شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۷۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
در شرایطی که رئیس‌فدراسیون فوتبال در صحبت‌های قبلی خود بر این نکته اشاره داشته که فیفا خواهان تصویب اساسنامه در مجلس است، به یکباره او و همکارانش رای یک قاضی دیوان عدالت اداری را به جای تصویب قانون به فیفا اعلام می‌کنند!
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، با گذشت چند روز از موضوع تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال حواشی مربوط به آن کماکان ادامه دارد. هفته گذشته بود که فدراسیون فوتبال با انتشار یک پیام تبریک مبهم و شائبه برانگیز از طرف فیفا، مدعی شده که این نهاد بین‌المللی با اساسنامه این فدراسیون موافقت کرده و به نوعی آن را تائید کرده است.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که برخی کارشناسان اعتقاد دارند فدراسیون فوتبال بدون دریافت مجوز از دولت و مجلس شورای اسلامی، اطلاعات غلطی را به فیفا ارسال کرده که تبعات آن ممکن است فوتبال ایران را دچار چالش کند.همین موضوع واکنش برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت تا جایی که قاضی زاده‌هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس ضمن محکوم کردن این حرکت فدراسیون فوتبال گفت: در نامه فدراسیون به فیفا صراحتا آمده دیگر نیازی نیست کاری انجام بدهیم و آنها همه چیز را تمام شده فرض کرده‌اند، در صورتی که پاسخ فیفا برای ما جالب توجه است. آنها درست است که در یک پاراگراف از فدراسیون تشکر کرده‌اند اما کاملا نشان دادند اشرافشان نسبت به ساختارهای قانونگذاری در ایران بیشتر از دوستان در فدراسیون فوتبال کشورمان است چون در پاراگراف دوم ایمیل مربوطه اشاره کرده‌اند که تائید اساسنامه نیازمند نظر نهایی مجلس شورای اسلامی است.
محمد مهدی فروردین رئیس‌فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز به این اقدام فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و اظهار کرد: اساسنامه فدراسیون باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد اما چنین مصوبه‌ای وجود ندارد که مسئولان فدراسیون بخواهند به فیفا بگویند نهاد غیردولتی غیرانتفاعی است. در مورد تبعات این اقدام خودسرانه که صورت گرفته، رئیس‌فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد.

رأی دیوان عدالت اداری جای تصویب قانون؟
حالا اما اطلاعات تازه‌ای درباره نامه فدراسیون فوتبال به فیفا منتشر شده که جالب توجه است. دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: «رأی مورد استناد فدراسیون فوتبال که ترجمه آن برای فیفا ارسال شده، مربوط به یک شکایت خصوصی از جانب حیدر بهاروند علیه سازمان بازرسی کل کشور است. استناد مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال به رأی حاصل از این اعتراض بوده که مستندات موجود در آن بسیار جای بحث دارد. فارغ از اینکه دادنامه مورد اشاره یک اعتراض یا شکایت شخصی است یا ارگانی، مشمول یک نکته بسیار مهم می‌شود. غلامرضا رفیعی سعی دارد القا کند که رأی قاضی دیوان عدالت اداری می‌تواند جای تصویب قانون را بگیرد و این رأی باید جایگزین مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذار کشور شود، اما تناقضات موجود در رأی جالب توجه است. اکنون فدراسیون فوتبال به رأیی استناد کرده که در همان دیوان عدالت اداری با دو نظر متفاوت همراه بوده است.
پرونده مورد اشاره ابتدای امر به هیئت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شد که این هیئت تخصصی اعتراض حیدر بهاروند به نامه سازمان بازرسی کل کشور را وارد ندانسته و اشاره کرده نامه مورد اعتراض (درخصوص منع به کارگیری بازنشستگان) قابل ابطال نیست. با این حال در اعتراض صورت گرفته به این رأی و با استناد به برخی نامه‌ها و همچنین اساسنامه مصوب سال‌های 1390 و 1399، پرونده با دستور رئیس‌دیوان عدالت اداری به هیئت تخصصی ارجاع شد تا مورد بازنگری قرار گیرد و پس از بازنگری به هیئت عمومی ارجاع داده شود. فارغ از اینکه رأی مستقل یک هیئت تخصصی با دستور رئیس‌دیوان عدالت اداری تغییر کرده، سؤال اینجاست که فدراسیون چگونه برای تصویب اساسنامه خود به رأیی استناد می‌کند که در یک محکمه قضایی با دو نظر متفاوت همراه بوده است؟
در کنار این موضوع جالب است که طبق ماده 87 اساسنامه فدراسیون فوتبال، ماده یک همین اساسنامه درباره ماهیت حقوقی این فدراسیون که ذیل قانون ملی ورزش کشور است، باید توسط دولت و مجلس تغییر کند نه با رأی دیوان عدالت اداری و مسلماً تعبیر و استناد به چنین رأیی مورد تایید فیفا نیز نخواهد بود. از طرفی طبق بند یک ماده 87 اساسنامه فدراسیون فوتبال، ماهیت حقوقی فعلی فدراسیون صرفاً تا یک سال پس از انتخابات لازم الاجراست و در صورت عدم تغییر قانون ملی ورزش کشور، حتی رأی دیوان عدالت اداری قابل تغییر خواهد بود. چرا که در بخشی از اعتراض صورت گرفته به نامه سازمان بازرسی کل کشور در دیوان عدالت اداری به این اساسنامه مصوب سال 1399 استناد شده که ماهیت حقوقی این اساسنامه فقط تا یک سال لازم الاجراست و پس از آن نیاز به تصویب مجلس دارد.»
4 ماه سکوت پس از رأی دیوان
سؤال مهمی که حالا باید از فدراسیون فوتبال و به خصوص مشاور حقوقی این فدراسیون پرسیده شود این است که چگونه به یکباره رأی دیوان عدالت اداری برای آنها حائز اهمیت و قابل استناد شد؟ تاریخ دادنامه یاد شده مربوط به تاریخ 20 مهر ماه 1400 است که هم اکنون نزدیک به چهار ماه از آن می‌گذرد.
در تمام این مدت، فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرده تا نظر مجلس را درخصوص تصویب اساسنامه جلب کند. شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس‌فدراسیون فوتبال در این مدت از هیچ فرصتی برای جلب نظر مجلس نگذشت و حتی 16 آذر ماه و در مراسم آیین گرامیداشت مرحوم دهداری خواهان نگاه ویژه مجلس به اساسنامه فدراسیون فوتبال شد و در مراسمی که می‌بایست درخصوص دهداری سخن می‌گفت، به صحبت درباره اساسنامه و خواسته‌اش از مجلس پرداخت.
عزیزی خادم در تاریخ دوم دی‌ماه و در گردهمایی پر هزینه هیئت‌های استانی در اصفهان گفت: «مجمع فدراسیون جهانی و دولت تأیید کرده و در نهایت باید در مجلس تأیید شود که این امر با تغییرات دولت، مانده است. به همین دلیل در جلساتی که داشتیم فیفا این مسئله را پیگیری می‌کند و می‌گوید ما با شما قدم به قدم آمدیم و با توافقات شما گام برداشتیم. در برگزاری انتخابات و برگرداندن میزبانی‌ها و بنابراین آخرین قدم نیز برداشته و تصویب شود. هفتاد روز کمتر مانده به فرصتی که به ما داده شده است و فیفا با ما شوخی ندارد و زمان کم داریم. امیدوارم شما با نمایندگان خود در مجلس صحبت کنید تا مشکلات رفع شود.»
طبق صحبت‌های رئیس‌فدراسیون فوتبال نیز، فیفا خواهان تصویب اساسنامه در مجلس است و در نهایت این اتفاق باید صورت بگیرد. همان‌طور که عزیزی خادم گفته فیفا نیز در این زمینه شوخی ندارد، اما گویا فدراسیون دست پیش را گرفته و سر شوخی را با فیفا باز کرده که رأی دیوان عدالت اداری را پایان کار می‌داند و با استناد به آن می‌گوید فیفا بابت اقدامات صورت‌گرفته در اساسنامه به فدراسیون فوتبال تبریک گفته است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین
آخرین اخبار