PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: عدم وجود خصوصی‌سازی باعث شده که به لیگ‌های ما لطمه وارد شود و ورزش قهرمانی تحت تاثیر قرار بگیرد.
کیهان ورزشی- 

کیومرث هاشمی در جلسه روسای فدراسیون‌های ورزشی که امروز با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با قدردانی از حمایت‌های قالیباف از ورزش اظهار داشت: تشکر می‌کنم از اهتمامی که قالیباف در هفته گذشته داشت و برای افتتاح مجموعه فرهنگی ورزشی کشتی حضور پیدا کرد. در این مراسم خانواده ورزش از صحبت‌های حضرتعالی بهره‌مند شدند و بازتاب خوبی نیز بین ورزشی‌ها داشت.

وی افزود: بابت تشکیل این جلسه نیز که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد تشکر می‌کنم و اینکه برای خانواده ورزش وقت گذاشته شد. بسیاری از روسای فدراسیون‌ها دوست داشتند که طی جلسه‌ای با رییس مجلس شورای اسلامی صحبت‌های خود را انجام دهند. با وجود اینکه بیش از ۳۵ سال است در ورزش حضور دارم ولی این برای اولین بار است که رییس قوه مقننه اینچنین جلسه تخصصی را با روسای فدراسیون‌ها برگزار می‌کند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برگزاری این جلسه را یک فرصت می‌دانیم که جامعه ورزش بتواند بهره مندی لازم را از آن ببرد. در تمام دنیا فدراسیون‌ها پیشران ورزش قهرمانی هستند و بار اصلی ورزش قهرمانی به دوش آنها است. در مجموع ۵۵ فدراسیون که در کشور ما وجود دارد ۱۵ هزار هیات ورزشی به عنوان بازوان فدراسیون‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به طور میانگین هر فدراسیون ۲۷۰ هیات ورزشی دارد، ولی فدراسیون‌هایی نیز مانند فوتبال، کشتی و والیبال بیش از ۴۰۰ هیات ورزشی  در سراسر کشور دارند. توسعه ورزش در تک تک این هیات‌ها خلاصه می‌شود، از کشف استعدادها گرفته تا پرورش آنها و به این دلیل بار اصلی را هیات‌ها به دوش می‌کشند. برگزاری مسابقات، مجامع عمومی و انتخاباتی و اردوهای آماده‌سازی نهایتا خروجی همه اینها تبدیل به تیم‌های ملی ما در رشته‌های مختلف می‌شود که در رویدادهای جهانی، آسیایی و المپیک حضور پیدا می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: وقتی قهرمان ما موفق به مدال آوری در رویدادهای بزرگ می‌شود و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درمی‌آورد و باعث غرور ملت‌ می‌شود به پشتوانه تلاش‌ و زحماتی است که از هیات‌های ورزشی تا فدراسیون‌ها انجام می‌شود و ثمره آن را در مسابقات می‌بینیم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: با توجه به اینکه در هفته آینده مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه هفتم را در دستور کار دارد هدف ما این است که جامعه ورزش بتواند از ظرفیت برنامه هفتم به خوبی بهره‌مند شود و تخصیصات خوبی را برای ورزش کشور داشته باشیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا استفاده از کسوت و تجربه افراد برای توسعه ورزش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در کشور ما به دلیل قوانین بازنشستگی از ظرفیت‌های نیروهای انسانی این چنینی محروم هستیم. اکثر فدراسیون‌های جهانی  روسای آنها افراد باتجربه و پیشکسوت ورزش هستند ولی ما به دلیل قوانینی که وجود داذد و اینکه رییس فدراسیون را شغل محسوب کردند ما نمی‌توانیم از وجود افراد باتجربه استفاده کنیم.

وی گفت: ماهیت فدراسیون باید فراتر از ماهیت یک اداره کل باشد که قوانین اینچنینی برای آن گذاشته شود‌. با توجه به استعدادهای خوبی که در کشور وجود دارد ما اینگونه نمی‌توانیم مدعی باشیم که با مدیریت این استعدادها کارهای بزرگی انجام‌ دهیم. فدراسیون‌ها در عین حال که باید آزادی عمل داشته باشند باید بتوانیم از کسوت و تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم. ما متاسفانه از حضور خیلی نیروهای باتجربه محروم هستیم و این درخواستی است که جامعه ورزش از مجلس شورای اسلامی دارد که بازنگری در این قوانین انجام شود.

هاشمی ادامه داد: مرکز پروژهش‌های مجلس یک بررسی در حوزه ورزش انجام داده و ضعف‌های این حوزه را در ۶ برنامه گذشته بررسی کرده است. هدف این است که در برنامه هفتم میزان خطاها پایین بیاید و مشکلات حوزه ورزش برطرف شود. در ۶ برنامه گذشته، ورزش ۱۱۸ حکم در ۱۸ محور داشته که باید گفت کمتر از پنجاه درصد این احکام اجرایی شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات موجود در ۶ برنامه گذشته را به دو بخش ساختاری و محتوایی تقسیم کنیم، در بخش ساختاری می‌توان به برخی مشکلات از قبیل کلی بودن، عملیاتی نبودن، نامفهموم بودن محتوا و نظارت ناپذیر بودن قالب برخی از بندها اشاره کرد. مشکل اصلی که در این ۶ برنامه گذشته شاهد آن بودیم حاکم شدن نظام بودجه‌ای بر حوزه ورزش بوده است که در دنیا اینطور نیست.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: عدم توجه به برنامه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی و نبود اجتماع گفتمانی در تدوین احکام حوزه تربیت‌بدنی و ورزش از دیگر موضوعاتی است که باعث ایجاد مشکلات شده است. در قانون وظایف و اهداف این مشکل حل شده و شورای عالی ورزش به ریاست رییس‌جمهور هماهنگی‌هایی که نیاز است بین وزارتخانه‌ها ایجاد شود، مدیریت خواهد کرد و حلقه مفقوده برطرف شود.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بخش محتوایی مشکلات ۶ برنامه گذشته اظهار داشت: نبود امکان‌سنجی احداث ورزشگاه‌ها در کشور یکی از چالش‌های ما در ورزش از گذشته تا به الان است. به طور مثال ورزشگاه ۱۵ هزار نفره در یکی از شهرها احداث شده که در آن شهر اصلا فوتبال در درجه اهمیت قرار ندارد. برعکس آن در شهری مثل قائمشهر که بازیکنان زیادی را به لیگ ما داده و خودش نیز در لیگ برتر حضور دارد یک ورزشگاه استاندارد ندارد.

هاشمی گفت: عدم توجه به ورزش همگانی ضعف بزرگ در برنامه‌های گذشته بوده است. همچنین عدم توجه به ورزش مدارس، کم توجهی به ورزش بانوان و ورزش‌های بومی و محلی، بی توجهی به اقتصاد ورزش و ورزش حرفه‌ای، بی توجهی به توانمندسازی منابع انسانی در ورزش از دیگر نقاط ضعف در ۶ برنامه گذشته بوده است. در موضوع منابع انسانی تنها منظور نیروی اداری نیست بلکه این مشکل شامل مربیان، داوران و مدیران باشگاه‌ها نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: کم‌توجهی به مسئله خصوصی‌سازی در ورزش که می‌توان گفت چیزی به اسم خصوصی‌سازی در ورزش نداریم. البته مجلس در ۱۰ سال گذشته نظام باشگاه‌داری را در دستور کار قرار داده و نظام باشگاه‌داری طبق چیزی که کارشناسان عنوان می‌کنند آماده است که در صحن مجلس به رای گذاشته شود که خیلی از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد برطرف خواهد شد. کم‌توجهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی ورزش یکی دیگر از آسیب‌های ما بوده که همواره دغدغه رهبر انقلاب و نظام بوده است و ما باید در اولویت این موضوع را پیگیری کنیم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: عدم وجود خصوصی‌سازی باعث شده که به لیگ‌های ما لطمه وارد شود و ورزش قهرمانی تحت تاثیر قرار بگیرد. تیم‌های ما اکثرا از منابع دولتی تغذیه می‌شوند، به طور مثال در لیگ برتر فوتبال به جز یکی دو تیم، همه تیم‌ها به صورت غیرمستقیم از منابع دولتی استفاده می‌کنند.

هاشمی با اشاره به صحبت‌های روسای فدراسیون‌ها در این نشست اظهار داشت: یکی از درخواست‌های مطرح شده تبدیل فدراسیون‌ها از نهادهای عمومی غیردولتی به نهاد غیردولتی است‌. این تغییر ماهیت برای این است که بتوان از تجربیات پیشکسوتان در ورزش بهره برد و همچینن حفظ و تقویت کرسی‌های بین‌المللی که درنهایت با رفتن یک مدیر از بین نرود. چون در گذشته کرسی‌های زیادی را به این خاطر از دست دادیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: توجه به مسکن قهرمانان و اجرایی شدن حق پخش تلویزیونی از دیگر مطالبات روسای فدراسیون‌ها است. رعایت نشدن حق مالکیت معنوی (کپی رایت) باعث شده مشکلات زیادی برای ورزش ما ایجاد شود و تیم‌های ما نتوانند از بخشی مثل فروش البسه درآمدزایی کنند. کمبود سرانه ورزشی از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در برنامه ششم افتاد بحث تعلق گرفتن ۲۷ صدم درصد مالیات برارزش افزوده به ورزش بود که در لایحه جدید هم قرار گرفته است. عمده این اعتبارات به تملک‌های دارایی‌ها می‌رود و اگر هم در بخش جاری هزینه شود به استان‌ها خواهد رفت. یک ریال از این پول برای فدراسیون‌ها قابل پرداخت نیست. اگر بتوانیم از این بین بخشی از این منابع را برای تیم‌های ملی درنظر بگیریم بخشی از مشکلات فدراسیون‌ها درجهت اعزام تیم‌ها حل خواهد شد.

هاشمی گفت: فدراسیون‌های ما عمدتا مشکلات مالی زیادی دارند و حمایت از ورزش قهرمانی جدا از اینکه به مدال‌آوری ختم خواهد شد باعث غرور ملی می‌شود که مقام معظم رهبری نیز همیشه به آن تاکید دارند. شایسته نیست که فدراسیون‌های ما برای اعزام تیم‌هایشان به مسابقات برون مرزی با مشکل مواجه باشند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بحث تغییر در ماهیت جذب قهرمانان از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. اکثر قهرمانان ما دوست دارند در یک وزارتخانه به خصوص استخدام شوند چون به لحاظ حقوقی از دیگر ارگان‌ها بالاتر است. بازنگری درخصوص قانون سرباز قهرمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از موارد مطرح شده درباره ماده ۸۸ است که روسای فدراسیون‌ها اعتقاد دارند که در بسیاری از موارد دست آنها را می‌بندد و تقاضا دارند که تغییراتی انجام شود و در استان‌ها سالن‌ها به هیات‌ها واگذار شود. هرچند بنده اعتقاد دارم که فدراسیون‌ها نباید به سمت سالن‌داری بروند چون این کار سختی است و در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم باید مورد توجه قرار بگیرد تعیین بخش‌های مسئله‌خیز حوزه تربیت‌بدنی و ورزش در بخش‌های ملی و بین‌المللی مبتنی بر آینده‌نگری است.

هاشمی عنوان کرد: در بخش ورزش همگانی نیز ضعف‌های زیادی داریم که از گذشته تا به الان بوده و آنطور که باید به ورزش همگانی توجه نشده است. تعامل با شهرداری یکی از مواردی است که باید در دستور کار قرار دهیم و از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم. سالن‌های زیادی در زمان آقای قالیباف در شهرداری ساخته شده که در راستای توسعه ورزش همگانی می‌توان از آن بهره گرفت. ورزش شهروندی متولی آن شهرداری است که ما در وزارت ورزش باید خودمان را از آن جدا کنیم و تنها در سیاست‌گذاری بخش ورزش شهروندی مشارکت داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار