PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
شماره 10 بدون وارث در بارسلونا

درست 15 سال قبل ، مسی که در آن زمان از یک بازیکن جوان به یک ستاره تبدیل شده بود، با رفتن رونالدینیو شماره وی را در بارسلونا تصاحب کرد، شماره ای که تا همین یک سال پیش در اختیار داشت تا این که بعد از پیوستن به " پی اس جی " آن را در اختیار آنسو  فاتی قرار داد.
مسی بدون تردید بهترین و بزرگترین بازیکن تاریخ بارسلونا است که از نظر افتخارات ورزشی به تیم کاتالانی خیلی کمک کرد اما دورانش در این تیم دو سال قبل به اتمام رسید و راهی تیم پاریسی شد. لئو بدون تردید یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال و البته یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ بارسلونا به شمار می رود اما بارسا سعی کرده که دوران حضورش را فراموش کند.
باشگاه بارسلونا تابستان امسال یکی از مهم‌ترین فصل‌های نقل و انتقالاتی خود را پشت سر گذاشت و با کمترین منابع مالی به سراغ خرید بازیکنان سرشناسی همچون ژائو فلیکس رفت. با این حال برای اولین بار از سال 1995 هیچ بازیکنی در لیست این تیم دیده نمی‌شود که شماره پیراهن 10 را به تن داشته باشد. همین مساله می‌تواند چالش دیگری برای بارسایی‌ها باشد. آنها در این فصل در ورزشگاه نیوکمپ که در حال بازسازی است، از رقبایشان پذیرایی نخواهند کرد و نداشتن یک شماره 10 کامل می‌تواند مشکلات را دو چندان کند.
پیراهن شماره 10 که زمانی توسط لیونل مسی افسانه ای به تن می‌شد، فصل قبل در اختیار آنسو فاتی قرار داشت. با این حال، به دلیل ترکیبی از ناکامی های ناشی از مصدومیت و فرم ناهماهنگ در فصول اخیر، فاتی نتوانست فرصت کافی برای بازی به دست آورد. در نتیجه، هیات مدیره بارسلونا تصمیم گرفت تا او را به عنوان بازیکن قرضی به برایتون بفرستد، به این امید که اعتماد به نفس خود را بازیابد و زمان بازی بیشتری داشته باشد.
با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات در اسپانیا، چندین خرید جدید از جمله ایلکای گوندوغان و ژائو فلیکس، شماره پیراهن خود را انتخاب کرده و به ترتیب شماره های 22 و 14 را بر تن می‌کنند. در همین حال، اعضای تثبیت شده تیم مانند روبرت لواندوفسکی، پدری و گاوی ترجیح داده اند شماره پیراهن های قبلی خود را در فصل های گذشته حفظ کنند. همه این تحولات باعث شده تا شماره 10 در کل این فصل بی ادعا باقی بماند ، مگر اینکه آنسو فاتی در پنجره نقل و انتقالات ژانویه به باشگاه بازگردد.
بازیکنانی که از سال 1995 شماره 10 افسانه‌ای را در باشگاه بارسلونا به تن کرده اند :
در فصل  1996-1995، آنخل کوئیار اولین بازیکنی بود که شماره 10 باشگاه بارسلونا را در لالیگا به دست آورد. ورود او لحظه مهمی بود، همزمان با استانداردسازی شماره بازیکنان در لیگ. متأسفانه اولین فصل کوئیار با مصدومیت همراه بود و او را تقریباً شش ماه از میادین دور کرد. با وجود به ثمر رساندن دو گل در 15 بازی، او شماره 10 را در فصل 1997-1996 به بازیکن دیگری داد.
پس از کوئیار ، جیووانی سیلوا د اولیویرا، معروف به جیووانی از سال 1996 تا 1999 این پیراهن را بر تن کرد. به عنوان یکی از خریدهای اولیه بابی رابسون، جیووانی لحظات فراموش نشدنی را برای هواداران از جمله سه برد در برابر رئال مادرید رقم زد. در فصل  2000-1999، یاری لیتمانن برای مدت کوتاهی شماره 10 را در اختیار داشت، اما حضور او در بارسلونا به دلیل مصدومیت های متوالی با مشکل مواجه شد. بدین ترتیب ستاره برزیلی ، ریوالدو جانشین لیتمانن شد و از سال 2000 تا 2002 شماره نمادین را بر تن کرد. او قبلاً شماره 11 را بر تن می‌کرد. در این مدت ریوالدو بهترین عملکرد انفرادی خود را داشت و  36 گل به ثمر رساند. این شامل یک هت تریک نفسگیر مقابل والنسیا بود که باعث شد بارسلونا به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. در فصل  2003-2002، خوان ریکلمه شماره 10 را به تن کرد. او پس از آمدن رونالدینیو مازاد بر نیاز تلقی شد.
رونالدینیو ستاره برزیلی از سال 2003 تا 2008 برای پنج فصل پیراهن شماره 10 را بر تن کرد. عملکرد مسحورکننده او با 94 گل و 70 پاس گل در 207 بازی، اثری محو نشدنی در باشگاه بر جای گذاشت. پس از دوران رونالدینیو، لیونل مسی سفری 13 ساله را با شماره 10 آغاز کرد. از سال 2008 تا  2021، مسی به هر چیزی که با بارسلونا در سطح باشگاهی ممکن بود دست یافت. پس از جدایی مسی در سال 2021 ، پیراهن شماره 10 به آنسو فاتی در 20 سالگی سپرده شد.
5 شماره 10 بزرگ تاریخ بارسلونا
5 - هریستو استویچکوف
هریستو استویچکوف یکی از پرکارترین گلزنان ، به خصوص در دهه 90 بود. این بلغاری بیشتر دوران باشگاهی خود را در بارسلونا گذراند که در تابستان 1990 به آن پیوست.
استویچکوف یکی از اجزای جدایی ناپذیر تیم رویایی یوهان کرایوف بود که افرادی مانند روماریو، پپ گواردیولا، رونالد کومان و مایکل لادروپ و دیگران را در اختیار داشت. این بازیکن اکنون 55 ساله که تنها برای مدت کوتاهی شماره 10 را در بارسلونا به تن کرد، عناوین زیادی را به دست آورد که شامل  5افتخار در لالیگا و جام اروپا بود. استویچکوف در طی هشت فصل بسیار موفق در باشگاه، 118 گل به ثمر رساند و 17 پاس گل در بیش از 250 بازی در سراسر مسابقات ارائه کرد. این بازیکن بلغاری در درجه اول یک وینگر بود، اما در موقعیت‌های زیادی در یک سوم تهاجمی مهارت داشت. در دوران حضورش در بارسلونا بود که استویچکوف کفش طلای جام جهانی فوتبال 1994 را به دست آورد. او همچنین در آن سال برنده جایزه توپ طلا شد. استویچکوف بعداً در مورد اینکه چگونه یک عملکرد عالی در برابر بارسلونا باعث شد به این باشگاه بپیوندد، جایی که موفقیت های بزرگی به دست آورد، صحبت کرد: "ورود من به بارسلونا واقعا یک سال یا کمی زودتر شروع شد. در آوریل 1989، باشگاه آن زمان من، زسکا صوفیه، در نیمه نهایی جام برندگان جام اروپا با بارسا دیدار کرد. من به اندازه کافی خوش شانس بودم که سه گل در آن بازی که مساوی شد، به ثمر رساندم - دو گل در نیوکمپ و یک گل در بلغارستان – این در شرایطی بود که بارسا به فینال در برن سوئیس راه پیدا کرد. مطمئناً این سه گل تأثیر زیادی روی حرکت بعدی من به عنوان یک بازیکن فوتبال داشت".
4 - دیگو مارادونا
دیگو مارادونا به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین بازیکنانی شناخته می شود که بر زیبایی فوتبال اثر گذاشته است. این بازیکن کوچک آرژانتینی که در تابستان 1982 وارد بارسلونا شد، دوران کوتاه اما نسبتاً موفقی در این باشگاه داشت. مارادونا در دو فصل حضور خود در بارسلونا، 33 بار گلزنی کرد و 18 پاس گل داد؛ جایی که او در اولین فصل خود قهرمان جام حذفی اسپانیا و در فصل بعد فاتح سوپرکاپ اسپانیا شد. مارادونا به خاطر درگیر شدن در یک دعوای همه جانبه در بازی  با اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا دل ری 1984-1983 در مقابل پادشاه اسپانیا بدنام شد. او به دلیل نقشش در درگیری های جمعی از کار تعلیق شد. مارادونا هرگز این محرومیت را سپری نکرد، زیرا در آن تابستان بارسلونا را به مقصد ناپولی ترک کرد. با این وجود، پس از مرگ او در اواخر سال گذشته، بارسلونا به یکی از مشهورترین بازیکنانی که پیراهن شماره 10 خود را بر تن کرده بود، ادای احترام زیادی کرد. مارادونا پس از ترک نیوکمپ، قهرمان جام جهانی فوتبال 1986 با آرژانتین و دو قهرمانی در لیگ با ناپولی شد.
3 - لازلو کوبالا
لازلو کوبالا بدون شک اولین فوق ستاره بارسلونا است. او با گلزنی های خود، باشگاه را روی نقشه فوتبال قرار داد تا نزد هواداران " بلوگرانا " محبوبیت کسب کند. کوبالا در تابستان 1950 وارد بارسلونا شد. او با مهارت، خلاقیت و بینش خود در ضربات ایستگاهی، وفاداران باشگاه را مجذوب خود کرد. مجارستانی فقید آخرین بازیکنی است که در یک بازی لالیگا  7گل به ثمر رسانده است. او که پسر مهاجران مجارستانی بود، یکی از اولین بازیکنان شماره 10 بارسلونا بود. برنده چهار بار لالیگا و پنج بار قهرمان کوپا دل ری، نزدیک به شش دهه بهترین گلزن بارسلونا بود تا اینکه در سال 2012 توسط لیونل مسی رکوردش شکسته شد.
2 -  رونالدینیو
رونالدینیو یکی از مشهورترین بازیکنان شماره 10 بارسلونا از آغاز قرن اخیر است. این برزیلی خندان که بیش از 100 گل برای " بلوگرانا " به ثمر رساند، با توانایی خود در دریبل زدن، هواداران و حریفان را مجذوب کرد. قهرمان جام جهانی فوتبال 2002 در یکی از ال کلاسیکوهای عالی تمام دوران ، در خانه رقیب سرسخت بارسلونا یعنی رئال مادرید توسط هواداران حریف مورد تشویق قرار گرفت. او در آن شب خاطره انگیز دو گل به ثمر رساند و به بارسلونا کمک کرد تا 3-0 پیروز شود. ورود این بازیکن برزیلی به نیوکمپ در تابستان 2003 ، همراه با فرانک رایکارد، پس از چند سال دوران موفقیت بی سابقه ای را برای بارسلونا رقم زد. رونالدینیو که در تمام پنج فصل حضورش در این باشگاه پیراهن شماره 10 بارسلونا را بر تن کرد، به ناکامی شش ساله این تیم در لالیگا پایان داد. او در فصل بعد به آنها کمک کرد تا با موفقیت از عنوان قهرمانی دفاع کنند و همچنین به قهرمانی لیگ قهرمانان برسند. رونالدینیو برای موفقیت هایش در آن سال برنده جایزه توپ طلا شد. این رونالدینیو بود که در سال‌های اولیه حضور در بارسا ، قبل از اینکه مصدومیت و فرم ضعیف باعث شود که باشگاه را ترک کند، لیونل مسی را راهنمایی کرد.
1 - لیونل مسی
لیونل مسی بدون شک بهترین بازیکنی است که تا به حال پا به زمین فوتبال گذاشته است. مسی در طول 17 سال حضور درخشان در باشگاه بارسلونا ، گل‌های پرشماری را به ثمر رسانده و افتخارات تیمی و انفرادی را به دست آورده است. برنده 6 توپ طلا، 672 گل برای این باشگاه به ثمر رساند که دو برابر بیشتر از گلزن بعدی تاریخ باشگاه بود. قهرمان 10 دوره لالیگا همچنین در بارسلونا دو سه گانه قاره ای و هشت جایزه " پیچیچی " را به دست آورد. مسی علاوه بر گل هایش، 305 پاس گل نیز در مدت حضورش در این باشگاه داد. مسی با پای چپ  خود در زمین چمن نیوکمپ ، جادو و در دوران اوجش از سخت ترین دفاع ها عبور می کرد.
*عرفان خماند



برچسب ها: بارسلونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها