PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
دومینیک سوبوسلای و همه خریدهای بزرگ لیورپول از آلمان

دومینیک سوبوسلای، بازیکن  لایپزیش، اجازه گرفت تا پیش از انتقالش به لیورپول برای انجام آزمایشات پزشکی به انگلیس برود. این بازیکن 22 ساله پس از اینکه لیورپول بند فسخ 69 میلیون پوندی او را فعال کرد، قرار است راهی آنفیلد شود. گفته می‌شود این بازیکن به توافق شخصی با لیورپول دست پیدا کرده و مشکلی از بابت شرایط پیشنهادی آن‌ها ندارد. پیش بینی می شود او قراردادی 5 ساله امضا کند. بند آزادسازی سوبوسلای قرار بود جمعه شب به پایان برسد اما لیورپول به موقع آن را آغاز کرد. ملی پوش مجارستانی که 32 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داده، توسط تعدادی از باشگاه های مطرح اروپایی دنبال می‌شد اما این احتمال وجود داشت که به لیگ برتر نقل مکان کند. نیوکاسل ، دیگر تیم انگلیسی بود که سوبوسلای را زیر نظر داشت اما به صورت جدی برای جذب این بازیکن اقدام نکرد. سوبوسلای در لایپزیش حدود 93 هزار یورو در هفته دستمزد می گرفت اما با پیوستن به لیورپول می تواند مبلغ قابل توجهی دریافت کند. این بازیکن پس از شروع دوران حرفه ای خود در لیفرینگ، در سال 2018 با ردبول سالزبورگ قرارداد امضا کرد و در سال 2021 به لایپزیش پیوست. او در سالزبورگ 4 بار قهرمان اتریش و 3 بار قهرمان جام حذفی  شد. از زمان پیوستن به لایپزیش، او دو بار قهرمان جام حذفی آلمان شده است. باشگاه لیورپول که توانسته نظر لایپزیش برای این انتقال را جلب کند در تلاش است تا به زودی قرارداد سوبوسلای را نهایی کرده و به سراغ پروژه‌های نقل و انتقالاتی بعدی خود برود. این باشگاه پیش از این نیز توانسته بود الکسیس مک آلیستر را به خدمت بگیرد.
در ادامه ما نگاهی به 15 بازیکنی که لیورپول از سال 2000 از بوندسلیگا به خدمت گرفته است، انداخته ایم تا ببینیم واردات آنها از آلمان به طور کلی چگونه بوده است.
ابراهیما کوناته
کوناته که پس از اعمال بند آزادسازی از لایپزیش به خدمت گرفته شد - ترفندی که از آن زمان بارها تکرار شده است - به عنوان یک بازیکن مستحکم و توانمند به تیمی اضافه شد که به کسب یک چهارگانه تاریخی نزدیک شده بود. این مدافع فرانسوی در سال اول که کلوپ با صبر و حوصله او را به تیم اضافه کرد، گزینه خوبی برای تیم بود. این در حالی بود که در میان مشکلات سیستماتیک دفاعی لیورپول در فصل گذشته، مشکلات خاص خود را داشت. او اکنون 24 ساله است و با چند فصل حضور در لیورپول، دور از انتظار نیست که اکنون به طور ثابت به میدان برود و جایگاه خود را در قلب خط دفاعی لیورپول به دست آورد.
اوزان کبک
پس از اینکه ویرجیل فن دایک، جو گومز و جوئل ماتیپ همگی به دلیل مصدومیت از میادین دور شدند، لیورپول در فوریه 2021 قرارداد قرضی شش ماهه کاباک را امضا کرد. این مدافع میانی اولین بازی فاجعه‌باری برای قرمزها داشت، زیرا با آلیسون بکر برخورد کرد و ساده‌ترین گل دوران حرفه‌ای جیمی واردی را به مهاجم لستر هدیه داد. کاباک هرگز واقعاً نتوانست پس از آن شروع دشوار خودش را احیا کند زیرا کلوپ در عوض به افرادی مانند ناتانیل فیلیپس و ریس ویلیامز یا جردن هندرسون و فابینیو در خارج از پست تخصصی‌شان روی آورد . جای تعجب نیست که باشگاه گزینه جذب و دائمی کردن قرارداد بازیکن ملی پوش ترکیه ای را که اکنون با هوفنهایم به بوندسلیگا بازمی گردد، نادیده گرفت.
تیاگو
تیاگو با ایفای نقش مهمی در موفقیت سه گانه بایرن مونیخ در فصل  2020-2019، با اعتباری بزرگ وارد مرسی ساید شد. هافبک سابق بارسلونا قرار بود به انتقال لیورپول به یک رویکرد تاکتیکی متفاوت و متمرکز بر مالکیت کمک کند و این به نتیجه رسید زیرا او نقشی کلیدی در تعقیب چهارگانه لیورپول در فصل 2022-2021 داشت. اما تیاگو در سال های اول و سوم حضورش در باشگاه با مصدومیت دست و پنجه نرم کرد که به طور مشخصی برای تیاگو به صورت انفرادی و تیم کلوپ به طور کلی ، ناامیدکننده بود.
نبی کیتا
لیورپول 48 میلیون پوند برای آوردن کیتا از ردبول سالزبورگ در سال 2018  خرج کرد و انتظارات بزرگی از این هافبک وجود داشت. در نهایت او هرگز به آنچه از وی انتظار می‌رفت، عمل نکرد. مصدومیت او را با مشکل مواجه کرده بود اما در طول پنج سال حضورش در آنفیلد هرگز از یک حضور ثابت لذت نبرد.
لوریس کاریوس
کاریوس در سال 2016 با قراردادی 75/4 میلیون پوندی از ماینتس به لیورپول پیوست و در نهایت جایگزین سیمون مینیوله به عنوان دروازه بان اول شد. اما این بازیکن 27 ساله اشتباهات بسیار مهمی مرتکب شد که مهمترین آنها در باخت لیورپول در فینال لیگ قهرمانان 2018 برابر رئال مادرید بود. این بازیکن آلمانی دیگر هرگز برای قرمزها بازی نکرد. او آخرین بار در شکست نیوکاسل در فینال جام اتحادیه مقابل منچستریونایتد دیده شد؛ جایی که مطمئناً از اشتباهات گذشته او خبری نبود.
راگنار کلاوان
پس از چند بازی چشمگیر برای " اف سی آگزبورگ " ، کلاوان در سال 2016 با قرمزها قرارداد امضا کرد و در طول دو سال حضور خود در مرسی ساید، 53 بازی انجام داد. ورود ویرژیل فن دایک در ژانویه 2018 باعث شد که ملی پوش استونیایی جایگاهش را از دست بدهد. او به کالیاری پیوست تا به دنبال یک فوتبال معمولی در تیم اصلی باشد.
الکساندر منینگر
منینگر در سال 2016 از تیم آگزبورگ آزاد شد و تصمیم گرفت دوباره با کلاوان در لیورپول متحد شود و قراردادی کوتاه مدت با این باشگاه امضا کند. این دروازه بان نتوانست حتی یک بازی در ترکیب اصلی برای قرمزها انجام دهد و در سال 2017 از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد.
جوئل ماتیپ
ماتیپ پس از رد قرارداد جدید از شالکه، در سال 2016 به صورت آزاد به لیورپول پیوست و به یکی از اولین خریدهای یورگن کلوپ در آنفیلد تبدیل شد. این مدافع میانی در چند سال گذشته خودش را به عنوان یک بازیکن قابل اتکا شناسانده و در قهرمانی قرمزها در لیگ قهرمانان اروپا در فصل  2019-2018،   نقش مهمی داشته است. مصدومیت‌ها، پیشرفت او را در سال گذشته متوقف کرد اما مهمتر از آن، هنوز هم توانسته است سرگرمی های زیادی را برای هواداران لیورپول فراهم کند.
روبرتو فیرمینو
فیرمینو در سال 2015 از هوفنهایم به بندر لیورپول آمد اما قرمزها او را نادیده گرفتند تا اینکه چند ماه بعد کلوپ به آنفیلد آمد. این مهاجم در کنار محمد صلاح و سادیو مانه به بخشی جدایی ناپذیر از سه بازیکن هجومی باورنکردنی آنها تبدیل شد و به باشگاه کمک کرد در مدت 12 ماه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ برتر شود. کلوپ در سال 2019 گفت: "روزنامه نگاران به من گفتند که او مدتی بود که گل نزده بود، اما نکته درباره بابی این است که من به گلزنی فکر نمی کنم. او رابط تیم ما است، او برای ما بسیار مهم است. او تنها کسی است که می‌تواند این پست را بازی کند و این موقعیت را به شکلی خاص بازی می‌کند". فیرمینو بدون شک یکی از بهترین خریدهای آنهاست. او تابستان امسال با حفظ میراثش از آنفیلد جدا می شود.
امره جان
جان در سال 2014 از بایرلورکوزن به لیورپول پیوست و در نهایت به یکی از اولین خریدهای تیم کلوپ تبدیل شد. ملی پوش آلمانی ذوق زدن گل های دیدنی را داشت و به خاطر گلی که به واتفورد زد، عنوان بهترین گل فصل 2017-2016 لیگ برتر را به دست آورد. اما قرارداد این بازیکن 27 ساله  در سال 2018 تمام شد و سپس به صورت رایگان با یوونتوس، غول سری آ قرارداد امضا کرد.
سامد یشیل
یشیل که توسط برندان راجرز به عنوان یکی از بازیکنان آینده‌دار انتخاب شده بود، بایرلورکوزن را ترک کرد و در سال 2012 با قراردادی 1 میلیون پوندی به لیورپول پیوست. این مهاجم مشکلات زیادی با مصدومیت داشت و قبل از اینکه در سال 2016 آزاد شود، فقط دو بار برای قرمزها در جام اتحادیه بازی کرد.
فیلیپ دگن
لیورپول در سال 2008 دگن را به صورت آزاد از بروسیا دورتموند به خدمت گرفت، اما او به دلیل یک سری مصدومیت‌های پیوسته با مشکل مواجه شد. دو دنده این مدافع در اولین بازی برای قرمزها شکست و ریه‌اش سوراخ شد و سپس در بازی بعدی، استخوان متاتارس او شکست. دگن پس از آسیب دیدگی دیگری در سال 2011 گفت: "این غم انگیزترین اتفاق زندگی من است  . مدام از خودم می پرسم که آیا در زندگی گذشته اشتباهی انجام داده ام ؟" او در طول سه سال حضورش در این باشگاه تنها 7 بازی در لیگ برتر انجام داد و در سال 2011 از لیورپول جدا شد.
آندری ورونین
پس از رد قرارداد جدید با بایر لورکوزن، ورونین در سال 2007 در کنار فرناندو تورس به لیورپول پیوست، اما این زوج در آنفیلد وضعیت متضادی داشتند. ملی پوش سابق اوکراین در 40 بازی در تمامی رقابت ها 6 گل به ثمر رساند و در سال 2010 به دینامو مسکو فروخته شد.
آلو دیارا
لیورپول برای جذب دیارا از بایرن مونیخ در سال 2002 سخت جنگید و جرارد هولیه، سرمربی تیم او را با پاتریک ویرا، ستاره آرسنال مقایسه کرد. پس از سه سال حضور قرضی در فرانسه، این هافبک دفاعی در سال 2005 با قراردادی دائمی به لانس پیوست و هرگز در تیم اصلی قرمزها حضور نداشت.
مارکوس بابل
پس از شش سال موفق در بایرن مونیخ، بابل در سال 2000 به لیورپول پیوست و به این باشگاه کمک کرد تا در اولین فصل خود سه جام کسب کرده و در فینال جام یوفا مقابل آلاوس گلزنی کند اما دوران حرفه‌ای او در لیورپول با تشخیص سندروم گیلن باره قبل از فصل 2002-2001، ناگهان متوقف شد. این مدافع راست پس از 15 ماه بازگشت اما نتوانست جایگاه خود را در تیم پس بگیرد و در نهایت در سال 2004 به اشتوتگارت فروخته شد.

* عرفان خماند



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار