PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۸۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
«آندره اونانا» و یک ماجراجویی جدید

آندره اونانا ، سنگربان کامرونی به تیم فوتبال منچستر یونایتد پیوست. قرارداد او مجموعا 5/57 میلیون یورو است و این سنگربان با این انتقال به عنوان سومین دروازه‌بان گران تاریخ فوتبال معرفی شد. در این رده بندی، آریزابالاگا ، سنگربان چلسی با 80 میلیون یورو در صدر قرار دارد. آلیسون بکر ، سنگربان لیورپول با 5/62 میلیون یورو در رده دوم است و جان لوئیجی بوفون هم 9/52 میلیون یورو جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. دروازه‌بان کامرونی با قراردادی تا سال 2028 که قابلیت تمدید برای یک سال دیگر را دارد، راهی اولدترافورد شده است. اونانا در اولین صحبت‌های خود به عامل اصلی انتقالش به منچستریونایتد اشاره کرد، یعنی اریک تن هاخ. "پیوستن به منچستریونایتد افتخاری باورنکردنی است، تمام عمرم برای رسیدن به چنین لحظه‌ای تلاش کردم و در این راه موانع زیادی را پشت سر گذاشتم. فرصت حضور در اولداترافورد برای دفاع از دروازه و کمک به تیم‌مان، تجربه شگفت‌انگیز دیگری برای من خواهد بود. ماجراجویی جدیدی برای من شروع شده، هم‌تیمی‌های جدید و جاه‌طلبی‌هایی که باید برای آن‌ها مبارزه کرد. منچستریونایتد در طول تاریخ خود دروازه‌بانانی باورنکردنی داشته و حالا من آماده هستم تا در سال‌های آینده دوران خودم را در این باشگاه رقم بزنم. از تجربه همکاری مجدد با اریک تن هاخ هیجان زده‌ام و مشتاقانه منتظر اجرای نقشم در موفقیت تیم هستم، می‌دانم که تن هاخ برای موفقیت در این باشگاه بزرگ مصمم است".او دوران جوانی خود را در بارسلونا آغاز کرد، اما با رد پیشنهاد باشگاه ، برای پیوستن به آژاکس در 18 سالگی، غول‌های کاتالان را آزار داد. با این حال، این تصمیم به وضوح تصمیم درستی بود، زیرا اونانا به یکی از بهترین دروازه‌بانان اروپا تبدیل شده است. موفقیت اونانا تا حدی مربوط به ساموئل اتوئو ، ستاره سابق بارسلونا است. او که اعجوبه آکادمی مهاجم افسانه‌ای در کامرون بود، در 14 سالگی با آکادمی لاماسیا پیوند خورد. اما حضور اونانا در کاتالونیا خیلی خوب نبود. در سال 2014، بارسلونا به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین جذب بازیکنان جوان خارجی، با محرومیت فیفا مواجه شد ، به این معنا که پیشرفت جوانان بارسا متوقف شد زیرا آنها نمی‌توانستند هیچ بازی رقابتی را برای 18 ماه انجام دهند. هنگامی که او با بازی برای بارسلونا در برابر آژاکس در رقابت های زیر 19 ساله‌های لیگ جوانان یوفا بازگشت، بهترین بازیکن مسابقه شد و توجه کادر مربیگری آژاکس به او جلب شد. اگرچه او اکنون به انتقال رویایی به لیگ برتر دست یافته، اما شانس پیشرفت در یک باشگاه بزرگتر می‌توانست زودتر اتفاق بیفتد. پس از فصل موفقیت‌آمیز 2017-2016 و کمک به آژاکس برای رسیدن به فینال لیگ اروپا، یک باشگاه ناشناخته بزرگ مذاکره با او را آغاز کرد. با این حال، این دروازه‌بان فاش کرد که به او گفته شده بود که رنگ پوستش برای هواداران مشکل‌ساز خواهد شد و این انتقال لغو شد. او پس از آن به اینتر منتقل شد و توانست به طور تمام و کمال خودش را نشان دهد. او توانست با این تیم در فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد و حالا با یک انتقال بزرگ راهی اولدترافورد شده است. به همین مناسبت در ادامه نام 10 دروازه‌بان بزرگ تاریخ منچستریونایتد را مرور می‌کنیم .

10- فابین بارتز

اجازه دهید با بحث برانگیزترین انتخاب شروع کنیم: فابین بارتز. فابین بارتز پس از جلب توجه تمام باشگاه های برتر اروپا بعد از یک جام جهانی شگفت انگیز در سال 1998 و یک مسابقات یورو که به همان اندازه چشمگیر بود، در سال 2000 با مبلغ 8/7 میلیون پوند توسط سر الکس فرگوسن به خدمت گرفته شد. علیرغم بازی‌های مضحک که هزینه زیادی برای یونایتد داشت، رفتار عجیب و غریب او همراه با دریبل‌ها و تمسخر بازیکنان حریف، وی را در فصل اول کاملاً محبوب یونایتد کرد. فصل اول او در واقع بسیار درخشان بود و او بود که سیوهای مهمی را انجام داد که یونایتد را در رقابت قهرمانی نگه داشت و در نهایت به قهرمانی منجر شد.

9- آندرس لیندگارد

در یک طرف ، شما استعداد ناشناخته دروازه‌بانی به نام آندرس لیندگارد را دارید که با مبلغ ناچیزی در حدود 5/3 میلیون پوند توسط منچستریونایتد به خدمت گرفته شده و در طرف دیگر یک خرید 18 میلیون پوندی به نام داوید دخیا . دومی از اتلتیکو مادرید به جای ادوین فن در سار بزرگ به خدمت گرفته شده اما به دلیل اشتباهات مداوم دروازه بانی نتوانست از فرمی که او را در طول دوران حضورش در اتلتیکو مادرید بسیار مورد توجه قرار داده بود، الگوبرداری کند و این درست زمانی بود که لیندگارد زمان بازی خود را افزایش داد.

8- رگ آلن

رگ آلن که به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان جهان شناخته می شود، در 6 ژوئن 1950 با مبلغ 11000 پوند از کوئینز پارک رنجرز به منچستریونایتد منتقل شد؛ مبلغی که در آن زمان رکورد جهانی بود. او به طور گسترده ای به عنوان یکی از بهترین دروازه بان های دوران خود معرفی شد ، با این حال، در رتبه بندی کمی پایین تر است، زیرا فقط دو سال در کنار تیم بازی کرد و جایگاه او توسط جک کرامپتون و در نهایت ری وود غصب شد.

7- گری بیلی

گری بیلی ، دیگر دروازه‌بان بزرگ منچستریونایتد بود که تا اواسط دهه 80 خود را به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های دنیا معرفی کرد. الکس استپنی خود را به عنوان اولین انتخاب منچستریونایتد برای چندین فصل تثبیت کرده بود، بنابراین زمانی که بازنشسته شد، چالش بزرگی برای هر دروازه‌بانی وجود داشت که برای پر کردن جای خالی اش به خدمت گرفته می‌شد. او استعداد خارق‌العاده‌ای بود که به سرعت فرماندهی خط دفاعی یونایتد را بر عهده گرفت و سطح بالایی از موفقیت را برای آنها به ارمغان آورد. او در سال‌های 1983 و 1985 جام حذفی را با یونایتد به دست آورد، اما در یکی از بازی‌های حساس یعنی فینال جام حذفی 1979، در مهار یک سانتر ساده ناکام ماند و به این ترتیب به آلن ساندرلند اجازه داد تا در لحظات باقیمانده گل پیروزی را برای آرسنال به ثمر برساند.

6- هری موگر

در می 1903، هری موگر متقاعد شد که به منچستریونایتد بپیوندد ، تیمی که در آن زمان در دسته دوم بازی می کرد. با این حال، طرفداران به طور گسترده بر این باور بودند که موگر هرگز در صحنه های بزرگ موفق نخواهد شد. با این حال، او خود را به عنوان یک بازیکن با کیفیت معرفی و با منچستریونایتد به دسته اول صعود کرد. او تا سال 1912 در یونایتد ماند. وی در طول دوران حرفه‌ای خود در منچستریونایتد، 264 بازی انجام داد و به این تیم در قهرمانی لیگ فوتبال در سال‌های 1908-1907 و 1911-1910 و جام حذفی در سال 1909 کمک کرد.

5- هری گرگ

غالبا هری گرگ را "قهرمان مونیخ" می نامند چرا که برخی از هم تیمی‌های خود از جمله بابی چارلتون، جکی بلانچفلاور، دنیس ویولت و همچنین سر مت بازبی را در فاجعه هوایی مونیخ از هواپیمای در حال سوختن بیرون کشید و نجات داد. او همچنین یک استعداد شگفت انگیز دروازه بانی بود. او در جام جهانی 1958 به عنوان بهترین دروازه بان انتخاب شد و با 478 رای در مقابل 122 رای از نزدیک‌ترین رقیب خود لو یاشین پیشی گرفت. اگرچه او در زمان بازی برای منچستریونایتد هیچ مدالی به نام خود نداشت، اما آسیب دیدگی شدید شانه وی را از قهرمانی در جام حذفی 1963 دور نگه داشت و یک سری مصدومیت به این معنی بود که بازی های کمتری را از آنچه که برای کسب مدال لازم بود ، در طول قهرمانی یونایتد در لیگ 1965-1964 و 1965-1966 انجام داد.

4- الکس استپنی

الکس استپنی با مبلغ رکوردشکن 55000 پوند از چلسی به منچستریونایتد پیوست ، در حالی که تنها یک بار برای تیم چلسی بازی کرده بود. او با 539 بازی بیشتر از هر دروازه بان دیگری در دروازه یونایتد به میدان رفت. منچستریونایتد در سال 1967 قهرمان لیگ شد که به این تیم اجازه داد تا فصل بعد به مسابقات اروپایی راه پیدا کند. با درخشش استپنی، منچستریونایتد مقابل بنفیکا ، قهرمان مسابقات اروپایی شد. یک اتفاق به یاد ماندنی از آن بازی مربوط به زمانی است که اوزه بیو ، مهاجم بنفیکا در لحظات پایانی بازی با یک سیو شگفت انگیز از سوی استپنی مواجه شد که باعث شد بایستد و مرد انگلیسی را تشویق کند.

3- جیمی ریمر

الکس استپنی دروازه بان خوبی بود، اما بسیاری بر این باورند که جیمی ریمر بالاتر از او قرار داشت. او 11 سال را در اولدترافورد گذراند و جانشین استپنی شد. با این حال، او به آرسنال رفت و در آنجا سه سال دروازه بان بلامنازع بود و سپس به استون ویلا منتقل شد. او در استون ویلا شش سال دروازه بان برتر بود. نکته برجسته در ویلا زمانی بود که او آنها را به پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 1982 مقابل بایرن مونیخ هدایت کرد.

2- پیتر اشمایکل

این دروازه بان دانمارکی یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ بود و به خاطر استایل و سبک بازی خود، انقلابی را در پست دروازه بانی ایجاد کرد که الهام بخش برخی از بهترین دروازه بان‌های حال حاضر جهان است. او در سال 1992 با تیم ملی دانمارک به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا دست یافت. اشمایکل به همراه تیم فوتبال منچستر یونایتد روز‌هایی طلایی را پشت سر گذاشت و از سال 1991 تا 1999 توانست پنج بار به عنوان قهرمانی لیگ انگلستان دست یابد. آخرین بازی او در اولدترافورد و برای " شیاطین سرخ " جایی بود که توانست با عملکرد عالی خود، منچستر را در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 به قهرمانی برساند. او در سال‌های 1992 و 1993 به عنوان بهترین دروازه بان جهان انتخاب شد.

1- ادوین فن در سار

تکامل یک دروازه بان و رسیدن او به نقطه اوج، معمولا کندتر از دیگر بازیکنان اتفاق می‌افتد و جان لوئیجی بوفون و ادوین فن در سار از نمونه‌های بارز برای اثبات این گفته می‌باشند. دروازه بان هلندی به عنوان یکی از بهترین دروازه بان های جهان شروعی خوب را در تیم آژاکس تجربه کرد، اما نقطه اوج خود را بعد از 30 سالگی خود تجربه کرد و بعد از آن هر فصل بهتر و بهتر شد. آژاکس، یوونتوس، فولام و منچستریونایتد، تیم‌های بزرگی بودند که این دروازه بان برای آن‌ها به میدان رفت. اگرچه او هیچوقت نتوانست با تیم ملی به افتخاری درخور دست یابد، اما در سطح باشگاهی افتخارات بسیاری را به دست آورد و توانست با دو باشگاه آژاکس (1995) و منچستر یونایتد (2008) دو بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. او در طول زندگی حرفه‌ای رکوردهای زیادی به ثبت رساند. فن در سار توانست با قهرمانی در لیگ برتر به همراه " شیاطین سرخ "، به پیرترین سنگربانی تبدیل شود که توانسته است فاتح لیگ برتر شود. علاوه بر این او رکورددار بیشترین مدت بسته نگه داشتن دروازه با 1311 دقیقه است و این موارد وی را به یکی از بهترین دروازه بان های تاریخ فوتبال بدل کرده است.

* عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار