PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۷۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
تیم ملی فوتبال در راه جام جهانی
امیدهای ما؛ نگرانی حریفان!

پس از مدت ها کش و قوس و حاشیه های فراوان تیم ملی فوتبال ایران در کادر فنی خود دچار تغییرات اساسی شد و با رفتن دراگان اسکوچیچ و آمدن کارلوس کی روش این نیمکت داغ به مربی پرتغالی سپرده شد. کی روش در دوره قبلی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشت با موافقان و مخالفان جدی مواجه بود. مربی پر حرارت پرتغالی حتی با بسیاری از فوتبالی های ما دچار کشمکش سخت هم شد.

در حالی که بسیاری از منتقدان نسبت به رفتار و اظهار نظرهای او جبهه سختی گرفته بودند گروهی معتقد بودند برای جلوگیری از برخی دخالت ها این روش درستی به شمار می رود! از سوی دیگر در مقابل کسانی که کی روش را به لحاظ فنی یک مربی موفق می دانستند عده ای عدم موفقیت او در کسب جام و افتخار را به عنوان سندی گویا در خصوص ضعف او به رخ می کشیدند!

وقتی کی روش با کلی جنجال رفت کمتر کسی بازگشت او به تیم ملی ایران را باور داشت. اما اوضاع نابه سامان تیم ملی به ویژه در زمان اردوها، دخالت برخی افراد(شما بخوانید دلالان) در آمد و شد به اردوی ملی در دوره اسکوچیچ لزوم تغییر را به رخ کشید. در فاصله کم تا جام جهانی همای اقبال بر شانه کروش نشست. او با آشنایی قابل توجه به فوتبال و بازیکنان تیم ملی خیلی زود فضا را در دست گرفت و با دو بازی تدارکاتی موفق مقابل اروگوئه و سنگال به صعود از مرحله اول جام جهانی با وجود حریفانی چون امریکا، ولز و انگلیس امیدوارمان کرد.

تیم ملی در این دو بازی تدارکاتی خوب محک جدی خورد و ضمن عملکرد موفق باعث نگرانی حریفان هم شد. این امری بود که در اظهار نظر مربیان حریف به خوبی قابل مشاهده است. تیم ملی به گفته اغلب کارشناسان در این دو بازی با برنامه بود. این تیم با همان روش آشنای کی روش با دفاعی چند لایه به سرعت به حمله رفت و با مردان پرتوانش در خط حمله به گل هم رسید.

نکته مهم در این باره تفاوت نمایش تیم ها در بازی های تدارکاتی و جام جهانی است. قطعا آنچه ما در دو بازی تدارکاتی از اروگوئه و سنگال دیدیم در جام جهانی از سوی رقبایمان نخواهیم دید. میدان جهانی جایی است که رقبا بسیار سختگیرانه تر راهی زمین بازی می شوند و تیم کروش برای نتیجه گرفتن باید با قبول این واقعیت آماده و مهیاتر از این شود.

*بهمن اسدی

شانس زیادی برای صعود داریم

*ناصر ابراهیمی

قبل از بررسی آنچه در این ایام و پس از تغییرات کادر فنی بر تیم ملی می گذرد باید سوال بی پاسخ مانده را جوابگو باشیم. بازگشت مهدی تاج در شرایطی که نسبت به عملکرد او انتقادات بسیاری وجود دارد علامت سوال بزرگ فوتبال ماست. او بازگشت و تیم خود را برگرداند و مشخص نیست باز هم کی روش همان رفتار گذشته را خواهد داشت؟ باز هم به او بیش از مربیان ایرانی توجه ویژه خواهد شد؟

در سابقه کی روش موفقیت خاصی ندیده ایم. اگر مربیان ایرانی چنین نتایجی می گرفتند هرگز به آنها چنین فرصتی داده نمی شد. اما ما او را به جام جهانی هم می بریم. این رویه و روال بد باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن سراغ مباحث فنی برویم. این که چگونه برای مربی خارجی امکانات هست اما برای مربی ایرانی نه!

در خصوص شرایط امروز تیم ملی و با ارزیابی دو بازی تدارکاتی به نظرم ما 60 تا 70 درصد شانس صعود از گروه خود را داریم. به نظرم ما می توانیم مقابل ولز و امریکا برنده باشیم و تنها مشکل ما بازی با انگلیس است. دو بازی تدارکاتی ما قابل قبول بود. بازیکنان تیم ایران همه میدان های اروپایی دیده اند و این برگ برنده ماست. شما چند روز پیش نمایش عالی طارمی را در یک بازی سخت مقابل براگا دیدید.

مربی بازیکنان ما کی روش نیست. آنها با مربیان دیگر ساخته و پرداخته شده اند. میانگین سنی بازیکنان ما هم بالاست یعنی آنها تجربه خوبی هم دارند و قادرند شکل بازی را به سود خود رقم بزنند. ما در بازی دوم و در دقایق پایانی عالی بودیم و این نمایش حریفان ما را هم دچار ترس کرده است. مشکل عمده ما در دو سمت خط دفاع به ویژه در جناح چپ است. ضمن اینکه هافبک طراح هم نداریم. شیوه کار دفاعی کی روش باز هم جوابگوست و البته قابل قبول. بازیکنان ما به محض از دست دادن توپ جمع می شوند و کار دفاعی را به خوبی انجام می دهند. حریفان ما در بازی های تدارکاتی ضعیف عمل کردند و این ما را امیدوارتر هم می کند.

تیم ملی نیاز به زمان دارد

*رسول کربکندی

تیم ملی فوتبال ایران دو بازی تدارکاتی مقابل اروگوئه و سنگال داشت تا بعد از مدت ها خود را محک جدی بزند. برخلاف برخی اظهار نظرها به نظرم این تیم دفاعی کی روش نبود. ما با دفاع بد بارها به حریف فرصت دادیم و فقط باید خوشحال باشیم که از آن بهره لازم را نبرد. اگر تیمی مثل سنگال یک مهاجم شوت زن و فرصت طلب داشت حتما نتیجه به گونه ای دیگر رقم می خورد.

آنچه من در بازی مقابل سنگال دیدم این بود که حریف به راحتی به محوطه جریمه ما می آمد و اگر در جام جهانی چنین شود حتما ما با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. خط دفاع و میانی ما باید از جزییات این بازی ها درس بگیرد و کی روش با تدابیر بهتر این مشکل را حل کند. البته ما در نیمه دوم بازی با سنگال وضعیت دفاعی بهتری داشتیم که حکایت از رفع مشکلات می کند.

نکته قابل توجه این که شاید کی روش با آزمایش بازیکنان به دنبال پیدا کردن بهترین ترکیب مورد نظر باشد. باید قبول کنیم که در جام جهانی ما نیاز به کار دفاعی منسجم تر داریم تا امیدوار به صعود از مرحله اول باشیم. کروش مربی زیرکی است و این را بارها نشان داده است. قطعا او معایب بازی با سنگال را دیده و برای رفع آن برنامه خواهد داشت. مشکل اساسی این است که بازیکنان در اختیار او نیستند و زمان لازم را در اختیار نخواهد داشت.

به نظرم اگر قصد موفقیت در جام جهانی را داریم باید فرصت بیشتری برای تشکیل اردوها به کی روش بدهیم. ما به ویژه در مرکز دفاع دچار مشکل هستیم که باید امیدوار بود که هافبک ها به آن پوشش لازم را بدهند. برای صعود از مرحله اول باید امیدوار به ناآمادگی حریفان باشیم. اتفاقی که در بازی های تدارکاتی آنها رخ داد. اگر حریفان ما آماده به قطر بیایند من کار را سخت می بینم. در این صورت شانس ما خیلی کم خواهد شد.

تفاوت ها مشخص شد

*احمد سنجری

با حضور کارلوس کی روش به عنوان سرمربی؛ تیم ملی ایران دو بازی تدارکاتی خوب با عملکرد مناسب و قابل قبول را پشت سر گذاشت و امیدوارمان کرد. جدای از حواشی بازگشت کی روش به تیم ملی که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد باید قبول کنیم که تیم ملی قرار است با او راهی جام جهانی شود. ما با تفکرات او آشنا هستیم. یک مربی سخت گیر که علاوه بر جدیت در کارش خوب بلد است از بازیکنان بهترین بازی را بگیرد.

او تفکرات خود را به خوبی در تیم جا می اندازد و بازیکنان را وادار به اجرای برنامه هایش هم می کند. علاوه بر این کی روش نشان داده هر وقت بازیکنی را کنار می گذارد نفراتی را جایگزین می کند که بهتر از نفر قبلی عملکرد دارند! تیم ملی در دو بازی خوب بود اما اگر بخواهیم پیش بینی کنیم در جام جهانی چه رخ خواهد داد بر اساس معادلات معمولی ما نباید خیلی انتظار موفقیت داشته باشیم.

رقبای ما به لحاظ تشکیلات فوتبالی خیلی از ما جلوترند. ساختار فوتبال ما مشکل دارد و ما باید درهمین اندازه از تیم توقع داشته باشیم. لیگ ما اسم حرفه ای دارد و همه می دانیم که حرفه ای نیست. تعویض پیاپی در ارکان مدیریت فوتبال از باشگاه ها گرفته تا فدراسیون کار برنامه ریزی را برای ما دشوار کرده است. حواشی به وجود آمده توسط کی روش در دوره قبل هم ریشه در همین مشکل داشت.

به لحاظ فنی کی روش از هوش بالایی برخوردار است. در همین دو بازی هم به راحتی می توان تفاوت کار او با اسکوچیچ را متوجه شویم. این در حالی است که بازی های قبلی ما راحت تر از دیدار با اروگوئه و سنگال بود. کی روش در بازی های بزرگ عملکرد خوبی دارد. ای کاش زودتر شرایط بازگشت او فراهم می شد تا فرصت بیشتری در اختیار داشته باشد. با همه اینها فوتبال قابل پیش بینی نیست و اگر روزهای خوبمان باشد، می توانیم به صعود از گروه هم امیدوار باشیم. حریفان هم با دیدن این بازی ها حساب ویژه روی ما باز کردند.

فریب نتایج بازی های تدارکاتی را نخوریم!

*مسعود اقبالی

من از جمله افرادی بودم که با آمدن کی روش برای جام جهانی موافق بودم. قطعا با حضور او و انسجام تیم ملی شرایط برای ما رو به رشد خواهد بود. در شرایطی که ما از لحاظ مدیریت در تیم ملی دچار ضعف فراوان هستیم شاید با تدابیر کی روش بر برخی مشکلات فایق آییم. به نظرم مهدی تاج به همین دلیل برگشت تا شرایط حضور کی روش و رفع برخی اختلافات را در تیم ملی فراهم کند.

از طرفی من با برخی رفتارها و گفتارهای کی روش در خصوص اهالی فوتبال در دوره قبلی مخالفم و برخوردهای بد او را نمی پسئدم. باید در این باره حتما تذکر لازم به او داده شود. اما فراموش نکنیم که کروش با توجه به شرایط بد مدیریتی در فوتبال ما تلاش می کرد یک تنه کار را پیش ببرد که در برخی امور و سرو سامان دادن به تیم ملی موفق هم بود.

هدف امروز ما با حضور کی روش این است که اگر باختیم هم آبرومندانه ببازیم. به نظرم با این ساختار نباید خیلی امیدوار به صعود باشیم مگر معجزه و یا اتفاق خاصی رخ بدهد. کی روش با آشنایی به توانایی تیمش بهترین عملکرد را ارائه می دهد و ما باید به همین امر راضی باشیم و توقع بیشتر نداشته باشیم. در این شرایط هرکس غیر از کی روش هم باشد همین عملکرد را خواهد داشت.

ما ساختار خوب و قوی نداریم. آکادمی نداریم و زیربنایی کار نمی کنیم. در راس هرم فوتبال هم مدیریت لازم را نداریم. کی روش مجبور است بر این اساس برنامه ریزی کند. برای همین تکیه اش بر لژیونرهاست. بازیکنانی که در اروپا صاحب تجربه شده اند و عصای دست کی روش هستند. اگر چه حتی همین بازیکنان هم استاندارد بالا ندارند. برای داشتن استاندارد لازم در بین بازیکنان ما نیاز به برنامه ده تا پانزده ساله داریم.

در دو بازی تدارکاتی سبک کار تیم ملی نسبت به دوره اسکوچیچ تفاوت کرد. ما خوب بازی کردیم. اگر چه حریفان خوبی انتخاب نکردیم. ما باید با رقبایی هم سبک با حریفان خود در جام جهانی بازی می کردیم تا شبیه سازی کنیم. امیدوارم فریب نتایج بازی های تدارکاتی را نخوریم و باور کنیم جام جهانی شرایط متفاوت دارد.

فوتبال قائم به فرد به جایی نمی رسد

*وحید امیری

در خصوص تغییرات انجام شده در تیم ملی در بخش کادر فنی به نظرم تحول مقطعی مثبتی بود. با گذر از چگونگی نیاز به این تحول انتخاب خوبی انجام شد. در فاصله زمانی کوتاه تا جام جهانی ما از کسی استفاده کردیم که آشنایی خوبی با فضای فوتبال و بازیکنان ما داشت. بازیکنان هم به اهداف و برنامه های کی روش آگاهی داشتند. به همین دلیل این تغییر کمترین ضررها را داشت.

این که در گذشته کی روش چه رفتاری داشته که موجب گلایه شده و من هم چنین نظری دارم موضوعی جداگانه است که باید دید در دوره جدید این رفتارها ادامه می یابد یا خیر. من حتی قبل از آمدن کی روش در گفت و گویی اعلام کردم با حضور او تیم ما منسجم تر خواهد شد. در دو بازی تدارکاتی این نظریه اثبات شد. بنابر این باید فرایند شکل گرفته را مثبت بدانیم.

جدای از آنچه این روزها بر فوتبال ما می گذرد و منحصر به رفتن یک نفر و آمدن دیگری نیست باید اول اهداف خودمان را در فدراسیون فوتبال تعیین کنیم و بر اساس آن حرکت کنیم. این که منتظر باشیم با نظرات و برنامه های یک نفر فوتبال را در دست او قرار دهیم ما را به مقصود نمی رساند. ما باید بر اساس ابزارهایی که داریم طراحی روش کار در فوتبالمان را انجام دهیم ودر پی رسیدن به هدف باشیم. نباید قائم به فرد باشیم.

در دو بازی تدارکاتی ما خوب نبودیم. فرصت زیادی به حریفان دادیم که قطعا در جام جهانی از کنار آن ساده عبور نخواهند کرد. روی کاغذ و با یک آنالیز ساده ما نهایتا دو مساوی یا یک پیروزی به دست می آوریم که تضمینی برای صعود نیست. برای صعود از مرحله اول و درخشش در جام جهانی ما نیاز به یک برنامه ریزی پانزده ساله داریم که در آن بر اساس توانایی های ذاتی روش و روالی منطبق بر فضای فوتبال ایران ایجاد کنیم.

از حدود بیست سال پیش قرار بود این مسیر طراحی و به شکلی در همه ارکان فوتبال ایران نهادینه شود که نشد. اگر آن روز شروع کرده بودیم امروز شرایط ما به گونه دیگری بود. فوتبال ما مسئولی می خواهد که قادر به مدیریت فنی در این امرباشد.

کروش آمده تا "بد" نبازیم!

*مهدی فلامرزی

تیم ملی فوتبال ایران در کادر فنی دچار تغییراتی شد که دیدگاه های مثبت و منفی زیادی در پی داشت. به لحاظ احساسی و عاطفی خیلی ها با این ماجرا موافق نبودند و نتایج گرفته شده را قابل قبول می دانستند. از سوی دیگری سطح بالای جام جهانی و حریفان سخت در کنار حرف و حدیث ها پیرامون اردوهای تیم ملی این حکایت را داشت که خطر جدی فوتبال ما را تهدید می کند و باید به آن به شکلی ورود کرد.

به نظرم کارلوس کی روش را به این دلیل آورده اند که تیم ملی ما بد نبازد. باید دید در قطر چنین خواسته ای محقق خواهد شد یا خیر! تیم ملی با مربی جدیدش دو بازی خوب تدارکاتی داشت و بیش از پیش امیدوارمان کرد. در این مسیر بدون تردید تجربه و تبحر کی روش که چند جام جهانی دیده خیلی کارساز بود. این توانایی در اسکوچیچ نبود و این ضعف مشهود کار تیم ملی را سخت می کرد.

من شرایط تیم ملی و بازیکنانش را خوب ارزیابی می کنم. به نظرم با وجود این بازیکنان ما می توانیم به مرحله دوم صعود کنیم. وقتی ژاپن به سادگی از سد امریکا عبور می کند چرا ما نتوانیم؟ ولز هم خیلی قوی تر از آمریکا نیست. شاید فقط انگلیس برای ما سد عبورناپذیر باشد.

در بازی های تیم ملی مقابل اروگوئه و سنگال استفاده از طارمی در "وینگر" چپ برایم عجیب بود. طارمی درون محوطه جریمه هر لحظه بوی گل می دهد. نگرانم که کی روش دنبال بازی با تک مهاجم باشد. وقتی زوج سردار و طارمی این همه با هم هماهنگ هستند و هر سد دفاعی را می شکنند نباید از کنار آن ساده عبور کنیم.

روش بازی کی روش دفاعی است. من اگرچه این روش را دوست ندارم اما شاید ناچار به آن باشیم تا با موفقیت در دفاع و گلزنی در ضد حمله امیدها را برای صعود از مرحله اول دنبال کنیم. اگر از دور اول صعود نکنیم باید حسرت عدم استفاده از مربی ایرانی را بخوریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار