شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۵۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
کیهان ورزشی-

این پیام که در فوتبال ایران پول روی زمین ریخته است را، آخرین بار همین آقای آنتونی استوکس مهاجم پرحاشیه پرسپولیس به خارج از مرزها مخابره کرد. پیش از او البته مربیان و بازیکنان خارجی پرتعدادی این پیام را داده بودند، اما استوکس با 70 دقیقه بازی و 150 هزار دلار دریافتی، در این امر بهتر و شفاف ترعمل کرد!
حالا باید بازهم چند روزی را به خواندن و شنیدن اخباری پیرامون این پرونده سپری کنیم و در نهایت همه چیز به خاطره ها بپیوندد.
به قول محمود خان خوردبین که یادداشت ایشان را در ادامه خواهید خواند، هر مدیری برای این فوتبال یادگاری ای از خود باقی می گذارد می رود! آقا بهتاش فریبا هم از این موضوع گلایه دارد که؛ چرا اراده ای برای بازخواست عاملان چنین اتفاقاتی وجود ندارد؟
این سوال را چندی قبل نیز مطرح کردیم که چرا برای مبارزه با فساد در فوتبال ایران اراده ای وجود ندارد؟
بحث نظارت بر کار و بار باشگاههای مردمی و دولتی نیز اهمیت فراوانی دارد که آن نیز در ورزش ایران محلی از اعراب ندارد و بدیهی است اگر غیر از این بود، قبل از واقعه جلوی ضرر گرفته می شد.
شاید از دید برخی، در ماجرای پرسپولیس و استوکس  مقصر اصلی سرمربی تیم باشد که به رغم توصیه های دلسوزانه آنهایی که با علم به حواشی این بازیکن خواهان عدم جذب وی بودند، به سرخپوش شدن وی اصرار داشت. گروهی هم نقش مدیریت وقت باشگاه را پر رنگ می دانند و ... اما ریشه چنین اتفاقات تلخ و تکراری در عدم نظارت وزارت ورزش و جوانان بر عملکرد منصوبین خود در باشگاه پرسپولیس است. جدا از آن، آنچه بیشتر دردآور و دل آزار است، عدم رسیدگی به تخلفات افرادی است که از پست خود کنار رفته اند و در واقع خود را از آسیب های وارده به بدنه باشگاهها و قصوری که مرتکب شده اند، با توجه به برکناری شان مبرا می دانند.
در این شماره از زیر ذره بین، اشاراتی به این موارد داشته او ابعادی از پرونده آنتونی استوکس و باشگاه پرسپولیس را مورد بررسی قرار داده ایم.                                                                  

*حمید ترابپور


مدیرانی که بازخواست نمی شوند!

*حسین کلانی
در ابتدا باید به این موضوع مهم اشاره کنم که؛ تنها راه نجات فوتبال ایران از دست چنین اتفاقاتی ایجاد اتحادیه بازیکنان با ساز و کار مشخص و اساسنامه شفاف است. چند سال قبل چنین مسئله ای را طرح کردم و برخی دوستان برای این کار اقداماتی را انجام دادند اما در ادامه اتفاقی رخ نداد و مسکوت ماند. فوتبال ایران اگر دارای چنین اتحادیه ای شود دیگر حقوق بازیکن و باشگاه محفوظ خواهد ماند. البته این موضوع هم می تواند با مسئله ای چون فساد همراه شود و همچون دیگر نقاط دنیا در همان اتحادیه نیز سیستم های مافیایی شکل بگیرد اما ناگزیر باید در این مسیر گام برداریم.شما به عنوان یک رسانه می توانید اتاق فکری را ایجاد کنید و هر هفته از تعدادی از چهره های صاحب نظر دعوت کنید و این موضوع را به بحث بگذارید.
درباره بازیکن مورد نظر شما هم باید بگویم این قبیل اتفاقات ریشه دو مسئله دارد. یک، دلال بازی در فوتبال ایران و دو، حفظ منافع لحظه ای افرادی که در راس باشگاهها و دیگر نهادهای ورزشی قرار می گیرند. در این فوتبال هر فردی که در راس قرار می گیرد دو نکته را در نظر دارد: اول منافع شخصی و اینکه از فوتبال برای کسب اعتبار خودش و شهرت استفاده کند و دوم منافع مالی.
در همین باشگاه پرسپولیس مدیرانی آمدند و رفتند و کسی هم درباره اشتباهات آنها سوالی نپرسید. آقای طاهری مدیر باشگاه شد و دانشکده پرسپولیس را تعطیل کرد و لطمه بزرگ وارد ساخت و کسی از ایشان نپرسید چرا! و یا دیگر مدیران که آمدند و رفتند و اتفاقی هم نیفتاد. این هم دلیل دارد. شاید اینها بصورت زنجیره به هم وصل هستند. ما اگر بخواهیم مدیر منصوب خود را بعد از برکناری مورد بازخواست قرار دهیم خودمان می بایست از هر مسئله ای مبرا باشیم. حالا اگر از آنها سوالی نمی شود باید دلیلش را جای دیگری جویا شد.

هر مدیری در پرسپولیس یک یادگاری از خودش گذاشته است!

*محمود خوردبین

در دوره های خیلی دور هم بازیکن خارجی به فوتبال ایران و همین باشگاه پرسپولیس می آمد. مثلا «آلن ویتل» که در جام تخت جمشید همبازی ما بود و بازیکن با کیفیتی هم بود. آن زمان آدم هایی بازیکن انتخاب می کردند که دنبال بهبود اوضاع فنی پرسپولیس بودند. یعنی اگر می رفتند بازیکنی چون «ویتل» را جذب و برایش هزینه می کردند مطمئن شده بودند که در آن پست در داخل ایران برای پرسپولیس بازیکنی بهتر از او وجود ندارد اما امروز آنچه در نظر گرفته نمی شود کیفیت فنی بازیکن خارجی و صلاح تیم است. اینجا فقط یک چیز مهم است: چقدر گیر خودم و دلال های اطرافم می آید. این بازیکنی که شما درباره اش بحث می کنید مگر در تراکتور حاشیه نداشت؟ مگر در باشگاههای قبلی اش حاشیه نداشت؟ چه کسی با چه نیتی رفت او را به پرسپولیس آورد؟ مدیران سالهای اخیر باشگاه پرسپولیس هر کدام یکی نمونه از این یادگاری ها گذاشتند و رفتند. یک نفر هم سراغ شان نرفت بپرسد چرا چنین اقدامی را انجام دادید و ضرر زدید؟ تمام این قرارداد ها یواشکی و غیر شفاف است. مثلا می روند در ترکیه قرارداد می بندند و عکس می گیرند و کسی هم از بندهای قرارداد خبری ندارد تا اینکه یک جایی همه چیز افشا می شود و ...
فقط نمی دانم چرا حراست وزارت ورزش و جوانان که باشگاههای استقلال و پرسپولیس زیرمجموعه آن وزارت هستند ورودی به این ماجراها نمی کنند؟!

...از «سلطان سکه» تا «آنتونی استوکس»!

*بهتاش فریبا
قبل از اینکه بپرسیم چگونه می شود یک بازیکن خارجی دوبار به فوتبال ما می آید و بدون اینکه تاثیری داشته باشد و با گذاشتن بار مالی بر باشگاهها می رود، باید به این مسئله اشاره کنیم که کدام نهاد باید بر اتفاقات اینچنینی نظارت داشته باشد؟
اخیرا وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نمی توانند بازیکن خارجی جذب کنند.
این تصمیم باید از دو بعد بررسی شود.
اگر منظور آقایان این است که بازیکنان خارجی که به ایران می آیند کیفیت فنی بالایی ندارند باید گفت این مسئله اصلا در حیطه وظایف وزارت ورزش و حتی فدراسیون فوتبال نیست زیرا باشگاهها سرمربی دارند و درباره مسایل فنی بازیکنان، آنها هستند که بایاد تصمیم گیری کنند .
اما اگر علت این تصمیم جلوگیری از حیف و میل بیت المال بوده که من هم با آن موافقم، این موضوع به پدیده شوم دلالی برمی گردد که اینجا هم اگر اشکالی وجود دارد، به عدم نظارت درست نهادهای موظف در وزارت ورزش و فدراسیون و حراست آنها مرتبط می شود.
من نمی دانم چگونه می شود که مثلا یک بازیکن در لیگ دسته اول قرارداد صدمیلیونی می بندد و بعد اعلام می کند 30 میلیون آن را به خودم داده اند! آن 70 میلیون کجا رفته است؟
آیا حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال دلال های فوتبال را نمی شناسند؟ اگر می شناسند چرا با آنها برخوردی صورت نمی گیرد؟
مگر در کشور ما در دیگر بخش ها برای مبارزه با فساد اقدام نمی شود؟ مگر سلطان سکه و سلطان ماشین و ... را نمی گیرند؟ پس چرا فوتبال را به حال خود رها کرده اند؟ چرا نباید مثل همه جای دنیا نقل و انتقالات فوتبالی از سوی ایجنت های رسمی و بصورت کاملا شفاف صورت بگیرد؟
بازیکنی مثل استوکس اگر آن حواشی را نداشت می توانست در بالاترین سطح فوتبال دنیا همین امروز بازی کند اما سوال این است که با آن همه حاشیه که در تراکتور داشت چگونه بار دیگر از فوتبال ما سر درآورد؟
در پایان باید بگویم اشکال از اساسنامه ای است که ایراد دارد و بندهای آن به گونه ای تنظیم شده که فوتبالی ها نتوانند به فدراسیون ورود کنند. فوتبال اگر دست آدم های سالم و توانمند فوتبالی بود این همه فساد نداشت.

استوکس را فقط برای دربی آورده بودند!

*بهنام ابوالقاسمپور
وقتی ماجرای فسخ قرارداد این بازیکن با باشگاه پرسپولیس را شنیدم یاد چند ماه قبل و یک اتفاق افتادم.
یک روز برای انجام یک مصاحبه با مهرداد میناوند به محل قرار رفتم و همانجا از او خواستم پیغام مرا به آقای محمد حسن انصاریفرد برساند و مانع عقد قرارداد با این بازیکن شود چون از طریق آقای الیاسی عضو هیئت مدیره باشگاه تراکتور-تیم قبلی استوکس-درجریان رفتارهای عجیب او قرار گرفته بودم. آقای الیاسی اتفاقات عجیبی درباره مدت زمان حضور او در تراکتور برایم تعریف کرده بود. از ماجرای ساعت یک بازیکن تا مشکلات اخلاقی وی.
به میناوند گفتم به مدیرعامل پرسپولیس ماجرا را بگوید. گفت انصاریفرد گفته مشکلی نیست و ما خودمان او را کنترل می کنیم. به یحیی گل محمدی هم زنگ زدم که تلفن را جواب نداد. خلاصه انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا او جذب شود. به نظرم اینگونه بود که فقط می خواستند این بازیکن بیاید و برابر استقلال در دربی بازی کند.
این فقط یک نمونه از اتفاقات عجیب فوتبال ماست. پشت همه این اتفاقات و فشارها برای جذب یک بازیکن، جریانات دلالی قرار دارد وگرنه چه دلیلی دارد که با علم به مشکلات یک بازیکن او را جذب و برایش هزینه کنند.
فساد در فوتبال ایران همین است. تا وقتی نهادهای نظارتی به این اتفاقات ورود نکنند شاهد تکرار آنها خواهیم بود. کاری که قوه قضائییه و آقای رئیسی با فساد و اختلاسگران انجام می دهند باید در فوتبال هم اتفاق بیفتد. فقط قوه قضائییه می تواند جلوی این فساد را بگیرد. مدتها قبل فردی را در کمیته اخلاق فدراسیون داشتیم که از رییس  تا دیگر اعضای فدراسیون را محاکمه می کرد و با کسی شوخی نداشت. فوتبال به چنین افرادی نیاز دارد.
متاسفانه در پس اتفاقات فوتبال ایران، جریانات و افرادی قرار دارند که با استفاده از قدرت خود هرکاری که دل شان بخواهد انجام می دهند.
امروز دلال ها از مدیرعامل و مربی تا بازیکن و رنگ و برند لباس تیم ها را تعیین می کنند.
افراد زیادی در فوتبال هستند که اطلاعات خوبی از جریانات فاسد دارند و اگر یک نهاد ورود کند آنها حاضر به ارائه اطلاعات خود هستند، اما ظاهرا قرار نیست اتفاقی رخ دهد و ....!

پاره گزارشی از همه بی نظمی‌های «آنتونی استوکس»

کلاهی که مرد ایرلندی بر سر فوتبال گذاشت

*عرفان خماند

بازیکنی که می‌تواند در مدت دو سال در 3 کشور مختلف فوتبال بازی کند، عملا به شما نشان می‌دهد که تا چه اندازه توانایی دارد که همه را دور بزند و در زمان کوتاهی از نقطه‌ای به نقطه دیگری برسد و با کمترین هزینه برای خودش، شما را به دردسر بزرگ دچار کند. او که دو مرتبه تیم‌های ایرانی را سرکار گذاشته، اکنون یکی از طلبکاران تراکتور هم محسوب می‎شود چراکه علی‌رغم ترک تمرینات این تیم تبریزی و عدم بازگشت دوباره به تیم، به دلیل دیر پرداخت شدن مطالباتش، توانست حکمی قطعی از فیفا علیه تراکتوری‌ها بگیرد و حالا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که در انتظار دریافت مطالباتش است.
او پیش از تراکتورسازی در یونان برای تیم آپولون بازی کرد و تنها 4بار برای این تیم به میدان رفت. پس از ترک تراکتور به ترکیه رفت و برای تیم آدانا دمیر اسپور هم تنها 6 بازی انجام داد تا حضورش در تراکتورسازی و 23 بازی و 11 گل برای این تیم، بلندمدت‌ترین پایبندی وی به تیمی در طی دو سال اخیر باشد. او در بازگشت دوباره به فوتبال ایران اینبار پرسپولیس را انتخاب کرد و در همان ابتدا آنقدر عملکرد خوبی داشت که به سرعت جای خود را میان هواداران پیدا کند اما متاسفانه همان اتفاقات و حواشی که برای 3 تیم قبلی رخ داده بود، برای قرمزهای پایتخت هم به وقوع پیوست و حالا پرسپولیسی‌ها خود و استوکس را درگیر یک پرونده دیگر در فیفا کرده‌اند. این مهاجم ایرلندی پرحاشیه شیوع ویروس کرونا را بهانه کرد و از دبی به ایران بازنگشت تا به اردوی پرسپولیسی‌ها ملحق شود.
استوکس برای بازی مقابل الشارجه امارات با کاروان پرسپولیس به دبی آمد و در این بازی چند دقیقه‌ای هم در ترکیب پرسپولیس بازی کرد، اما بعد از بازی مدعی شد که برای رسیدگی به وضعیت بیماری فرزندش باید در دبی بماند. باشگاه پرسپولیس هم با موافقت یحیی گل‌محمدی یک روز به او مرخصی داد، اما بعد از پایان این یک روز خبری از بازگشت او به تهران نشد و یک روز بعد مشخص شد که او در دبی در حال خوشگذرانی است.
استوکس در حالی که تنها 15 سال داشت به تیم زیر 18 ساله های آرسنال انگلستان ملحق شد. او در دورانی به تیم آرسنال پیوست که این تیم با داشتن ستاره هایی چون تیری آنری، روبرت پیرس، فردریک لیونگبرگ، سول کمپل و ینس لمان در فوتبال اروپا یکه تازی می کرد. چند ماه بعد و در جولای سال 2006 او با مبلغ صد هزار یورو به تیم رزرو آرسنال ملحق شد و چند سال بعد استوکس توسط باشگاه آرسنال او را با ارزش 2 میلیون یورو به باشگاه ساندرلند منتقل کرد.
اولین حاشیه جدی دوران فوتبال استوکس در این تیم که هدایتش توسط روی کین، مرد بزرگ فوتبال ایرلند بود رقم خورد. او پس از ورود به کلوپ شبانه به خاطر دلخوری روی کین از اینکه اینکار بر روی تمرینات استوکس تاثیر گذاشته، مورد شماتت قرار گرفت. این موضوع اختلافاتی میان او و کین ایجاد کرد و باعث شد خیلی در این تیم دوام نیاورد. بعد از ساندرلند به شفیلد یونایتد، کریستال پالاس و هیبرنین پیوست که بعد از مدتی با نارضایتی هر کدام از باشگاه‌ها قراردادش یا فسخ شده و یا تمدید نشد. او در هیبرنین بارها به دلایل مشکلات انضباطی همراه تیمش در اردوها نبود و از فهرست 18 نفره این تیم خط خورد اما بعد از جدایی هم در دو مقطع به عنوان یار قرضی در این تیم بازی کرد. سلتیک و بلکبرن دیگر تیم‌هایی بودند که او پیش از آمدن به ایران بازی در آنها را تجربه کرده بود.
در ۸ جولای 2013، آنتونی استوکس به یک متصدی پاره‌وقت پارکینگ با نام مستعار الویس پریسلی در یک کلوپ شبانه در دوبلین حمله و با سر ضربه‌ای به او وارد کرد. در پی این اتفاق، استوکس مبلغ 3 هزار یورو را به بردلی به دلیل شکستن بینی و دو دندان پرداخت کرد. در آوریل سال 2017 گروهی از هکر‌های ناشناس حساب کاربری آنتونی استوکس را هک کردند. به موجب این اتفاق بیش از 240 عکس شخصی از استوکس منتشر شد. بیشتر این عکس‌ها مربوط به استوکس و همسرش می‌شد. در این بین 25 ویدئو نیز از این زوج هک شده بود که بعد‌ها یکی از این فیلم‌ها در ایران هم در سطح گسترده‌ای منتشر شد و حسابی سروصدا به پا کرد.
جالب است بدانید از سال 2005 تاکنون که استوکس به طور حرفه‌ای وارد فوتبال شده، او تنها 416 بازی را برای تیم‌های مختلف انجام داده و در این بازی‌ها 160 گل هم زده است. او طولانی‌ترین دوره حضورش را در ستلیک پشت سرگذاشت و تقریبا 5 سال در این تیم حضور داشت. او در این تیم در 191 بازی 76 گل زد که در نوع خود آمار خوبی بود. در تراکتور هم شرایط خوبی داشت و در 24 بازی 14 گل به ثمر رساند اما همچون همیشه حواشی و جنجال‌ها اجازه نداد بیش از این بدرخشد. استوکس مهاجمی گلزن و بانبوغ بود که حاشیه‌ها او را از اصل فوتبال دور کرد.


150 هزار دلار برای 70 دقیقه بازی؟!

هفته گذشته ایسنا گزارشی را منتشر کرد که عجایب قرارداد باشگاه پرسپولیس با آنتونی استوکس را بیشتر می کرد.
در بخشی از آن گزارش آمده بود: درباره نحوه جذب آنتونی استوکس حرف‌های و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. این بازیکن ایرلندی که پیش از این با پیراهن تراکتور بی انضباطی‌های فراوانی را انجام داده بود، به انصاری‌فرد  معرفی شد تا با او مذاکره شود. البته در آن مقطع با توجه به سوابق این بازیکن تذکراتی به مدیران وقت داده شد تا روند مذاکرات متوقف شود اما انصاری‌فرد مصمم بود این بازیکن ایرلندی را به خدمت بگیرد. از این رو دو نفر از کارمندان باشگاه به مدت یک هفته به دوبی رفتند تا با حضور مدیر برنامه ایرانی مذاکرات به صورت جدی پیگیری شود و در نهایت مقرر شد قراردادی به ارزش ٢۵٠ هزار دلار به امضا طرفین برسد. در آن مقطع استوک شرط می‌گذارد که تا زمان پرداخت ١۵٠ هزار دلار به عنوان پیش پرداخت، قراردادی را امضا نمی‌کند. به همین خاطر تماس‌هایی با تهران برقرار می‌گردد تا مبلغ پیش پرداخت تهیه و ارسال شود. در نهایت هم بعد از چند روز، باشگاه از طریق یک صرافی ١۵٠ هزار دلار را به دوبی حواله می‌کند و در آنجا این پول به صورت اسکناس در اختیار استوکس قرار می‌گیرد. نکته جالب در این میان این است که باشگاه پرسپولیس هنوز نتوانسته بابت این ١۵٠ هزار دلار، بدهی خود را با صرافی مذکور تسویه کند.
آنتونی استوکس ١۵٠ هزار دلار دریافت کرد و جمعا کمتر از ٧٠ دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفت. اگر قرار باشد با دلار روز محاسبه کنیم باید بگوییم استوکس ایرلندی که هیچ بار فنی برای پرسپولیس به همراه نداشت، برای هر دقیقه حضور در زمین، حدود ۴٠ میلیون تومان برای پرسپولیس هزینه در بر داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین
آخرین اخبار