ليگ برتر صعود كرد. من سابقه مربيگري در تيم هاي ابومسلم،پاس تهران،استقلال خوزستان،صباي قم و داماش گيلان را دارم و الان هم دو فصلي است كه در خدمت تيم پديده مشهد هستم.الان حدود هفت سال است كه به عنوان سرمربي مشغول بكار هستم.

- مهاجري ادامه داد:اولين سال مربيگري ام را با تيم سياه جامگان شروع كردم.ما از ليگ دسته دوم ايران استارت زديم و من براي بستن تيم سياه جامگان به دنبال استعدادهاي استان خراسان رفتم. از بجنورد تا سبزوار براي كشف استعدادها سفر كردم و بازيكنان باآتيه اي در شهرهاي استان خراسان پيدا كردم. سياوش يزداني، امير عباسي و... را در تمرينات تست گيري يافتم . سياه جامگان از ليگ دو به ليگ دسته اول آمد و در اين مرحله هم موفق ظاهر شد و به مرحله پلي آف ليگ برتر صعود كرد .من در همان برهه بنا به دلايلي از سياه جامگان مشهد جدا شدم و سپس هدايت تيم پديده مشهد را بر عهده گرفتم و تاكنون در خدمت پديده بوده ام .

تيم پديده را با فوتباليست هاي مستعد خراسان بستم

-ميهمان اين هفته " نگاه چند بعدي" درباره نحوه بستن تيم پديده به كيهان ورزشي گفت:ما در فوتبال خودمان از دو طريق مي توانيم نفرات تيممان را جمع كنيم.يكي اين كه ستاره جذب كنيم تا ستاره ها در هر بازي بدرخشند و بازي را برايمان درآورند كه دراين مورد بايد خدمت تان عرض كنم كه در حال حاضر شرايط اقتصادي باشگاه پديده چنين اجازه اي به ما نمي دهد و باشگاه ما با يك سري مسائل مالي روبرو است.مورد ديگري كه در بحث قبلي گفتم بحث استعداديابي است كه من از اين طريق نفرات تيم پديده را انتخاب كردم.بنده به كار گروهي اعتقاد دارم و خوشبختانه تاكنون پديده با وجود مشكلات بسيار توانسته در ليگ برتر فوتبال خوبي را ارائه دهد.امسال ديديم كه پديده با وجود قرعه دشوار خود توانست روند مناسبي را پشت سر بگذارد.

-محمد رضا مهاجري درباره اولين سرمربيگري خود در ليگ برتر به كيهان ورزشي مي گويد:اولين بار كه روي نيمكت ليگ برتر نشستيم در ديدار برابر تيم پرسپوليس بود. من سرمربي پديده بودم و اتفاقا بازي خوبي شد.ما دو بر يك از تيم پرسپوليس پيش افتاديم كه مرحوم هادي نوروزي كاپيتن آن روزهاي پرسپوليس با شوت زيبايي نتيجه بازي را مساوي كرد.گل نوروزي به عنوان يكي از گلهاي زيباي ليگ لقب گرفت. خوشبخاته در اولين بازي نتيجه خوبي گرفتيم. ما در ورزشگاه آزادي ميهمان پرسپوليسي ها بوديم.

-تيم پديده مشهد با ورود به ليگ برتر از شرايط مناسب اقتصادي برخوردار بود اما پديده پس از مدتي با حواشي اقتصادي مواجه شد .مهاجري درباره اوضاع مالي پديده در اولين سال ليگ برتري شدنش مي گويد:تيم پديده پيش از آن كه با بحران اقتصادي و مشكلات پيرامون خود روبرو شود اوضاعش از همه نظر مساعد بود و همه چيز خوب پيش مي رفت.ديدگاه هاي خوبي در باشگاه جاري بود و مسئولان باشگاه به دنبال ديدگاه هاي حرفه اي بودند اما با شروع مشكلات اقتصادي ما در دو جناح براي رسيدن به موفقيت تلاش كرديم. از يك طرف با مشكلات اقتصادي روبرو بوديم و از طرفي ديگر مي بايست روحيه بازيكنان را حفظ مي كرديم تا در ليگ برتر نتيجه بگيريم.يكباره همه چيز در باشگاه تغيير كرد و ما راهي نداشتيم غير از آن كه موقعيت تيم را در ليگ برتر حفظ كنيم.

ثبات حلقه مفقوده فوتبال است

-مهاجري اضافه كرد:من براي عبور از حواشي اقتصادي با سبك و سياق خودم پيش رفتم.خداراشكر كه بازيكنانم هميشه به كادرفني احترام گذاشته اند و هميشه با بازيكنانم روابط خوبي داشته ام و از اين طريق تيم پديده را هدايت كرده ام. اعتماد بازيكنان به من باعث شد تا ما از بحران مالي عبور كنيم.با وجود آن كه مبلغ قرارداد بازيكنان پرداخت نمي شد و باشگاه پديده با انواع مشكلات و حاشيه ها مواجه بود با اين حال در ليگ برتر نتايج خوبي گرفتيم و در ليگ باقي مانديم. اعتماد بازيكنان و مديريت باشگاه به من هميشه كمك كرده است. معتقدم كه با رفتار و گفتار صادقانه مي شود از مشكلات عبور كرد.در اولين سال حضورم در پديده صداقت نشان دادم و دروغ به بازيكنان نگفتم و توانستيم از اين طريق روزهاي سخت را سپري كنيم.الان با حداقل امكانات در پديده كار مي كنيم و مبلغ قرارداد بازيكنان مان قابل توجه نيست اما كارمان را با صداقت پيش مي بريم. خوشبختانه اخيرا شاهد سروسامان گرفتن مديريت در باشگاه پديده هستيم. گرچه مشكلات پابرجاست اما اخيرا شاهد هستيم كه قسمتي از مشكلات باشگاه مرتفع شده است.

-سوال بعدي ما از سرمربي بااخلاق تيم پديده مشهد اين بود كه چرا مربيان فرصت چنداني براي اجراي برنامه هاي خود ندارند و گاهي پرونده يك مربي مستعد با چند باخت بسته مي شود :"البته هر كسي بايد پاسخگوي اعمال خود باشد اجراي برنامه هاي يك مربي به ديدگاه هاي حاكم در باشگاه بستگي دارد.عدم ثبات در فوتبال ما باعث شده كه برنامه هاي مربيان در تيم ها پياده نشود.متاسفانه ثبات حلقه مفقوده فوتبال ما است . اگر خيال مربي از مديريت آسوده باشد و اطمينان پيدا كند كه مديريت حامي اش است بطوريقين به اهداف فني خود در تيم مي رسد اما زماني كه ثبات نباشد مربي با چند باخت كنار خواهد رفت. مدير بايد به مربي اعتماد داشته باشد و پاي مربي خود بيايستد تا فوتبال از ديدگاه فني رشد كند.اگر ثبات محسوس باشد شاهد اتفاقات خوبي در فوتبال خواهيم بود."

قطب هاي اقتصادي از فوتبال مشهد حمايت كنند

-تيم پديده مشهد در ليگ امسال با قرعه دشواري روبرو شد:"پديده تنها تيم ليگ شانزدهم است كه با قرعه بسياري دشواري مواجه شده است. ما در دور رفت ليگ برتر بيشتر ميهمان بوديم و خارج از خانه بازي كرديم. پديده در هفته هاي اخيرا چند بازي دشوار پشت سر هم برگزار كرد . ما برابر تراكتورسازي تبريز، پرسپوليس، استقلال تهران و... پشت سر هم بازي كرديم و همين روند به توان تيم ما لطمه زد.هيچ تيمي در ليگ امسال با چنين قرعه سختي روبرو نشده است.تصور مي كنم با پتانسيل جاري در تيممان بتوانيم در پايين فصل جاري جزو شش تيم بالاي جدول باشيم. البته كارمان آسان نيست."

-آقاي مهاجري درباره اين كه چرا فوتبال مشهد هميشه با نوسانات بسياري روبرو بوده و مشكلات مالي مانع كارش شده به كيهان ورزشي گفت:هميشه بحث مالي در فوتبال مشهد مطرح بوده است در حالي كه ما در شهر امام رضا(ع) هستيم و مشهد يكي از قطب هاي اقتصادي ايران به شمار مي آيد.اگر بحث مالي باشگاههاي مشهد حل شود و قطب هاي اقتصادي از فوتبال شهر خود حمايت كنند فوتبال مشهد از وضع كنوني رهايي پيدا مي كند.پديده پيش از آن كه با مشكلات اقتصادي مواجه شود اوضاع خوبي داشت .من به رفع مشكلات اقتصادي فوتبال مشهد اميدوارم. اگر مديريت سخت افزاري در فوتبال مشهد درست شود ما از حاشيه ها و مشكلات مالي فاصله خواهيم گرفت.

-سرمربي تيم پديده مشهد اوقات فراغت ندارد:"اوقات فراغت برايم معنائي ندارد. شما ديديد كه پس از درگذشت پدرم به تهران آمدم و تيمم را مقابل استقلال تهران هدايت كردم.همه در مراسم عزاداري بودند ولي من از مشهد خارج شدم و روي نيمكت تيمم نشستم. ما اوقات فراغت نداريم و گاهي مي شود كه بدون استراحت روزگار را پشت سر مي گذاريم.حقيقتا فرصت زيادي ندارم كه در كنار خانواده باشم."

-محمد رضا مهاجري سالها همكار كيهان ورزشي بوده است:"حدود هفت سال همكار كيهان ورزشي بودم و با اين نشريه قديمي كار كردم.من در سالهاي 79 و 80 نيز دبير سرويس ورزشي روزنامه خراسان بودم و به عنوان خبرنگار به محل بازيهاي مقدماتي جام جهاني 1994 آمريكا كه در دوحه برگزار مي شد اعزام شدم تا بازيهاي تيم ملي را به عنوان خبرنگار پوشش دهم.حتي در برهه اي تيم فوتبال خبرنگاران را همراهي مي كردم و خاطرات خوبي از دوران خبرنگاري دارم."

-وي در پايان به كيهان ورزشي گفت:از كيهان ورزشي بابت اين گفت و گو تشكر مي كنم. ضمنا لازم است از تمام طرفداران فوتبال مشهد و دوستاني كه در مراسم خاكسپاري و يادبود پدرم حضور داشتند و در روزهاي اخير به من لطف كردند تشكر كنم.

* کیوان طباطبایی