PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۸۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
تیم ملی والیبال در لیگ ملت ها
شروع بد و سنت همیشگی !

تیم ملی والیبال ایران در هفته اول لیگ ملت ها در سالجاری میلادی کارش را با سه شکست و تنها یک پیروزی آغاز کرد تا مثل اغلب اوقات دل نگرانی را به هوادارانش بدهد. گویا در همه ادوار عادت کرده ایم که شروعی خوب نداشته باشیم و این سنت را ادامه می دهیم!
تیم ایران در حالی این نتایج را رقم زد که تحولی اساسی در بین بازیکنانش را شاهد است. در دوره های قبل اگر تعداد محدودی تغییرات را شاهد می شدیم و از ثبات قابل توجه برخودار بودیم این بار و در پی کناره گیری برخی از بازیکنان قدیمی رو به سوی جوانان آورده ایم. تدبیر کادر فنی برای ایجاد تعادل در این باره حفظ چند بازیکن با تجربه و کمک گرفتن از آنها برای بهبود شرایط است که در هفته اول چندان به کارمان نیامد.
تیم والیبال ایران که چند سالی است جای خود را دل علاقه مندان پیدا کرده و مشتاقان زیادی در کنارش احساس می کند برای حفظ این روند، کاری سخت پیش رو دارد. از یک سو باید پا به پای بزرگان این رشته حرکت کند و از سوی دیگر شاهد برنامه ریزی و سرمایه گذاری فراوان رقباست. در این میان اگر در بخش نتیجه گیری و معرفی چهره های برتر در سطح جهان عقب بمانیم خطر از دست رفتن شرایط موجود به خوبی قابل مشاهده است.
بدون تردید آنچه امروز داریم بخشی از شایستگی های ما در والیبال است که با رنج و تلاش به بار نشسته و باید با تلاش و همت بلند آن را حفظ کنیم. این دغدغه دائمی دوستداران والیبال است که نکند خدای ناکرده ما فقط با داشتن یک نسل طلایی به جمع بهترین های جهان رفته ایم و با غروب این نسل والیبال هم به حالت کارخانه بر خواهد گشت!
آنچه در این بین مایه امیداوری است این که در هر دوره چند جوان بلند بالا و خوش پرش با نمایش دلپذیرشان ما را به آینده امیدوار می کنند. در این دوره هم با وجود نتایج نه چندان خوب در هفته اول ما شاهد درخشش دو سه جوان در تیم ملی بودیم که بی گمان با تلاش و برنامه ریزی و حمایت باز هم می توانند جایگاه تیم ایران را در جمع بهترین های جهان حفظ کنند. خوشبختانه اهل فن هم با چنین باور و دیدگاهی غالبا همه را به صبر و دادن زمان دعوت می کنند تا شرایط برای آینده بهتر شود. با هم نقطه نظرات کارشناسان در خصوص هفته اول لیگ ملت های والیبال را مرور می کنیم:
*بهمن اسدی
آمادگی بدنی و ذهنی لازم را نداشتیم    
*محمد محمد کاظم
امروزه در والیبال ما مشکلات زیادی داریم اما بهتر است فعلا در موردش صحبت نکنیم تا حاشیه وارد تیم ملی نشود و با تمرکز بیشتر کارش را ادامه دهد. فکر می‌کنم در هفته اول این مسابقات از نظر بدنی و ذهنی آماده نبودیم،  با شرایط مناسب وارد مسابقات نشدیم، تدارکات لازم را هم ندیدیم و نتیجه‌اش را هم در هفته اول مشاهده کردیم. امیدوارم بتوانیم در هفته دوم مشکلات را برطرف کنیم. اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم روی اکثر نقاط والیبال از جمله حمله و دفاع مشکل داشتیم؛ قسمت‌هایی از بازی را خوب بودیم ولی زیاد نتوانستیم شرایط موفقیت را فراهم کنیم.
به نظرم نسبت به این قضیه روشن نبودیم که این سه چهار تورنمنتی که در پیش داریم برای ما بازی مرگ و زندگی است و باید در تعادل مناسبی قرار بگیریم تا بتوانیم مستقیم به المپیک راه پیدا کنیم. یک سری تغییرات نابجایی که ایجاد کردیم و عدم تدارکات مناسب تیم را دچار مشکل کرد. امیدوارم این سه چهار بازی که گذراندیم حکم بازی تدارکاتی را برای ما داشته باشد و از هفته دوم به بعد نتیجه لازم را کسب کنیم. درحال حاضر نمی‌توان کسی را قضاوت کرد. قبل ازچیز باید قبول کنیم که همه تیممان مشکل بدنی دارد و تعویض‌های زیادی که انجام می‌دهیم مشخص کننده این موضوع است و بچه‌ها نمی‌توانند خواسته‌‎های کادر فنی را عملی کنند. یک بخشی هم به آمادگی ذهنی برمی‌گردد اما بخش مهم آن به آمادگی بدنی مربوط می‌شود.
دو بازیکن جدیدمان که تا کنون برای تیم ملی بازی نکرده بودند، اگر بخواهیم عملکردشان را بررسی کنیم به نظر من بد نبودند. ولی زاده که تقریبا همه بازی‌ها را فیکس بازی کرد، تعویض هم نشد و توقعی که داشتیم را برآورده کرد؛ خانزاده هم هنوز باید برای تیم ملی جوانان ما بازی کند و نمی‌توان از جوانی که اولین بازی‌اش برای تیم ملی بزرگسالان بوده انتظار زیادی داشت. در کل فکر کنم شرایط بدی نداشتند اما لیگ ملت‌ها تورنمنت سنگینی است و باید قبول کنیم یک سری  تیم‌های هم رده ما با ترکیب اصلی آمدند؛ تیم‌هایی که با تیم جوان آمدند در رنکینگ جایگاه بالایی دارند و نگران المپیک نیستند. ما می‌توانستیم با موقعیت بهتری در این مسابقات شرکت کنیم و حداقل هفته اول را با دو برد و دو باخت تمام کنیم اما به هر حال این شرایط رقم خورد.
همه تیم ها جوانگرایی کرده اند
*پیمان اکبری
در این دوره از مسابقات همه تیمها دست به جوانگرایی زدهاند. ایتالیا که قهرمان جهان شده با یک تیم جوان به این مسابقات آمده است. تیم ما هم با ترکیبی از بازیکنان جوان وباتجربه در این رقابتها شرکت کرده است. ما تیم خوبی داریم؛ ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان که به لحاظ فنی همه آنها خوب هستند. به اعتقاد من مشکل اصلی تیم، عدم هماهنگی و نداشتن اعتماد به نفس بود. اگر بازیکنان هماهنگی و اعتماد به نفسشان را به دست بیاورند با توجه به شرایطی که تیمها در هفته اول داشتند حتی تیم ما میتواند جز تیمهای صعودکننده باشد. مربیان وقتی با گروهی از بازیکنان وارد مسابقاتی میشوند تنها روی آنها حساب میکنند، سال گذشته هم برخی بازیکنان به دلیل آسیبدیدگی یا هر موضوع دیگری در ترکیب تیم حضور نداشتند، صحبت کردن در مورد آنها تأثیری ندارد. اگر قرار باشد تنها به نبود بازیکنان فکر کنیم اصلاً نباید در مسابقات شرکت میکردیم.
ایران در بازی برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی عملکرد خوبی نداشت، برابر چین  پیروزشد چون تیم چین در حد و اندازه والیبال ایران نیست. مقابل لهستان در ست اول و دوم نمایش خوبی داشتیم که در نهایت نتوانستیم برنده این دیدار باشیم. این نتیجه به خاطر عدم هماهنگی و پایین بودن اعتماد به نفس بازیکنان به دست آمد. تا شروع هفته دوم تیم کمی زمان دارد و میتوانند نقاط ضعف را برطرف کند و با روحیه بهتر در هفته دوم ظاهر شود.
حضرتپور بازیکن من بوده و از توانایی او مطلع هستم. وقتی سرعت سرویس 120 کیلومتر در ساعت است، تحت چنین شرایطی اگر حضرتپور برای مهار توپ به بغل دستیاش کمک کند ممکن است خودش دچار مشکل شود. مقابل تیمهایی که سرویس با سرعت بالا ارسال میکنند حتماً باید سه نفر هر کدام در منطقه خودشان ساعد بزنند، سخت است لیبروها بتوانند به بازیکن دیگری کمک کنند. یکی از دلایلی که این اتفاق برای لیبروها رخ داد همین موضوع بود. مسابقات لیگ اواسط اسفند به پایان رسید. سالهای قبل  تا اواخر اسفندماه مسابقات طول میکشید. این موضوع میتواند یکی از دلایلی باشد که بازیکنان از شرایط مسابقه به دور بودند. اگر تقویم ورزشی ما هم مانند کشورهای دیگر مسابقات تا اردیبهشتماه طول میکشید، بازیکنان هم در شرایط مسابقه بودند و برای حضور در اردوها شرایط بهتری داشتند.
سال حیاتی والیبال
*جهانگیر سیدعباسی
در لیگ ملت های والیبال دو بازی را سه بر صفر باختیم. اولین باخت به ژاپن بود که اصلیترین رقیب ما برای رفتن به المپیک است و دومی به اسلوونی بود. اسلوونی شاید تیم اسم و رسمداری نباشد اما از تیم های خوب اروپا است. چین را شکست دادیم، چینی ها هنوز کار زیادی دارند تا به ما برسند.
ژاپن نشان میدهد از ما جلو افتاده است. لهستان متحول شده بود، اما انتظار داشتیم شکستش بدهیم. نتیجه کسب شده قابل دفاع نیست اما نقاط مثبتی هم تیم ما داشت. تیم هنوز آماده نشده و احتمالا هفته های بعد بهتر می شود. یکی، دو جوان آینده دار (حاجی پور و پوریا خانزاده) به تیم اضافه شدهاند که هنوز کار دارند تا به یک بازیکن پخته تبدیل شوند. نکتهای که خیلی آزاد دهنده و خطرناک بود، این که تیم ما خیلی پر اشتباه بازی میکند. در این سطح، تفاوت تیم ها به این امر برمیگردد که کدام تیم کم اشتباهتر کار میکند. در بازی مقابل اسلوونی در لحظاتی که نباید اشتباه می کردیم این کار را انجام دادیم. اشتباهات ما خیلی بیشتر از تیم مقابل بود و کادرفنی باید به فکر این مسئله باشد.
این هفته اول مسابقات بود و تیم ایران هنوز به شکل مورد نظر خود نرسیده است. تیم های حریف هفته به هفته نفرات اصلی خود را می آورند اما تیم ما شانس تغییر زیادی ندارد و تا انتهای لیگ ملتها با همین نفرات است. بهتر بود حداکثر امتیاز را در هفته اول میگرفتیم. تفاوت والیبال ما با تیم های دیگر این که غنای والیبال ما زیاد است. زمانی که ولاسکو آمد، معتقد بود در یک پست چند بازیکن داریم. الان همان است. مهم است چگونه تیم را برای پیروزی تربیت کنیم. این به هنر گردانندگان تیم ملی برمیگردد. امسال سال حیاتی برای والیبال ما است. از سال گذشته وقت داشتیم این کار را انجام دهیم. امیدوارم در ادامه شاهد حرفهای گری بازیکنان و بازی کم اشتباهتر آنها باشیم.
سال قبل، سال اول عطایی بود، او به زمان احتیاج داشت تا شرایط روحی، روانی و انگیزشی بازیکنان را بررسی کند. امسال می تواند جدیترین محک او باشد. امیدوارم تیم تا انتخابی المپیک به شرایط آرمانی برسد. نرفتن تیم ملی ایران به المپیک آسیب جدی می زند و رفتنش به المپیک  باعث می شود که خودش را در بالاترین سطح دنیا حفظ کند.
نیاز به حمایت و زمان
*شهرام محمودی
به نظرم تیم ملی و ملیپوشان جوان نیاز به حمایت و زمان دارند تا در آینده نتایج بهتری را کسب کنند. تیم ملی نتایج خوبی نگرفت. بخشی از این امر طبیعی است چون شاکله تیم عوض شده و بازیکنان جوانی اضافه شدهاند. از طرفی چند بازیکن همچون مجرد و عبادیپور هم نیستند. باید به جوانان فرصت و میدان بدهیم تا تجربه کسب کنند. تمرین جای مسابقه را نمیگیرد و باید در میادین بینالمللی و رسمی خود را محک بزنند تا در آینده به تیم کمک کنند. هفته بعدی تیمهای قویتری حضور دارند. مجموعه تیم باید با تمرکز و آمادگی بالاتری به مسابقات هفته دوم گام بگذارند. امیدوارم نتایج بهتری رقم بخورد.
موضوع نگران کننده فعلی بحث رنکینگ است. باید حواسمان به رنکینگ باشد که جایگاهمان را از دست ندهیم. اگر از گروهمان در انتخابی المپیک صعود نکنیم، نیاز به رنکینگ داریم و این مساله تعیین کننده است. در هفته اول توانایی شکست تیمهای دیگر را هم داشتیم. بازی لهستان دو بر صفر جلو بودیم و میتوانسیم سه بر صفر ببریم اما حریف به بازی برگشت. مقابل ژاپن عملکرد خوبی نداشتیم. فکر میکنم اگر در مسابقات بعدی با تمرکز و آمادگی بالاتری حاضر شویم، نتیجه خوبی میگیریم.در والیبال، تیمی امتیازات حساس و نزدیک را برنده می شود که هماهنگی و تمرکز بیشتری داشته باشد. ما در برخی لحظات میتوانستیم بازی را به نفع خود تغییر بدهیم اما به دلیل عدم هماهنگی نشد. این موضوع به جوانگرایی و نبود بازی تدارکاتی برمیگردد. جوانان خوبی داریم، امیدوارم همه تیم ملی را حمایت کنند. وقتی تیم می بازد نوک پیکان به سمت سرمربی است، همه چیز به تصمیمات او برمی گردد و انتقادات به سمت اوست. عطایی کارنامه خوبی دارد و یکی از مربیان خوب کشورمان است. جوانان خوبی آورده و به آنها بها میدهد. امیدوارم تا حد ممکن حمایت شود. اگر دنبال مربی خارجی برویم، عقب گرد بدی خواهیم داشت. باید از مربی ایرانی حمایت شود و امکانات خوبی در اختیارشان قرار بگیرد.
بازیکنان شکایت داشتند که امکانات خوبی ندارند و حمایت های لازم را ندیدند. امیدوارم حمایت شوند چون والیبال ورزشی فراگیر است. وقتی به کوچه و خیابان میرویم مردم در مورد نتایج تیم ملی میپرسند و ما هم فقط میگوییم به حمایت نیاز دارند. زمانی که در تیم ملی بودم برخی اوقات باختهای بدی میدادیم. بخشی از اینها در ورزش طبیعی است.
هفته دوم بهتر می شویم
*امیر حسینی
به نظرم عملکرد تیم ملی والیبال در هفته نخست راضیکننده نبود و آن چیزی که توقع داشتیم را مشاهده نکردیم. بازیکنان میتوانستند عملکرد بهتری داشته باشند. البته باید قبول کرد که زمان ریکاوری هم کم بود، اتمام زودهنگام لیگ ، در عملکرد تیم ملی در بازیهای ابتدایی بسیار تاثیرگذار بوده است.
تمام لیگهای دنیا 10 تا 15 روز قبل ازآغاز لیگ ملتها به اتمام رسید و بازیکنان در کوران مسابقات قرار داشتند، در حالیکه بازیکنان ما حدود 3 ماه از شرایط مسابقات دوربودند. در این مدت بازی تدارکاتی هم نداشتیم. تجربه نشان داده که در هفتههای نخست عملکرد خوبی نداشتهایم.از لحاظ فنی دریافت تیم بسیار ضعیف است. در حمله نیز عملکرد خوبی نداشتیم، در حالی که همیشه در حمله جزو بهترینها بودیم. در این دوره با عجله والیبال بازی میکنیم و بازی منطقی از بازیکنان را شاهد نیستیم. از توپهای برگشتی هم استفاده نمیکردیم و بازیکنان بدون صبر و حوصله به دنبال این بودند که توپ را سریع در زمین حریف تبدیل به امتیاز کنند.
برای بازی با اسلوونی زمان کمی برای ریکاوری داشتیم. میتوانستیم از بازیکنان دیگر در این چهار بازی استفاده کنیم. در زمان ولاسکو این کار به خوبی انجام میشد و ترکیب بازیکنان بازی به بازی فرق میکرد، عطایی مقابل اسلوونی این کار را از" ست" دوم آغاز کرد، اما میتوانست از ابتدای بازی به بازیکنانی که بیشتر بازی کردهاند استراحت دهد. بهترین لیبروهای ایران در حال حاضر در اردو قرار دارند، شاید بتوان موذن را هم به این ترکیب اضافه کرد. لیبروها عملکرد بدی نداشتند. در گذشته عبادیپور در کنار لیبروها حضور داشت، اما حضرتپور در این مسابقات تقریبا مستاصل شده و نمیداند باید به کدام دریافتکننده کمک بیشتری کند. طبیعی است که عملکردش در دریافت همانند سابق نباشد.
یکی از دلایل عدم استفاده از توپهای سرعتی این بود که توپ خوبی به پاسور نمیرسید. در تیمهای معتبر دنیا از تاکتیک سرعتی و پایپ زیاد استفاده میشود. ژاپن و لهستان این تاکتیک را فوقالعاده اجرا میکنند. به نظرم اعتماد به نفس کامل به پاسورها ندادهاند. باید پاسور بداند که همیشه در ترکیب حضور دارد. پاسور نقش حساسی است و باید عطایی یک پاسور را انتخاب کند و فضای بیشتری به او بدهد. ایران مقابل تیمهای قدرتمند بهتربازی می کند. بازیکنان نیز در شرایط مسابقه قرار گرفتهاند. فکر میکنم بازیکنان در هفته دوم عملکرد بهتری داشته باشند.
محکوم به بازی های بهتر هستیم
*مسعود آرمات
تیم ملی والیبال در شرایطی به مسابقات لیگ ملت ها اعزام شد که ما شناخت کافی از حریفان داشتیم و باید خود را مهیای رقابت با آنها می کردیم. در هفته اول رقبای آسیایی ما ژاپن و چین بودند. ضمن اینکه که می دانستیم رقبای سختی پیش رو داریم. تیم ملی با بازی های تدارکاتی کم و با تغییرات محسوس و حضور چند جوان هفته اول را شروع کرد. به نظرم ما بازی با ژاپن را خیلی حساس کردیم در حالی که برای یک بازی به این رقابت ها عازم نشده بودیم. باید به تیم های دیگر هم فکر می کردیم. در بازی اول ترکیب اشتباه در اول کار برای ما از لحاظ روحی و روانی تاثیر منفی داشت. این اتفاق در مقابل تیم آماده ای مثل ژاپن حتما هر تیمی را دچار مشکلات جدی می کند.
عملکرد تیم ملی در هفته اول قابل دفاع نیست اما خیلی نباید بابت نتایج به تیم فشار وارد کنیم. به نظرم پرداخت به ضعف ها می تواند پس از پایان مسابقات باشد. کارشناسان امر باید با پایان مسابقات عملکرد را بررسی و آنالیز کنند و راه های پیشنهادی را ارائه دهند. نبود میلاد عبادی پور یک ضرر شدید به تیم بود و در این مسابقات خلاء او کاملا به چشم آمد. دست مربیان از این جهت خالی بود و نباید بر آنان خرده گرفت. در این مسابقات در دریافت ها دچار مشکل جدی بودیم. در بازی با چین عملکرد تیم به نظرم خوب بود.
فراموش نکنیم که در هفته اول اغلب تیم ها با جوانان خود به میدان آمدند. در هفته دوم احتمالا این شرایط نباشد و تیم های رقیب با بازیکنان اصلی به میدان بیایند که این اتفاق کار ما را سخت تر می کند. ما باید در هفته اول نتایج بهتری می گرفتیم تا حاشیه امنیت داشته باشیم. با بازگشت تیم به ایران و تمرینات بیشتر ما محکوم به بازی بهتر در هفته های بعد هستیم چرا که موضوع رنکینگ برای سهمیه المپیک برای ما حائز اهمیت است. الان از ژاپن خیلی عقب افتاده ایم. از همه کارشناسان درخواست می کنم حوصله کنند و برخورد شخصی نداشته باشند. کادر فنی خوبی داریم و باید به آنها فرصت بدهیم. بعد از مسابقات می توانیم بحث های کارشناسانه داشته باشیم. امیدوارم این تیم از اعتبار والیبال ایران به خوبی دفاع کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار