این حرف ها را جدی بگیریم
یکی از ابعاد مهم و کارکردهای کم نظیر ورزش، " نقش تربیتی"
آن است. یعنی اینکه ورزش فقط وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت و شوت زدن و زیر یک
خم گرفتن و خوب اسپک زدن و ناک اوت کردن
حریف و نتیجه گرایی و به دنبال مدال و قهرمانی دویدن نیست، بلکه فراتر از این
کارکرد- که در جا و در حد خود مفید و مثبت هم هست- عرصه ای است برای تربیت و مکتبی
است برای انسان سازی. اصولا به هر جای این جهان که می نگریم ، از جسم و پیکر و دست و پا و زبان و عقل و گوش و هوش و ... گرفته
تا ابر و باد و ماه و خورشید و فلک و ... ،
همگی در کارند تا انسان با هشیاری ، نانی به کف آورد و در مسیر سعادت دنیا
و رستگاری در آخرت و جهان باقی و حیات ابدی
، به حرکت رو به جلو و تکاملی بپردازد. خیلی
بدیهی و روشن است که ورزش هم جدا از این حکم کلی نیست. اتفاقا ورزش به دلیل زیبایی
ها و جذابیت و کششی که در میان همه طبقات اجتماعی و گروه های سنی دارد ، خیلی بهتر
و بیشتر از مدرسه و مکتب و سایر مراکز علمی و تربیتی، در تربیت و پرورش انسان ها و
سرعت بخشیدن به حرکت انسانی و تکاملی عمل می کند . ورزش ، میدانی است برای تقویت
جسم و زور بازو و ستبری سینه و به نمایش درآمدن زیبایی های فنی و تکنیکی و
رقابت و هیجان و کسب افتخار ، و در عین حال عرصه ای است برای ساختن روح و اشاعه و نهادینه
سازی ارزش های اخلاقی و مرام پهلوانی و اصلاح رفتار و مناسبات انسانی. بحث در این باره
مفصل است و حتی می توان درباره آن ساعت ها صحبت و صفحات را سیاه کرد و مقالات و
کتاب نوشت و ... ولی طبیعی است که در این مقال مختصر ، ما قصد چنین کاری را نداریم. هدف ما از پیش کشیدن بحث جایگاه و نقش تربیتی ورزش این است که طبق
روالی که داریم و هر از گاهی به نقش های چندگانه و متنوع ورزش می پردازیم و به سهم و بنا بر وظیفه خود ، خاصه
کارکرد تربیتی آن را یادآور می شویم، باز هم در این باره به ویژه خدمت مدیران و
برنامه ریزان متذکر شویم و بگوییم اولا ورزش اگر نقش تربیتی و انسان سازی خود را
فراموش کند و یکسره به دنبال برد و باخت و رسیدن به مدال و قهرمانی و صعود به جام
جهانی و ... - آن هم به هر قیمت و وسیله ای - باشد، ورزش نیست، بلکه" لهو و لعب" است و
چون موجب غفلت و فراموشی می شود ، پشیزی ارزش ندارد و می تواند به جای تربیت، اهل ورزش را به وادی سقوط و گمراهی
سوق دهد. ثانیا بدون تعارف ، نقش تربیتی در ورزش ما کمرنگ است و در نگاه مدیران و
برنامه ریزان از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
اثبات این حرف ، کار اصلا سختی نیست و هرکسی اهل ورزش باشد و در حال و هوای آن
تنفس کند کاملا متوجه می شود که ما چه می گوییم . و باز آنچه محرک ما از پیش کشیدن
این بحث در " چشم انداز" این هفته شد، اظهارات اخیر وزیر محترم ورزش
بود. ایشان که با معاونان و مدیران وزارتخانه برای تجدید میثاق با آرمان های حضرت
امام خمینی(ره) در حرم مطهر حضور یافته بود، در بخشی از اظهارات خود گفت :"وقتی
سخنان ارزشمند امام راحل به ویژه در خصوص ورزش و جوانان را مرور می کنیم، می بینیم بیانات ارزشمندی پیرامون پرداختن به جوانان،
توجه به مسائل ورزشی و ... به یادگار گذاشتند که امروز در مدیریت ورزشی کاربرد بسیاری
دارد" . آنگاه با استناد به جمله
معروف امام(ره) که خطاب به ورزشکاران
فرمودند" در تمام ابعاد انسانی ورزش کنید"، اظهار داشت:" پایه
و اساس تمام ورزش ها از تعلیم و تربیت آغاز می شود و این چیزی که امام راحل بر آن تاکید دارند که
در تمام ابعاد انسانی ورزش کنید، قطعا با ورزش و تعلیم و تربیت می توانیم به تمام
ابعاد ورزش توجه داشته باشیم " . این صحبت ها که محور آن " نقش تربیتی
ورزش" است (البته اگر با عرض معذرت ، حرف هایی از سر رسمیت و تعارف و کلیشه
نباشد) تاکید بر نکته مهمی است که همانطور که بالاتر اشاره شد در ورزش ما خیلی
کمرنگ شده و به آن اهمیت بایسته داده نمی
شود و این در حالی است که در حرفه ای ترین
سطح ورزش دنیا و نزد کشورهای پیشرفته و صاحب ورزش ، " کارکرد تربیتی"
ورزش در مدیریت های ورزشی در اولویت قرار دارد و مقدم بر مسائل و امور فنی است.
بحث درباره این موضوع و آوردن مثال ، از
حوصله این مقال خارج است که البته برای اهل فن و خاک خورده های ورزش- نه غریبه های
رخنه کرده و نامحرمان فرصت طلبِ بیگانه با ورزش- امری کاملا روشن و بدیهی است. اینکه چرا در ورزش کشور ما که فرهنگ فتوت و مرام
پهلوانی در آن ریشه عمیق تاریخی و اعتقادی دارد، نقش تربیتی ورزش کمرنگ شده و در
آن ، نتیجه گرایی و کمیت محوری و مدال آوری و صعود به جام جهانی و ... جای همه
ارزش های نیک و پسندیده مانند اخلاق و
فرهنگ و حرمت و بعضا حیا و عرق ملی نشسته ،
خود سوالی بزرگ و مهم و حدیثی مفصل است که البته ما به سهم و به قدر سواد و فهم خود به آن پرداخته و خواهیم پرداخت،
اما از این مجال استفاده کرده، خدمت آقای وزیر که خود از متن و بطن ورزش است عرض می
کنیم که کمرنگ شدن( اگر نخواهیم بگوییم فراموش شدن) کارکرد تربیتی و نقش پرورشی و
انسان سازی در ورزش ما به هیچ وجه امری طبیعی و عادی نیست و باندها و عناصر و جریاناتی
هستند که یا به خاطر منافع حقیر و پست خود و یا با اهداف و اغراض غیر ورزشی، نمی خواهند
ورزش در این مملکت- مثل خیلی چیزهای دیگر
( اقتصاد، دانشگاه ، سینما و ... )
در مسیر تکامل و خدمت به ملک و ملت
حرکت کند و کارکردهای مهم و تاثیرگذار خود را عینیت بخشد. منافع نامشروع
مشتی فرصت طلب و پورسانت های ناحق و مخرب آنان در گروی این معناست که ورزش یعنی
برد و باخت، یعنی قهرمانی ، یعنی مدال، یعنی صعود به جام جهانی و ... و برای تحقق این معنی ، پای گذاشتن روی هر اصل و
ارزشی مباح است. از طرف دیگر ، کسانی که بدخواه این مردم و کشور و خواهان ضعف و شکست آن در همه عرصه ها - از جمله ورزش - هستند، چون می دانند قابلیت های
فنی و استعداد ذاتی جوان ایرانی اگر با تربیت صحیح و سبک و روش سالم اخلاقی توام
باشد، ایران را به کشوری " صاحب ورزش"
تبدیل می کند که در میادین جهانی و المپیکی ، افتخار می آفریند و ... به روش های گوناگون مانع
از تحقق کارکرد تربیتی ورزش می شوند و با فریب افکار عمومی و با استفاده از مدیران غریبه و بیگانه با ورزش ،
نتیجه گرایی و کمیت محوری را اصل و هدف ورزش قلمداد می کنند و مانع از سر و سامان یافتن
واقعی آن می شوند. حال سوال این است که آیا وزیر محترم که به درستی بر نقش و تاثیر
کارکرد تربیتی ورزش تاکید می کند، با توجه به شناخت وضعیت فرهنگی و تربیتی ورزش و شلتاق
کردن نااهلان ، قصد و برنامه ای هم برای عمل به علم و دانسته های خود دارد یا اینکه
ما نباید مساله را زیاد جدی بگیریم و امیدوار
باشیم ؟! بالاخره مراسمی بوده و باید حرف هایی زده می شد!!...
سیدمحمدسعید مدنی*