PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: ۸۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
فلسفه‌هایی برای آینده
اگرچه اکثر باشگاه‌های بزرگ معمولاً هر زمان که جایی خالی باشد،، به دنبال یک سرمربی یا مدیر جدید هستند اما اکثریت آنها در نهایت به سراغ افرادی می‌روند که 40 یا 50 سال دارند. گرایش به تجربه در باشگاه‌های برتر اروپا رایج است : کارلو آنچلوتی 64 ساله در دومین دوره حضور خود در رئال مادرید قرار دارد، در حالی که مکس آلگری 56 ساله در یوونتوس و استفانو پیولی 57 ساله در میلان هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در جاهای دیگر، حتی نام هایی مانند مائوریسیو پوچتینو 51 ساله در چلسی، دیگو سیمئونه 53 ساله در اتلتیکو مادرید و اریک تن هاگ 53 ساله در منچستریونایتد که همچنان در حال افزایش هستند، در میان مربیان بالای 50 سال هستند. بدون در نظر گرفتن لیگ برتر انگلیس، ESPN نگاهی به هفت سرمربی 45 ساله یا کمتر در فوتبال اروپا می‌اندازد که پیش از این برای هدایت یک باشگاه برتر در نظر گرفته شده‌اند و کسانی که ممکن است برای باشگاه‌های بزرگ در صف اول باشند. افرادی مانند ژاوی 43 ساله در بارسلونا، جولیان ناگلزمن 36 ساله در تیم ملی آلمان، روبرتو دی زربی 44 ساله در برایتون و روبن آموریم 38 ساله در اسپورتینگ لیسبون در سال 2020 یا 2022 در این میان حضور داشتند و به همین دلیل شامل این لیست نمی‌شوند. در ادامه لیست هفت مربی زیر 45 سال فوتبال اروپا که می‌توانند آینده درخشانی در این عرصه داشته باشند را مرور می‌کنیم .
مردانی که فوتبال نوین را تعریف می‌کنند

ژابی آلونسو

تنها یک سال پس از اولین حضورش به عنوان سرمربی در بایر لورکوزن، این هافبک دفاعی بزرگ با 114 بازی ملی برای اسپانیا در حال حاضر به عنوان یک مربی بزرگ در حال ساختن شهرت خود است. شاید تا حدودی زود باشد، اما با این وجود از او به عنوان سرمربی آینده باشگاه های سابقش لیورپول و رئال مادرید یاد می شود. بدون توجه به افتخارات متملقانه، آلونسو بدون شک تیم متزلزل لورکوزن را احیا کرده است. این بازیکن اسپانیایی پس از قبول هدایت این تیم در اکتبر گذشته، باشگاه آلمانی را از رتبه دوم در بوندسلیگا به مقام ششمی و به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا رساند. یک سال بعد، تیم آلونسو در صدر لیگ قرار دارد و حالا به اولین قهرمانی با لورکوزن در تاریخ بوندس لیگا دست یافته است تا نامش در تاریخ این باشگاه جاودانه شود. معرفی سیستم 3-4-3 توسط این مربی 41 ساله باعث شده است که لورکوزن تعادل بیشتری داشته باشد، تا حدی به دلیل فضای اضافی برای مدافعان کناری برای بیان پتانسیل هجومی خود و دفاع میانی اضافی که آسیب‌پذیری‌های دفاعی را در هنگام باخت کاهش می‌دهد اما این فقط در مورد تاکتیک ها نیست ، چرا که نمی توان انکار کرد که مهارت های مدیریت انسانی و رهبری آلونسو نیز از درجه بالایی برخوردار است.

تیاگو موتا

هافبک سابق برزیلی الاصل هنوز به خاطر روزهای درخشانش که در آن 30 بازی برای تیم ملی ایتالیا انجام داد، به یاد می‌آید اما او در حال ایجاد یک دوره مربیگری امیدوارکننده و در عین حال نسبتا کم ریسک است. با این اوصاف، منصفانه است که فرض کنیم موتا تا حدی به دلیل ویژگی‌های شخصی اش به‌عنوان یک سخنگو و چهره سختکوش که خود را با هاله‌ای از اقتدار نشان می‌دهد، از نزدیک توسط باشگاه‌های برتر در سراسر اروپا زیر نظر گرفته می‌شود.جدا از اولین کارش در جنوا در سال 2019 که فقط دو ماه به طول انجامید، او به موفقیت هایی دست یافت. اولاً در پایان فصل 2022-2021 سری آ اسپزیا را با هزینه های کم ، علی رغم اکثر پیش بینی ها نگه داشت. پس از عدم توافق برای قرارداد جدید با اسپزیا، او متعاقباً بولونیا را به رده نهم در فصل گذشته رساند که بالاترین رتبه آنها در سری آ در بیش از یک دهه گذشته است. بدون تعجب، موتا توانسته است برخی از ویژگی های خود را در دوران بازی اش ، القا کند. در سیستم 4-2-3-1 بولونیا تهاجمی بازی می کند و به خوبی سازماندهی شده و به سختی شکست می خورد. تیم موتا اکنون شانس بالایی برای رسیدن به سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا دارد.

سباستین هوینس

یکی دیگر از مربیان جوان موفق فوتبال اروپا ، سباستین هوینس 41 ساله است که در دوران بازیگری به عنوان هافبک بازیساز در تیم جوانان اشتوتگارت و تیم دوم هرتابرلین و هافنهایم و فقط برای سه بازی در تیم اصلی هافنهایم توپ زد و در 2010 از فوتبال خداحافظی کرد. هوینس مربیگری را در تیم جوانان زاخلندورف آلمان آغاز کرد و در تیم های نونهالان و جوانان لایپزیگ ادامه داد و به تیم زیر 19 ساله های بایرن مونیخ منتقل شد. هوینس در بایرن عملکرد موفقی داشت و سرمربی تیم دوم این باشگاه نیز شد و همین باعث شد هافنهایم در ابتدای فصل 2021-2020 به او اعتماد کرده و مربیگری تیم خود را به وی بسپارد. هوینس دو فصل در هافنهایم حضور داشت و در ابتدای فصل جاری به عنوان سرمربی اشتوتگارت انتخاب شده و تاکنون نتایج خوبی را با این تیم کسب کرده است. از هوینس به عنوان یکی از مربیان آینده دار فوتبال آلمان نام برده می شود.

فرانچسکو فاریولی

یکی دیگر از پدیده های جوان در عرصه سرمربیگری اروپا ، فاریولی 35 ساله است که امسال سرمربی نیس فرانسه شده است. فاریولی در نیس نتایج خوبی گرفته و هنوز امیدوار است که بتواند این تیم را به چمپیونزلیگ سال آینده برساند. از دوران بازیگری فاریولی چیزی در دسترس نیست اما او فوتبال را با مربیگری دروازه بانی مارجین کوپرتا در ایتالیا آغاز کرد. 4 سال در یک تیم ناشناس ایتالیایی دستیار بود و دوباره مربی دروازه بان شد و در تیم لوچزه فعالیت کرد. فاریولی دوباره تغییر سمت داد و در تیم زیر 17 ساله های قطر مسئول تدارکات شد و همزمان مربی دروازه بانی در آکادمی اسپایر شد. در حین کار در قطر به عنوان مشاور فنی تیم ملی ایتالیا نیز انتخاب شد. بعد از آشنایی با روبرتو دی زربی به عنوان مربی دروازه بان های بنونتو منصوب شد و به همراه این مربی در تیم ساسولو نیز حضور داشت. فاریولی سپس دستیار چاقداش آتان در تیم آلانیاسپور و بعد از یک فصل سرمربی کاراگومروک ترکیه شد و بعد از جدایی از این تیم این بار به عنوان سرمربی به آلانیاسپور بازگشت. عملکرد فاریولی در ترکیه به مذاق سران باشگاه نیس فرانسه خوش آمد و او را در ابتدای فصل جاری به عنوان سرمربی خود منصوب کردند و او نیز آنها را ناامید نکرده است.

ویل استیل

این سرمربی 31 ساله بلژیکی نیز از مربیان آینده دار فوتبال اروپا محسوب می شود . او امسال در تیم رنس در لیگ برتر فرانسه مشغول به کار است و عملکرد قابل دفاعی دارد. از این مربی نیز در دوران بازیگری ، اطلاعاتی در دسترس نیست اما کارش در فوتبال را با سمت آنالیزور ویدئویی در باشگاه PNE آغاز و سپس در باشگاه های سنت ترویدن، استاندارد لیژ و لیرس بلژیک فعالیت کرد. در لیرس به عنوان کمک مربی و سرمربی موقت نیز تجربه کار به دست آورد و مدتی نیز سرمربی بیرشوت بلژیک شد. استیل به کادرفنی اسکار گارسیا در رنس ملحق و در دو مقطع در این تیم مشغول به کار شد و در میانه این همکاری نیز مدتی دستیاری لوکا السنر در استاندارد لیژ بلژیک را پذیرفت. استیل بعد از جدایی اسکار گارسیا سرمربی رنس شده و به نظر می رسد که می تواند به زودی به یک سرمربی موفق تبدیل شود.

آلبرتو آکوئیلانی

آلبرتو آکوئیلانی نیز از مربیان آینده دار ایتالیا محسوب می شود و در سال جاری اولین تجربه جدی خود را در باشگاه پیزا می گذراند. آکوئیلانی در زمان بازیگری فوتبالیست مطرحی بود و در تیم ملی ایتالیا نیز به میدان رفت. آکوئیلانی از محصولات تیم های پایه آ اس رم بوده و بعد از 5 فصل بازی در تیم بزرگسالان و درخشش در این تیم با 20 میلیون یورو به لیورپول منتقل شد. حضور در لیورپول برای این بازیکن موفقیت آمیز نبود و با حضور قرضی او در باشگاه های یوونتوس و آث میلان همراه بود و در نهایت با دو میلیون یورو به فیورنتینا فروخته شد. اسپورتینگ لیسبون، پسکارا و ساسولو و در نهایت لاس پالماس باشگاه های بعدی آکوئیلانی بودند . سرانجام این بازیکن در سال 2019 از فوتبال خداحافظی کرد. آکوئیلانی بلافاصله بعد از خداحافظی از فوتبال سرمربی تیم زیر 18 ساله های فیورنتینا شد و مدتی در کادرفنی جوزپه یاچینی در تیم اصلی حضور داشت و سپس به عنوان سرمربی تیم زیر19 سال فیورنتینا منصوب شد. 116 بازی و میانگین 66/1 برای آکوئیلانی در تیم زیر 19 ساله های فیورنتینا ثبت شد و او از امسال در تیم پیزا فعالیت می کند.

فابین هورزلر

هورزلر سرمربی سن پائولی در بوندسلیگا 2 بوده و این تیم را کاندیدای جدی صعود به بوندسلیگا کرده است. هورزلر در دوران بازی در تیم های جوانان و ذخیره بایرن مونیخ و تیم دوم هافنهایم و تیم های رده ملی آلمان توپ زده و بعد از حضور در یک تیم ناشناس به عنوان مربی- بازیکن و موفقیت در مربیگری این باشگاه ، در 23 سالگی بازی کردن را کنار گذاشت تا در زمینه دیگری از فوتبال ، توانایی های خود را نشان دهد. پیپینزراید آخرین تیم باشگاهی هورزلر ، او را به عنوان مربی - بازیکن استخدام کرد و نتایج خوبی گرفت. امره جان ، همبازی این بازیکن در تیم دوم بایرن مونیخ ، یکی از مبلغان مربیگری این بازیکن بوده است. هورزلر مدتی در تیم های زیر 20 و 18 ساله های آلمان به عنوان کمک مربی فعالیت کرد و سپس دستیار تیمو شولتز در سن پائولی شد . او بعد از دو فصل سرمربی این تیم شد و نتایج بسیار خوبی هم گرفته است.

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها